Jump to content

Hornady LnL AP presse noe å ha?


smaug

Recommended Posts

Ser denne pressa får mye skryt og må si at en AP presse begynner å friste. Sliter litt med plassen til en slik presse enn så lenge men har planer om å rigge kjelleren til laderom. Lader kun riflepatroner i 6.5x55, 6.5 Grendel og 308W på en enstasjons presse men det går jo sååååå sakte. Vært deilig å bare kunne produsert et par hundre patroner i løpet av kun kort tid når man har funnet oppskriften.

Den sies å være enkel å bytte mellom forskjellig oppsett, LnL bajonettfeste bruker jeg fra før av på alle pressene mine.

 

Noe erfaringer gode eller dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange grunner tenker jeg, en av de er kanskje at Dillon har eksistert i 20+ år nærmest uforandret men det betyr jo ikke at det ikke kan komme nytt blod innenfor lading. AP pressa til Hornady hevdes jo å være både et bedre og billigere alternativ til XL650 som jo må sies å være store ord men har de lovordene sine i behold?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd den selv, men en kamerat har en slik og han liker den godt. Det at den indekserer et halvt steg av gangen er et pluss med full hylse (særlig 9mm etc), at den har hurtigfeste på diene er også veldig positivt.

 

Dillon lager solide og pålitelige presser, men de er ikke like egnet for hurtig kaliberskifte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik før. Var godt fornøyd med den, men kom frem til at den ble for heftig for mitt bruk. Skulle jeg valgt igjen mellom den og 650, så hadde jeg nok gått for AP.

 

Mitt hovedintrykk var at det var lite tull, lett å stille inn og bare fungerte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det er dette med kaliberbytte jeg også har fått med meg at Dillon ikke har som styrke, særlig bytte fra små til store tennhetter.

Jeg lader med færre og færre forskjellige kuletyper på hvert kaliber og gjetter vel i framtiden at feks 6.5x55 kun blir 140gr NCC og 308 blir kun 150gr TTSX og 155gr Scenar(kanskje kun jaktammo med TTSX med tiden) mens Grendelen nok blir litt mer variasjoner feks 100gr Ballistic tip og 123gr SMK.

Da hadde det vært fint å bare ha et ferdig oppsett som man masseproduserer en batch med jevne mellomrom etter hylsene har vært i vasken.

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, smaug skrev:

Da hadde det vært fint å bare ha et ferdig oppsett som man masseproduserer en batch med jevne mellomrom etter hylsene har vært i vasken.

Det er da Dillon pressene har sin store fordel, et ferdig toolhead med ferdig innstilt kruttmål. Bare å sette inn og fyre i gang. På rifle er 550 helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Tanken har slått meg men synes prisforskjellen blir så liten. Virker som AP'en rett og slett gir mye presse for penga og har mer muligheter til å virkelig være en ammofabrikk...med mindre ikke pressa er dårligere enn en Dillon da?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

APèn ja... Tja hva skal jeg si(har en haug med forskjellige presser).

Er over middels mekanisk interessert(og en tålmodig sjel), men av og til blir jeg rett og slett forbannet. 

Pressen kjører nå meget stabilt, men den er modifidert med duppeditter som jeg har dreid og maskinert.

I utgangspunktet er den genial, nesten som å møte drømmedama ut på byen, når dere kommer hjem, oppdager du at det er en transversitt du har fått i hus...

Kan kjøre deg rett til himmels, men ikke på rette måten lissom.

End of storry

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...