Jump to content

Ny rifle til jaktfelt, er det så enkelt?


jmosbakk

Recommended Posts

Den kassa er for svak, helt på grensa, for 222/223.( Fin til 22 Hornet)

Man bør "lade ned" 222 i disse ved mengdeskyting. Usymmetrisk låsing bak, pipa er presset inn og sikret med to pinner, etc, etc.

Steyr fikset dette riktig med låsklakkene bak i sin SL.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Takk for info om Änschutz! Det er sikkert en 1770 en skulle hatt da.

T3 er sannsynligvis et sikkert valg, men vil føles som et skritt tilbake fra den jeg har.

Skal følge med litt på de auksjonene. Der var det mye spennende.

Både Sako og Tikka i 222 f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Torf har vel nevnt det såvidt, Anschutz er i svakeste laget for 222/223. Jeg er ganske sikker på at det gjelder for den du linker der.

 

Tikka M55 er fine våpen. De er vel egentlig enda bedre egnet enn Vixen pga at det er en "308-kasse" slik at man kan lade noen lange slanke.

Ligger i øvre prissjikt den der, men..

 

Skal forøvrig se på ei børse i dag så vil det vise seg om en er like langt i ettermiddag også.

Edited by jmosbakk
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Den M 55en er iflg annonsen ny, så prisen må vel sies å være fin. GRS levrerer fø ferdig frest stokk til denne modellen. Ikke mange helstålvåpen å få til den prisen. Ulempen kan være utkastvinkelen som kan skape trøbbel ved bruk av sikter med stort sidejusteringstårn. 

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg takke for alle innspill så langt og meddele at det ble handlet ny børse i dag.
Etter å ha vært i utallige butikker for å klå på det som finnes så falt valget på Røssler Titan 6 i 6,5x55.
Dette var den børsa som traff flest av de punktene jeg hadde satt opp på forhånd og selv om jeg, skytemessig, trolig ikke kvalifiserer til å bry meg om enkelte detaljer så er det noe med effekten av å vite at utstyret er kapabelt til å henge med.

 

Ting som er verdt å nevne med børsa:


Fat bolt med 6 klakker som resulterer i 60 graders hevarmsløft og en vanvittig god boltgang rett ut av eska med minimal slakke.

Låskasse i aluminium.

Sikring på kolbehals.

Løse stålmagasiner, 3+5 skudds.

Systemvåpen.

Justerbart avtrekk som virkelig er topp klasse.

En av de børsene med kortest slagtid (kortere enn Sauer 200STR hevdes det) av alle de vanlige merkene på markedet.

Greie priser på piper. (4500-5000kr) 

 

Denne blir primærvåpenet til all jakt ut året så får vi se i løpet av høsten her om det blir handlet ei litt tyngre pipe for å skyte jaktfelt.

Det er meget sannsynlig at jeg kjøper til ekstra sluttstykkekropp og pipe i 223.

Ut av eska så har den et forholdsvis vanlig (les: litt spinkelt til baneskyting, men bra på jakt) syntetisk jaktskjefte med gummiert overflate som faller godt i hendene.

560/15mm pipe gjør at den veier ca 3050g med tomt 5sk magasin og Weaver stålbaser. (ca 2950g tørrvekt med 3sk mag.)

 

Planen videre er å få brukt denne litt på banen fremover sånn at jeg får grunnlag for å ta gode avgjørelser ang skjefteform.

Det har vært vurdert High-Tech, KKC, Bredvold, custom, etc. eller å montere grepsplater som på T3x f.eks. Tiden vil vise.

 

Foreløpig skal jeg bruke den med en Vortex Viper PST II 3-15x44 hvilket gjør at totalvekta runder 4 kg før demper er montert.

Her går tankene i retning av å ha en lyssterk jaktkikkert gjennom høsten for så å bytte til egnet siktemiddel (og kaliber) i romjula.

 

Skal på banen for å skyte inn/opp i morgen og hvis det er muligheter så skal jeg ta en testserie eller to i benken for å se hvilken presisjon den innehar.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testskutt og kommet meg inn på skiva.

 

Norma Golden Target er oppgitt til 830m/s i 74cm pipe og denne kronograferte jeg til 788m/s i snitt over 12 skudd med 56cm pipe. Det gir et hastighetstap på 42m/s og delt på 18cm forskjell i pipelengde så skulle det gi et gjennomsnittlig hastighetstap på 2,3m/s pr. cm. Nå vet jeg ikke hvilken temperatur Norma har testet i, men det var 27 grader under testingen min, noe som trolig kan påvirke hastigheten en del.

Det ble ingen presisjonstest foreløpig ettersom jeg var under tildels svært dårlige forhold pga. insekter og at jeg suger når det kommer til liggende skyting med tofot.

Satser på test i benk i kveld.

 

Fant også igjen noen gamle hjemmerulla 123gr Scenar som jeg testa litt og det kjentes ut som det var himla stor forskjell i rekyl sammenlignet med GT. Scenar lå på ca. 850m/s V0.

Det rare var at Scenar kjentes mye snillere ut, men dette kan jo ikke stemme? Mulig jeg har blingsa og at det var 108gr Scenar, men det kan jeg ikke huske å ha ladet.

Hvis jeg har regnet riktig så sier jo matematikken at følelsen var oppkonstruert mellom øra på operatøren, hvilket jeg absolutt ikke ser bort fra.

 

Energi GT: 2608J
Energi Scenar 123gr: 2890J

Energi Scenar 108gr: 2529J

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg synes ikke det er noen ulempe med hurtig høydejustering på kolbekam og lengdejustering på rekylkappa på et våpen beregnet for jaktfelt. Det er tre forskjellige skytestillinger som nyttes (valgfritt, men dog) og å kunne optimalisere stokken for hver enkelt mellom standplassene kjennes iaf ok for en skrott som begynner å dra på åra (les; gammel og stiv), og ikke lenger så lett tilpasser seg rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg begynner å tvile litt på at det er voodoo, svart magi og andre ritualer som skal til for å få ei børse til å gå godt.

Jeg legger ved en serie skutt fra tofot med baksekk. Kjapp serie på 4 skudd bare for å sjekke innskyting.

Skutt fra kort og tynn pipe med demper, kappet med vinkelsliper, gjenget med bakke og kronet med slipestein på bormaskin.

Scenar 108gr og en tilfeldig mengde N140. (Rundt 39gr eller noe sånt)

 

 

IMG_20180910_195202.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Eg skriv litt her, har to rifler den eine er ei CZ 550 i 6,5x55. Skifta avtrekk til timney, den andre ei t3x i same kaliber.

Skyt best utan støtta med førstnevnte sannsynlegvis pga god stokk og tyngre rifle. 
På jakt skyt eg med støtte og foretrekk tikka rifla.

Tenkte og ha CZ 550 rifla til og skyta jaktfelt med samt som backup til jakt, eg foretrekk vel eigentleg og skyta uten dempar på banen, brukar gode proppar og gode hørselvern på ein gong.

 

Veldig kort løp på CZ rifla ca 50 cm så det eg har lurt på er og setta i nytt løp på ho. Dersom dette er fornuftig da, dersom eg gjere det blir det hos Rafdal. Og dersom ja ville de ha satt inn eit på 57 cm med vanleg tjukkelse( reknar med det er det som er standard) eller eit litt lengre og litt tjukkare. Eg anntar at sistnevnte er dyrare.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...