Jump to content

Slagtidens betydning


Midt-I

Recommended Posts

Hvor stor betydning har et våpens slagtid? I hvilke skytegrener eller jaktsituasjoner er dette spesielt viktig? Hører lite snakk om slagtid egentlig, så det er kanskje ikke så viktig?
 

Slagtid beskrives slik på Wikipedia:

Sitat

 


Lock time is the time between the release of the sear and the ignition of the cartridge. A lengthy lock time gives time for the shooter to drift off target, and so it is advantageous to minimize the lock time and reduce the window for error. Reductions in lock time are generally performed by lightening parts that move as part of the firing operation, such as the hammer and firing pin or striker, shortening to distance parts that move as part of the firing operation have to cover, and using a more powerful spring. Further reductions in lock time, to near zero levels, can be achieved with electrical primers.
 

 

 

Har hørt at avtrekk med hane er vesentlig tregere enn typen avtrekk sitter i boltrifler, men har ikke sett noen tall.

 

EDIT: Byttet ut lukketid med slagtid per konsensus. Håper blodtrykket til alle er i orden. :)

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

I baneskyting (presisjon mot svært små mål) er det av stor betydning. Det ble blant annet nevnt som en av de store fremskritt da en i DFS gikk fra Krag/Mauser til Sauer 200 STR. Jo lengre "lukketid" (tror slagtid brukes i Norge) jo mer har du mulighet for å bevege rifla fra du trekker av til kula har forlatt løpet. For Sauer 200 STR er slagtiden 2,4 millisekunder.

Jakt er så mye. Jakt på en fugl som sitter 200 meter borte eller elgen som står med bredsida til på 70 meter? For å klare Storviltprøven bør slagtid være uten betydning.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Har sett både lukketid og låsetid brukt på kammeret, men slagtid er vel kanskje det ordet som gir mest mening.

 

Skytteren har nok uansett mest å si, men det hadde vært interessant å se noen utregninger på hvor mange milliradianer utslag forskjell i slagtid kan gi. For å prøve å få litt oversikt:
 



http://www.davidtubb.com/firingpin-remington-700

The flight time of most bullets through the barrel is 1.0-1.5 milliseconds (thousandths of a second) while the lock time of most conventional bolt action rifles varies between 2.6 and 9.0 milliseconds. On average, a SpeedLock Systems firing pin cuts lock time approximately 31-percent. Combined with the innovative SpeedLock CS Duo firing pin spring (included), lock time is reduced another 8 percent. This is a total reduction in lock time of almost 40 percent.

 

Ser at Sauer 200 har oppgitt slagtid på 2,4 millisekunder på Wikipedia.

 



https://www.practicalmachinist.com/vb/gunsmithing/lock-time-321367/
A "slow" lock time would be about 5 to 7 ms. The fastest lock times are down in the 1.3 to 1.7 ms range.
The fastest lock times on a mass-produced rifle of which I'm aware are the Anschuetz 2xxx series rimfire rifles. [...] Slower lock time actions would be the Mauser 98, which (last I recall) is up around 7ms, and clones like the 1903, which is in the 5+ range. Rem 700's are in the 3ms range, which you can make faster by either going to a short action, and/or adding a titanium firing pin and stronger spring.


Så var det å se om avtrekk med hane er tregere:



https://www.thehighroad.org/index.php?threads/ar-trigger-fastest-lock-time.613685/

X Treme trigger high speed video 4.1 ms.

Literature on the Geissele high speed trigger (4.4 ms) compared to stock (10 ms).

Så et M4 avtrekk ligger rundt 10 ms.

 



https://americantrigger.com/support/known-issues/
The lock time of your AR Gold trigger averages 5.8ms, as measured on a Dvorak Trigger Scan machine.

