Jump to content

Jakt-ammo tråden - .22LR - Erfaringer/anbefalinger


små_vill(t)90

Recommended Posts

Av det jeg jakter bruker jeg som oftest .22LR.

Siden jeg har skutt på skytebane i en del år (da først og fremst inne med .22) har jeg blitt vant med den gode gamle Eley Standard, CCI Standard Mf. Når jeg drar ut på jakt blir det da som oftest CCI Standard (eller hvilken som helst standard "innebane" patron i kaliber .22 som jeg tar med meg ut i skauen. Denne ammoen fungerer og er veldig billig, men fungerer svært dårlig hvis du ikke planlegger å spise det du skyter). Først nå har jeg fått øynene opp på alternativ ammo (Sikler over hele CCI's imponerende samling av .22 LR ammo) og tenker på å prøve disse ut.

 

På youtube.com ligger det mange videoer hvor det testes .22 ammo. Både på levende vilt og på div. bokser... Jeg får en følelse av å gå rundt med softgun i forhold til alt det flotte av hulspiss-/kopper-belagte ammoen det finnes på markede i dag (nevner stinger, velocitor, Quik shot/SHP, Mini-mag, Yellow Jack m.f.)

 

Det jeg LURER på er: Hvilken effekt har denne forskjellige ammoen? Hva er DINE erfaringer?

Kom gjerne med grafiske illustrasjoner (men det behøver ikke være blood'n guts for alle penga)

Dra gjerne fram hvilke type ammo du bruker mest på hva.

 

Ender: CCI Mini-MAG

Kråker: Stinger

 

Her er det snakk om kvantitet (altså finne en oversikt over hva som er mest vanlig) og ikke nøl med å skrive din erfaring og hva du bruker selv om det er 10 personer før deg har skrevet det samme!

 

Et eksempel kan være:

 

CCI Standard Velocity 22-std-vel.jpg

 

Denne kulen kan brukes til trening og til jakt. Den ekspanderer/ødelegger minimalt med kjøtt og er veldig presis ammunisjon.

CCI SV fungerer fint i de aller fleste halv-auto riflene på makede, har sjelden klikk og etterlater seg minimalt med skitt i våpenet.

 

(+)

Billig

Driftsikker

"Treffsikker"

"Ren"

 

 

(-)

Skader minimalt (på godt og ondt)

Stor rikosjett fare

 

------

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kort sagt er den mest ekstremt hurtige amoen som t.d. CCI Stinger ubruklig i mange rifler på avstander over 50m. I tillegg er den beregnet brukt på avstander rundt 40m for maks "varmint" effekt. Med ubruklig mener jeg normalt dårlig presisjon i de fleste rifler.

 

Normal hastighet og standard/sub er normalt svært presise når en finner det som rifla vil ha. Eley ligger normalt godt ann der (t.d pistol og rifle utgavene).

 

40grs kuler er å foretrekke til alt som har med jakt å gjøre, sub slår dypt og hard, hulspiss slår ikke fult så dypt. Medium høyhastighets patroner som rem High velocity med 40grs modifisert hulspiss, slår saftigt ut til 40m (og lenger).

 

22lr er i mine øyne lik 40grs kuler, lettere er for lek. Skyter i dag utelukkende sub amo med og uten hulspiss.

Link to comment
Share on other sites

Er noen år sider jeg har jaktet med 22, blir bare brukt til trening nå. Men brukte remington Yellow Jacket før, den ga god effekt og presisjon i min brno.

 

Også god erfraing med den kombinasjonen. Holdt femkrona på 80m. Men ikke noe å bruke på matvilt. Trost er nesten som hråker etter å ha hilst på en hissig v-max...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt god erfaring med RWS Subsonic ammo til kråker og skjærer. God presisjon i CZ 452 Varmint og helt grei effekt på fuglen.

Ellers så er Eley Target treningspatronen jeg sverger til ettersom den går usedvanlig godt!

5 skudds samlinger på 50m kan jeg klare ned mot 15mm på en god dag, og da er det ikke våpen/ammo som er begrensingen.

Har ikke testet annen hulspissammo enn yellow jacket, og den gir heller middelmådig presisjon.

