Jump to content

Jaktoppsyn og kulevalg


freezingduck

Recommended Posts

Oppfordrer ingen til lovbrudd, men har et spørsmål her.

 

Jakter med flere løp på mine blasere, deriblandt 6,5x55.

Det kryr jo ikke av tunge nok kuler som går godt for å si det slik.

 

Er det noen som noengang har måttet bevise at kula er 140gr vs fks 130gr?

 

Enten på oppskyting eller av oppsyn på jakt?

 

Jeg har jaktet lovlig i mange år og kommer til å fortsette med det, men er bare nyskjerrig da jeg aldri har truffet oppsyn på jakt.

Det virker som flere bruker lettere kuler til spesielt reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

 det noen som noengang har måttet bevise at kula er 140gr vs fks 130gr?

 

på oppskyting, mange ganger. Og vise «hunting» på hunting vkd-eskene. Jeg får ikke skyte opp uten blyspiss sånn uten videre

 

 

k

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, freezingduck skrev:

 

Er det noen som noengang har måttet bevise at kula er 140gr vs fks 130gr?

 

Enten på oppskyting eller av oppsyn på jakt?

 

Er vel ikke noe krav at kula skal være over 130gr på oppskyting.

Er vel flere som ikke jakter større enn rådyrbukk😉

Link to comment
Share on other sites

M67: Litt vel ivrige ledere på den banen?

Har skutt opp med SMK noen ganger, rett og slett fordi børsa var innskutt med de og jeg ikke skulle jakte rådyr med det første. En kar gryntet litt siden det ikke var blyspiss, men så lenge de faktisk ekspanderer kan de ikke nekte. Mon tro om de gir alle med feks TSX samme gnålet? Jo mindre folk vet jo mer påståelige blir de, og en del av GGGene på banen har overraskende lite kunnskap etter et langt liv med jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Kan man derfor argumentere seg frem til at slik som SMK og Nosler CC, som jo ekspanderer, er innafor å skyte opp med? Og egentlig at de i følge lovverket også er lovlige å jakte med? (så lenge de holder vekt og annslagskrav for rådyr) 

Ikke at det kan være noen god ide jakte med... 

 

Fra MD

"Du må bruke lovlig jaktammunisjon for storvilt under prøven, det vil si ekspanderende prosjektil, som fyller et gitt minimumskrav til anslagsenergi. Alle skuddene må være innenfor det angitte treffområdet." 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, FreeSkier skrev:

Kan man derfor argumentere seg frem til at slik som SMK og Nosler CC, som jo ekspanderer, er innafor å skyte opp med?

Nei. MD har presisert at matchkuler ikke er godkjent. Dette har selvfølgelig vært diskutert mange ganger før, og det er tråder som viser til brev med svar på dette fra MD. Dessverre har søkefunksjonen nå blitt så ræva at det er vanskelig å finne igjenn disse trådene.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Slik som Direktorotet har formulert seg er det produsentens vurdering som legges til grunn. Slik som for Berger, der finnes en jaktutgave som ser helt lik ut til mathkulen, men den vil være tillatt fordi produsenten har testet og går god for at den ekspanderer, det gjør ikke Sierra eller Nosler for sine matchkuler.

Dette er egentlig en pragmatisk og grei måte å få en grenseoppgang, jeg håper at de fleste seriøse jegere bruker kuler som holder litt bedre sammen enn disse kulene, de har et begrenset bruksområde på jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en av trådene til slutt:

Det var brukeren can som skrev til MD og spurte om dette. Sitert fra tråden:

 

»Her er svaret fra miljødirektoratet

 

Hei

 

Minste tillatte kulevekt til storvilt (elg, hjort og villrein) er 9 gram.

 

Du kan ta den delen av skyteprøven som stiller krav om 30 treningsskudd med helmantel. 5 skudd mot dyrefigur må avlegges med jaktammunisjon.

 

Med jaktammunisjon menes ekspanderende kule. Hullspisskuler beregnet for baneskyting f.eks. Sierre matchking er ikke tillatt påstorviltjakt.»

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bbdg skrev:

De kan ikke kreve at du bruker 9g eller tyngre på oppskyting. Kun at den holder minst 980 joule  på 100 meters avstand og er godkjent til jakt. (ekspanderende)

Helt riktig. Og det er også tydelig konkludert og vedtatt i den linkede tråden. Rådyr er også storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Per: Jeg er enig i at slike kuler har begrenset bruksområde, men det betyr ikke at de ikke kan brukes. Jeg tester alt av kuler selv, da er det ikke nødvendig med garanti fra produsent. Og min erfaring er at en 69SMK ekspanderer helt greit, og henger bedre sammen enn lette skadedyrskuler. Disse vil jo være lovlige til oppskyting, til jakt kommer de fort i konflikt med kravet til human jakt. Jeg tror ikke det ville vært noe problem å jakte rådyr med disse SMKene, men så lenge jeg kan bruke ting som TSX er valget enkelt.