 

Link to comment
Share on other sites

Mauseren er vel noe av det tregeste, men vi gjorde et artig eksperiment for noen få år siden. Vi hadde ei standard M98 (tror det var tykt løp på da, men kan ikke huske) som vi først skjøt 10 skudd med. Deretter byttet vi til et kit fra Brownells som inkluderer ei tennål og ei fjær, som skal få ned lukketiden betydelig. Da skjøt vi 10 nye skudd og man fikk flere poeng.

 

Det var også som andre her sier, du hører forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Lukketid har veldig stor innvirkning på resultatene i konkurranseskyting på toppnivå. En toppskytter har ingen problem med å se forskjelken i utslag av treffpunkt mellom 2ms og 3ms lukketid. I 50m helmatch med 22lr er nivået slik at vinneren i et VM antagelig ikke hadde vært blant topp 10 hvis han hadde skutt med 3ms i stedet for dagens std på mindre enn 2ms.

 

Problemet med de fleste jegere er at de ikke har forutsetninger til å forstå viktigheten av lukketid. Et eksempel kan være den tyske prinsen med 270win Sauer 202 på 30m i Aimpoint videoene på tuben. På noen av skuddene kan men se kula i lufta og innslaget i grisen. Hadde han skutt med dobbeltrifle har tennstempelet i dobbeltrifla fortsatt omtrent ikke truffet tennhetta når kula slår i grisen fra 270'ien. Legger man på feks 9,3 rekyl, som automatisk medfører dårligere skyting, og 25-30% lengre flygetid på kula kan man lure på jegeres våpenvalg. Leveraction i 45-70 vil jeg ikke snakke om engang. Noen blir vel provosert nå men dere er hjertelig velkommen til å prøve dette ut på Løvenskioldbanen under kontrollerte forhold på bevegelig mål.

 

Dette er egentlig en vekkerklokke for folk med systemvåpen. Istedet for våpen med piper i 6,5 og 9,3 er 270/7mm et bedre valg enn begge til Europeisk jakt hvis jegeren vil ha størst mulig treffpotensial fra våpenet sitt. Underforstått her er at 6,5 er for spedt til gris.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Midt-I skrev:

Har sett både lukketid og låsetid brukt på kammeret, men slagtid er vel kanskje det ordet som gir mest mening.

 

De av dere som skriver om "lukketid", må være temmelig ukjente med norsk terminologi, og ganske bevisstløse kolportører av direkteoversatte engelske uttrykk (også kalt "chair on me"-engelsk), . Det heter SLAGTID på norsk.

 

"Lukketidene" er vel noe handelsstanden sysler med (nåja, får H/Frp viljen sin, er dørene åpne døgnet og uka rundt, også på Vinmonopolet). Og når vi snakker om "lukking" i forbindelse med våpen på norsk, går det på å "lukke låsen", slik at våpnet kan avfyres. Det er noen Stang-skyttere på LS som er skikkelig gode på å praktisere "kort lukketid".

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lukketid på våpen er et begrep som hochey i alpint. Riktig eller feil, det er begrepet som stort sett blir brukt.

 

Det mest riktige i denne sammenhengen er egentlig den totale tiden det tar fra avtrekk til kula forlater munningen.

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke rettskrivning, du kan godt få skrive "luketid" for meg, inntil noen med kjøkkenhage klager. Det handler om å bruke innarbeidete norske ord og faguttrykk, i stedet for hjelpeløse oversettelser i "but-but, it's not only-only"-stil. Og å uttrykke seg slik at folk skjønner hva det snakkes/skrives om.

 

8 minutter siden, Torf skrev:

Riktig eller feil, det er begrepet som stort sett blir brukt.

 

På norsk? Det er første gang jeg ser dette språklige misfosteret, og det skjer 35 år etter at jeg kjøpte "Speed-lock"-sett til M/67'en.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Torf skrev:

Og Speedlock er avledet av ordet locktime.. 

 

 - og det er engelsk/USA-iansk, akkurat som det settet jeg kjøpte i hine hårde dage, for å få ned SLAGTIDA på mauseren.

