Jump to content

Non-free floating handguard og justerbar gassblokk


Sku

Recommended Posts

Kom over tre furniture for AR inspirert av M16 A1, og greide ikke å la være å kjøpe(http://www.blackgunswood.com/products.html.

Bestilte A1 stokk, som er kortere, og A1 pistolgrep, som på bildet under.

Skal med tid og stunder sette sammen ei rifle. Nå er jeg ikke så veldig glad i åpne sikter og har mer lyst på rødpunkt og justerbar gassblokk, hvis ikke rifla da blir for stygg.

Fins det justerbar gassblokk som holder triangular cap og non-free floating handguard på plass ?

blackgunswood1.jpg

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Det du er ute etter er en A2 gassblokk med deltaring, men med rail i stedet for sikte.

 

De finnes: https://www.cheaperthandirt.com/product/diamondhead-usa-ar-15-receiver-height-gas-block-with-rail-overhang750-steel-black-3101-857880003320.do?sortby=priceDescend&page=2&refType=&from=fn&ecList=7&ecCategory=485339

 

Pass på at handguarden du bestiller er samme lengde som gass-systemet.

 

Du kan også få dem med flip-up ferdig integrert, f.eks. Yankee Hill https://www.del-ton.com/YHM_Hooded_Front_Sight_Gas_Block_p/st1028.htm

 

Frittflytende handguards skrues eller festes til løpsmutter mens denne typen handguard sitter fjærbelastet mellom løpsmuttergruppe og gassblokkgruppa. Du kan ikke bruke lavprofil gassblokk her uten fenomenalt masse arbeid.

 

FYI, det enkleste er egentlig å la A2 siktet være og sette på et flip-up A2skur og en rødpunkt montert i samme høyde. Kornet dekker ikke veldig mye av siktebildet.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg misforstår, men jeg trodde da du kunne erstatte A2-FSBen med hvilken som helst lavprofils gassblokk? Så lenge "cap"-en sitter mellom gassblokken og pipa skulle den i mine øyne stå like godt fast som med en A2-FSB. Om noe enda bedre hvis du bruker f.eks. Geissele som har både pinner og settskruer.

kMKtpEd.png

 

Edit: tenkte selvsagt ikke over forholdet gassport:gassblokk på lopro vs FSB med skive/cap...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste poenget jeg ser med lavprofil gassblokk er at den passer under en frittflytende handguard. Skal man bruke gassblokka til å låse handguard er det like greit å bruke en stor blokk med rails for flip-up hvis man ønsker det som back-up på et senere tidspunkt. Det er også køddete med remfester, etc., på sånne tresløydgreier, så igjen: rails.

 

Det jeg prøvde å si er at det er mye arbeid å gjemme en lavprofil under det handguard settet og samtidig låse det fast.

 

Edit: Jeg har en .223 Wylde ett eller annet sted som er satt opp med sylindriske frittflytende med kunststoffbelegg (Hogue) og gassblokk med 4 rails. Det som er greit med det er at remfestet på handguarden kan brukes for tofot, topp rail på blokka for BUIS og en side rail for QD feste for rem. Kan ta et bilde hvis jeg drar den ut av safen den er i. Det fantes ikke keymod eller m-lok når den ble bygd og 4xPicatinny på 18" HBAR er tungt.

Edited by Thor
Addendum
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. Skal ha  A1 pencil løp med 0.625'' diameter på gassblokka, men fins vel railed gassblokk for det også. Og helst justerbar. Men  det er vel enklest bare å kjøpe et (rifle lengde) løp med A1 sikte på, og la det være, skal ha Holosun rødpunkt så det blir lower 1/3 cowitness, legger kanskje ikke så mye merke til framsiktet da. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Thor skrev:

Det eneste poenget jeg ser med lavprofil gassblokk er at den passer under en frittflytende handguard. Skal man bruke gassblokka til å låse handguard er det like greit å bruke en stor blokk med rails for flip-up hvis man ønsker det som back-up på et senere tidspunkt. Det er også køddete med remfester, etc., på sånne tresløydgreier, så igjen: rails.

 

Det jeg prøvde å si er at det er mye arbeid å gjemme en lavprofil under det handguard settet og samtidig låse det fast.

 

Da er vi enige i at det ikke er vits. Mitt poeng er bare at det går an dersom man virkelig ønsker å ha en lopro foran forskjeftet.

Selv syns jeg dissipator er dritkule ;)

 

Apropos 18" HBAR har jeg ei 18" Mk.12-pipe under et 15"-Mlok-forskjefte. Kombinert med en tung kikkert i tung montasje og en Ase Utra ståldemper veier hele greia så mye at folka på arfcom ville satt Black Rifle-espressoen i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er jo ei rifle som er laget for å være lett og hendig. Jeg skal innrømme at jeg har det med å henge vel mye krimskrams på dem selv, men i 5.56 holder jeg meg som regel til 16", lett handguard, titan brems og 1-4/1-6 sikte. Jeg synes det finnes mange andre våpen som egner seg bedre å laste opp til 10kg klassen ferdig ladet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...