Jump to content

Ny rifle til jaktfelt, er det så enkelt?


jmosbakk

Recommended Posts

Jaha, da kan det se ut som jeg skal prøve å få skutt litt mer fremover.

Jaktfelt er altså det jeg tenker å begi meg ut på.

 

Med en slik ide kommer da heldigvis behovet for et nytt våpen.

Siden jaktfelt i utgangspunktet er trening for å bli en bedre jaktskytter så ønsker jeg å jakte med det våpenet jeg skyter trening med.

Det må derfor ikke være så spesialisert at det blir ubrukbart til alt annet enn jaktfelt.

 

Kaliber 6,5x55 er vel så godt som spikret.

 

Jeg er forholdsvis elendig til å skyte uansett, men merker at jeg skyter MYE bedre med KKC enn de fleste originale skjefter jeg har prøvd så det blir nesten som et krav, men er åpen for innspill her.

 

Min umiddelbare tanke er å kjøpe enten en ny S&L classic eller en brukt 202 hvis det dukker opp noe. (Ligger en aktuell en på Finn, men er ikke mentalt klar for å handle helt enda)

Ny S&L står egentlig øverst på lista da jeg kan velge pipeprofil og trykkpunktavtrekk og 202 har vel stort sett direkte avtrekk?

200 STR utgår egentlig pga vekt, noe som ergrer meg litt. Carbonskjefte hadde kanskje vært en mulighet, men da må jeg enten lage sjøl eller låne på huset. Begge deler utgår pr. nå.

Burde jeg vurdert en T3X med KKC selv om det er bare 2000kr opp til en S&L? 

 

Det jeg vektlegger er:
- Glatt boltgang!!
- Godt justerbart avtrekk, helst trykkpunkt.

- Grei pris på byttepiper.

- Presisjon må selvsagt være god, men det er den vel på de fleste våpen som er i orden.

- KKC (eller GRS. Har aldri klådd på den, men de 3-400g? som skiller kan jeg legge på løpet fremfor i skjeftet.)
 

Jeg håper noen med erfaring fra jaktfelt kan komme med noen innspill, men husk at jeg skal jakte med børsa også.

Hvis det finnes alternativer jeg har oversett så sleng de ut. Jeg liker å lese om våpen jeg ikke kjenner til.

Link to comment
Share on other sites

S&L Tactical med alukasse, trykkpunktavtrekk og Holmbroskjefte.

Sauer 202 jaktmatch

Tikka T3x sporter.

Tikka T3x supervarmint med orginalskjeftet som er veldig undervurdert.

 

GRS-skjeftet er uhåndterlig ved raske ladegrep. KKC er bedre, Holmbro er best hvis man skal skyte bra..

Tikka T3x Sporter skjeftet er suverent. Det er galskap å kjøpe en std T3x og ettermontere GRS/KKC.

 

223rem er nå tillatt på elgbane så det er ikke nødvendig med 6,5 der. T3x sporter i 223 er utrolig lettskutt i forhold til 6,5-rifler hvis du ikke trenger rifle til storvilt.

 

Med 1kg avtrekk er ikke behovet for trykkpunkt så påkrevet som det var i gamledager med krav på 1,5kg. Alikevel,  trykkpunktavtrekk er best.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid regnet folk som setter GRS-skjefter på T3er som bortimot flett gærne, Sporterskjeftet er så mye bedre. 

 

Men Torf, har du noen betraktninger omkring T3 Sporter vs TRG 22?

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Torf skrev:

 

 

GRS-skjeftet er uhåndterlig ved raske ladegrep. 

 

Videoklipp: GRS + Schultz & Larsen

 

GRS-skjeftet er håndterlig ved raske ladegrep. Kunne skutt raskere, men "safet" inn 5 treff.

Tror håndstørrelsen avgjør hvilken stokk som passer best.

 

Holmbrostokken er sikkert det optimale på ei dedikert jaktfeltrifle.

Av børser rett ut av eska er T3X Sporter heller ikke dum.

Som du korrekt påpeker. 😎

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Jeg har alltid regnet folk som setter GRS-skjefter på T3er som bortimot flett gærne, Sporterskjeftet er så mye bedre. 

 

Men Torf, har du noen betraktninger omkring T3 Sporter vs TRG 22?

 

K

TRG22-skjeftet er fint men T3 Sporterskjeftet har litt bedre utforming, spesielt tommelplassering, til jaktfelt/elgbane type sportsskyting. Dessuten er det "lettere" å sette raspa i laminatskjeftet for siste tilpasning.

