Jump to content

Pistol - mateproblem - løsning


Think!

Recommended Posts

Jeg har en Sig P210 i 9mm. Denne er foret med rester fra da jeg var dynamisk skytter med ladedata 3,2 grs N320, belagt 124 grs kule både RN og TC og COL 28,8 mm. Denne ladningen fikk jeg av norges beste å brukt i årevis S&W 5609, S&W M&P pro, CZ Shadow, HK P30 uten nevneverdige problemer. Jeg hadde også en blodtrimmet S&W 1911, hørte om andre som brukte 9-10 punds rekylfjær, jeg brukte en periode 11 pund men var ikke fornøyd før jeg brukte 14 pund (tror jeg at jeg husker). Denne kunne en kjenne lugget litt under kamringen og sleiden stoppet 2-3mm før den var helt fremme. 

 

På ammo jeg har brukt i Sig P210 ser jeg merke/hakk i kula fra nedkant av kammerinngang rundt 2 mm fremfor hylsekant. Følgelig har jeg tenkt at mine kuler har vært for lange, men nå har jeg blitt i tvil. En kortere patron vil medføre at patronen står mer loddrett idet magasinleppene slipper patronen og den skal skli inn bak utdrager. Kan løsningen egentlig være at jeg burde prøvd lengre patroner,  fordi da blir patronen mer vannrett idet den skal kamre? Mateproblemet er et skikkelig problem med Frontier RN kule men skjeldent med TC kule (Archipelago og nå H&N).

 

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer noe av det viktigste når det kommer til lading, nemlig at om noe virker i pistol A så kan det være absolutt helt feil i pistol B. At ei relativt godt utviklet ladning fungerer fint i de pistolene du nevner er ikke rart, da disse også har romsligere kammer (det er jo tjenestepistoler hele gjengen).

 

Du sier du har kjørt på med COL på 28,8mm på RN og TC, svaret ligger jo i dette da TC blir tynnere jo lengre frem på kula du kommer mens på RN er den jo så godt som like feit helt frem til avrundingen. Om du fikk luggingen og måtte opp i ei 14 punds fjær for at det virket på en 1911 med den ladningen på N320, bekrefter dette, da 9-11 høres riktig ut på 1911 med det kruttet. Ville prøvd med en COL på 0,5 mindre og testet.

Link to comment
Share on other sites

S&W M&P Pro hadde et trangt kammer, fikk litt problem fordi jeg hadde senket standarden på ammo produksjon fordi det føltes meningsløst fordi HK P30 spiste alt, også ammo som var sortert ut for destruksjon for de de ikke passet i patrontolk.

 

Jeg tester ut ammo med COL rundt 27 mm nå, men det har kjørt seg fast nå også, men med TC kule, vi snakker om 100+ patroner før det blir et problem, skulle gjerne vært på 1000+ patroner.

 

Skal ransom rest teste i morgen. Bestilt 1000 av denne https://wcbf.myshopify.com/collections/frontpage/products/9mm-rnfp

Må ha ladning klar til høsten, neste sesong er det tomt for 9 mm fra dynamisk skyting tiden.

Link to comment
Share on other sites

3.2 grain 320 er slapt i kombinasjon med den kula og patronlengde. Dersom du ikke har hylser med lite innvendig volum bør du gå opp til 3.5 grain 320. Problemet er antagelig at du har for lav sleidehastighet, og dermed får mate/kamringsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Med min P210 6" og HN HP HS 115gr, kan jeg ikke ha col over 28,2mm, ellers tar kula i bommene.

I tillegg kjører jeg alltid 9mm patronene gjennom en gauge etter lading for å forsikre meg om at de er innenfor 9mm standarden. Geco hylsene har ofte litt for stor diameter rett over hylsebunnen, og klarer ikke å bunne i gauge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Speedsix skrev:

3.2 grain 320 er slapt i kombinasjon med den kula og patronlengde. Dersom du ikke har hylser med lite innvendig volum bør du gå opp til 3.5 grain 320. Problemet er antagelig at du har for lav sleidehastighet, og dermed får mate/kamringsproblemer.

helt enig, trykkleif. Det riktige er 4,2 grs N320. Det blir faktor 128, testet mange ganger i konkurranse og privat.

 

 

Edited by Think!
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, skaar skrev:

Med min P210 6" og HN HP HS 115gr, kan jeg ikke ha col over 28,2mm, ellers tar kula i bommene.

I tillegg kjører jeg alltid 9mm patronene gjennom en gauge etter lading for å forsikre meg om at de er innenfor 9mm standarden. Geco hylsene har ofte litt for stor diameter rett over hylsebunnen, og klarer ikke å bunne i gauge.

 

Det var synd, jeg 6000 geco hylser klar til bruk. Jeg har skutt Hurtig militær med dynamisk ammo med Archipelago 124 grs TC kule og col 28,8 mm, ingen problem som vanlig. 

 

Hadde ikke ork til ransom rest idag, får se om det lar seg gjøre på tirsdag. De skulle ha morro dag i Kirkenes..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...