Jump to content

Jakt-ammo tråden - .22LR - Erfaringer/anbefalinger


små_vill(t)90

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får du gode samlinger med Stinger duden ? Kva rifle har du ?

nå er det lenge siden jeg har skutt med den,men pleier å få brukbare samlinger. nå skal det sies at jeg trener mest på en knock-down blink som er en rund metallsiluett på 3" i diameter.da hører jeg det sier "pling" hver gang jeg treffer,da slipper jeg å gå frem og tilbake hele tiden.da kan jeg høre om skuddene sitter der de skal. den er plassert ca.75m vekk fra der jeg sitter på min faste gamle trestubbe og trener. har vanligvis ingen problemer med å få alle 5 skuddene til å treffe den lille runde metallsirkelen på 3".

 

skyter med en gammel brno rifle fra 71,med min fars gamle kikkertsikte festet på.

 

bruker andre typer ammo også dersom stinger ikke kan skaffes,men da spør jeg bare vedkommende bak disken om å få noe annet med litt futt.

Link to comment
Share on other sites

Ryddet litt i quoten din. Kjell Olav

 

 

Det er bare å spørre pent så kanskje........ :wink:

 

Jeg har tenkt samme tanke som deg.....spørre om få trene på kommunale avfallsplass. HAr du noen avtale om hvordan, når, må du fjerne det du skyter?....osv

Link to comment
Share on other sites

Begge typer patroner kan brukes til det samme.

Men partoner som f.eks Eley Sub er laget for å være "lydløse" ved bruk i demper. Som du sier har dette med hastighet å gjøre, subammo skal ha utgangshastighet som er lavere en hastigheten på lyden, ofte rundt 300m/s.

HiSpeed patroner gir smell i demper fordi de ligger over lydhastighet.

 

Har du demper på rifla og foretrekker å være stille er det sub ammo du skal bruke, tåles det litt smell kan du bruke HiSpeed.

Link to comment
Share on other sites

Sub vil ha en krummere kulebane en HiSpeed, ut til ca 50m vil det ikke ha så mye å si til jakt men lenger utover i kulebanen skyter de raskere patronene en god del flatere.

 

Treffsikkerhet er vanskelig å si noe om, det kommer an på mange faktorer, men presisjonen ( som jeg tror du tenker på nå ) er ofte best på patroner som ligger under lydhastighet.

Link to comment
Share on other sites

kan skrive under på at patroner i subsonic hastighet er veldig presise. men finner du rett highspeed patron så samler de faktisk veldig godt de og! i mitt våpen så samler remington supersonic HP og remington yellow jacket veldig godt! men det er individuelt. hispeed patroner med hulspiss har og litt mer ødeleggelse i viltet. men det er ikke sånn som v-max eller noe sånn :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I min Brno American bruker eg Eley Standard til trening og Remington Yellow Jacket til litt småjakt kan eg vel sei.

Samler på 25 mm på 60 meter m/5 skudd

Får sjå om eg kan legge ut eit bilde av samlingane mine om eg får tid.

 

Synest Amrican typen er betre enn Varmint rifla (betre pistolgrep) og finare kolbe synest eg då (individuelt)

Men det har ikkje en dritt me saken å gjere heller :P

 

__________________________________________________

 

Mvh Stian :D

Link to comment
Share on other sites

har brukt cci sub til jakt, men kommer til å gå over til cci standard da denne også er helt lydløs i min cz452std med a-tec demper.

driver å lager "hulspisspresse" til 22. så standard ammoen blir brukelig til jakt.

cci standard går på en femmer opp til 100meter(har ikke prøvd lengre hold).

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett subsonic på min BRNO 452MKII

 

Vil vel kanskje si at Eley var best av subsonic ammo, også Lapua var bra og RWS.

Bruker nå Remington subsonic fordi jeg ikke får fatt i annet lokalt.

Disse bruker jeg også til jakt, hvis jeg benytter kraftigere .22 ammo så vil jeg få treffpunktsforandringer, alt etter hvilke ammo jeg bruker, kanskje mest med Stinger.

Har en bråte med forskjellige high speed varianter, bruker disse svært lite.

 

Men .22 subsonic holder godt til det jeg har benyttet denne ammo til, som kråke, skjære og en og annen stormåke.