 

8 minutter siden, Torf skrev:

Tror alle forstår hva som menes.

 

Når man så en pakke, med ei sterk slagfjær, og et lett tennstempel, skjønte nok de fleste våpenkyndige hva som var "meningen" med det.

 

Og de samme våpenkyndige bruker norske ord og uttrykk, når de skal uttrykke seg innafor konglerikets grenser. Noen av oss tenker vårt om "våpenkyndigheten", når folk strør om seg med merkverdige ordkonstruksjoner, oversatt etter evne (?) fra YT-videoer.

Link to comment
Share on other sites

Lukkertid kan vi godt diskutere, det er et godt innarbeidet norsk ord. Men ikke innen skyting.

Før når vi brukte film i våre fotoapparater var lukkertiden en viktig parameter for å få skarpe bilder, med lang lukkertid ble det bevegelsesuskarphet.

Innen skyting og våpen har jeg ikke hørt dette før nå. Jeg er enig med Jegermesteren at der vi har gode norske ord bør vi tilstrebe å bruke dem.

I ballistikken brukes begrepene T1-T2-T3-T4 for å beskrive de ulike fasene i indreballistikken.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da holder vi oss til slagtid. Håper blodtrykket til alle er i orden. 😜 

 

"Bullet dwell time" (tiden fra antenning til kulen forlater løpet) er også interessant, har dere et godt norsk ord for dette?

 

skulle like å se flere talleksempler mellom boltrifler, dobbel- og bøylerifle, m.m. Interessant at også kulehastighet kan ha en del å si i situasjoner.

 

 

Elektrisk tenning (rett norsk ord?) ligger trolig litt i fremtiden for de fleste, men høres jo lovende ut.

 

7 timer siden, Midt-I skrev:

Further reductions in lock time, to near zero levels, can be achieved with electrical primers.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Etron-X hører nok fortiden til. Ble en flopp for Remington for 10-15 år siden?

Elektroniske avtrekk kommer og går i markedet, de er ekstrautstyr til flere rifler per d.d.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Elektrisk initiert tennhette er i bruk på en del kanoner, men for jegere og konkurranseskyttere har det ikke blitt akseptert, pålitelighet, reproduserbarhet og avhengighet av batteri gjør det vanskelig å få noen til å kjøpe det. Usikkerhet om hvor lenge det vil forbli på markedet gjør det ikke bedre.

En løsning er å lage et sluttstykke som kan fyre begge typer ammunisjon slik at våpenet ikke må kastes om det elektriske blir borte fra markedet. Kombi tennhetter som kan fyres både elektrisk og mekanisk har vært i bruk lenge, men de er litt store.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Midt-I skrev:

"Bullet dwell time" (tiden fra antenning til kulen forlater løpet) er også interessant, har dere et godt norsk ord for dette?

 

Vi kan kanskje holde oss til den tekniske terminologien?

 

2 timer siden, Per-S skrev:

I ballistikken brukes begrepene T1-T2-T3-T4 for å beskrive de ulike fasene i indreballistikken.

 

 - hvis @Per-S kan opplyse oss om hva som ligger i begrepene?

 

Baklengsrekorden for "slagtid/lukketid/tennstempelheft" for boltrifler må vel innehas av svenskenes M/96. Et parti av disse kom på markedet for noen år siden, litt "oppfrisket", og utstyrt med plastskjefte (Kimber?). Slagfjærene var nok ikke skiftet, og hadde kanskje stått spent på et eller annet depot i 100 år. Man rakk nesten å koke opp kaffekjelen, fra man tok avtrekk, og til det skjedde særlig mye inne i patronen!

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig å vite om indreballistikken i et våpen er slagtid, hvor effektivt kruttet antennes, når makstrykket oppstår og hvor lang løpstiden er.

