Jump to content

Det enkle ser ut til å være det beste


myrnissen

Recommended Posts

Det enkle ser ut til å hver d beste 😊

For mange år siden når fikk interesse for jakt og våpen. Å hadde absolutt ikke peiling på en dritt. Å da mener jeg helt plank. Kjøpe jeg som min første rifle ein HV mauser med den plan å få bygget den om til ein rå jaktrifle. Men fant jo ut blank som jeg var at det var ikke billig. Så d ble spart opp til en Tikka t3 i 6,5x55 å billig kikkert. milde makter jeg var kry av den. Å fikk skutt ein go del vilt med den. Å utviklet meg som jeger. Jeg husker den første rådyrbukken jeg tok. Jeg hadde lokket ein hel ettermiddag å mista helt trua på den kom. Plutselig sto den der å jeg tok opp t3 å begynte å sikte, steike hvor jeg rista å skalv. Måtte ned med rifla å begynne på nytt å sikte. Var jo livredd for å skadeskyte. Men etter en liten evighet gikk plutselig skuddet. Å bukken gikk ned i smellen å jeg husker hvor stolt jeg var når jeg kom fram til den i lyngen. Satte meg ned ved den å virkelig lot d synke inn. Plutselig slo det meg (hva i allverden gjør jeg nå jeg har aldri vommet ut et slakt. Årene har gått å jeg har hver gjennom d Tyske rettrekkere å dyre tyske kikkerter ulike kaliber tilbake til bolt på nytt osv hele sulamitten. Men for en stund tilbake fikk jeg tilbud på en ny cz550 american i 6,5x55 å den prisen var så latterlig billig. Så greide ikke si nei. Søknad ble levert å jeg ble eier av nok ei rifle. Å ettersom den var så billig så gikk d sport i å se hvor billig jeg greide å få toppa den ned montasjer og optikk. Den ble toppet med en vx2 3-9x40 jeg å fikk til en meget hyggelig pris. Så justerte jeg avtrekk å gjorde klar til test skyting. Med Norma rekrutt i magasinet var d klart til test. Å jeg må innrømme jeg gliste bredt når første 3 skudda satt i en samling som målte 12mm.

Å som ukene nå har gått med testing av cz'n er jeg ikke i tvil. D er dette billige bruksjernet som blir med på jakt til høsten å ikke ei som er mye dyrere finere osv. Nå som jeg har en god dose erfaring og ikke minst kunnskap om våpen å oppbygging. Jeg syns det er helt utrolig hvor mye rifle dette er sett om mot pris å da hva den egentlig koster.mot d meste annet på markedet. Å jeg er tilbake til mauser system å kaliberet d starta med 6,5x55. Cz550 er vel d mange vil kalle gammeldags. Men den er bygget for å bli brukt å fungere uansett. En morderne Mauser 98 å det sier ein hel del. 

Mindre er ofte mere i allefall til meg😊

 

 

Edited by myrnissen
  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det er mange av oss som kjenner seg igjen her. Det er noe eget med å sette sammen en pakke på budsjett som gjør jobben sin og vel så det. Jeg skal glatt innrømme at et par av riflene mine som jeg kommer til å bruke mest i høst er en .308 Savage 110FP med Plaster stokk og en Bushnell Elite kikkert og en helt standard, selvbygd M16A4 klone med åpne sikter. Den første ble satt sammen for under $2000 og den andre for under $500 og en god jafs av delelageret mitt. 

Link to comment
Share on other sites

  • psAico changed the title to Det enkle ser ut til å være det beste
  • 4 weeks later...
16 timer siden, moviken skrev:

Artig at noen tenker over dette,det er ikke så mange dingser man trenger for å ha en vellykket jakt.Litt flaks er alltid greit å ha men det kan ikke kjøpes.

Merker jeg har gått mer å mer tilbake til som det var når jeg begynte å jakte på all jakt. Jakta og naturopplevelse kommer i fokus. Å ikke allt dilldall I sekk og lommer. 

Link to comment
Share on other sites

Eg har rifla som du referere til myrnissen, trur aldri eg har møtt nokon andre som har ho. Med rett lading så sammla ho 3 skudd godt under 1 cm på 100 m. Rifla har og snellert. Justere du avtrekket rett så bryte da på ca 1 kg, heilt uten kryp. Snellerten kan du få så lett som du vil, mi er på muligens 100 gram eller så. Ho er litt tung synes eg og gå med iverfall med ein zeiss og dempar. Tenkte å skyta ut løpet eg då og setta på ett på 60 cm og skyta uten dempar. Har du kikkertsikte med 1 toms røyr, eg synes da ser finast ut. Enkel å få mekanismen ut av stokken og enkel å få saman igjen og. Pass på sluttstykke berre, da rusta veldig lett.  Eg har hatt mi sidan desember 2009, men var først etter at eg starta å lada at eg fekk skikkelig god presisjon, men virka jo som rifla di skyt fabrikkamunisjon bra og. Eg lurte fælt på tikka t3 eller sauer 100 ei stund men har foreløpig slått dei frå meg. Lykke til med brnoen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er helt ekstremt fornøyd med cz550 har ein Tikka t3x ctr som er kjent som ei skikkelig maskin når kommer til presisjon. Og har eid Blaser r93 men cz har levert mer til nå enn noen av de. Å jeg syns de var helt rå. Mulig jeg har blitt skuddredd eller noe. Men jeg tar med 550 på jakt til høsten så enkelt er d. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Jegerbombom skrev:

Har bært på en cz550 i snart 20år, og den blir med videre😊

Myrnissen, har du prøvd å skyve frem avtrekkeren?

Jepp å har justert snellerten og. Rett å slett en fantastisk mulighet å ha. Til rett situasjonen med anlegg 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...