Har ikke testet presisjonen noe videre, men tipper rundt 30-40-50mm på 50m.

Link to comment
Share on other sites

Har veldig god erfaring med Lapua Hollowpoint til jakt. Den gjer også god presisjon i min Brno Mod. 2. Ein test som var i et eller anna jakt blad for mange år sidan, blei denne kåra til testvinneren i 22 LR over jaktskudd. Etter dette, så har eg i grunn utelukkande brukt denne.

Driv å forsker litt med Biathlon ammo no, til å bruke på vinterjakt på rype feks. Men verken Lapua eller Elay har hulspiss, så den ultimate jaktpatronen er det ikkje.

Presisjon kontra pris, så ligg Eley Biathlon ein vinner foreløpig. Den er hakket kraftigere enn Lapua også, og presisjonen er omtrent lik i mi rifle.

Men Eley koster 45.- for 50 skudd, og Lapua koster godt over 100 lappen. Så prismessig er Eley vinneren.

 

CCI subsonic er vel den værste patrona eg har testa så langt. På lørdag hadde eg ei samling på ca 65 mm, på gode 50 meter.

 

Edit : Endra antallet til 50 skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Appropo testvinnere, Winchester sine sub hulspiss. Er blandt de ypperste med tanke på jamn og forutsigbar ekspansjon. Skal gå like godt som Eley sub HP (har skaffet meg winchester amoen selv, da den som nevnt slår Eleyen som jeg har brukt i årevis, ned i støvlene på ekspansjonen).

 

Har ikke testet whinchester amoen på presisjon, men så vidt jeg kunne se, kunne jeg veksle mellom Eley sub hp og Whinchester sub hp uten å skru på siktet.

Link to comment
Share on other sites

På youtube.com ligger det mange videoer hvor det testes .22 ammo. Både på levende vilt og på div. bokser... Jeg får en følelse av å gå rundt med softgun i forhold til alt det flotte av hulspiss-/kopper-belagte ammoen det finnes på markede i dag (nevner stinger, velocitor, Quik shot/SHP, Mini-mag, Yellow Jack m.f.)

En .22LR er langt fra noen softgun. Nettopp det du ser ut til å mislike med .22LR er hva jeg liker med den. (*pift* - *klask* :twisted: ) Men .22LR er farlig på mange hundre meter og skal behandles deretter.

 

Når det gjelder .22LR må du -- som for andre kalibere -- ta deg tid til å finne ut hva som går bra i børsa di. Det hjelper ikke mye at kula skal gi "spektakulær" virkning på trost og kråke hvis du ikke treffer skikkelig :!:

 

Som flere har nevnt er .22LR høyhastighetsammo ofte lite presis. Overraskende nok går CCI Stinger noenlunde greit i CZ'en min, omkring 30-35mm på 50m. Yellow Jacket er omtrent på samme nivå. CCI Velocitor ble testet med store forhåpninger pga. tung kule og høy hastighet, men lå på 50+ mm på 50m. Eley Sub og Eley Club går bra, det samme gjør Rem Sub og Federal Bulk Pack hulspiss. CCI Mini-Mag går greit, CCI Standard går rimelig bra.

 

Skal jeg skyte på dyr med salongen, er jeg enig med VM. 40gr kule "ruler". Jeg vil ha hulspiss til vilt, jeg har lite "tru" på drepeevnen til en RN 22-kule i såpass lav hastighet. Treff ørlite utafor maskinrommet -> fugl flyr og blir borte med høl gjennom kroppen, ikke hyggelig. I den forrige forskriften var det krav til hulspissammo hvis man skulle bruke .22LR til jakt, jeg synes det er et godt prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet at det eneste som går best i min børse er Lapua Std. Club.

Den samler på ca 3 cm på 50 meter.

