Jump to content

Full våpengarderobe, mulig å erverve rifle for jaktfelt?


xxaxx

Recommended Posts

Jeg har i mange år kun bedrevet trening hjemme på privat skytebane, men har i sommer snublet innom jaktfeltskyting som utrolig nok var skikkelig morro, mulig det at jeg merkelig nok datt inn på 2. plass første gangen jeg prøvde og stort sett ligger innenfor topp 5 har litt å si. Uansett, Vil jaktfelt være ervervsgrunnlag for rifle utenom jaktgarderoben? Jeg skyter nå med reve/sel/gås/altmellomhimmelogjord- rifla i .222. Men tenker at noe annet en et østeuropeisk spett fra 1966 med 40 cm løp kan være mer gunstig for jaktfeltskytinga, jeg ser jo at de andre som ligger å kniver i toppen skyter med mer optimaliserte våpen en meg. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan søke på konkurransevåpen med startkort fra NJFF som teller utenom jaktvåpengarderoben. Skyter du mange stevner kan du også søke om reservevåpen med resultatlister fra aproberte stevner som tilleggsdokumentasjon

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

oki, nå spør jeg dumt hær, men husk at min befatning med skytebaner og noen form for organisert skyting er 30 + 5 i året pluss de rundene jaktfelt i år. Startkort, hva er det og hvor får jeg det. Jeg har kun møtt opp, betalt 200 kr og skutt.

Link to comment
Share on other sites

Startkort får du av njff om du er medlem. Det viser hvilken klasse du skyter i. Odda våpenkontor i Hordaland godtar også resultatliste (der står også klassen du har skutt i) fra konkuranse som erstatning for startkort. Er du ikkje njff-medlem er det vel kun gjestejeger du kan skyte i. Kan vere lurt å kontakte  våpenkontoret i ditt distrikt så får du svar på hva dei ønsker av dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel (dessverre) slik at du må være medlem av et lag/ forening (NJFF) som er tilsluttet et forbund som har denne konkurransegrenen om du skal få erverve et våpen til dette formål. Er nok ingen organisasjonsfrihet i denne «bransjen». 

Link to comment
Share on other sites

Ja, dessverre. Om en feks skyter pistol i en klubb som ikke har svartkrutt på programmet og en kunne tenkt seg å brenne litt køl fra tid til annen, og nærmeste som har det ligger ca 30 mil unna. Skyting er så mye mer enn bare idrett. Synd det stikkes så mye kjepper i hjula. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...