Jump to content

Hjelp min kjæreste vill ha engelsk staff


Savage85

Recommended Posts

Sportrening handler vel om å forstå bikkja, og hvordan den fungerer, pluss at bikkja får erfaring med å gå blodspor sånn som eier vill, samt erfaring med å lede eier på en forståelig måte. Så egentlig så er det vel hundeeier opplæring bikkja driver med?

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2Vel, da er vi uenige om det. Min erfaring (over 1500 timer med sportrening de siste 10 årene) er at evnen må utvikles og lysten må stimuleres. Dette er selvfølgelig enklere med jakthunder som er genetisk programmert til å finne vilt på spor eller overvær, dersom det er vilt man vi at de skal finne, men også disse rasene vil bli bedre sporhunder med riktig trening. Man kan jo som et eksperiment, forsøke å få en gråhund til å gå spor etter mennesker på asfalt uten noe opplæring. Tipper (vet) det ikke kommer til å fungere, og at man må lære hunden hva den skal gjøre. Hvis du lar en Napolitansk matstiff forsøke seg på et spontanspor i skogen, vil den garantert gå over sporet hver gang selv om det er et enkelt spor. Ved direkte sporpåsett, vil den ha samme atferd. Dette gjelder for de aller fleste hunder som ikke har jaktgener. Hvis man derimot lærer mastiffen, bulldoggen eller chihuahua`en at det er lurt å følge spor fordi det alltid er noe den oppfatter som positivt underveis, eller i slutten av sporet, har vi lært den at det er lurt å gå spor. Deretter kan man lære de å følge større og mindre luktbilder i forskjellige miljøer med varierende liggetid. .  

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, luktesansen er det som regel ikke noe feil med, men det er ikke alltid bikkja synses det er like stas som eieren å følge et bestemt spor, når det går an å finne på ting etter eget forgodtbefinnede, eller gå etter andre dufter. Har erfaring med flere NEG. Noen hunder gjør dette omtrent uten noen form for trening. Andre må det arbeides både lenge og iherdig med, for å få de til å forstå at det sporet /dyreslaget eieren er interessert i, er det de skal følge- hver gang. Ellers er jeg enig med 1937M98. Det er ikke bare bikkja som skal fungere. Klarer ikke fører å lese den blir det gjerne mye tøys.

Edited by vavlo
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Bruker kl. munsterlander til støtende og båndhund på hårvilt, stående og trekjellende på skogsfugl, apportør på and og sjøfugljakt, stående på rype, bånd og kløv/trekk på reinsjakt  osv.. låner henne også bort endel til en kompis som skyter litt ymse for henne.  

 

Anbefales dersom man er interessert i å legge ned en skikkelig innsats i treninga. Som flere er inne på så fordrer allsidig bruk av hund at man er like interessert i hundetrening som i jakt :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 17.7.2018 den 20.52, Geco5 skrev:

Bjeffing utelukker alle spisshunder -

 

Ikke Siberian husky. Og bjeffing er en dressursak, min første NES loset på vilt og besøkende med tvilsomme hensikter, min andre loset bare på vilt (besøkende av tvilsomt kaliber tok jeg meg av sjøl).

 

Jeg har overtatt pensjonerte sibirhuskier (ca 8 - 9 år), og en av dem ble den beste elghunden jeg har sett. Nå har jeg akkurat fått en ny hann på 10 1/2 år, den viser lovende takter på elg, men vil kanskje først avlive all gjenglemt sau i kirkesognet. Det krever litt mer innsats å lære opp godt voksne hunder, i forhold til valper/unghunder. Blir en spennende jakt til høsten.

 

"Familiehund" eller ikke? Kommer helt an på trening/oppdragelse, og er omtrent uavhengig av rase. Er man ikke villig til å bruke tid på det, bør man heller anskaffe gullfisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tengte jeg skulle følge opp denne gamle tråden og fortelle dere att etter ett år med kokulering ble valget om ny hund tatt og kjerringa fikk seg TERRIER

 

Etter mange gode råd her om både kjerring og hund så kan man trygt si att ingen råd eller fornuft ble fulgt og sommeren 2019 kom tysker'n i hus 😏

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan trygt si att Tjt er mye hund i liten pakke. Det har vært en litt  annerledes opplevelse en en Schæfer som adlød hver minste kommando og aldri stakk av. Som liten valp hold hun seg rund oss hvis hun var løs, men en dag vi var og kastet ball på ei lokal grusbane stakk hun plutselig til ett miniatyr skogholt ved siden av banen og rådyrlosen gikk deretter gjennom nabolaget med matfar på slep.

