Jump to content

Gårdsbutik


Malin17

Recommended Posts

Min man och jag har planer på att starta ett aksjeselskap och öppna en gårdsbutik där vi kommer att sälja både kött och grönsaker som vi producerat på vår gård och vi kommer även att sälja kött från det vi jagat. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag antar att det finns en massa regler om hur man får och inte får göra här, dels med sådant man odlat, men också sådant man har jakat. I Sverige behöver man ju till exempel ta prover på den del vilt som man skjutit, är det detsamma i Norge? Vad gäller om man vill paketera kött? Om det är någon som har erfarenhet så tas all information tacksamt emot!

Link to comment
Share on other sites

Det beste svaret får du fra mattilsynet, da det er de som skal godkjenne slakteri og pakkefasiliteter for kjøtt. Det er vel sannsynligvis de som skal godkjenne hele greia også før dere får starte opp, men jeg kan for lite om sånt.

 

Uansett, lykke til med prosjektet. Vi trenger mange flere slike butikker i Norge

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for å vera gledesdreper men har inntrykk av at da er vanskelig å få sånt til å gå rundt, sjølv om noken klare da. Folk flest er positive men når da kjeme til stykket så handle dei fleste der da er billigst dvs rema og kiwi, men viss du er i nærheita av ein stor by så får de da sikkert til, uansett lykke til.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

På 27.6.2018 den 17.28, DoctoRoy skrev:

Mattilsynet har ansvaret -- så det er veldig viktig å ha de med på laget:winke1:

 

Kjendiskokk Andreas Wiestad hadde en kritisk artikkel om Mattilsynet og deres firkantede praktisering av regler, som bare tilgodeser digre fabrikk-anlegg. Gjengitt bl.a. i "Nationen":

http://www.nationen.no/kronikk/matmotstanderen-mattilsynet/

 

Mattilsynet svarte selvfølgelig at alt er OK:

http://www.nationen.no/debatt/forkjemper-for-kunnskap-om-trygg-mat/

 

En kjøtthandler er tydeligvis uenig i det (ligger bak betalingsmur):

http://www.nationen.no/nyhet/kjothandlar-er-lei-av-a-frykte-mattilsynet/

 

Min erfaring med Mattilsynet, som kvalitetsansvarlig ved ei fiskeindustribedrift, og daglig leder/kvalitetsansvarlig ved ei anna, er at dette er svært personavhengig. Ved den førstnevnte bedrifta hadde vi grei kommunikasjon med kontrollørene fra Mattilsynet, men det satt en lokal "sjef" på toppen, som stemmer på en prikk med Wiestads beskrivelse, en person som brukte makta si, bare for å tilfredsstille sin egen maktarroganse. Ved den andre bedrifta hadde det lokale Mattilsynet en holdning at denne bedrifta skulle bestå, og jeg ble nesten litt flau over hvordan de godtok alle forslagene jeg kom med til kvalitetssystem, og faktisk foreslo forenklinger.

Link to comment
Share on other sites

Har en i nabolaget her som startet gårdssalg av storvilt og fikk hjelp av Mattilsynet med å få ting på plass -- så det er nok forskjell rundt om i landet. At det er en og annen psykopat som har kommet i feil stilling er ikke spesielt for Mattilsynet.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Må bare gi tommel opp for at dere vurderer å satse!

Jeg har selv fundert på måter å få bedre betalt for det jeg produserer, men utsalg er ikke min greie, man må være skrudd samen på riktig måte for at det skal fungere.

Og deretter må plassering av utsalget være riktig.

 

Men, jeg kunne godt tenke meg å levere produkter til et slikt utsalg. Det er ganske sikkert produsenter i nærheten som også vil og kan spisse sine produkter slik at det passer inn i konseptet :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...