Jump to content

Jakt-ammo tråden - .22LR - Erfaringer/anbefalinger


små_vill(t)90

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
det er vel ikke inntrengings evnen det står på. det er mer det at 22LR er mester på rikosjetter og endring av rettning.

 

er det forresten noen som har prøvd å ladde 22lr? frister å prøve litt, bare for å teste grensene for dette kaliberet. vet jo godt at dette er meget uvanlig pga det er randtent. forventer ikke å tjene noen verdens ting på det. men ønsker som sagt å utforske hva som er mulig med denne lille rakkeren utenom hva man får kjøpt av ferdig rulla ammo. hvor får man kjøpt hylser? disse må vel være ferdig primet? finnes det i det heletatt dier til dette kaliberet? hvilket krutt skal man bruke? hvor skal man få i kuler?

 

Mon tro om det gikk an å trekke ut kula av en patron og erstatte den med en kule til f.eks 222?

Link to comment
Share on other sites

CCI Velocitor flyr med ca 374 m/s på 50 yards. Kontra 223rem og 6,5x55 så tru jeg du vil få liten ødelegelse av rypa. Men om du får god presisjon er noe annet. Mange "høy hastighets" patroner i 22Lr sammler ikke godt i salongen, men for all del, kan hende det går godt i de rifle. Men det er ikke til å legge under en stol at salong gevær går som regel best med Sub ammo, og sub ammo virker på kråka i allefall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mon tro om det gikk an å trekke ut kula av en patron og erstatte den med en kule til f.eks 222?

 

 

22lr løp er ikke laget for å skyte mantlede kuler som 222rem.

 

Finnes ikke ladeverktøy egnet for jobben (Trekke/sette kule).

 

Man skal ikke bytte ut ei kule, uten å vite hva slags krutt som står bak. Kan ende med en skikkelig overraskelse det. ++++

Link to comment
Share on other sites

CCI Velocitor flyr med ca 374 m/s på 50 yards. Kontra 223rem og 6,5x55 så tru jeg du vil få liten ødelegelse av rypa.

Husk at velocitoren er hullspiss, noe 223 og 6.5 som det brukes helmantel, ikke det at jeg tror velocitor skal være så stort problem, men er tross alt 50% mer energi i forhold til sub...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med fugl og .22LR er at ingenting er så snilt med kjøtt som subsonisk hullspissammo i .22LR

I mine tidligere dager som kråke-sniper brukte jeg CCI MiniMag, da de gikk bra i rifla mi. Aldri åpnet opp en for å se inni, men gjennomskudd var vanlig, med hollowpoint.

Jeg skjøt en kråke med 8 skudd engang på 80 tallet, den datt ned en stund etter at jeg var tom for ammo.. men alle hadde treft :roll: , det var nok Remington target. Etter det har jeg kun brukt HP på jakt.

Eley Sub HP, RWS Sub HP, Remington Super X, bruk det som går best i DIN rifle. Sub-ammo stopper oftest i større fugl som ender og ærfugl, Mens MiniMag HP godt kan gå tvers igjennom ei krikkand eller ei rype. Drepe-effekten er nokså lik - fuggeln bikker og er død.

En kuriositet er at f.eks. Eley Sub HP gir gjennomskyting på ærfugl når holdet blir langt - men stopper på kort hold?

 

All .22LR er krumbanevåpen utover 50m og presisjon er alt - hastighet ingenting. .22LR Sub har plenty energi til å drepe viltet den er tillatt på, langt utover avstander det er fornuftig å skyte dem på.

 

Og Ole Netland, prøv Fiocchi SM 280Rapid Fire Pistol. 1.69 på XXL

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brugt forskelligt til min gamle banesalon. Har nu fået ny CZ 453 american og har Rem sub hp og lige købt CCI sub hp.

De skyder ens ud til 100meter. ca 2 cm på 50 meter.

 

Skød en stor måge på 94 meter forleden med CCI, ret for fra og den væltede bare bagover og var død.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

winchester subsonic super x gir en fin samling ut til 100 meteren i salongen min, mulig den samler bra lenger, men det har jeg ikke tenkt å forske på da jeg ikke kommer til å skyte på dyr over den avstanden. men har ved noen muligheter skutt på måker og kråker hvor 100 meteren er gjeldende, og hver gang så hører jeg ett tydelig klask, vennene til stakkaren som tok klasket blir usikre og tar seg en luftetur mens den heldige gjør ett par hopp i rettningen kula guider dem for så å velte livløse. har ikke åpnet opp og sett inni, men er ganske sikker på at lapskaus er gjeldende ord for beskrivelsen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel kråker i det siste med winchester subsonic super x. De er ihvertfall døde i smellen.