Så deretter ble hun bandhund når vi ikke var i skogen og nå kaster vi ball med dobbel langline.

 

Schæfer skulle jo også være en huderase med høyt energinivå men det kan ikke sammenlignes. Tysker'n er en Duracell kanin på steroider.

Der en vanlig hund kanskje legger seg ned og hviler en halvtime etter ett par timer på tur er tyskern i full fart inne på stua med å avlive en leke eller annet fanteri. Den er høyt og lavt hele tiden og skal være med på alt som skjer om det så er matlaging på kjøkkenet eller en tur på do. Tyskeren trenger ingen hvile eller avslapping den står opp om morgenen og venter på oss ved soveroms døra og legger seg ikke før vi går å legger oss :P

 

Gamlebikkja gikk for lei av den lille å trekker seg unna, katta derimot er gjerne med på å leke litt og tar gjerne noen brytekamper både ute å inne og har av en eller annen merkelig grunn begynt å bli med oss på tur.

Jeg var jo litt skeptisk på Tjt sammen med katt men disse to er fortsatt pærlevenner.

 

Vakt instinktet på terrieren er høyt og vi får beskjed hvis det kommer folk på besøk. Som her en dag da terrieren hadde hoppet inn i peisen og var på vei opp forbi spjeldet og inn i pipa på jakt etter mistenkelige lyder da vi hadde feier på besøk på taket :P 

Ellers er den en stille hund som kun varsler på ukjente lyder ingen bjeffing ellers verken inne eller på tur.

 

Ellers er den absolutt veldig folkekjær så fort di har kommet i hus og går godt i lag med jentungen og vennene hennes. 

 

Den går også godt ilag med andre hunder og har aldri hatt noe problem der.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Savage85
Link to comment
Share on other sites

Erfaringen jaktmessig startet dagen vi henta bikkja med oppdretter. Etter en lang biltur kom vi edelig hjem og bikkja ville ikke inn men sporet som en gal på plena og etter litt fant den ei spissmus som katta hadde tatt som ble filleristet av terrieren.

Starten med å trene blodspor etter noen dager når valpen hadde først blit husvarm.

sporene ble lengre og lengre og fikk tak i en del rådyrskank som ble lagt i enden av sporet. Veldig ivrig på blodspor men går litt raskt. 

 

Hun startet tidlig å lose 3.5 måned når vi trente i skogen og loser både rådyr, hjort og elg. I starten loste hun 1-2 minutter under drev og hadde en stålos på 30min på en elg okse når hun var 4 måneder. Hadde sikkert fortsatt men ble ropt inn etter 30min da vi ikke var på jakt men på vanlig skogs tur.

i slutten av oktober når hun var rundt 5 måneder ble hun med på jakt for første gang med resultatet av att både jeg og bikkja fikk vårt første rådyr etter en fin los.

 

Har forandret jakten jeg driver etter att bikkja kom i hus og det er blitt lite fuglejakt og har heller fått bli med på jakt etter klovdyr.

 

Har blitt flere rådyr på bikkja høsten som var selv om det ble kun ett på meg, har jeg også fått min første elg under los fra bikkja. Det er blitt 2 elgfall for henne sålangt.

 

Eller så har fruen også fått interessen og har nå melt seg opp til jegerprøven.

 

Bikkja loser nå 5-20 minutter før den tar baksporet sitt tilbake og kikker innom fører.

Hi hund planer har blitt lakt på is da hund fungerer så godt på klovvilt og jeg ikke har lyst til å ødelegge noe der, men det har blitt skutt en rev for henne over baken under rådyrjakt.

 

Har også opplevd å måtte bryte jakten en gang da to ørner sirklet par meter over bikkja. Har ikke hørt om att ørn tar hund her men det virket som di ganske målrettet var ute etter bikkja.

 

 

første fangst.jpg

Første rådyr.jpg

første elg.jpg

første rev.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...