T1 er tid fra avtrekk til tennstempelet treffer tennhetten. T2 er videre tid til 10% av maktstrykk. T3 er videre tid til makstrykk og T4 er videre til projektilet forlater munningen.

I en patron som er riktig designet og der alle deler fungerer er det liten variasjon på disse tidene, og det er viktig i et automatvåpen, og spesielt i en gatlingmekanisme der kanonen drives elektrisk eller hydraulisk.

Betydningen av slagtiden er diskutert i denne tråden, og det er klart at et våpen der denne varierer har noe feil i mekanikken.

T2 gir tiden fra tennstempelet treffer hetten til kruttet har startet å brenne slik at det gir gasstrykk. Variasjoner i denne tiden avslører at tennhette, hylsekonstruksjon og kruttet ikke er tilpasset hverandre.

T3 er tid til makstrykk og gir informasjon om kruttet brenner korrekt og gir trykkmaks stabilt på riktig sted i løpet.

T4 er total løpstid, og sammen med de øvrige tidene gir det grunnlag for å beregne hvordan et automatvåpen fungerer. F eks i en 20 mm Oerlikon som skyter uten låst sluttstykke er det kritisk for funksjon at kruttet tenner og brenner korrekt slik at kanonen får riktig impuls på riktig tid.

I en gatling kanon som skyter 100 skudd i sekundet er det svært liten toleranse i disse tidene. Dersom det er tidsforsinkelser vil trykket være for høyt når hylsen trekkes ut, og i et fly vil granaten lage et hull i vingen på feil sted. Noe som flygerne ikke er spesielt glad i.

Edited by Per-S
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt endel skudd med en Krico 22lr metallsiluettrifle som hadde elektronisk tenning og 0,0 lukketid. En elektrode hvilte på rim'en og satte av skuddet. Batterier, etc lå i skjeftet. Den var veldig fin å skyte med med "instant" lukketid. Jeg har også skutt noen skudd med Voere'en.

 

PS: Lukketid benyttes veldig ofte som begrep i ISSF-miljøet. Tror aldri jeg har hørt slagtid benyttet. Om det kommer av engelsk spiller ingen rolle. lukketid er vel like norsk som slagtid.Tipper lukketid/locktime har noe med tiden på ei felle som slår igjen, eller liknende. Landrø, feks, bruker "lukketid" som begrep i alle omtaler av skiskytterrifler i sin katalog og på websidene. Ser ikke noe problem med å bruke lukketid eller slagtid omhverandre og det er i hverfall ikke noe å hisse seg opp over.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Midt-I skrev:

"Bullet dwell time" (tiden fra antenning til kulen forlater løpet) er også interessant, har dere et godt norsk ord for dette?

 

1 time siden, Per-S skrev:

T4 er total løpstid

 

Løpstid er et godt ord. I utgangspunktet tror jeg ikke man trenger å stresse for mye med akkurat dette. For de fleste riflepatroner ligger dette i området 1-1,5ms, det er som regel mer å hente på redusert slagtid. Men om en skal gjøre noe må det vel bli å velge patroner med lite volum og høyt trykk, kort løp og bruke lette prosjektiler og raske kruttsorter.

 