Flår kråkene for å bruke dem til reveåte, er overrasket på hvor ødelagt de er, de ser faktisk penere ut etter å ha blitt skutt med norma rekrutt i 6,5x55.... imponerende for en liten kule i underlyds hastighet.

Link to comment
Share on other sites

CCI Velocitor flyr med ca 374 m/s på 50 yards. Kontra 223rem og 6,5x55 så tru jeg du vil få liten ødelegelse av rypa.

Husk at velocitoren er hullspiss, noe 223 og 6.5 som det brukes helmantel, ikke det at jeg tror velocitor skal være så stort problem, men er tross alt 50% mer energi i forhold til sub...

 

Joa, men en litt butt 6,5 fmj KAN gjøre adskillig større skade enn en 22lr HP på 50meter.. Tross alt over det dobbelte i hastighet, samt at butt kule vil gi en sjokkbølge i en slik liten skrott. Men eneste måten han kan sjekke er ved å prøve 22lr Velociter. Personlig ville jeg ha avskrevet mer kjøtt ved bruk av min 6,5, kontra min quad 22lr. Men det er jo reint teoretisk. Finnes ingen fasit svar på dette.

 

Men får han Velociter til å gå bra i rifla, så bruk den. Litt flatere kulebane er no ingen ulempe ved jakt på vinterrypa :D .

Link to comment
Share on other sites

mye må jeg venta går tapt med 308, dette hører jo ikke helt hjemme i denne tråden me?:)

 

 

Ikke bruk ei butt kule i allefall. Skulle jeg ha jaktet med 308, ville kulevalget falt på ei spiss Scenar med god BC. Som jeg skrev over. Rent personlig ville jeg avskrevet mer kjøtt ved bruk av min 6,5 kontra min 22lr. Husk at jo lengere hold du skyter på jo mindre vil kula ekspander også. På korte hold vil kula ekspandere godt, på et sted i kulebanen vil den slutte og ekspandere og fungere som en helmantel. Det kan du jo teste med et par kyllingfileter, om du vill. Eller på due som jeg skal til våren.

Link to comment
Share on other sites

Såg test av .22 LR i siste nummer av bladet Jakt her, og der blei Lapua Hollowpoint testa mot Lapua subsonic, winchester laser og cci stinger, på 50 og 100 metern. Lapua Hollowpoint gjekk ut som vinneren med god margin, og denne patrona har eg brukt til fuglejakt i mange år, ei meget god patron vil eg sei.. :)

 

Edit : 5 skudd samling 50 meter, 10 mm, 100 meter, 21 mm med Lapua Hollopoint. :)

Link to comment
Share on other sites

Heilt i orden.. Dette er samme ammo, kun at det er forskjellige pakketyper frå gamel til nyere dato. Eg har vel ca 100 skudd igjen av den typen i midten, og det er knallfin ammo som går godt i min gamle Brno mod. 2. Det er ikkje den kraftigeste ammoen som finst i .22 LR, men den er fin presisjon på.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
necroposting, men tråden er interessant.

 

Er det noen som har gjort ekspansjonstester på 22lr og sub-ammo med hullspiss? På hvilket hold slutter de å ekspandere?

 

Testa cci sub hp på 150m i en tykk (ca 5cm) katalog. Eneste jeg fant igjen var noen bly rester som var flate. Noen gikk faktisk helt igjennom.

Tok ikke noe bilder av dette. Men kan se om man får til noe seinere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Testet litt forskjellig 22lr ammunisjon i min CZ 452 Varmint i helgen, og ble overrasket over hvor dårlig resultat noe av ammunisjonen gav. Holdet var 65 meter, og Remington subsonic og Winchester subsonic samlet ikke i det hele tatt. Topshot og Fiocchi Maxac samler greit nok, mens Eley Subsonic HP gav meget fine samlinger. Hvordan denne kula virker i vilt har jeg ikke fått prøvd enda.

 

QsZPRbb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...