Har vurdert TRG22 selv uten og testskyte den på viltmålbane. Får imidlertid litt 2"/4"-følelse, på samme måte som med STR/McMillan, når jeg løfter i klar/ferdig/skyt-bevegelse. T3 Sporteren med 60cm løp, kompakt frontdemper og 5-600g kikkert kjennes ut som ei Beretta DT10 i samme øvelse. 

 

Hjortefot: Skyter endel hjort dobbeltskudd konkurranse og GRS er det tregeste, vanskeligste, skjeftet å bruke her sammen med tommelhullsskjefter pga strekningen ladehånda må bevege seg under ladegrep. Jo kortere bevegelser hånda har jo lettere er det å beholde skytestillingen mellom skudd.

 

Igjen, som ren jaktfelt/viltmål-combo idag er nok en T3 sporter i 223 med 1-8" løp og 69gr fabrikkammo fra Lapua/GGG/etc bortimot optimalt.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Raske ladegrep er vel en relativt underordna egenskap ved jaktfelt. Spesielt stående hvor de fleste er tjent med å bryte stillingen mellom skudda.

 

Ergonomi derimot er vesentlig mye viktigere. Her bør det testes hva som passer best, enten det er tommelhullstokk, KKC/GRS, Holmbro, sporter, original, whatever. Det avgjørende er hvor god stokken er fram til skuddet går - liggende, sittende og stående. Omlading og ny innretting har en uendelig god tid til. (Selv om minst mulig "avvik" selvsagt er å foretrekke, trumfer ikke denne egenskapen en stokk som sitter bedre.)

 

.223 og 6mm funker topp! Hva som er "best" blir jeg ikke helt enig med meg selv om. ~70gr 6mm er lett å skremme opp i høy fart. 

 

Viktig å huske på <5kg dersom du skyter i jegerklassene. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips så langt.

Det blir vanskelig å gå mot dere som sier 223 merker jeg.

T3x Sporter finner jeg ikke i Norge, men har ikke ringt rundt enda, kun googlet.

Det eneste jeg tenker på er at jeg hadde tanker om å bli god til å skyte med den rifla jeg faktisk jakter med. Derav kaliber 6,5x55.

223 blir mer rendyrka konkurransebørse føler jeg.

Hvis jeg skal vurdere alu.kasse så har jeg god kontakt med importøren av Røssler og burde vel sånn sett vurdert den også.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har skrinlagt str, likevel - en str med kkc stokk og jaktfeltpipe fra smia smetter greit i jegerklasse. Med en TS stokk, eller bredvold valnøttstokk fra anschutz sparer man enda 2-300g. Da har du en rigg du kan skyte med hele dagen, og tilgang på piper på dagen. Legg til et 22kit kappet til samme vekt/ balanse og du kan forsette sesongen inendørs. 

 

Evt en 202 med samme konfigurasjon. Hvorvidt de er  egnede jaktvåpen får andre svare på. Har aldri hatt med meg str i skogen 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal skyte ferdigrulla Lapua så ser det ut som det er heroinpriser på 223.

69gr Scenar L har veil. på over 17kr (12,98 for vanlig Scenar) fra Landrø.

Noe rabatt er det vel, men når Scenar 123gr 6,5 koster 9,30 så blir det litt forskjell uansett da. Nesten 4000kr pr. 1000 skudd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jmosbakk skrev:

Hvis man skal skyte ferdigrulla Lapua så ser det ut som det er heroinpriser på 223.

69gr Scenar L har veil. på over 17kr (12,98 for vanlig Scenar) fra Landrø.

Noe rabatt er det vel, men når Scenar 123gr 6,5 koster 9,30 så blir det litt forskjell uansett da. Nesten 4000kr pr. 1000 skudd.

 

 

GGG med Sierra 69gr Matchking kostet 7,90 sist Jaktdepotet hadde på lager. Det var det mange som oppdaget dessverre :-)

Link to comment
Share on other sites

1:12 er litt pussig stigning

 

vanlige er 1:7, 1:8 (som tar ca alt bra) og 1:9 

 

til sammenligning har 22LR 1:16

 

 

på 100-200 er det iaf lite problem å holde innertiern med 55gr både S&B, GGG, fiocchi 

Link to comment
Share on other sites

Min 1:8 (Sako) går godt med både 69 og 77 gr kuler. «Greit nok» med hjemmeladde 55 gr kvalitetskuler. Mer og mindre «snusboks» med billig bulkammo. Kan vel være at denne er unntaket hvis det er slik at 1:8 løp generelt holder MOAen greit med billigammo. 

Link to comment
Share on other sites

Har stort sett alltid funnet 55gr billigammo som har gått innenfor 1moa/30mm. Det holder i massevis til elgbane.

