Jump to content

Skadeskutt en rev men finner den ikke igjen!


Revejeger2

Recommended Posts

Hei! Igår den 15 juli var jeg uheldig. Jeg er førstegangsjeger og detter er min første rev! Je skøyt på 60 meters hold og reven snurret seg av jordet! Jeg gikk etter den men fant den ikke igjen, å dette har jeg ikke turt å si til noen ennå! Hvor langt kan den løpe? Dør den snart? Jeg skøyt med 30-06 og blyspiss rett i bryste på reven!

Edited by Revejeger2
Link to comment
Share on other sites

Dette er noe som skjer med alle, før eller siden, så du skal ikke være redd for å si det til noen. 

 

Hvis du traff rett i maskinrommet med 30-06 og blyspiss er det skjelden de kommer lenger enn 50 meter, vanligvis går de rett ned. 

 

Kan ikke svare deg så mye annet enn: 

-Fant du skuddplassen? Blod? Bein? Hår? Farge på blod? bobler? 

-Skuddtegn? Eller bare sprang den vekk? Snurrer den og biter seg bak så har du truffet for langt bak. 

 

Let godt og bruk gjerne hund hvis du kjenner noen som har. 

 

Finner du ikke reven skal du prøve og finne ut hvorfor du bomma, eller skadeskjøt, slik at du kan lære av dine feil.  

-Prøveskyt rifla for sjekk av innskyting og eller om noe kan være løst. 

-legg deg ned på skuddplass og finn ut om det kunne vært noe gress i veien, eller lignende? 

-sto reven rolig? 

-dårlig skyting? 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Om du skyter en rett forfra, så er det en veldig liten blink, selv omdet bør gå bra på 60 m.

Umulig å si hvor du traff, men om du traff utenfor brystet feks en bog, så kan en rev gå langt før den legger seg ned.

Med så mye vegetasjonsom det er nå, så er det ikke lett å finne igjen en rev som har gått ett stykke uten hund.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er grunnen til at vi lærer dere på jegerkurset om å kjenne deres begrensinger... 60m på en rev er langt for en uerfaren jeger.

 

Men om du ikke fant blod eller hår, så kan det jo tenkes at du bommet helt på den. Du kan muligens få lånt en hund av noen (selv en som ikke er jakthund) som vil kunne snuse seg frem i umiddelbar nærhet av en eventuell død rev.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du hadde truffet midt i brystet, så hadde reven ligget død på stedet.
Om den snurret rundt, så har du truffet ett eller annet sted. Sannsynligvis på den siden den snurret mot.

Om det var ett streifskudd eller en fot er umulig å si. Ikke alltid så lett å finne igjen noe "skuddplassen" om du ikke er 100% sikker på hvor reven stod.

Jeg ville kontaktet noen med en hund, helst en jakthund til å få sjekket opp.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Å skyte på vilt er noe helt annet enn å skyte på blink... Man får puls og adrenalin og alt mulig på en gang. Det er godt mulig du har rykket avtrekket og dermed havna for langt bak på reven (går mot høyre om du er høyrehendt, venstre om du skyter links). Tren deg på å finne "sonen" din før du setter skudd... rolige avtrekk går som regel dit de skal. Lykke til med neste - ta deg en tur og se om du finner den i området. De har en tendens til å virkelig finne en god gjemmeplass når de går ned. Uansett om det er rev eller noe annet vilt.

Ikke la dette skremme deg - lær av det og tren masse, så er du blitt en bedre jeger og èn sterk erfaring rikere.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, knutivars skrev:

Å skyte på vilt er noe helt annet enn å skyte på blink... Man får puls og adrenalin og alt mulig på en gang. Det er godt mulig du har rykket avtrekket og dermed havna for langt bak på reven (går mot høyre om du er høyrehendt, venstre om du skyter links). Tren deg på å finne "sonen" din før du setter skudd... rolige avtrekk går som regel dit de skal. Lykke til med neste - ta deg en tur og se om du finner den i området. De har en tendens til å virkelig finne en god gjemmeplass når de går ned. Uansett om det er rev eller noe annet vilt.

Ikke la dette skremme deg - lær av det og tren masse, så er du blitt en bedre jeger og èn sterk erfaring rikere.

Skaut ein rev i helga. Sikta midt i bogen på 70 meter, med blyspiss. Han small ned i smellen og rulla nedover ura, sist eg såg den låg den inni noken bregner og rulla og halen sto til værs. Leita i sikkert ein time til sammen men fann den ikkje. Har heilt sikkert lurt seg inn i ei hole i ura før den strauk med, dei gjømmer seg nok så godt dei kan. 

Revane er seige og, har eg mulighet skyter eg alltid to skudd sjøl om det er godt treff. Skal då seiast at eg ikkje tar vare på pelsen så to skudd gjer ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Alle har bomma på en rev eller to. 

 

Å ikkje finna den igjen gir en dårlige magefølelse... og det får alle smakt på før eller seinare.

Har hatt rev som har sprunge 50 meter med bogskudd. 

 

Har funne igjen noen rever ved å bruke hund. Den forrige hunden (rottweiler) eg hadde brukte eg i fritt søk. Å låg reven i nærheten  så fant hu an:) 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...