Treffer jeg der jeg skal så blir de liggende.

Link to comment
Share on other sites

veksler utmerket i min ;) gått langt over 3000 skudd uten noen form for puss utenom det jeg kommer til med stokken på. ingen som har prøvd auqila SSS? kunne tenkt meg noen av denne.

 

men fra å prate dritt til å få noen nytte av denne posten kan jeg jo nevne at til nå prøvd

 

i hultertibulter rekkefølge etter minnet:

 

remington yellow jacket

remington hyperveloisity HP

remington hypervelosity

CCI standard

CCI subsonic HP

CCI stinger

eley club

eley subsonic HP

fiocci maxac

og no hoinngammel spansk ammo.

 

for å ta remington først

 

yellow jacket: meget rask ammo som er veldig presis i mitt våpen, ekspanderer noe voldsomt! kula blir helt flat!

 

hypervelosity golden HP: kula går fort også i denne patronen. presisjonen er også høy. denne kula ekspanderer ikke fult så mye som jellow jacket men den får fin soppform.

 

hypervolsity golden: går fort, men merkelig nok så mangler denne presisjon helt i mitt våpen og siden den heller ikke ekspanderer er den etter mitt syn ubrukelig til noe som helst. enda den er billigere enn dritt.

 

så kommer CCI

 

CCI standard, billig patron i vanlig 22lr hastighet. ikke spesielt presis i mitt våpen, men den skal visst går godt i omtrent alle bolt våpen jeg har skutt den i.

 

CCI subsonic HP, vanvittig stille og presis patron! presisjonen i denne patronen er vanvittig god! ekspanderer også godt! spektakulær effekt på sjur.

 

CCI stinger, vanvittig fart på denne patronen, men på grunn av dette så har den også ingen presisjon og jeg har derfor heller ikke fått testet ekspansjon. prisen er også vanvittig høy.

 

neste ut er Eley!

 

eley Club! kjempe fin patron til trening noe den også er laget for :P går vanvittig godt i alle våpen jeg har skutt den i. ekspansjon er ikke aktuelt med denne patronen så det har jeg ikke fått testet. men den er vel så godt som den optimale jakt patronen om man få på et hull i spissen, de er jo så godt som gratis. og smeller ingenting!

 

Eley subsonic HP! stort sett samme som eley club bare voldsomt mye dyrere fordi denne har mindre fett på kula og hull i spissen. går vel en tanke saktere og.

 

fiocci maxac. skjøt 4-500 skudd med denne patronen i 10/22`n min. etter ca 50 skudd begynnte den å få problemer med å veksle fordi den sotet noe vanvittig! men med litt puss så var det en kjempe patron. grei presisjon.

 

har ekspanderte kuler av nesten alle som det er aktuelt for. må bare finne dem igjen å ta bilde så skal jeg legge inn her ;)

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker stort sett Eley sub til småvilt, og har rifla innskutt på 50 m med denne.

 

Har og god erfaring med CCI Velocitor sidan den treffer bra på 100m med samme innskyting. det er og bra kreft i denne kula.

 

i fjor hadde eg med salongen på skarvejakt i tilfelle det skulle komme ei and drivande, men det resulterte i at me måtte skyte en skarv som vart skada og dreiv litt langt ut.

Tipper holdet var 120m+ og skarven låg djupt i vatnet. Velocitor gjekk inn i brystet og skrått gjennom heile stakkaren.

Kula sto i skinnet bak. faktisk gjennom skroget på fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Har igjen et par kartonger med Thunderbolt og de går helt greit, men ikke mer enn det...hulspiss har de heller ikke og mtp farten så er de ikke spesielt egnet til kråka!

 

Etter jeg fikk lagd meg hullspiss-verktøy så kommer jeg ikke til å handle annet enn billige DFS skudd og "jaktmodifisere" disse,

skuddene kommer jo ikke på mer enn ca 30 øre stk og har langt bedre presisjon enn det meste av "billig" 22LR ammo jeg har prøvd.

Eley, Rws og Lapua er jo vanligvis overlegne i presisjon, men koster jo pinade godt over krona pr skudd!