 

Beste billigammoen jeg har skutt med var Winchester whitebox. Den gikk på 2-2,5cm i en da ny Sako 75 med 1-12".

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Fiocchi FMJ gikk vel på (5 skudd/100m) en 12-15mm, eller bedre, i begge mine 1:7" løp. Jeg tror ikke det er noen direkte korrelasjon mellom rask riflestigning og dårlig presisjon med lette kuler på "makronivå", Det ER en direkte korrelasjon mellom ubalanse og rotasjonshastighet og presisjon, men der er det snakk om forskjeller i ensifret millimeter, ikke i snusbokser.

En kamerat har forresten en Remington som går som ei hagle med den samme Fiocchien, men samler 69gr Scenar helt topp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sauer 100 Fieldshoot HB er jo også en kandidat. En sånn i 223 er helt sikkert ei knallgod børse til jaktfelt.

Ikke veldig aktuell for min del da den ikke kommer i 6,5x55 og er for dyr til å ha skrudde piper, men bør nevnes for andre som leser tråden.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Snakket med en kar i dag som sa at jeg måtte være litt obs på magasiner til S&L da han hadde vært borti noen tilfeller der de matet dårlig.
Noen her som vet noe om det? 

Ja det du har fått beskjed om. Mange ( forhold til andre rifler, der magasiner bare virker) har opplevd mateproblemer med S&L magasiner. Det er kjempefine rifler, men magasinene er ikke i stil med resten.

Jeg hadde 3 og 5 skudds til min, og det at jeg aldri klarte å få dem pålitelige, til tross for flere besøk hos J&F var vel egentlig hovedgrunnen til at jeg solgte den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig synd altså. Da spørs det faktisk om den strykes fra lista pga det.
Da er det 202 og T3x som står igjen sammen med noen andre alternativer som ikke har vært luftet, men som trolig ikke svarer seg uansett.
Bl.a. Røssler Titan 6 med diverse mods, et par billigrifler og noen mini-kasser hvis det skulle bli 223.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

202 og T3x 

Hvilken en foretrekker av disse tror jeg er ren smak og behag. En kan sikkert få bedre balanse med alu-kassa til 202en, men den store forskjellen er prisen, en brukt 202 koster vel 50% mer enn en ny T3x

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis en tenker standard T3x så ligger vel den på rundt 12-13 eller noe? Og et og annet tilbud så kanskje rundt 10-11 til tider.

Hvis man skal ha andre utgaver så blir det fort veldig dyrt ser det ut som.

202 finner jeg brukt fra 14 og med kkc rundt 20.

 

Når det er sagt så vet jeg ikke hvor mye det skjefte har å si. Godt mulig jeg skyter bedre med en std T3 i 223 enn en 202 kkc i 6,5, men en skal ikke kimse av følelser heller.

 

Fortsatt like langt føler jeg, tilbake i tenkeboksen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag har jeg hentet inn diverse tilbud og da spesielt på Tikka T3x.

Skuffelsen var derimot stor når jeg dro til pusheren for å tafse litt.

Husket Tikka som ei børse med tight og fin boltgang. Enten husker jeg feil eller så er den tiden forbi.

Min 1900 knuser T3 på kvalitetsfølelse.

Fristet ikke så veldig å bla opp 30 store for børse med optikk da må jeg si.

Funksjonsmessig så er den helt sikkert knallbra, men jeg må sove litt på den der.

 

Nevnte opplevelse resulterte da selvsagt i diverse tankevirksomhet.

 

Jeg har jo egentlig den perfekte børsa....

 

Grunnen til at den har vært på Finn var fordi jeg ville ha kasse med lavere vekt for å kunne ha mer pipe, men jeg er ikke så sikker lenger.

Hvorfor bytte ut noe som jeg vet funker?

Den har helt nydelig boltgang, noe tungt, men veldig distinkt avtrekk og ikke minst så er den ikledd en noe spesiell KKC.

 

At det er lang kasse med kort patron (308win) gjør jo også at jeg kan smelle sluttstykket bakover så hardt jeg bare vil uten at det binder seg opp.

Jeg gremmes over å i det hele tatt ha vurdert å selge denne.

 

Tankene mine akkurat nå (en stakket stund selvsagt) går ut på å få tilpasset magasin til denne. Lurer på om jeg skal prøve meg på noe amerikansk som er tilpasset 308-lengde og lett tilgjengelig for en billig penge.

Jeg skal også ta en prat med børsemakeren om å få tilpassa ei pipe til.

Vil lufte muligheten for å få til 223, men det aner meg at det kan bli vanskelig så 260rem, 6,5CM, 6,5x47 etc er kanskje mer aktuelt.

