Jump to content

Beretta sp vs rizzini


eivkie

Recommended Posts

Skal ha ny hagle og nå står det mellom en ny rizzini br110 eller brukt sp (ikke sporting). Har ingen brukte på hånden så er avhengig at det dukker opp. Prisen vil nok bli relativt lik. 

 

Sbakket med en erfaren skytter på banen her for en stund siden som hevdet at beretta ikke lenger hold samme kvalitet som før. Stemmer dette ? 

 

Frister derfor litt å gå for en butikkny rizzini. Som jeg  syns virket ett flott våpen.

 

Hva vil være lurest, når budsjettet ikke bør være over 15’

Link to comment
Share on other sites

Beretta merker nok konkurransen fra andre italienske produsenter av OU, som mer eller mindre lager hagler av tilsvarende konstruksjon og kvalitet. I tillegg øker kvaliteten på Beretta kopiene fra Tyrkia, selv om de er et godt stykke unna nivået til SP1. Samtidig har du et merke som heter Browning:) som bruker en annen konstruksjon, og som i større grad bruker håndtilpasning og som av den grunn holder jevnere kvalitet på tilpasning og sammensetning av børsa. Jeg har sett endel svak tilpasning fra Beretta i det siste. Men så må man også tenke på at SP1 og field 3 er et 100 prosent cnc produkt hvor "alle" deler i større grad lett og enkelt kan byttes selv. Delene bare popper inn:) sånn er det ikke nødvendigvis med Browning som krever børsemaker i større grad. Selv om enkelte slitedeler enkelt kan byttes der og. Men om det er SP1/ field 3 eller 525/725 så er de laget for å være driftsikre (og det er de)... fremfor magiske skytejern... men det er her kvaliteten starter i OU verden. Den Rizzinien kan godt være bedre kjøp? Nekter å tro den nødvendigvis er dårligere enn SP1.Om jeg skulle kjøpt meg en SP1 så ville jeg hatt 5 foran meg og valgt den fineste/ best tilpassede. Browning hadde jeg kjøpt på nett:) beklager langt svar, men må fyre litt opp her inne:) Du sier du har et budsjett på 15000. Men må si at du også burde vurdere Browning 525 game one Norway, den vil du få for 18000 ny....tro meg, jeg ble mektig imponert når jeg kikket på den i butikken. Fabelaktig satt sammen, god balanse m71cm løp. Godt avtrekk gode stokkmål om du er over ca 180:) 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, hovdeknuten skrev:

I tillegg øker kvaliteten på Beretta kopiene fra Tyrkia, selv om de er et godt stykke unna nivået til SP1.

 

Som nok skyldes at i allefall en av fabrikkene eies av Beretta (gruppen)...  (ata arms)

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Beretta 686 er jo også en drømmedesign å kopiere, Browning ikke så enkelt...det krever en god japansk arbeidskultur... Men japsene gjorde såpass god jobb med å forenkle B25 for masseproduksjon at Browning lot dem overta hele greia uten å kjefte for mye:)

 

Takk for utfyllende svar. Jeg er nok den typen som bruker børsemaker uansett, føler meg ikke kompetent nok til å fikle for mye med det selv. Med mindre det er helt banale ting. Forhåpentligvis blir det ikke nødvendig med det heller håper jeg. Men skal absolutt sjekke ut browningen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig kvaliteten på Rizzini har blitt bedre på senere tid. Nå har selve navnet blitt brukt av flere,- iaf av to forskjellige produsenter.

 

Å sammenligne kvalitet på produkter stemplet Rizzini (eller Fausti) med en Beretta, mener jeg likevel blir feil.

 

Beretta har noen hundretall års forsprang på de fleste konkurrenter (alle faktisk), med erfaring og bygging av kvalitetsvåpen.

Noe som bl.a. gir seg utslag i en uovervunnet slitasjestyrke og levetid på et Berettavåpen.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

@culot ..bodde en större del av mitt liv  Sverige (Gbg).- Svenskarna körde ju Volvo o sköt Beretta 😊

Jag trodde jag förstod bättre ock höll mig undan båda delarna,.. körde själv Opel, Ford o Dodge.  Köpte ock jagade med en SKB 200,.. en härlig side by side som jag fortsatt ångrar at jag bytte bort.

 

Flyttade senn hem til Norge,- lite mera vuxen nu och med min svenska fru (vackraste flickan söder om Dala-älven) och familj.- Kanske også lite mera förståndig för nu blev det båda Volvo ock Beretta 🤣

 

Volvoen är borta, men Beretta 687 är kvar ock förblir i min ägo "to the bitter End" 😎

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Leste en anmeldelse av beretta sp i bladet jakt. Der stod det og at kvaliteten hadde vært litt varierende de siste årene (tror det gikk mye på det estetiske) imidlertid fikk 2018 modellen bra omtale. 

 

Ulempen min er at hvis jeg skal ha beretta må den være brukt. Kan det være en bedre ide å kamskje heller se etter eldre modeller før sp. Sett disse meget billig fra tid til annen 

Link to comment
Share on other sites

Det var et svar på noe som stod i tråden lengre oppe. Men siden folk blir utestengt fra kammeret for å citere så turde jeg ikke. Man må vel kunne la trådene leve litt? Den Br 110 er uansett rett rizzini. Står artikkel i en av siste vapentidningen om br440. Forklarer noe om Rizzini produsentene

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Jeg sa "nøye" og de er der av og til. Når den 98% samme hagla brukt koster 5000.- med Mirokustempel og 13000.- med Browningstempel er det verd en tanke. Hvertfall hvis man tenker budsjett. Man skal imidlertid vite/google endel for å vite hva som er hva av modellene.

 

Japansk SKB har også blitt en "sleep'er". Når man kan få ei 500-serie i nystand til 3500.- er det over min fatteevne at man kan kjøpe nye "skrotmerker" til 10k. Vi har en slik SKB som klubbhagle som har vært i uavbrutt drift siden slutten av 70-tallet uten et eneste hikk. Hvert år blir den også brukt av ca 70-80 medlemmer i et klubbstevne hvor det ikke er lov å bruke eget våpen. Da smeller den altså kontinuerlig fra tidlig morgen til sen ettermiddag/kveld uten problemer med stål i åpen boring.

 

Som jakthagle bør man også tenke på Merkel 200/201. Disse selges egentlig til latterlige priser på bruktmarkedet. En fin Merkel til 10k er et smykke som varer livet ut hvis den blir tatt vare på. Sjekk hva det koster å kjøpe en ny tilsvarende.. 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eldre hagler som er lave løses enkelt med en tur til børsemakeren. Om du får tak i Mirouku SKB eller noe annet. Legg inn i budsjettet en tur til børsemaker. Få inn litt ekstra cast Og juster stokken opp litt. Men for all del unngå om mulig justerbar kolbe... du har fremdeles en hagle til under 5-10000. Gjort rett er den til og med sterkere...

Link to comment
Share on other sites

Michelsen justerte fra cast on til cast off på en B25 for noen år siden. Det ble gjort ved å ta bort tre mot kassen. For så å forsterke med epoxy. De er noe vanskeligere å øke høyden. Men det lar seg gjøre. Ved å bende stokken i olje eller tilsvarende kan den sprette litt tilbake?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
På 13 juli 2018 den 9.58, hovdeknuten skrev:

vil foretrekke faste choker i hvilken som helst hagle

 

Fast en Sweet Sixteen 16/70 med invector choker hade nog inte vart så fel B|

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...