Jump to content

Kongsberg kammerlader


Ihle

Recommended Posts

Members

 0

1 innlegg

Rapporter innlegg

 

Skrevet 2 minutter siden

Hei.

Jeg har en gammel kammerlader som jeg tror må være et Kongsbergvåpen. Kan noen av dere entusiaster ut fra bildene gi meg noe informasjon rundt dette våpenet?

Total lengde er på 1260-1310mm etter hvor man måler og den eneste merkingen jeg finner uten å demontere er den kronede K.

Mvh Guttorm Ihle

IMG_9869.JPG

IMG_9870 (2).JPG

IMG_9871.JPG

IMG_9872.JPG

IMG_9873.JPG

IMG_9874.JPG

IMG_9868.JPG

IMG_9868 (2).JPG

Link to comment
Share on other sites

Dette var ei virkelig flott rifle!! Den startet livet som du sier som en kammerlader fra Kongsberg våpenfabrikk, men er senere bygd om til metallpatron etter Landmark sin patent. Denne er bygd som sivilt gevær fra starten av, og har en helstokk, til forskjell fra de fleste som ble bygd til sivil bruk. Dette er ei børse det er få om noen identiske til. Jeg har 2 slike helstokkvarianter av denne rifla, og de er ikke like. Jeg har sett en del av disse børsene, og har faktisk enda ikke sett noen som er 100% identiske med hverandre. De ble nok ofte bygd direkte etter kundens ønsker. De mer normale sivile kammerladerne (skytterlagsbørsene ) kan inndeles I kort og lang utgave der oftest bare skuret skiller de forskjellige utgavene, ellers er de stort sett identiske. Det for tiden en pågående innsamling av informasjon om disse riflene på www.svartkrutt.net , ta en tur inn der og registrer den! Disse dataene kan fort ende opp I en bok. Ta godt vare på denne godbiten!

 

Edit: Kan legge til at sveitserkappe og snellertavtrekk er ettermontert, altså ikke levert med dette fra Kongsberg da den var ny. (Dette trekker ikke ned verdien, snarere tvert imot).

Edited by Kammerherren
Link to comment
Share on other sites

Disse sivile børsene er dårlig beskrevet I eksisterende litteratur, men skytterlagsmodellene kort og lang kom I 1860. Jeg vil anta at disse helstokkmodellene kom svært kort tid etter. Er på ferie nå, så har ikke litteraturen tilgjengelig, men et MTM blad fra 2017 tror jeg det var, hadde en fin artikkel om disse der noen er merket med årstall, mens mange ikke er det. Husker ikke hvor tidlig den tidligste er merket, men jeg vil si at vi er nok på 1860 tallet ja. Landmark sin patent for patronkonvertering kom I 1867. Verdi er vanskelig å si, børsa ser veldig fin ut. En vanlig kort skytterlagsmodell I tilsvarende god stand vil nok lett innkassere over 10.000,-. Disse helstokkmodellene bør koste en god del mer pga antall produsert. Denne har også flere spesielle detaljer som også trekker opp prisen. Prisen en får på slike objekter er helt avhengig av hvilke kjøpere du når, hvordan deres "lekepengekonto" er på det daværende tidspunkt mm. Dette er helt enkelt ikke et object en kan sammenlikne med andre på www.prisjakt.no . En normalt god innboforsikring dekker vel enkeltobjekter opp til 25.000,- så du er nok brukbart dekket der vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Kammerherren skrev:

men et MTM blad fra 2017 tror jeg det var, hadde en fin artikkel om disse der noen er merket med årstall, mens mange ikke er det. 

 

Denne du tenker på?  

  • MTM 160 - Juni 2015, Karl Egil Hanevik, ISSN 0806-0843, side: 32-52
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende svar. Denne har hengt på veggen hos oldefar, bestefar, min far og nå her. Dette gir selvfølgelig affeksjonsverdi. Jeg har imidlertid ikke voldsom våpeninteresse annet enn at jeg jakter, og kanskje dette hører mer hjemme hos en våpensamler.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg som holder på med boken om kammerladningsgeværer og samler inn data om skytterlagsgeværene. Registrer gjerne ditt eksemplar her: https://svartkrutt.net/skytterlag/ Ditt gevær ser for øvrig ut til å være i praktfull stand.

 

Til nå er det kommet inn data om 15 helskjeftede skytterlagsgeværer, så denne modellen er relativt sjelden sammenlignet med skytterlagsgeværene som var basert på de militære 4''' kammerladningsgeværene M/1860. De helskjeftede geværene som har årstallsmerking er som regel merket med året 1863 og de som har serienummer mellom 1 og 220. Det er registrert ett annet eksemplar med snellert, sveitserkappe og Landmark-mekanisme, men med et annet baksikte. Dette eksemplarer har verken nummer eller årstallsmerking, og er ellers veldig likt ditt gevær

 

Jeg tror ikke kolbekappen og snellerten er ettermontert. Geværet kan også ha blitt levert fra fabrikk med Landmark-sluttstykket. En snellertlås for kammerladere ble patentert av en ansatt på våpenfabrikken i 1866. Tidlig i 1868 begynte KV å tilby Landmark-sluttstykke og snellert som tilleggsvalg. Snellert kunne en få for 1 spesidaler (4 kroner) ekstra, for patronsluttstykke måtte en ut med 2 spd. (8 kroner). Skytterne kunne bestille både perkusjonskammer og patronsluttstykke til samme våpen, for kobberhylseammunisjonen var på denne tiden svært dyr og til tider vanskelig å få tak i for sivile. En kunne også få Landmark-sluttstykker til eldre geværer som opprinnelig hadde perkusjonskammer.

 

Den nevnte artikkelen til Hanevik i MTM 160 (juni 2015) og en fortsettelse i MTM 163 (mars 2016) er det beste som er skrevet om disse geværene. Geværet som har store likhetstrekk med ditt er avbildet i sistnevnte artikkel.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...