 

Hvis jeg bytter til Talley Lightweight montasjer og en demper på rundt 300g så har jeg ca 840g ekstra å legge på pipa kontra dagens 40cm.

Under forutsetning at jeg fortsetter å bruke Swaroen som står på. (2,5-10x42)

 

Alternativt kan jeg fortsette med 308 og kjøpe haugevis av kuler og mange kilo krutt for det ei ny pipe koster. Hvis jeg finner noe rundt 110-130gr med grei BC så vil jeg tro rekylen er grei nok sammenlignet med 6,5x55, men det virker som livet starter ved 150gr i .30kal og da er forskjellen betydelig synes jeg.

 

Mye som skal vurderes, men istedet for å blåse 30 papp på ny børse i dag så kjøpte jeg noen esker med ammunisjon så får jeg skyte litt mens jeg fortsetter å overtenke alt.

 

Legger ved et bilde av arbeidsjernet.

IMG_20180713_205732.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen sesonger med jaktfeltskyting i jegerklasse bak meg.

 

Begynte med Remington Seven i 308, men skjønte fort at jeg måtte ha noe mer spesialisert for å hente poeng.

 

Da blei det Sauer 202 i 6,5x55 og etterhvert Sauer 200 STR i 6,5x55. Lå jevnt på Klasse B-resultater, rundt på 130-tallet, selvfølgelig noen under 130 også, men de snakker vi ikke om...

 

I fjor meldte tanken om 223 seg, og Remofil som jeg i noen grad er, blei den nye riggen ei Rem 700 i Bredvold-stokk. Endel utprøving av ferdigammo endte med et storinnkjøp av Hornady Steel Match 55 grs. Denne samler på 20-25 mm i mi børse. Ikke topp, men jeg kan leve med det.

 

Summa summarum endte dette opp med at jeg nok i snitt gikk opp 5-7 poeng pr stevne og rykket opp i Jeger A i år. Med ei børse til 4-5000 kr. (brukt) og ammunisjon til 3 kr. skuddet. Skyter DFS i tillegg, så det å slippe lading til et ekstra kammer var en befrielse. Og jeg skyter bedre med 223 enn med 6,5.

 

Remingtonen er helt standard, bortsett fra at pipa var bytta når jeg kjøpte den. Kappa til 50 cm og bruker en S&L TMD55 demper. Kikkerten er en SuB 3-12x42 med elgbaneretikkel og komp. Har vurdert å bytte avtrekk, og for 2000 kan jeg få Timney direkteavtrekk eller trykkpunktavtrekk. Sliter litt med at originalavtrekket stiller seg tyngre og tyngre etter hvert som jeg skyter, men selve avtrekket er veldig fint, med vekt på rett over kiloen. Før neste sesong skal stokken beddes til denne låskassa, elles ser jeg ikke noen store ting som trenger å utbedres.

 

Er veldig glad i Sauer, men 18-19.000 for Sauer Fieldshoot eller 9000 for Sauer 101 i 223 pluss 5000 for en KKC frister ikke nok. Har også vurdert Tikka T3, men tviler på at det er så mye poeng å hente, sånn egentlig...

 

En Sauer 202 i 223 hadde frista veldig, men de er jammen ikke lette å få tak i :(

 

Kan ihvertfall anbefale 223 til jaktfelt, kommer nok ikke til å gå tilbake til 6,5x55 selv.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. 
223 vil nok vært det riktige for min del også, helt klart.

Mangler mye på basic skyteferdigheter, er ikke glad i rekyl og synes ikke at det er dritgøy å lade i mengder.

 

Jeg får forske litt på det, men 223 i den børsa som er avbildet hadde vært helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Er det en 1900? Da må du vel ha ny pipe, nytt sluttstykke og endre magasin/tilbringer...

 

Var inne på taken selv, for jeg har en Krico Sporter i 308 som jeg liker veldig godt.

 

Jeg ville gjort det enkelt og hatt øynene åpne etter f.eks en brukt Tikka T3 i 223 med KKC, hvis jeg var deg.

 

Edit; så ikke det du skreiv om kvalitetsfølelse. Skal ikke kimse av den slags :)

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Skal man ha 1900 bør man kjøpe en brukt Sporter i 222 i Sverige. Denne sporteren har redusert åpningsvinkel på sluttstykket, redusert slaglengde på tennstempelet /raskere lukketid. Avtrekkene er trimmet fra fabrikk til å justeres ned mot 500g. Har tenkt tanken på å montere AICS underbeslag selv. Det hadde blitt en usåelig kombinasjon på Stangskyting hvis den hadde vært tillatt. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, LisleArne skrev:

Er det en 1900? Da må du vel ha ny pipe, nytt sluttstykke og endre magasin/tilbringer...