Når det gjelder slagtid er det kanskje mulig å si litt om hvilken lukketid en trenger for en gitt presisjon? Det avhenger selvfølgelig av skytestilling og ikke minst evner (om våpenet ikke beveger seg i avtrekket har det ingen effekt), men noen har kanskje erfaringsverdier på når slagtiden blir en begrensing?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skyter feks metallsiluett med 22lr innenfor vektbegrensning på ca 4,6kg er det en stor fordel med kort pipe og pipeforlenger. En god skytter har ingen problemer med å se/kjenne forskjell på 50cm kontra 66cm løp og forskjell i pipetid med samme patron. De siste 18-serie Anschutz MS og viltmålrifler kom med 50cm løp og pipeforlenger/vekt pga dette. Når man trener mye med dette på elektronikk gjenkjenner man våpenrytme i siktepunkt/avtrekk/avfyring/synsinntrykk/etcetc. Forandrer man pipetid/løpslengde feks stemmer ikke det hjernen har vent seg til med resultatet. His man feks går opp fra 50 til 70cm løp får man 7'er på 8'ernappet og inngående 10'er avtrekk i panikk som skulle blitt 10'er ble 9'er utgående, etc.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stående er det kritisk, selv jeg, som suger stående, skyter merkbart dårligere med Mauser/ Krag-type mekanismer enn med Sauer og mer moderne greier. Spesielt ser en at de dårlige skuddene går lenger ut. Jeg prøvde en Match AR, og selv om den var en drøm å holde, så gikk skuddene som ikke var 100% en mil ut. Med Saueren går de bare til 9 eller 8. en som er mye bedre vil selvsagt ikke dra så langt ut, men han har også mye mindre margin, siden han har tenkt å skyte 10ere hele tida, og 10.1 blir til 9.9 og vekk med han...
liggende er det ikke SÅ merkbart, men klart, ikke alle avtrekk er 100% og du veiver mindre ut på 3ms enn på 6.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf: 22LR er unntaket i det jeg skrev, der er løpstid veldig merkbar. Men der er det også veldig lite en kan gjøre med ladningen, så løpsforlenger er vel eneste reelle løsning.

 

M67: Hvis du suger på frihånd skyting blir vel lukketid enda mer kritisk, så det stemmer nok. Men det ender kanskje opp med omtrent samme prosentvise økning i samling?

 

Har begynt å mistenke at avtrekket på 10/22en min er en større begrensing enn løpet. Jeg får veldig fine grupper når alt går som det skal, men fluene blir jeg ikke helt kvitt. Og de går gjerne langt ut. Til å begynne med antok jeg at det var børsa som ikke var bedre, men med god ammo ser jeg at samlingene krymper. Uten at antallet slengere endrer seg vesentlig. Da er det vel naturlig å mistenke middelmådig skytter og høy slagtid... Når jeg er ferdig med bolten til tispa tror jeg det blir ny lettvekts-hammer til børsa.

Link to comment
Share on other sites

Selg 10/22'en og kjøp deg en Annie 1827, bolt eller retrekker så slipper du å lure på noe :-)

 

Delbar Browning SA22 har vel lavest lukketid av alle 22lr autoer.

 

Det er forskjell på grovkaliber også. Imidlertid er det vanskelig å skille hva som utgjør innvirkningen fra forskjellig hastighet og kulevekt i samme kaliber. I 223 scorer jeg bedre på 100m med 52gr i 3300fps enn med 69gr i 2900-3000fps i samme rifle.

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke løpstiden som er den store variable, det er T2, tiden det tar fra tennstempelet treffer hetten til kruttet brenner jevnt. Den tiden er ofte lengre enn selve løpstiden, og den kan variere mye. På en .22 rifle med dårlig anslag kan variasjonen være så stor at det totalt ødelegger presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo også an på hva man skal, og type skyting. Jeg hadde et parti tennhetter som var dårlige, og gav etterbrennere hele tida - det var også noen som klikket. Men de som smalt gikk fra "Bang!", uten tull til "Klikk-Bang!", og til "Klikk-smeller det snart-Bang!" - Jeg skjøt på 300m for å finne ei god ladning til 500m skyting, og fikk 5 skuddsgrupper fra 15 til 35mm - på 300m. Men hadde da rifla på tofot. Etterbrennerene gikk stort sett samme sted som de andre, bortset fra et par som gav kraftig overtrykk, de gikk 2-3cm over de andre - på 300m.

Jeg kan også huske en etterbrenner midt i et UNL-stevne - den gikk i tieren, på 500m - i stødige stillinger betyr slagtiden nada - det er viktigere at tennmekanismen ikke lager for mye, og ikke assymetriske vibrasjoner, eller vibrasjoner på tvers.