Synes virkningen i vilt ikke er det helt store. Av de skjærene jeg har skutt kan man nesten ikke se at de blir skutt. Blir mye flaksing, og krever ofte 2 skudd. Ikke den knall og fall effekten jeg ønsker. Men er det fugler til utstopping, er den perfekt, hvis skuddet sitter godt. Ser hverken inngang eller utgangshull, og ikke noe platteffekt utad. Ganske ryddig av seg.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker Lapua subsonic jeg i 10/22'en. Etter en omgang i "wisperizeren" så har jeg god erfaring med den. Har vell tatt en tja 50-60 kråker med den, og den bortimot lydløsheten i rifla sammen med god virkning i viltet, så detter den ofte på stedet. Etter at jeg satte i en boltstopper i gummi på "lille my(10/22)" så kommer det pikadø ikke mer enn ett lite knepp fra den. Har opplevd flere ganger at f.eks trost blir sittende og se forvirret ut, på hvorfor naboen datt. Sitter de da for lenge, detter gjerne de og.

Av andre ammotyper lille my har fått, er CCI standard, Rem billig bulk og altså lapua. CCI går greit nok, men synes ikke den funker i vilt, Rem billig bulk samler ikke i det hele tatt, er full av fett og gav igrunn ikke mer enn litt glede

Link to comment
Share on other sites

Tja, når endel av hulspissen på markede knapt ekspanderer. Så ser jeg ikke poenget i ordet skal, bør er ett meget bedre ord, og da alt ettersom hva man skal oppnå (whisperizer er jo ett fint verktøy for den som vil bruke samme amo til trening og jakt med max valgmulighet og identisk presisjon, om de nå bare kunne klare å produsere det).

 

Dette med sikker ekspansjon var forøvrig grunnen til at jeg byttet jaktamoen fra Eley extra sub hp til Winchester sub hp. Testen jeg så om denne, gav ett klart bilde av en pålitligere ekspansjon (og det i sub hastighet) med whinchester kula (alt for mange kråker som kom seg langt avgårde før de stupte).

 

En salong 40grs kule i 22lr, penetrerer normalt dypere enn en oppskremt i makshastighet for kalibret (ikke samme sjokk virkningen da men..).

Skummel dybdevirkning på sub kuler generelt, absolutt ikke noen softgun nei.

 

P.s Min CZ452 går også greit på 50m med CCI Stinger, og det er innenfor denne distansen den er effektiv. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet at det eneste som går best i min børse er Lapua Std. Club.

Den samler på ca 3 cm på 50 meter.

Synes virkningen i vilt ikke er det helt store. Av de skjærene jeg har skutt kan man nesten ikke se at de blir skutt. Blir mye flaksing, og krever ofte 2 skudd. Ikke den knall og fall effekten jeg ønsker. Men er det ugler til utdtopping, er den perfekt, hvis skuddet sitter godt. Ser hverken inngang eller utgangshull, og ikke noe platteffekt utad. Ganske ryddig av seg.

 

 

Bruker du denne til andre rovfugler også?

Link to comment
Share on other sites

Eley Subsonic Hollow er effektiv på fugl:

box_subsonichollow.jpg

www.eley.co.uk/ammunition/products/subsonic-hollow.aspx

 

Med Eley Subsonic Hollow har jeg skutt cirka 300 ryper og annen fugl med. Veldig presis og effektiv ammo. Fuglene dør umiddelbart og det blir ikke kjøttskader i det hele tatt når man sikter på ryggen. Det er også mulig å berge mesteparten av brøststykkene ved dårlige treffer ved å skjære vekk området som er ødelagt - vanligvis cirka 1-3 cm2. Skuddene går alltid rett gjennom fuglene.

 

Ved kulde (kaldere enn -15) så sliter jeg med at første skuddet treffer cirka 5 cm nedafor på 100 meter. Har noen ganger prøvd med et oppverming skudd på skuddhold over 80 meter, men det er minst sagt en upraktisk løsning. Misstenker at det er det tykke vakslageret på kula som ødelegger presisjonen i kulda. Har kjøpt Biathlon ammo for vinterkulde, men hulspiss er det som må brukes ved jakt. Ved avstand på 60 meter og mindre så har kulden ikke noen praktisk jaktmessig innvirking på Eley.

