Jump to content

Kjøpe meg ny ladepresse


freezingduck

Recommended Posts

Har I dag ei Lyman Crusher II presse som jeg lader alt av jakt og langholdsammo på. 

Er stort sett fornøyd, men skal bygge meg ny ladebenk nå og har lenge lest om at Forster Co ax eller RCBS Rock chucker er pressene som blir anbefalt. 

Pressa MI er vel ca 10 år gammel. 

Er det noen særlig forskjell på Lyman og RCBS pressen? 

Er Co ax pressa bedre? 

Tenkte jeg skulle bestemme meg for om jeg skulle kjøpe ny presse før jeg Børre hull i den nye ladebenken. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Lyman crusher 2, og rcbs rockchucker supreme. Det er ingen store prinsipielle forskjeller. Jeg synes hettefangeren på rcbs er dårligere, men hetteisetteren på rcbs er bedre. Crusher 2 har bedre innfestning i benken (3 hull). Hva håper du å oppnå ved å bytte?

Link to comment
Share on other sites

Skal du oppnå noe med ny presse må du kjøpe en som har egenskaper du ikke har på eksisterende.

Co-ax er den raskeste enstasjonspressen for sizing og kuleisetting, men har en håpløs hetteisetter, den krever en håndholdt eller benkemontert isetter.

Skal du oppgradere ville jeg vurdert en progressiv presse som Dillon 550, det øker hastigheten mye.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Bell skrev:

Co-ax. Etter å ha brukt den blir det meste annet en nedtur. 

 

Underskrives!

 

Jeg vet ikke hvilke problemer Per-S og andre har med hetteisetting på Co-Ax. Man får ikke til å bruke hettemagasin (?), nei, men hva så? Man må ta ei og ei hette fra hettevenderen, og legge den i hetteholderen, men dette tar ikke lenger tid enn å fylle et hettemagasin, sette det på plass, ta det ut og riste det ørten ganger, og legge inn hettene på nytt, og - og -.

 

I fjor knekte jeg hylseholderen (jeg har ei 40 år gammel presse, ikke "ny-typen", stillbar) til 6,5x55 (nr. 4), og har ikke klart å skaffe ny. Derfor setter jeg hetter med en Lee hetteisetter. På den er det ei "plate" for hetter, og noen slags plast-innretning, som skal mate ny hette på plass. Etter å ha plagdes med disse remediene på 2 isettere (knekte den første med håndmakt!!!), tok jeg vekk hele sjiiiiiten, og legger hettene på plass enkeltvis, på samme måte som på Co-Ax-en. Går helt greit.

 

Co-Ax-ens største fordel er at det tar 0,1 sekund å ta ut ei die/et vektøy, og nye 0,1 sek å sette inn et nytt.

 

Og utvekslinga er fantastisk. Man får jo mye kraft på andre presser også (det var dette med kraft x arm, da), men håndtaket blir stadig i veien. Håndtaket til min Co-Ax ligger pent på plass på ladebordet, og der har det ligget i flere år. Man får mer enn nok kraft, sjøl til heilkalibrering, ved å bruke handa rett på bøyla. Jeg ser at det leveres ei kule, på størrelse med en biljardball, som ekstrautstyr, i stedet for håndtaket. Sikkert helt OK.

 

10 år er, som nevnt, bare barneskolealder for ei kvalitetspresse, hvis den får litt smurning av og til. Og jeg er helt enig med Per-S i følgende:

 

4 timer siden, Per-S skrev:

Skal du oppnå noe med ny presse må du kjøpe en som har egenskaper du ikke har på eksisterende.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Rock Chucker II er en drittpresse, min ender sannsynligvis på dypt vann. Det er grenser for hvilken drit jeg vil prakke på andre (og jeg har faktisk solgt en utslitt Loadmaster).

 

Hvorfor?

1. Innfesting. To digre festeslisser som krever massive bolter og planskiver. Men selv på en benk i 25mm finér svikter driten som en gammal ost. Lyman-pressa du har bruker 3 festeskruer og er mye bedre.

2. Hetteisetteren. Det er vel samme idioti som du har, satt midt på slaget så en ikke kan sette i hetter i samme operasjon som sizingen. Pluss at skifte mellom stor og liten hette krever bytte av to små deler som du garantert har mistet.