Og det går an å skyte OK når en vet det, jeg har såvidt skutt med flintlåsgevær, selvsagt stående, og det gikk nå helt greit - du vet du må etterholde i en time mens alt brenner fra seg... På løpende-figur, eller til skikkelig presis ståendeskyting tror jeg det ville blitt ei utfordring

 

K

 

Edited by M67
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Da hadde du tennforsinkelse på fra ikke merkbar til veldig merkbar og det er litt av poenget med å måle tennforsinkelsen. Hvor mange av dine skudd tror du hadde lengre tennforsinkelse enn de ca 2 ms som løpstiden er?

Spesielt .22 våpen er ofte så svak i anslaget at tennforsinkelsen blir stor. For de fleste som ikke skyter med støtte betyr det dårlig presisjon, men om en dyktig skytter skyter med støtte så treffer våpenet bra. Da tror ofte eieren at det er hans skyteferdigheter som svikter, men i mange tilfeller kan en overhaling av sluttstykket være en løsning.

Link to comment
Share on other sites

På 24.6.2018 den 14.45, Torf skrev:

Problemet med de fleste jegere er at de ikke har forutsetninger til å forstå viktigheten av lukketid. Et eksempel kan være den tyske prinsen med 270win Sauer 202 på 30m i Aimpoint videoene på tuben. På noen av skuddene kan men se kula i lufta og innslaget i grisen. Hadde han skutt med dobbeltrifle har tennstempelet i dobbeltrifla fortsatt omtrent ikke truffet tennhetta når kula slår i grisen fra 270'ien. Legger man på feks 9,3 rekyl, som automatisk medfører dårligere skyting, og 25-30% lengre flygetid på kula kan man lure på jegeres våpenvalg. Leveraction i 45-70 vil jeg ikke snakke om engang.

 

Skulle likt å sett et regnestykke på dette, altså slagtid, løpstid og flyvetid, for både Saueren og en typisk dobbeltrifle.

 

På 24.6.2018 den 23.06, M67 skrev:

Jeg prøvde en Match AR, og selv om den var en drøm å holde, så gikk skuddene som ikke var 100% en mil ut. Med Saueren går de bare til 9 eller 8. en som er mye bedre vil selvsagt ikke dra så langt ut, men han har også mye mindre margin, siden han har tenkt å skyte 10ere hele tida, og 10.1 blir til 9.9 og vekk med han...
 liggende er det ikke SÅ merkbart, men klart, ikke alle avtrekk er 100% og du veiver mindre ut på 3ms enn på 6.

 

1 mil? Som i 100 mm på 100 m? Det er en del. Da er man vel ute i 7-eren eller 6-eren hvis jeg ikke tar feil, altså såvidt utenfor svarten. Og bommer godt på feltmålene.

Edited by Midt-I
sitering
Link to comment
Share on other sites

1 mil som i veldig langt - type 7-8er. 1 mrad-mil på 200m skiva er 20cm ut,  Dvs ringen mellom 7 og 6, så ille var det ikke. Poenget er at jeg har en forventning om hvor jeg treffer ut ifra avtrekk og siktebilde i det avtrekket går og bevegelse i smellet. Har jeg holdt i ro, og presset av perfekt så går det midt i - som regel går det litt ut, og jeg vet jeg er i 9eren, tror jeg kanskje er inne, vet den gikk ut av 9eren, osv. Med Saueren. Med ARen gikk alle mye lenger ut enn forventning basert på erfaring fra Saueren - det er jo også en helt merkbar forsinkelse i skuddet - og klikker det så hører du godt at det hele tar tid.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen gode idéer til hvordan man kan måle slagtid? Tenkte å feste ett piezoelement nær sear, ett i bunnen av en tomhylse, og sammenligne med skop. Ser noen bruker høyhastighetsvideo og tar tiden fra avtrekk til det kan sees bevegelse i våpenet, men det blir kanskje litt upresist.