 

Jaktmessig er det ikke heller å anbefale å ammo uten hullspiss - rypene sitter ofte i flokk eller ihvertfall to sammen. Hvis en av rypene blir skaddeskutt og begynner springe, hoppe, dette osv. blir oftest de andre rypene skremt og drar. Med hulspiss og gode treffer der rypa slukkner ved innslaget er det noen ganger mulig å ta ut flere ryper i samme flokk. Noe som berger både middagen og et godt humør.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker CCI Stinger og Winchester Super X (står det i bunn av patronen)

med stor suksess. Winchestern er suveren på 70-80 meter. Har 5 kr samlinger med den.

Dessverre bynner jeg å gå tom og dær jeg kjøpte skuddene har dem ikkje de lenger og

tar ikke inn for til neste år. Finner dem ingen andre plasser heller :?

 

Stingern er nesten like bra på 80 meter:) Har dratt den til 90 meter og uten store problemmer.

Bruker disse skuddene på det som er lovlig å skyte med 22lr.

 

Bruker en del sub ammo når jeg jakter kråker nedi havna og slikt. Da går det i Remington og Eley sine patroner.

 

24n39f9.jpg

Skutt med stinger på 80 meter. Se på den lille 10'er blinken helt oppe. De andre skuddene er fra innskytting.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg holder meg utelukkende til eley og lapua sub til all jakt. Brukte før mye CCI Velocitor. Ingen tvil om at den ekstra hastigheten gir bedre effekt, men skal jeg alikevell lage noe lyd så henter jeg fram 22-250'en med demper. Fordelen med raske .22 LR patroner (lapua, CCI Velocitor, Eley High Speed) er at jeg skyter bedre med dem, spesiellt stående. (har noe å gjøre med kortere tid i løpet).

 

Jeg har sett tidligere diskusjoner om at sub kuler ikke går igjennom vingebeinet på store fugler osv. Personlig har jeg aldri opplevd at noen fugl overlever en velplasert .22 sub. Uten å ha et nøyaktig tall har jeg skutt flere hundre fulger med .22, alt fra Svartbakk, Ravn, Stokkender til trost. Raporter på dårlig effekt vil jeg tro skyldes et dårlig treff i nær 100% av tilfellene.

 

Pleier å sammenligne sub .22 LR på ender som 30-06 med 200 gr swift på elg - skjelden dem går ned i smellen men dem overlever ikke et velplasert skudd.

 

For meg presisjon og jenvhet viktig. Desverre kommer dette ofte med en prislapp. Skyt alltid minst 50-100 skudd på aktuelle hold med den ammo du har tenkt å bruke på jakt, gjerne over flere dager. Har blitt overasket mange ganger av ammo som virker jevn - så kommer et mandagskudd inn i mellom som bare går helt ut. På denne måten ser en også hva fører og vogn har som begrensninger. Som for annen skyting er loggføring et godt hjelpemiddel - det hjelper en blant annet å huske slengere en helst vil glemme. :wink:

 

Som jeg har nevnt mange ganger tidligere er .22 LR en utfordrene patron å jakte med. Krum kulebane og nådeløs når det gjelder avtrekk og rekylopptak. Jeg har sett flere diskusjoner angående dårlig presisjon i .22 våpen som jeg er rimelig sikker på kan tilskrives rekyloptak og avtrekk. En kan holde en .22 dønn i ro og ta det pefekte avtrekk - men et litt dårlig rekylopptak kan slenge kula mange cm ut. Spesiellt på 60+ meter.

 

Jeg har en anschuetz med heavy barrel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jakter så godt som bare med Eley Sub.

Den går godt i min Marlin 60 og gir meger god effekt på alt vilt jeg har brukt den på.

Ønsker jeg enda kraftigere sprengeffekt har jeg enten utvidet hulspissen med Whisperiseren

eller lager egen hulspissammo av CCI Standard om lydnivået ikke betyr noe.

Men Eley Sub er bare helt topp!

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye Eley sub til jakt. Den er samler under 1cm på 50m i cz`en min, og dreper greit dyr opp til skarv.

Plystrer også rett gjennom en voksen grågås, men den går gjerne ett stykke før den detter da. Eneste minuset er at den ikke ekspanderer, og da er liksom hele poenget med hulspiss borte. -men... dette løses ved å lage ett kryss med en kniv ca 1mm dypt på tuppen. Da ekspanderer den kontrollert selv på 100m. Har noen slike kuler liggende som jeg har plukket ut av våte telefonkataloger. Kunne lagt ut bilde av dem...

