Jump to content

Erfaringar med subsonic-ammo?


joska

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt noko anbefalingar på subsonic-ammo. Skal brukast i CZ455 med lyddemper. Det er snakk om trening på korte (rundt 20-25m) hald, ikkje til jakt. Har beitedyr i umiddelbar nærleik til "skytebana" mi og dei er ikkje så glad i piskesnerten frå standard ammo :)

Link to comment
Share on other sites

.22 short og .22 long merket CB eller std er lydløse med demper. Long vil fungere i magasin, noe short ikke gjør(men er lettere å få tak i) Ellers er Winchester og RWS sub patronene stille. Eley også, men den er MYE dyrere. Remington sin Sub er tilbake i Norge, men der må du teste i ditt våpen. Jeg hadde en ask der noen kuler kunne jeg se snurre rundt siktepunktet på vei til blinken :overrasket: CCI har også sub, men har ikke testet den enda.

 

Du kan også teste litt STD ammo og se om noen av de er lydløse nok i ditt våpen :) SK std pluss og CCI STD var lydløse i min Voere med demper.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

.22 Short fungerer i plastmagasinene til CZ 452 og 455.. ref. 500 slike gjennom egen 452

 

Husk å pusse kammeret godt dersom du skyter mange .22 Short. Det er samme greia som .38 i .357, en vil etter hvert få en ring av sot og slam i kammeret som gjør det tyngre å kamre .22LR (.357 i revolver) og kan føre til økt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Cci std går sub i nin cz. Ikke best presisjon, men grei nok for 25m. Vær obs på at short ikke nødvendigvis går sub, og patronene er uforholdsmessig dyre. Av genuin sub-ammo går rws og eley meget bra i mitt våpen, men unødvendig dyre for sånn "dynamisk ølboks,25m".

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips. Eg har ikkje funne noko standard-ammo som konsekvent går sub i min 455. Noko ammo ser ut til å vake akkurat rundt lydens hastigheit (CCI Standard, Topshot) men det meste anna (div Remington, Winchester og RWS) går konsekvent over. CCI Quiet er stille men presisjonen er ikkje imponerande. Eg skal sjå om eg finn noko sub RWS eller Eley i butikken, utvalget lokalt er noko magert men eg får sjekke nokre sportsbutikkar i løpet av sommarferien.

Link to comment
Share on other sites

RWS er supersonisk i de fleste rifler. "target rifle" er oppgitt til 330m/s og "rifle match" til 345m/s. Jeg har ikke kronografert RWS Match i min rifle, men den smeller. SK Match, og Eley Club gjør ikke det. SK målte jeg til 317m/s, og Lapua Center X 320m/s. Disse smeller ikke i den grad.

RWS Subsonic, og Winchester Sub HP er de mest presise sub-patronene jeg har prøvd, det er også relativt lydløse.

Om du MÅ ha det stille, og ikke vil betale for subammo, så er vel veien å heldempe løpet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

RWS er supersonisk i de fleste rifler.

 

Eg forstod det slik at Mas-36 refererer til sub-ammoen frå RWS. Eg vil anta det er denne han snakkar om: http://nettbutikk.norma.as/skytterlag/22--lr-patroner/rws/rws-subsonic-hp-22lr-rws-salongpatron-109437-p0000091400

 

Eg har ingen forhåpningar om at noko standard-ammo er subsonisk i min 455. Eg har iallfall ikkje funne noko enno.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, joska skrev:

Eg har ingen forhåpningar om at noko standard-ammo er subsonisk i min 455. Eg har iallfall ikkje funne noko enno.

 

CCI standard går sub i det meste av våpen jeg har prøvd den. Men, det har vært lot-variasjon, så det kan være verdt å teste flere partier.

 

Ellers har jeg god erfaring med subsonic-patronenene fra RWS, Eley og Lapua. RWS utmerket seg som den stilleste og tregeste da jeg kronograferte subpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Eg forstod det slik at Mas-36 refererer til sub-ammoen frå RWS. Eg vil anta det er denne han snakkar om: http://nettbutikk.norma.as/skytterlag/22--lr-patroner/rws/rws-subsonic-hp-22lr-rws-salongpatron-109437-p0000091400

Ja, jeg misforstod den der. RWS sub HP er noe av det beste som fins sub. Det var det jeg brukte da jeg begynte min "langholdskarrierere" med 22LR for mange år siden. Som sagt over er også Winchester Sub HP "der". Det er god ammo, stille, og presis, langt ut.

 

Denne tråden ble egentlig ikke ferdig, men det er nå litt informasjon i den. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...