Jump to content

Henge rifle på hytta


Niko

Recommended Posts

Noen vil si ja, noen tja. Våpen skal oppbevares i bopel på eiers registrerte adresse. Det springende punkt i diskusjonen, er om rifla, i denne sammenheng, er å anse som et våpen når sluttstykke er fjernet. 

Var nylig en lengre tråd angående dette. Prøv og søk. 

Link to comment
Share on other sites

Uansett om det er lov eller ikke så er det jævlig dumt, tyven kan stjele våpenet og etterpå kjøpe sluttstykke som er i fritt salg og dermed sitte med komplett våpen.

Du som har oppbevart våpenet ditt på en uforsvarlig måte har da bevæpnet en kriminell.

Link to comment
Share on other sites

Nei.

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

§ 79: Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende.

 

Vavlo: Våpenet er fremdeles et våpen og registreringspliktig uten vital del montert. Tross alt er det våpenet som registreres, ikke sluttstykket.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

All den tid den "vitale" delen ikke er søknadspliktig og omsettes fritt på Finn og diverse nettsteder, samt kan lages selv av dyktige folk, så skjønner jeg ikke tankegangen til folk som vil ha børsa si hengende på veggen eller andre steder. Selv uten sluttstykke.

Om den skulle bli stjelt er det en smal sak å få den operativ igjen. Og ikke pokker om jeg ønsker en tlf fra politiet om at de har funnet børsa mi (operativ) ifm en kriminalsak.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå er det egentlig ikke fritt salg på sluttstykker, folk bare driter i det ;) Jeg selger kun sluttstykker mot at de viser våpenkort på aktuelt våpen. Dessuten det meste kan lages, så det er bare teit å dra opp i en slik diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, G.Larson skrev:

Hvor finner du at det ikke er fritt salg?

Beskjed fra politiet. Gidder ikke spørre de om hvor det står, jeg bare følger beskjed jeg. Det er så mye lettere. Kan ikke, eller vil ikke folk vise våpenkortet så trenger de kanskje ikke kjøpe den delen heller tenker jeg? ;) 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, G.Larson skrev:

Og de har jo alltid rett. Har jeg hørt  :roll::roll: 

Oftere enn slik som sitter på nett og kan alt ;) Har i vertfall sitt på det tørre da, enn at du hørte det var greit av "ola Nordmann" på kammeret :P Men gjør som dere vil. Ikke meg det går utover. Med mindre ting blir enda mer forbudt og strengere.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen boltrifler som har serienummer på sluttstykket da ?

Jeg har en T3 jeg mista sluttstykket til, kjøpte nytt sluttstykke uten noe problem.

Nå fant jeg riktignok sluttstykket igjen, så har nå 2. Men ingen av dem har serienummer.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, oppbevaring av våpen uten vital del utenfor egen bolig, ble diskutert her inne for ikke lenge siden. Jeg fikk iaf da kraftig motbør når jeg hevdet at dette kunne være en tvilsom praksis ift lovverket. (At det er en tvilsom praksis ift hva en anser er moralsk riktig blir vel synsing.)

Link to comment
Share on other sites

Mas-36: Jeg er ikke uenig i resonnementet ditt, men politiet har ikke hjemmel for dette. Om du vil vite fremfor å tro er det bare å ta en tur på lovdata, jeg kan garantere deg at du ikke vil finne noe som støtter den tolkningen.

Og for ordens skyld, det er faktisk ikke helt uvanlig at politiet finner på egne regler.

 

Når det gjelder definisjon av "våpen" er det egentlig ganske enkelt. Et våpen består normalt sett av to registreringspliktige våpendeler, låskasse og løp. Om det er funksjonelt eller ikke vil disse to delene til sammen være et komplett våpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, G.Larson skrev:

:roll: som en fritt kan kjøpe hvor som helst.

ja det kan det sikkert,men i følge den jeg snakket med hos politiet var ikke våpnet funksjonet så kan lagres hvor man vil. snakket med den personen som behandler våpensøknadene 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil våge å kalle det en naiv tankegang. Jada, greit, ok, Mauseren funker ikke uten sluttstykket. Men nytt sluttstykke får du på Finn til 600kr uten våpenkort eller legitimasjon... 

Personlig syns jeg det hadde vært like greit om lovverket fungerte slik at ved lagring av vital del i FG-godkjent skap skal resten av våpenet også låses inne under samme krav som ammunisjon (dvs. minimum en stålboks med hengelås fra Biltema (eventuelt knø det bakerst inn i klesskapet slik folk gjorde før....)). At Ronny Småkriminell eller Duliban Rompski skal kunne plukke med seg rifler fra hyttevegger og peishyller og sette i sluttstykker han kjøper over disk er for min del litt uggent..

 

Litt snålt at det er strengere krav for å oppbevare ei skarve .22 LR-patron enn en Mauser eller AR uten sluttstykker 9_9

 

På 6.7.2018 den 13.29, Mas-36 skrev:

Beskjed fra politiet. Gidder ikke spørre de om hvor det står, jeg bare følger beskjed jeg. Det er så mye lettere. Kan ikke, eller vil ikke folk vise våpenkortet så trenger de kanskje ikke kjøpe den delen heller tenker jeg? ;) 

 

Du har fått en ubrukelig lokal tolkning av våpenkontoret ditt, det eksisterer pdd ingen lovlig hjemmel for å kreve våpenkort eller ID ved kjøp av sluttstykker (foruten slike til håndvåpen og MPer).

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, mkildemo skrev:

 i følge den jeg snakket med hos politiet var ikke våpnet funksjonet så kan lagres hvor man vil. snakket med den personen som behandler våpensøknadene 

Og de har jo som alltid rett :roll:

 

Det er fortsatt en våpendel selv om vital del er borte:

Sitat

§ 78.Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

Dvs at våpenet ikke bare kan henge løst på veggen tilgjengelig for gud og hvermann som måtte komme inn i stua/hytta di.

 

Sitat

§ 79.Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende.

Det er fortsatt ett registreringspliktig skytevåpen selv om vital del er borte.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, G.Larson skrev:

Og de har jo som alltid rett :roll:

 

Det er fortsatt en våpendel selv om vital del er borte:

Dvs at våpenet ikke bare kan henge løst på veggen tilgjengelig for gud og hvermann som måtte komme inn i stua/hytta di.

 

Det er fortsatt ett registreringspliktig skytevåpen selv om vital del er borte.

 

blir jo det samme om du får innbrudd i bilen,og våpen blir stjelt.har du med deg sluttstykket så har du ikke gjort noe galt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, mkildemo skrev:

 

blir jo det samme om du får innbrudd i bilen,og våpen blir stjelt.har du med deg sluttstykket så har du ikke gjort noe galt.

Ja, men det har du lov til. Forutsatt at bilen er låst og børsa er tildekket/skjult.  Men ikke lov I hytte eller ubebodd hus.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...