Jump to content

Leupold VX-5HD 1-5x24mm


vux

Recommended Posts

  • 1 year later...

Ja jeg har sett litt på den og @Chiefen.v-2, men "føler" at jeg kan ikke gå under x5.
Synet er ikke det det engang var, og både på banen og når holda strekkes litt i elgskogen er det greit med litt forstørrelse.
Hadde en VXR 2-7x33 på ei rifle jeg solgte, og det var egentlig en fin kombinasjon.
Men den lages visst ikke lenger, finner i hvert fall ikkenoe på nett.

Link to comment
Share on other sites

Eg har en vx5 hd 2-10x44, denne synest eg er heilt grei, men liler ikkje knappen for lys, mulig eg er idiot. Trur bladet Jeger testet rimlige kikkerter for ikkje så lenge siden, der vart vx5 hd langt får best, og dyrere enn mange konkurenter. Scoret bra på vekt om ikkje annet. Der var det en breitler 1-6 som kom godt ut, mest for pengene(?) tror den koster rundt 4500, og så en Nikko stirling 1-8 kom vel best ut. Har kun lest testen kjapt og gale og har ikkje bladet forran meg nå, men kanskje noen som har? 

 

Far min kjøpte breitler 1-6 til ettersøksbørsa, har kikket gjennom den og det var langt frå fælt, og en grei kikkert vil eg tru. 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, seawolf skrev:

Ja jeg har sett litt på den og @Chiefen.v-2, men "føler" at jeg kan ikke gå under x5.
Synet er ikke det det engang var, og både på banen og når holda strekkes litt i elgskogen er det greit med litt forstørrelse.
Hadde en VXR 2-7x33 på ei rifle jeg solgte, og det var egentlig en fin kombinasjon.
Men den lages visst ikke lenger, finner i hvert fall ikkenoe på nett.

https://www.sportsbutikken.no/leupold-vx-r-2-7x33mm-matte-firedot-duplex_35921p.html

 

Om den er på lager vites ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg har "lånt" denne tråden til @vux, kan jeg vel fortsette litt til.
Det ble en ny Leupold VX5 HD, 1-5x24.
J&F hadde en demo til grei pris og det ble handel.
Den er nå montert på elgrifla (M70 FW, 338-06 A-Square) og innskutt midt i på 30 meter, slik at jeg ikke raserer skivestativene når jeg kommer på 100m banen neste uke.
Mulig at jeg skaffer meg litt lavere ringer, vi får se etter hvert.

Egentlig er det litt menigsløst at en olding med skjev hornhinne på høyre øye, og operert for grå stær på begge gluggene skal skrive noe om optikk  :)
Men uansett, dette er inntrykket så langt.
Lett og fint sikte, 371 gr ifølge Leupold sin nettside.
Klikkene var presie (1 cm / 100 m), og det gikk greit å stille inn på blinken.
Nullstillingen av rattene var litt mere "lealaust" enn på de Zeiss-siktene jeg har.
Når en løfta de opp var det ikke den stabile følelsen som på Zeiss, det gikk imiddlertid greit å nullstille.
Rødprikken er lett justerbar, og har styrke nok til bruk på dagtid.
Jeg skulle ønske de hadde valgt Leupold sin Heavy Duplex som retikkel.
Det som er nå er vesentlig tynnere, og en blir nesten avhengig av rødprikken i dårlig lys med svart elg i tett skog.
Svikter lyset, er trådkorset for fint etter min mening, i hvert fall når en ser på bruksområdet til et slikt sikte.

På x1 ser en jo hele pipa, og for folk som ikke er vant til så lave forstørrelser, kan det kanskje virke litt forstyrrende, men slik er det.
På x5 var bildet vesentlig mindre ømfindtlig for øyeplassering enn en Zeiss V6 , 1,1-6x24 som jeg hadde et kort og stormfullt forhold til for noen år siden.
Bildet er en anelse uklart ut mot kantene på alle forstørrelser, men det kan like godt skyldes synet mitt som optikken.

På elgvaldet vårt er de fleste postene rundt 100m, flere vesentlig kortere, noen få noe lenger, og derfor vil jeg tro at dette siktet passer bedre slik vi jakter enn det større siktet jeg hadde på denne rifla tidligere.
Det er også en del åpne myrer og lier opp mot snaufjellet, men for min del på grunn av synet, vil det ikke være aktuellt med lange skudd lenger.
En får bare innrømme sine begrensninger.
Skal se om jeg får litt mere å skrive om etter jakta til høsten, men så langt ser det faktisk ok ut.
Om det er verdt prisen (11.690 hos J&F) er det for tidlig å si noe om, men det finns en del brukbar optikk i det prisleiet.

 

vx5 hd, 1.JPG

VX5 HD, 2.JPG

Edited by seawolf
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Siktet ble solgt da det dukket opp et annet som passet meg bedre.
Jeg er en utro jekel når det gjelder sikter, mye på grunn av skikkelig skjev hornhinne, og er vel egentlig på evig leting etter det optimale siktet for elgjakt.
At det i tillegg blir kostbart når det kjøpes inn sikter som etter litt "finmysing" ikke svarer til forventningene, og som så selges med tap, er jo en annen sak...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bukk1 said:

@seawolf hva var så erfaringen etter jakta? 

Har jaktet en sesong med dette siktet. Sitter på en S&L med kort løp i 9,3x62. Bruker Picatinyskinne på alle mine rifler slik at kan bytte rundt på siktene.
Kjøpt inn med det formål å dekke jakt på dagtid, etter rådyr / hjort og elg. Synes siktet svarer til forventningene og har også benyttet det noen ganger om kveldene, men her er nok dårligere syn større utslagsfaktor for meg enn siktet -selv om det opplagt finnes bedre skumringskikkerter der ute!
Prøvd en del forskjellig de senere år men dette siktet er faktisk noe av det jeg er mer fornøyd med å ha brukt penger på. Kjøpte det høsten 2019. Sammenlignet den gangen optikken med bla. Optika6 1-6 og syntes Leupolden var utrolig klar og fin å se i,  lettere og ikke minst smekrere i fasongen. Men dette er min subjektive mening. I motsetning til Seawolf så kjøpte jeg det bla. pga. det tynne trådkorset, som passer supert for min type jakt, og lysprikken står stort sett alltid på svak styrke..
Og jeg synes at siktet er solid og min lokale forhandler som jeg dessverre bruker for mye penger hos, J&F, er flinke på service skulle uhellet oppstå, så derfor er valget så langt en positiv opplevelse. Blir derfor mitt soleklare førstevalg på  9,3 rifla til høsten også.

Har også V6 2-12x50, 2018 mod, som normalt nå sitter på en annen rifle som brukes for posteringsjakt / jaktfelt. Ser jo både mer og bedre i dette men er allikevel veldig fornøyd med å ha "pensjonert" denne til fordel for VX-5. Tenkte at jeg kom til å flytte det over på 9,3 rifla for posterings og skumringsjakt, men det er ikke blitt gjort til nå. Etter en dag på jakt så er det helt greit å sitte på post med samme siktet til det er mørkt, gidder ikke gå til bilen for å skifte sikte å gå ut igjen. Det skiller selvfølgelig noen minutter skytelys mellom disse siktene men synes VX-5 duger greit selv til dette.

 



 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...