 

Var inne på taken selv, for jeg har en Krico Sporter i 308 som jeg liker veldig godt.

 

Jeg ville gjort det enkelt og hatt øynene åpne etter f.eks en brukt Tikka T3 i 223 med KKC, hvis jeg var deg.

 

Edit; så ikke det du skreiv om kvalitetsfølelse. Skal ikke kimse av den slags :)

Redd for at du har helt rett, selv om jeg håper på en løsning med foring i sluttstykke og lengre utdragerklo eller noe sånt.
Nei, man skal ikke kimse av følelser. Godfølelsen med børsa gir økt selvtillit for min del og det vises på skiva. 🙂

 

@vannebo; koster ingen verdens ting å ta en tlf så det skal jeg gjøre.

 

Har vært å testa litt nå.
Originalt underbeslag fra M98 passer rett inn i skjeftet til 1900'n. Det blir litt dødrom på sidene mot skjeftet da underbeslag fra 1900 er en tanke bredere i området rundt fremkant av brønn.

Forøvrig så ser de skremmende like ut. 

Det er ikke så lenge siden jeg tilpassa magasin fra 200STR til M98 så ser ikke på det som en håpløs utfordring å få klemt inn et kort amerikansk magasin av ett eller annet slag.

Aluminium gir selvsagt noen utfordringer kontra stål, men skal høre om de på Tynset har et underbeslag liggende som jeg kan ha i reserve. Evt. så hører jeg med Tommys Vapenverkstad.

Sistnevnte hadde vel også underbeslag med magasiner til 1900 en gang i tiden.

Link to comment
Share on other sites

@Torf;  Har aldri importert våpen, men det hadde selvsagt vært en mulighet. 
Hvis jeg uansett skulle importert noe eller kjøpt ny gammelbørse for så å bytte pipe f.eks. så ville det kanskje vært vanskelig å komme utenom Vixen for min del, men en 1900 Sporter høres ut som den burde stått høyt på lista.

 

Det er alltid en nedtur å se gjennom Blocket kontra Finn. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Vixen (A1) Varmint i 222 som skal brukes på åtejakt.

 

Originalstokken er god, men har også en Laukonen sporterstokk stående. Det kunne vært en fin rigg til jaktfelt. Vet om minst en Vixen med KKC som blei brukt til jaktfelt. Ikke sikkert det trengs pipebytte for 223 engang, mulig det er nok med en kammerbrotch.

 

Tikka M55, HVA1900, Krico med flere er knallgode, gamle børser som stadig dukker opp, helst i 222., og kunne gitt et godt utgangspunkt for et nybygg. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kammerbrotsj vurderte jeg på den Vixen jeg hadde, men pga 1:14 stigning så ble det lagt på is.
Nå skal jeg ikke legge ord i munnen på @Torf, men synes å ha lest at han selv eller noen han kjenner har skutt 55gr 223 fabrikkammo i 1:14 helt uproblematisk og med god presisjon.

Disse små kassene blir vel uansett krampaktige hvis en skal bruke kuler som trenger 1:7 snurr.

 

Nybygg sier du, ja, det frister veldig med et prosjekt igjen, må innrømme det.

Jeg skal følge med litt samtidig som jeg fortsetter å spekulere på den jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om er ikke AICS en god ide i 1900/222/223 Sporter. GRS-skjeftet Sluttstykkevandringen er redusert til en minimum i Sporteren og er for kort til å plukke opp en patron fra et AICS magasin. Man kan selvfølgelig "ødelegge" sporet i bolten for å forlenge sluttstykkevandringen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle finne en fornuftig måte å bygge om sluttstykket mitt på slik at den fungerer fint med 223 så vil forutsetningene ligge til rette for AICS ettersom jeg har "308-vandring".
Vet at det er folk her inne som har fått satt inn foring i støtbunn, men vet ikke hvordan resultet ble.

Du har ikke tilfeldigvis kjennskap til Änschutz 1540 med singel avtrekker i 222rem? 
Våpensmia har en til salgs og siden jeg er "Änschutz-mann" så frister det å prøve en sånn uansett om det bare blir til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler en titt på Walter Borg sine auksjoner hvis man er ute etter finkalibret match rifle. Synes det ofte er mye til latterlig lave priser. Samme med litt odde modeller (dvs ikke 202 og T3). Gikk vel en Sako A7 for 2500, legg på litt for nytt løp og AICS underbeslag, så har man utgangspunkt for bra prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...