 

DFS skudd med retrofit hulspiss er mitt beste råd ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

CCI sub HP virker svært godt på kråke/skjære i min Ruger 10/22. Har aldri behøvd mere en ett skudd når jeg gjør jobben rett. Skyter ikke over 70 meter, over det blir det mere gambling..

Har "trimmet" kulene litt med å krysskjære dem med et barberblad, hører da det slår godt i fuglen ved anslag, knall-fall effekt.

Link to comment
Share on other sites

Funker eley/cci subsonic på ravn, kråke, and, orrfugl og svartbak, på 60m og nedover muligens 70m hold?

 

Jeg har skutt noen ravner med sub, men det er et tvilsomt foretak. Ei ravnevinge er fryktelig hard å skyte gjennom, så sideskudd funker ikke bra. Da må en regne med oppfølgende skudd. Ravnen kommer seg ikke av gårde, men den er i hvertfall langt fra død.

Beste skuddvinkel er bakfra, med fjæra, midt på ryggen. Da tipper den bare over ende, og ferdig med det.

LeifR

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke inntrengings evnen det står på. det er mer det at 22LR er mester på rikosjetter og endring av rettning.

 

er det forresten noen som har prøvd å ladde 22lr? frister å prøve litt, bare for å teste grensene for dette kaliberet. vet jo godt at dette er meget uvanlig pga det er randtent. forventer ikke å tjene noen verdens ting på det. men ønsker som sagt å utforske hva som er mulig med denne lille rakkeren utenom hva man får kjøpt av ferdig rulla ammo. hvor får man kjøpt hylser? disse må vel være ferdig primet? finnes det i det heletatt dier til dette kaliberet? hvilket krutt skal man bruke? hvor skal man få i kuler?

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke inntrengings evnen det står på. det er mer det at 22LR er mester på rikosjetter og endring av rettning.

 

Kanskje det, men det er lov og skyte ravn med 22lr so for eg berre bruke litt sprekere ammo til dette formålet eks. Yellow Jacket. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Funker eley/cci subsonic på ravn, kråke, and, orrfugl og svartbak, på 60m og nedover muligens 70m hold?

 

Jeg har skutt noen ravner med sub, men det er et tvilsomt foretak. Ei ravnevinge er fryktelig hard å skyte gjennom, så sideskudd funker ikke bra. Da må en regne med oppfølgende skudd. Ravnen kommer seg ikke av gårde, men den er i hvertfall langt fra død.

Beste skuddvinkel er bakfra, med fjæra, midt på ryggen. Da tipper den bare over ende, og ferdig med det.

LeifR

 

Unnskyld meg LeifR, men ei ravnevinge er ikkje av stål, det går fint an å skyte ravn med sub-ammo utan noko problem. Har skote massevis med ravn med sub-ammo og det er ikkje noko "tvilsomt" foretak...

Link to comment
Share on other sites

Skøyt en kråke på 80 meter nå nylig tvers igjennom vingen fra siden med eley sub og den falt død med en gang 8) Satte seg en trost på samme gren noen minutter senere, og den ble bare til en stor fjærsky med ganske så fint krater, så sub kuler er undervurdert :D

Nøler ikke med å skyte ravn på 60 meter rett fra siden med sub. Bare å sette kulen der den skal, så gjør den resten..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jeg rister nå liv i denne gamle tråden i steden for å starte en ny egen tråd ( utrolig hva enn finner med "søk" kanppen).

 

muligens litt OT etter hva denne tråden har vært til nå, jakt ammo, jeg er mer over på bane ammo.

 

hva er mest presise 22lr ammo som det går greit å få tak i?

 

har frem til nå stort sett brukt lapua super club og vært fornøyd med det, men nå som jeg har fått laget med en salongrifle som kan bedre enn hva jeg kan så må jeg til å finne bedre ammo og, ikke at jeg klager på lapua super club, men har tro på at jeg kan få enda bedre samlinger med en annen ammo.

 

hva erfaringer har dere med 22lr ammo som gir best samlinger? og er ammoen subsonisk?

 

har nå kjøpt meg 2 pk RWS R100 ammo som i følge jakt og friluft er den beste ammoen de har. prisen er 2,30kr smellen, så håper å få testet i løpet av uka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...