 

Jeg er litt skeptisk til direktoratets hjemmel, forskriften spesifiserer kun "ekspanderende ammo". At en kule har hulspiss betyr ikke nødvendigvis at de ekspanderer, men at en kule heter "match" betyr heller ikke at den ikke gjør det. Samtidig forstår jeg utgangspunktet, skyteprøva er jo ment som en pisk for de som ellers ikke ville testet utstyret.

 

Nå er det ikke noen prinsippsak å bruke SMK til oppskyting, men det har vært mer praktisk de siste årene. Jeg tester selvfølgelig treffpunkt og presisjon på jaktammoen, gjerne på prøveskuddene så jeg vet at de går likt i år også. Men å måtte skru børsa inn på jaktammo kun for å skru tilbake etter prøva er litt unødvendig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

jeg håper at de fleste seriøse jegere bruker kuler som holder litt bedre sammen enn disse kulene, de har et begrenset bruksområde på jakt

Hunting VLD kulene er utmerket til sitt bruk, og utvilsomt lovlige - siden produsenten selger dem som jaktkuler. Når oppgaven er å felle og stanse mindre vilt øyeblikkelig er de helt supre. Samtidig gir de langt mer marginer på litt lengre hold enn mange tradisjonelle kuler gjør.

Optimale til stort hardskutt vilt er de neppe.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

VLD og andre hulspisskuler som oppfører seg likt er en skikkelig lyseslukker om de kommer inn i kjelerommet eller settes i halsen. Det jeg mener med min kommentar er at slike jaktsituasjoner ikke er normalen ved norsk jakt, og at det er et fåtall jegere som klarer å utnytte disse egenskapene, og som klarer å holde igjen skudd om skuddvinkel blir feil.

Jeg vil ikke si at en jeger som konsekvent bruker mathckuler på jakt fordi de er billige, og kan kjøpes hos skytterlaget, er en ansvarsfull og seriøs jeger.

Link to comment
Share on other sites

Enig, slike valg bør skje pga ytelse og ikke pris. Jeg har aldri latt pris diktere kulevalg (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig), men jeg må innrømme at jeg misliker å skyte mengder med de på papir hvis jeg ikke må. Når jeg kommer til prøva har jeg for lengst testet ut det jeg må, og da blir jeg fort litt gjerrig. Spesielt om det begynner å bli tomt i boksen.

Link to comment
Share on other sites

Skyter mye, men lite på bane.

Har ved et par anledninger glemt jaktammo når jeg skal skyte opp. Tømmer treningsammoen ned i en pose, kaster eska og skyter opp. Aldri fått spørsmål om å få se hva jeg skyter med.

Selvsagt bare dumt, og jeg har full kontroll på at kulene jeg bruker på jakt går veldig bra, men synes baneskytingen er noe herk så jeg er der kun to ganger i året og da er det ikke lett å få med seg alt....

 

sikkert like store forskjeller blant oppsyn som der er av funksjonærer på banene rundt om kring, men hvorfor ikke bruke godkjent og lovlig ammo? Tipper det meste går godt nok til å treffe midt på et storvilt fra 50 - 200m..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

jeg misliker å skyte mengder med de på papir hvis jeg ikke må

Det er jeg enig i, til oppskyting bruker jeg stort sett rester av ulike testladninger og ellers det jeg finner av gammel dritt. Er våpenet innskutt havner alt sammen innenfor 30 cm sirkel og jeg får ryddet i bokser med et par tre skudd i hver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 et fåtall jegere som klarer å utnytte disse egenskapene, og som klarer å holde igjen skudd om skuddvinkel blir feil.

Dette er en veldig interessant påstand. Du trekker i tvil at folk klarer å la være å skyte når ikke alt stemmer? Og jeg er enig, helt enig - det er etter mitt syn det største problemet i norsk jakt, iallefall relatert til skadeskytingsproblematikk. Veldig mye av diskusjonen omkring både hva men ser og ikke ser i halvmørket, skytin på langt hold, skyting på dyr i bevegelse, osv - viser at mange ikke helt forstår at man kan la være å skyte selv om man har et skytbart dyr foran seg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...