Men nå har jeg gått over til cci velocitor. Jeg samler lett under 40mm på 60m med den, bare med sekken min som anlegg. Men børsa/ammoen er god for mye bedre. Samler 10-15 mm på 50m om jeg konsentrerer meg litt og bruker tofot. Det kjekke med velocitoren, er at den går så og si helt flatt fra 25 til 60m. så ingen målbar forskjell. Gikk så nært som 15m, og da ligger den 1cm under. Det betyr at jeg kan skyte på trost fra 15-70m uten å kompansere :D

Smellen er ikke mye å snakke om heller.

 

BRNO 452 Varmint, beddet, tunet avtrekk, fulldempet, 3-9x40 kikkert. Den perfekte allround 22`en!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye Eley sub til jakt. Eneste minuset er at den ikke ekspanderer, og da er liksom hele poenget med hulspiss borte.

 

Det er ikke min erfaring.

Har skutt mange hundre kråker, skjærer og måker med Eley Sub og de ekspanderer bra og gir god effekt i viltet, innen fornuftige avstander. Har jakt på en kommunal fylling.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv bare Eley sub til jakt. Samler veldig bra i rifla mi, og hadde nettopp en samling med 5 skudd på 28mm på 120 meter i snøvær! På 25 meter går 10/10 skudd i samme hull, og på 50 meter har man hatt 10 skudd på 22mm. Demper lyden bra (spesielt nå som det er snø!), og avliver viltet momentant. Meget fornøyd med de!

 

Ekspanderer også veldig greit syntes jeg. Ofte brutale utgangshull. :)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste av det som er og har vært på markedet av cal 22 lr amo.

Winchester eg Eley har vært sikre vinner.

Nå er jeg den heldige eier av en Wisperiser så jeg kan velge den ammon som har best presisjon i våpenet mitt. Lapua Super Club.

Ekspansjonen i enkelte produksjoner har vært dårlig, men de to nevnte har holdt seg stabil.

Ønsker en mer og kraftigere ekspansjon, press et større hull i prosjektilet eller skjær et kryss snitt i prosjektilet.

Link to comment
Share on other sites

Joda Cracy-John, det er noen av dem. :wink:

 

DSC00096_(Medium).JPG

 

Foto av en gjeng som fløy forbi sånn tilfeldig, har sett ennå flere en dette i flokk flere ganger. Faktisk mange fler, minst dobbelt så mange. ( 2000stk? ) På det meste så har jeg skutt rundt 300 kråker i året men det synes ikke. Har jaktet her i mer en 10 år.

 

Det er bare å spørre pent så kanskje........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet lokalt er jo desverre at det tydligvis er folk der oppe til alle døgnets tider...

Var oppom forje lørdag og søndag og skulle snike litt i 8-9 tida om mornigen..

Jaggu var det ikke folk på jobb der.. :shock:

Og fyllinga er stengt både Lørdag og Søndag.. De tar tydligvis aldri fri der oppe... :lol:

Men tror det er langåpent torsdag så da kan eg ta turen og snakke med de.

Må eg få se og få sub amoen klar til 223`en..... :twisted:

Ligger jo ei skytebane på andre sida av veien så skyte støy burde jo ikke vert et problem men vet jo ikke..

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I min Burno Varmint går CCI sub sonic absolutt best og har god effekt på sjære, kråke og nøtteskrike som den brukes mest til. Med en god demper, som også er "trukket" med krympeplast av den typen som brukes på strømkabler blir den så godt som helt lydløs. Det smeller merkbart mer av treffet i målet enn av selve skuddet. Den samler 5 skudd på under 20 mm på 50 meter, og ca 30 mm på 100 meter, 17 cm under/lavere. Det er mer enn godt nok for mitt bruk.

Kammeraten`s Burno går best med Laphua sub sonic selv om den har produksjonsnummeret etter min, noe som igjen bekrefter at alle børser er individualister.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...