Jump to content
sinkjo

Jakt, jobb og familieliv – korleis kombinerer du det?

Recommended Posts

Hei!

Eg er er ein mann som tok jegerprøven i fjor. Per no så har eg ikkje komme lengre enn å ha kjøpt inn våpenskap,, for det fekk eg ikkje lov å montere der me leiger no. No nærmar seg tid for å kjøpe leiligheit, og då kan eg montere skapet. Og kan dermed starte med jakt. Som lukkeleg markafiskar og villmarksfantast veit eg at dette vert ein fantastisk hobby :) 

Men. Eg og kona planlegg å få ungar om eit par år, og eg veit at livet då vert annleis. Det eg har lurt på er korleis de familiemenn kombinerer jakt med jobb og familie? Kor mykje bør eg forvente å kunne reise på jakt? Kor mykje bør eg vere på skytebanen? Er de der heile året?

Dette kan virke som eit rart spørsmål, men i og med at eg har fulltidsstilling og småbarnsfamilielivet i emning så er det viktig for meg å vite kva eg bør forvente, og kva familien bør forvente. Eg ynskjer ikkje at jakthobbyen skal bli eit irritasjonsmoment i heimen. Kona mi er veldig for at eg skal byrje å jakte, men ho vil jo naturlegvis ikkje like at eg er vekke heile tida. Kan eg fint jakte sjølv om eg til dømes reiser på jakthelger tre gongar i året?

I tillegg lurer eg på om det er mange som tek seg fri frå jobb og køyrer langhelger for jakta? For meg virkar det veldig optimistisk å skvise inn ei bra jaktoppleving mellom fredag kl. 16 og sundag kl. 22?

Takkar for svar! :) 

Hvor mye tid du får til jakt kommer an på kjerringa tipper jeg. Men ja, det er nok relativt vanlig å ta seg fri, og å legge opp feriedager ift til jakt, spesielt elgjakta f.eks, hvor det ofte er påkrevd at man stiller opp på hverdager. Mange tar seg også en uke om høsten til skogsfugl/rypejakt.

Jeg var veldig aktiv konkurranseskyter i noen år og brukte ca 3 uker feriedager i året på skyting, og resten på vanlig ferie, men da hadde jeg også 6 ukers ferie å ta av, så det hjalp jo litt.

For min del er det lettere å ta meg flere langhelger enn å ta hele uker. Elgjakten er den eneste der "kravet" er en hel uke.

Vil anbefale å sjekke litt rundt hva som finnes i området der du bor, rådyrjakt er ofte ganske tilgjengelig gjennom foreninger, lang sesong og mulig å gjennomføre på en dag. God mulighet til å finne noen å lære av også. Reinsjakt og rypejakt er også noe som kan ha fordel av å stykke opp i langhelger, da det er kjipt hvis ene uken du har satt av ender i drittvær og lite dyr. Arbeidsgiver er ofte også mer positiv til langhelger utenom fellesferiene for min del.

Takk for svar! Eg veit i alle fall at det blir to jakthelger: hjortejakt med svogeren min på Vestlandet og småviltjakt med turkompisar i form av langhelg. Allereie der har eg to store opplevingar som eg då kan ta fri fredagen for å få til. Eg ser kanskje for meg at det blir ein del år før eg prøver meg på elgjakt og den slags, kjem vel litt an på om eg finn meg eit jaktlag eller liknande. 

Men om eg startar med å reise på jakt to-tre gongar om hausten dei fyrste åra: kor mykje bør eg vere på skytebanen? Eg ynskjer naturlegvis å vere svært treffsikker Kor mykje er «vanleg» tidsbruk på ein skytebane? 

Her vil du få mye forskjellige svar, men vil i det minste etterstrebe å dra jevnlig, ikke bare perioden før jakta. Og er det vanskelig å få skutt nok er luftgevær gull å ha, kan skytes med de fleste steder, og greit verktøy for å få opp antall skudd gjennom året. 

Mesteparten av mine skudd i året er med luftgevær i garasjen, og det har hjulpet veldig.

Du skriver at kona er positiv til at du begynner å jakte, så da er første hinder unnagjort.  Spør henne om hun vil være med på skytebanen, eneste faren er at hun også vil begynne å jakte, og ikke bli overrasket hvis hun blir en bedre skytter enn deg.

Hvor ofte man kan reise på jakt blir veldig individuelt,  det er ganske vanlig å bestikke partnere/barn som ikke jakter med en sydentur eller langhelg i storby.  Og reiser de på høsten kan du jakte når de er på tur, altså vinn/vinn. Ikke nødvendigvis den billigste løsningen, men den fungerer... 

Jeg bor midt i smørøyet, og har (les: tar meg) aldri tid til å jakte særlig mye. Det er på en måte lettere når man skal dra et sted for å jakte. Det blir liksom enklere når en setter av ei langhelg eller ei uke for å gjøre en bestemt ting. 

Ja, kona er veldig fascinert av jakt og er interessert i å prøve skyting. Men ho seier ho aldri i livet kunne skote eit vilt.

Takk for svar! Det er interessant å lese dette med å jakte «heime». Eg hugsar kursleiaren nemnte dette då eg tok jegerprøven: «Aldri gi et tidspunkt for når du kommer hjem på jaktdagen. Plutselig blir det skadeskyting, og du er borte en dag ekstra.». Forstår godt at det er vanskeleg å få tid til jakt når det ikkje er satt av tid til det for å seie det sånn. Er jo vanskeleg nok å få 7-8 timar ledig for markafiske.

