Jump to content

Woodleigh 165 gr eller TTSX 150 gr i 308


Jonsol

Recommended Posts

Vurderer disse kuleene opp mot hverandre til allround jakt til høsten. Mest rådyr, men også gris, elg og dåhjort..

Har VV N-140 krutt men annet kan også vurderes. Rifla mi (Sauer 101) liker ikke TTSX med 45 gr (ikke gjennomtestet enda dog) da denne sprer ca 4-5 cm. All treningsammo ligger omtrent innenfor lappen.

Hadde tidligere en 6,5 som var veldig glad i woodleigh, og denne fungerte perfekt i 5-6 år på alt vilt, så frister å prøve denne..

Noen som har ladedata med disse kombinasjonene? Gjerne anbefalt min/max, finner lite data...

Link to comment
Share on other sites

TTSX kan være en super kule til elg og gris, men tror kanskje jeg ikke ville valgt den til rådyr og dåhjort. Du risikerer at den plystrer rett gjennom dyret uten nevnverdig ekspansjon. Har brukt begge disse kulene i 308. Som allroundkule ville jeg foretrukket 165grs Woodleigh. Tror trygt du kan bruke ladedata for 165grs Oryx for Woodleigh. Mener å huske at ladeboken foreskriver 43-45 grs N-140.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, tengvig skrev:

TTSX kan være en super kule til elg og gris, men tror kanskje jeg ikke ville valgt den til rådyr og dåhjort. Du risikerer at den plystrer rett gjennom dyret uten nevnverdig ekspansjon..............

Jeg har skutt noen rådyr med denne kula, ingen problemer. Den ekspanderer til og med I små dyr som rev. Har skutt rev på hold fra 50 til opp mot 200 meter med denne kula- og den ekspanderer godt.... :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, asterix skrev:

Jeg har skutt noen rådyr med denne kula, ingen problemer. Den ekspanderer til og med I små dyr som rev. Har skutt rev på hold fra 50 til opp mot 200 meter med denne kula- og den ekspanderer godt.... :)

Samme erfaring her etter ca 60 vilt fra smått til stort på avstander 4 til 200 meter med TTSX. Desidert beste kule jeg noensinne har brukt for effekt, kort fluktavstand og beskjeden kjøttødeleggelse. Woodleigh har jeg kuttet ut etter manglende gjennomskyting på et mellomstort villsvin og gjenfunnet kule med lav restvekt.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Skarvekongen skrev:

 Woodleigh har jeg kuttet ut etter manglende gjennomskyting på et mellomstort villsvin og gjenfunnet kule med lav restvekt.

 

Dette er ikke min erfaring med Woodleigh PP.
Jeg har hatt gjennomskyting på flere elgokser, på zebra, hjort og videre nedover på skalaen.
De få kulene som er funnet igjen, har hatt fin fasong og restvekt rundt 90%
For øvrig jaktet jeg med 375 Ruger og 270 grs TTX i Namibia (kudu, blue wildebeest, zebra, oryx pluss flere springbok), og alt fungerte perfekt her også ;)

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh PP 165 grain har blitt min favorittkule i 308 win. Lader med 43 grain Norma 202, ca 790 m/s med mitt 50 cm løp. Har skutt flere rådyr, hjort og rever med denne kula, god effekt og fine slakt. Jeg har til nå ikke funnet igjen noen kuler. Har også skutt ett villsvin med denne kula, gjennomskudd på villsvingalte, ca 95 kg... selvsagt ikke statistisk underlag for å vurdere denne kula til villsvin, men basert på andres erfaringer så høres dette ut som en god kule til typisk 308 win fart. Jeg hadde nok gått opp til 180 grain i 30-06. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...