Link to comment
Share on other sites

Det overrasker meg at Sauer 200STR ikke hadde kommet lengre opp på lista enn nr. 7.

Dette såfremt at slagtid på 2.4ms for 200STR stemmer da.

 

Er det forresten noen her som har testet speed lock kit på Rem 700 SA? Hvis tallene stemmer så skal denne havne på 1.2ms og dermed være på toppen av lista.

 

Røssler Titan legger seg forøvrig inn på delt 3. plass med 1.6ms.

Link to comment
Share on other sites

På 24.6.2018 den 18.14, Skvalpeskjær skrev:

Remington 700 Etron-X må vel være rifla med kortest "slagtid"? Med elektrisk avtrekk og elektrisk tennhette så må vel slagtiden være knapt målbar sammenlignet med rent mekaniske avtrekk.

 

 

27 mikrosekunder på EtronXen. Har en stående i 22-250. Har vel rundet 500 skudd. Aldri noe problem. Bare å passe på at man har et friskt 9 volts batteri i. Ferdigladet ammo er ikke mulig å få tak i, men tennhettene finnes fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Den lista over lukketid ser en smule suspekt ut.

At Tikka T3 med lang låskasse har raskere lukketid(oppgitt 1,3ms) enn engelske RPA SA (oppgitt 1,5ms) nekter jeg å være med på. Disse har jeg skutt med side om side.

RPA er "knallhard" og bruker ikke engang konvensjonell slagfjær for spesielt å få ned lukketiden.

 

quadlock-action.jpg

 

A DIFFERENT PERCUSSION SPRING SYSTEM.

 

            The spring washers or spring disks, commonly named in the industry ‘Belleville Washers’ from their inventor, Julien Belleville constitute an axial compression spring  system delivering important forces  under a small volume but  under a small unit displacement

 

            Assembled in multiple opposed pairs, the linear displacement  capacity increase the stroke in proportion of the number of pairs stacked, but the load capacity remain those of a single spring washer.

 

            Just a mention: the Belleville washers can be assembled in multiples, the assembly force being multiplied by the number of washers placed on the same direction, but the stroke  of such assemblies will remain those of a singlewasher.

 

            In the case of the use of Belleville washers as firing pin  spring, the washers will be assembled  in single opposite pairs, their number being determined by the FP stroke  and the stack height by the number of washers used and their compression height at the desired force.

 

            The use of Belleville washers allow:

           

            -A more compact spring : In our example,in the C.G system, the cocked and decocked lengths are, for the coil spring 56 and  60mm respectively while they are only 21,5 and 25,5mm for the Belleville stack.

           

            --A stronger percussion impact force, adjustable by adding or removing washers.

 

            --A reduction of the spring  mass. If the coil spring mass is  10,6grammes, while it is only 8,8 grammes for the 43 Belleville washers stack (6,2x12,5x0,35).

           

            --Moreover, the Belleville, being used only at a fraction of their nominal full capacity they have a  much longer durability than a coil spring used at its full capacity.

           

            --Finalley, being used well  under full capacity, and at a decocked reduced  load rate,  their regularity and reliability are total. Effectively, their force curve is almost linear, from free height to 75% of their minimal height.

           

            They correspond to the exigences of a constraining norm (DIN 2093). They are also cheap and easily available.

 

            Their  superior capacities and reactivity  allow a faster locktime.

           

            Belleville washers are characterized by:

           

                        External diameter                         = ’De’.

                        Internal diameter                           = ’di’.

                        Thickness                                        = ‘t’.

                        Free height                                      = ‘L0’.

                        Height under maximal load         = ‘L1’.

                        Load under’ L1’                              = ‘P1’.

 

            The Rate practically increase in linear fashion between ‘L0’ and ‘L1’. Over ‘L1’, ‘P1’ does not increase anymore. A Belleville washer should never be compressed over ‘L1’.