Då forstår eg i alle fall at det i det minste er nokon som berre jaktar eit par helger i året, det er kanskje vanleg å hoppe over eit år òg om det av ulike grunnar ikkje skulle bli tid? Litt av grunnen til at eg er såpass interessert i dette er jo at det er ei ganske dyr investering, så eg ville vite litt meir om hobbyen. :) 

Hvis du har lite tid uten barn så kommer du til å få en ny virkelighet når de kommer 😝 Både når det gjelder søvn og egentid. Vi fikk nummer to for 5 uker siden. Kona hadde en slitsom graviditet. Den eneste stanga jeg har rørt i år er treåringens barnestang med lukka haspel. Bygde hus for to år siden og vi har en halvferdig plen, stener som skal legges, en hytte vi leier ut som trenger vedlikehold. Litt slitsomt når kameratene får kilosørret på tørt i en elv med perfekt vannstand. Kjøpte en ny femmerstang i fjor, har tre turer med den på høsten. Dagene med laksefiske de siste fire årene kan jeg telle på en hånd. Har blitt litt mere tid til rypejakt, er litt roligere på høsten og vinteren. Heldigvis har astmaen blitt verre så jeg trenger ikke sette av tid til løpetrening 😉

Men, det er helt klart verdt det 😊

• Like 2

Det bør være hva du selv legger opp til. Har kompiser med to-tre barn, par bikkjer, hester og sau som jakter så og si annahvær helg og blir oppfordra til det. ( hvordan kvinnfolk vil ha en jaktsugen gubbe gående på veggene hjemme?) og jeg har de kompisene som må sitte hjemme og holde kona i handa selv om det er dagslys hele døgnet og revejakt.

Det er bare et spørsmål om rett kvinnfolk, for din livsstil og hva du prioriterer og bruke tid på. Kast ut tv'n for eksempel eller dropp sommerferien og bruk feriedager på jakt om høsten og vinteren.

Jeg går på ferie i dag :D men har jaktet rev hver natt med kjærringa siden 15. juli. Det er bare snakk om prioriteringer, for min del taper søvn alltid den kampen så det blir alt fra en halvtime til to timer søvn før jobb nå om dagen.

Jeg har lagt merke til at jo mer jeg blir låst av Jobb og familie jo høyere blir jakt iveren og ikke minst ambisjonen om å få jakte!

jeg sitter med to gutter på 6 og 8 år, en krevende jobb som jeg hadde 10 tjenestereiser i før juni var omme. Jeg kjøpte 2 nye komplette rifler i fjor, har skytebane som er oppe hver onsdag i gjennom vinteren, samt 2 dager i uka nå i sesongen. Jeg har ikke løsnet ett skudd på bane i år, det sier litt...

Unger skal følges til aktiviteter og når jeg ikke er på reise slår samvittigheten inn og jeg har ikke hjerte til å reise bort.

I år slår jeg og samboeren på stortromma og gifter oss om 2 uker. Har svidd av all ferie før august er over. Jeg er heldig hvis jeg får skutt opp og kommer meg på jakt en dag eller tre...

Jeg gleder meg til jeg blir gammal og førti og ungene ikke krever det de gjør i dag... Bonus om de blir like glad i jakt som meg...

m2c

Med tanke på min egen hverdag så kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skulle hatt tid til unger, men har nå uansett valgt å ikke få noen.

• Like 1

Det finnes 2 strategier her:

1.

Finne en parter som er like interessert. Da har Dere et fantastisk utgangspunkt for å lage en super sammensveiset familie som har det trivelig sammen. 

2.

Ha så god økonomi at du kan kaste penger på alle problemer. Den kvinnelige hjernen er en primitiv kalkulator.

Jeg er så heldig at kona er meget interessert i hund, og vi skaffa oss jakthund før barn (venter første nå snart). Ho er veldig optatt av at bikkja skal få vært mye ute, og få jakte mye. Nå har også jaktinteressen smittet over, og ho har også tatt jegerprøven.

Har 4 kids mellom 0,5 og 8 år. Reiser mye i jobbsammenheng og har i tillegg et par hobbyer til som selvsagt drar mye tid i årstidene ellers.

Min løsning ble å flytte "hjem"! Dvs ut av storbyen og bosette meg på gården jeg kommer fra.

Jakter før jobb, etter jobb, lørdag formiddag, natt til søndag osv. Får nok tid til å skyte ca 10 storvilt hver høst i alle fall. (og nei jeg er ikke innmarksjeger)

I år har jeg også booket sydentur til alle bortsett fra meg selv i midten av oktober:)

15 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hopp av statusforbrukerkarusellen. Det hjelper på mye.

Denne må du utdype, vet ikke helt om jeg forstår  hva du mener...

På 20.7.2018 den 10.15, Zippaznip skrev:

Å da fungerer du ok på jobb? 

I mange yrker er så lite søvn rett og slett uforsvarlig. 

Null stress det. Legger inn et kvarter cowboystrekk i lunsjen og passer på å spise nok. Var jo lettere før man bikka 30, da var ikke den blunden før jobb nødvendig.

Det handler jo om at man må legge opp jobb til å passe fritida, jobbe mindre eller på andre tider på døgnet.