Jump to content

Senterpartiet vil ha organisert jakt på villsvin


klabbogbabb

Recommended Posts

Jeg leste den, ganske balansert artikkel. Jeg reagerte på to ting:

 

A: Jegeren skal jakte rundt midnatt i Sør-Norge (sommertid, så det er mørkest ca. kl. 0115). Hvorfor bruker han da et sikte som er "x 24" eller mindre? "Her inne" doserer hvertfall nattejegerne "den enorme" forskjellen mellom x 50 og x56-sikter for nattjakt. Hvis jegeren er blant de aktive her inne, kan han kanskje forklare valget?

 

B: Zoolog Peter Bøchmann sier at villsvinet forsvant fra Norge "for 1.000 år siden", altså i slutten av vikingetida, samtidig med at Olav Trygvason gikk på jakt. Til vanlig har man gått ut fra at villsvinet forsvant/ble utryddet i slutten av yngre bronsealder, for ca. 2.500 år siden. Den tidsangivelsen faller sammen med en klimaforverring, som gjorde det vanskeligere for villsvin i store deler av landet.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

B: Zoolog Peter Bøchmann sier at villsvinet forsvant fra Norge "for 1.000 år siden", altså i slutten av vikingetida, samtidig med at Olav Trygvason gikk på jakt. Til vanlig har man gått ut fra at villsvinet forsvant/ble utryddet i slutten av yngre bronsealder, for ca. 2.500 år siden. Den tidsangivelsen faller sammen med en klimaforverring, som gjorde det vanskeligere for villsvin i store deler av landet.

 

Det kommer vel muligens an på hvor i landet man ser? Min barnelærdom var at de siste forsvant med nedhuggingen av de store eikeskogene på Jæren for litt mindre enn tusen år siden. De kan jo utmerket godt ha forsvunnet fra andre deler av landet som følge av klimaendringer før det? 

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er uansett at myndighetene adresserer dette problemet før det er for sent. Villgris er noe av de verste av skadedyr man kan få inn i faunaen.

 

Vi har lenge hatt omtrent null begrensinger på jakttid, jaktmetoder, våpen og utstyr i Texas og de sprer seg fremdeles. Solsikkefarmere tilbyr gratis duejakt om dagen mot at en skyter svin om natta og de kommer seg til og med inn i hagene i forstedene til storbyer. Det ser ikke pent ut etter at de har vært der.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jegermeistern said:

Jeg leste den, ganske balansert artikkel. Jeg reagerte på to ting:

 

A: Jegeren skal jakte rundt midnatt i Sør-Norge (sommertid, så det er mørkest ca. kl. 0115). Hvorfor bruker han da et sikte som er "x 24" eller mindre? "Her inne" doserer hvertfall nattejegerne "den enorme" forskjellen mellom x 50 og x56-sikter for nattjakt. Hvis jegeren er blant de aktive her inne, kan han kanskje forklare valget?

 

 

Hvis han skyter på kort hold og har kikkerten på 1x så vil han vel ha større utgangspupill enn et 56mmsikte stilt på 3x f.eks.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...