3. Hetteoppsamleren. Den sitter like stabilt som et hagetelt i stiv kuling, og sikres med en bit løs plast som forsvinner fortere enn dugg for sola.

 

Co-Ax er et produkt i en helt annen klasse. Per trekker frem noen ulemper med hetteisetteren, men design, funksjon og byggekvalitet er uansett uansett lysår over RCBS-driten.

Om den blir for dyr eller du bare vil ha en robust O-presse som funker bør du se på Lee Classic Cast. Det er en av de bedre pressene på markedet, og tar en med pris i betraktning er den uslåelig. Kommer både med og uten Lees Breech Lock hurtigskifte. Hvis hurtig bytte av dier er viktig kan den vurderes. Noen her inne er skeptiske til kvaliteten, men jeg har ikke funnet mange som faktisk har systemet som er misfornøyde. Pressa uten dette kan oppgraderes med Hornadys Lock'N'Load-system om det virker mer tiltalende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med øvrige talere talere ang. Co-Ax'en. Har man først hatt en slik blir andre enstasjonspresser lite fristende å gå tilbake til. 

 

En ting som går superkvikt på Co-Ax er å dytte ut hetter før tromling, hvis man gjør det som demonstrert i begynnelsen av videoen under.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Heh, blir nesten en liten menighet rundt denne co-ax-pressa :) Helt perfekt er den ikke, og tennhetteisetteren tror jeg aldri har brukt. En håndholt isetter er så mye enklere og gir god feedback. Men siden trådstarter nevner både co-ax og rcbs så har jeg begge. Og rock chuckeren eneste oppgave nå er som en litt overkill kuletrekker... 

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje noko å utsette på rockchukeren min ihvertfall. Har berre erfaring med ei lee presse frå før og begge deler duger heilt fint. Tenker at viss du først skal bytte ut ei fullt brukandes presse so kan du like greit oppgradere til ei turretpresse el. Men det er no mi meining ihvertfall.

Viss pressa di er so håplaus Erlend kan eg ta den mot frakt;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg helpresser på samme måte som vist i videoen, men bruker venstre hånd for å sette inn og ta ut hylser. Vipper dem ned i en bøtte under pressen. Jeg har beholdt originalarmen og bruker ikke den korte som er vist på videoen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En ting som går superkvikt på Co-Ax er å dytte ut hetter før tromling, hvis man gjør det som demonstrert i begynnelsen av videoen under.

Jeg gjør det der nøyaktig likt på Rock Chuckeren, bare med motsatt hender - muligens litt fortere også ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med Co-Ax er at man må "åpne" hylseholderen ved å føre håndtaket helt til åpen posisjon, både for å få ut og sette i hylsa. Også går håndtaket over hylsa på en slik måte at du må slippe den på et tidlig tidspunkt. Det er i tillegg plundrete å bytte mellom f.eks 223 og 6,5 siden hylseholderen må bygges om fra liten til medium. Her er det skruer fjær og faenskap som har en egen evne til å havne på gulvet. Brukte "large" tennhetter har en egen evne til å henge seg fast i røret som fører de ned i avfallsbeholdere med de problemene det medfører. Det trenger ikke nødvendig vis å være slik på alle? Min gjør det i fvert fall! Jeg lader antagelig raskere på en Rock Chuck type presse, men RC'en gav jeg bort til en trengende da jeg kjøpte Co-Ax. 

Så hva var egentlig bedre på Co-Ax? Jeg liker rødfargen 😍

Link to comment
Share on other sites

@Bly, Det var merkelig, jeg har montert inn ekstra store hylseholderplater, men har ikke problemer med å lade mindre hylser. Min fungerer nå fra 416 rigby til .22 Hornet.

Da må jeg inrømme at noen av .22 Hornet hylsene ikke trekkes ut av sizeren, men må ha manuell hjelp.

Jeg lader alle hylsestørrelser uten tanke på hylseholder, men Co-axen brukes mest på småserier og ren sizing. For større antall bruker jeg Dillon 550. En er for små hetter og en er for store hetter, da slipper jeg å skifte hettemating.