 

            In our example; the due to the  flexibility of the Belleville washers,  the use of several references is possible . The one we will use will have the following characteristics:

                        ‘De’ = 12,5mm.

                        ‘Di’ = 6,2mm.

                        ‘t’ = 0,35mm.

                        ‘L0’ = 0,80mm.

                        ‘L1’= 0,46mm.

                        ‘P1’= 155Newton.

 

            In our case:

--47 Bellevilles will develop 151 Newton (33,3lbs/f).

-45 Bellevilles will develop  144 Newton (31,7lbd/f).

--43 Bellevilles will develop 127Newton (28lbs/f).

--41 Bellevilles will develop  122Newton (26,9lbs/f).

 

Observations:

            47 Bellevilles will give an excessively powerful.

            45 Bellevilles will give a still powerful impact  and and the fastest locktime.

            43 Bellevilles  will represent the perfect compromise: locktime still very fast and easy bolt lift.

            41 Bellevilles : If the easy bolt lift is preferred, with still a strong impact force and  locktime, both  superior to the coil springs ones (122Newton as against 108 for coil spring..

 

            NOTE: Philippe Ginestet ,  who have shot and still do, all the C.G models since the prototype 02 of 1985 underline  that the Bellevilles ‘Power Pack’ is totally exempt of vibrations  and become immediately inert  at the   firing instant  and does not generate any secondary noise meaning  detrimental vibrations, contrary to coil springs. 

 

Har samme erfaringer med andre låskasser på lista  

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, EtronX skrev:

Bare å passe på at man har et friskt 9 volts batteri i. Ferdigladet ammo er ikke mulig å få tak i, men tennhettene finnes fortsatt.

 

Ser vi integrert solcelle i børsene våre om  en stund?

Hvordan fungerer elektroniske avtrekk av denne typen når spenningen blir vesentlig lavere enn utgangspunktet var? 
Blir de tregere? Eller er de helt lik i funksjon frem til de bare dør?

Link to comment
Share on other sites

Heisann alle sammen.

Vet noen hvilken reduksjon av lukketid en M98 får med "kit" fra brownells?

Jeg har Recknagel avtrekk som er meget godt, men jeg savner litt "snert" i stiften ved avfyring.

 

Håper noen vet noe fordi jeg har googlet i 4 timer snart uten å finne det jeg lurer på,

samt vil et speedlock kit fungere dårlig i -25C grunnet harde hetter, eller vil fjæren i et slikt kit gi samme N/mm^2 som original stift med x2 vekt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jonas.L skrev:

Heisann alle sammen.

Vet noen hvilken reduksjon av lukketid en M98 får med "kit" fra brownells?

Jeg har Recknagel avtrekk som er meget godt, men jeg savner litt "snert" i stiften ved avfyring.

 

Håper noen vet noe fordi jeg har googlet i 4 timer snart uten å finne det jeg lurer på,

samt vil et speedlock kit fungere dårlig i -25C grunnet harde hetter, eller vil fjæren i et slikt kit gi samme N/mm^2 som original stift med x2 vekt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

-40% sier tabellen litt opp i tråden ;) Anslaget blir hardere og ikke lettere. Hadde slik sett i en Winchester da jeg brukte mye gammel RANO som ikke gikk av med originalfjær.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, EtronX skrev:

 

 

27 mikrosekunder på EtronXen. Har en stående i 22-250. Har vel rundet 500 skudd. Aldri noe problem. Bare å passe på at man har et friskt 9 volts batteri i. Ferdigladet ammo er ikke mulig å få tak i, men tennhettene finnes fortsatt.

 

Tror deg ikke før jeg får se bilder :P Jeg har ei slik .22-250 fabrikkpatron liggende faktisk.

Voere hadde forøvrig også noen rifler med elektriske tennhetter. Disse var i tillegg hylseløse patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...