Jump to content

Ny halvauto hagle fra butikkhylla, må det smøres opp før bruk?


fredriko

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har akkuratt mottatt min Browning Maxus hagle, jeg ser inni kammeret at det er  noe form for olje der fra fabrikk, men er det noe spesielt jeg bør gjøre før jeg tar den med på leirduebanen for og teste den for første gang? 

 

tips mottas med takk :) 

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet står alt du trenger å vite i manualen, står det ikke noe spesielt der så er det etter min mening bare tut og kjør. Unntak kan jo være om våpenet har vært lagret lenge, og det er olje/fett som har harsknet eller størknet, så kan man tørke rent og olje på nytt etter anvisning fra manualen.

Den siste halvautohagla jeg kjøpte kom rett fra fabrikken, så den tok jeg bare ut av esken og dro på sportingstevne.

 

http://www.browning.com/content/dam/browning/support/owners-manuals/2016/12-BFA-320_Maxus OM_WEB.pdf

Link to comment
Share on other sites

Les manualen:) side 11. Få vekk rusthemmende belegg. Regner med du har litt pusseutstyr og olje/grease.  Bruk det:) om ikke så vil jeg anbefale Tetra Gun cleaning and lubricating wipes, fin å tørke vekk gammel olje og skit fra metall. Legger også en rundt bronsebørsten for å få skit ut fra løpet.  Gratulerer med ny hagle.

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar, her :) 

 

fulgte rådet til Hovdeknuten og renset vekk alt "fett" som var der fra fabrikken å smurte opp med min egen våpenolje, gikk på leirduebanen å fikk matet gjennom noen skudd, fantastisk hagle så langt kjempefornøyd :)

 

et par spørsmål når det kommer til trangboring, jeg startet med Cyl.choken og byttet til Modified etter hvert, men jeg er ikke vant med utskiftbare trangboringer fra før å er litt usikker på hvor kan velge til stålhagl, har lest at man skal være forsiktig med å velge for trang choke med diverse ammunisjon, er det noe "tommelfinger regel" på dette? 

jeg ser det er en skala i brukermanualen så man skal kunne kryssjekke mellom bly og stålhagl etter hvilken choketube man skal bruke men den er ikke så lett å tolke for en nybegynner som meg :)

 

 

choke.JPG

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at du er fornøyd med hagla! Utifra denne kan du skyte alt bortsett fra full trangboring. (Og ekstra full). Hvis jeg var deg ville jeg startet med modified og sett hvordan det går...burde funke bra på jegertrap og sporting. Samt jakt.. når du skyter leirduer og bruker stål ikke tenk på chokene foreløpig. Hold deg til modified.  Når du skal over på jaktpatroner test på papp, ammunisjonen betyr ofte mer enn choken...

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

okei, så hvis jeg forstår skjemaet rett her nå så er det det chokene med 1 og 2 spor/merker i som er trangest, så jeg kan bruke den med 4 streker som indikerer "modified" på stålskudd?

 

Jeg tenker jeg skal tukle mer med dette når jeg blir mer kjent med hagla og har lagt mer en 1 tur på banen bak meg :)

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan selvsagt bruke choken med 4 strek (imp.cyl) og lykkes bra med den,- beror litt på hvor hurtig du skyter,- men jeg tror nok hovedknuten mente den med 3 strek (mod./halv).

 

Det er vanligvis chokenes "virking" med blyhagl man tenker på og som indikerer graden av choke/trangboring.- Stålhagl beregnes skyte en grad/hakk trangere.

"Tommelfinger-regelen" er at halv boring (3 hakk/strek) er det "trangeste" som rekomenderes ved bruk av stålhagl.

Det er likevel når du prøver kombinasjoner av choke og patroner på papp at du virkelig "finner ut".

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Modified er 3 streker ja. Cylinder er ikke noe bra på leirduebanen eller jakt som du nevner. Modified eller improved modified er mitt tips. Du kan skyte stål med begge. Med disse to chokene skal du kunne få solide treffer på alle avstander. Og du trenger ikke rushe etter duene...du har god tid!:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

ja det forklarer kanskje noe hvorfor jeg ikke fikk så mye treff på banen med cyl.choken, (selvsagt så er vel ikke skyteferdighetene helt på topp heller siden jeg er fersking) :) 

hvordan er det med "break in" på hagle? er det noe bestemt prosedyre når hagla er helt ny? eller er det bare å skyte? jeg ser det ikke står noe nevnt i brukermanualen om førstegangsbruk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er litt dumt å si at cylinder ikke er bra på leirduebanen, jeg bruker cylinder regelmessig både på leirduesti og compact sporting. Det er ikke sånn at jegertrap er ensbetydende med leirdueskyting, selv om noen later til å tro at det ikke finnes andre leirduegrener ;)

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder amerikansk skeet, europeisk skeetchoke er en anelse mer åpen enn cyl. Greit å være oppmerksom på om man kjøper choker produsert av europeiske hagleprodusenter f.eks.

Når jeg skyter leirduesti har jeg cyl og amerikansk skeetchoker i hagla.

 

http://estore.beretta.com/en-eu/documents/constrictions-or-dimensions-on-my-beretta-choke-tubes/

Link to comment
Share on other sites

Så du vil anbefale cylinder til en nybegynner? Går utifra at han er på jegertrapen foreløpig. Tror fremdeles mod er riktig å starte med. Men om noen vil forfekte cylinder til han så værsegod... uansett Frederiko, glem chokene foreløpig, det virker som om du fikk best tillit til mod, hold deg til den da. Viktigste er å komme seg på banen å få skutt skudd noen tusen skudd før jakta, gjerne med en kvalifisert instruktør.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Bruker samme tråd her for et annet spørsmål jeg har.

 

Jeg vet det er x-antall tråder om dette emnet fra før, men når det kommer til rustbeskyttelse så har jeg fått tips om og spraye våpenolje på utsiden av løpet og deler som er i stål for øvrig, for så og tørke av med en tørr fille etterpå, er dette en god måte å forsikre seg at den ikke vil ruste i fremtiden? 

jeg har kjøpt maxus`en med karbonlook, vil olja ødlegge dette evt? jeg har Biltema våpenolje pr.idag.

har også fått beskjed om at Ballistol skal være det ypperste 🙄

Jeg har sett rimelig mange forskjellige måter å smøre/vedlikeholde våpen på rundt om på internett, men det er jo rene jungelen for en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er dette carbon-opplegget på glidekasse/låskassen et slags gummibelegg eller er det lakk?

 

Løpet må være lakkert med "carbon-look", og da kan nok sterke oljer muligens skade lakken. Biltema våpenolje er ikke i den kategorien. Nå er det vell heller ikke all verdens poeng i å olje en lakkert overflate, men å tørke av den av og til er jo greit. Litt biltema våpenolje på en pussefille gjør nok susen.  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...