Link to comment
Share on other sites

Co-ax er ei flott presse og har fleire gode løysingar, men den har óg nokre ulemper som trekkjer kraftig ned, iallfall til mitt bruk. Den er ueigna til kaldpressing av kuler f.eks, eg stolar ikkje på at låsesystemet er solidt nok til det. Skal ein kalibrere kuler med Lee sine diar, så er óg dette meir styrete å få til på Co-ax, det same med tennhetteisetjing v.h.a. ram priming units. Eg veit óg at mange har hatt problem med mikrometerdiar og lange magumpatroner, men har ikkje opplevd dette sidan eg ikkje ladar dei lengste magnumane sjølv.

Co-ax kan vere eit ergonomisk mareritt ifht. opne O-presser, som f.eks. Redding Big Boss etc. Alt må skje rett framanfrå, og dette kan vere knotete og en må konstant endre kroppsposisjon for å få fortgang i sakene. Pressa er heller ikkje spesielt godt egna for oss med litt større nevar. Hylsehaldarsystemet kan óg vere litt svakt, og det kan bøye seg om ein er uheldig med smøringa av hylsehalsane.

Opninga for brukte tennhetter er fiksa i den siste versjonen av pressa, men for B-4 og tidlegare kan dette vere eit problem.

Elles så har den mange positive sider, som ellereie nemnt tidlegare i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst, har du lov- selvsagt. Jeg har selv to enkeltstasjonspresser på benken, hvor nr.2 er en sånn billig liten frekkas som du ser på bildet under. Den egner seg godt for lite kraftkrevende jobber, som ram-priming, hetteuttak, kalibrering av kuler og ekspansjon av hylsehalser. Bytte av verktøy går lynkvikt med breech lock.Kjøp gjerne en RC, men hvis du er grunnlegende fornøyd med den du har, og bare vil øke kapasiteten for småjobber så fyller iallefall lee loader den funksjonen fint for meg. Hettefangeren er den beste jeg har. Du borer et høl i benken, og kan lage en egen oppsamlingskopp eller flaske du setter under. Aldri hetter på avveie, og kapasiteten velger du selv.

178D67CB-DDD2-44BA-B0C4-7E30AF0627B6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Humbo skrev:

 - Skal ein kalibrere kuler med Lee sine diar, så er óg dette meir styrete å få til på Co-ax, - -

 

Jeg vet ikke hvilke Lee-dier du tenker på. Men jeg prøvde å kalibrere 70 stk. 6,5x55-hylser med Lee Collet-die. Jeg tok tida, fra de lå hulter-ti-bulter i en melkekartong, til de lå kalibrerte i kartongen under pressa. Hylsene var altså ikke "linet opp" på forhånd, som hylsene på videoen. Resultatet ble 4 min 51 sek, altså 4,15 sek pr. hylse. Jeg synes ikke akkurat det er "styrete".

 

På 27.6.2018 den 21.28, Per-S skrev:

Jeg helpresser på samme måte som vist i videoen, men bruker venstre hånd for å sette inn og ta ut hylser.

 

Jeg tar en "neve" hylser, ca. 10 stk, og holder dem i høyre hånd, og setter en og en på plass, og tipper dem også ned, med høyre hånd. Venstre hånd betjener "bøylen" på pressa, jeg bruker, som før nevnt, ikke håndtaket, heller ikke noen forkortet versjon av det.

 

Ved heilkalibrering gjør jeg det samme, men gnur først hylsene inn med Hornady "Case-lube" (fett med konsistens omtrent som sauetalg, luktet også sau i gamle dager), og gir noen hylser litt fett i halsen. Går fort unna, det også.

Link to comment
Share on other sites

Det Humbro referer til er size-diene for støpte kuler. Der dyttes kulene opp gjennom diene og inn i en beholder på toppen, den er det ikke plass til på Co-Ax. En kan alltids plukke opp en og en kule når de kommer ut av dia, men er en uheldig med posisjonen på håndtaket kan det fort bli knotete. Spinndrifts forslag er ikke dumt, disse C-pressene til Lee er billige og duger til alt av lettere arbeid (inklusive pistolpatroner).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...