Jump to content

Regelverk for etablering av 25m skytebane


Møringen

Recommended Posts

Hei, er det noen som har Regelverk for etablering av 25m skytebane  (opptil kaliber .460 ) liggende? Eller veit hvor eg skal leite etter det? 

 

Vår eksisterende skytebane forsvinner til fordel for feltskyting i regi av DFS skytterlaget som eier bana. 

 

Nå vil vi ha egen bane på egen grunn. 

Link to comment
Share on other sites

Er vel denne som er gjeldene: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1988-07-01-548?q=%22forskrift%20om%20sivile%20skytebaner%22 Men TS har vel funnet dene.

 

Jeg vurderte en gang å få godkjent egen private skytebane. Men lot det være, da det var unøding mye som måtte "på plass" og hadde greie naboer, så det ble ikke noe av. Dette  var på begynnelsen av 70-tallet, så det er ikke så mye jeg husker av prosessen. Grovt sett så går det vel først på om området er tettbebygd, eller ikke. Politi vedtektene i kommunen, avklarer. Naboloven er sentral. Så går det på sikkerhet og en del punkter i Forskriften om bl.a. organisering, skytetider, m.m., som må utarbeides og godkjennes av politiet.

 

Tviler på om kommunen er inne i bildet, borsett fra at de er klageinstans ved brudd på Naboloven. Så Regeleringsplan har vel lite med dette å gjøre. :( Tror TS bør "sjele" litt til, hva som må til (volller, sikkerhet, o.l.) på andre skytebaner, med tanke på eksempler. Eget forbund kan sikkert hjelpe.

 

 

Link to comment
Share on other sites

En skytebane er noe som skal bygges, = byggetillatelse. Den får du ikke om du skal bygge noe som ikke er regulert inn der - dvs. det må stå i reguleringsplanen at det skal være skytebaner der. Alternativet, som nok ennå kan gå i ikke bynære strøk er at det ikke er en reguleringsplan - du vil da ha en mulighet for å få det godkjent. Er område regulert til boligformål kan du bare glemme det.

Uansett, (om kommunen gjør jobben sin...) må du dokumentere støybildet, og at ingen boliger får uakseptabel støy, og dette må gjøres av konsulentfirmaer, det er ikke noe du bare kan påstå. 

I følge anleggsavdelingen til DFS/Skytterkontoret, så kan reguleringsarbeidet (dvs. byråkratiarbeid med å dokumentere støy og sikkerhet, endre reguleringsplan, osv. )  i forbindelse en ny skytebane fort komme opp i en million kroner. DFS har en egen advokat ansatt kun for hjelpe skytterlagene med dette, og det bygges ikke SÅ mange nye baner, så jeg tror det er en nokså omfattende papirmølle.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, M67 skrev:

En skytebane er noe som skal bygges, = byggetillatelse.

 

Undrer på om du "legger lista, for høyt"? :) Men det burde kanskje vært avklart om dette kun er en vennegjeng, som ønsker en godkjent skytebane på privat grunn, eller om det er en klubb som ønsker egen bane. I det siste tilfelle, så er det full prosedyre. Jeg tolket dette som kun en vennegjeng og ikke en klubb.

 

Forutsatt at dette er en vennegjeng, så  kommer det jo litt ann på hva som må gjøres på banen av permanete "ting". Er det behov for større masseforflyttninger, bygging av støpte konstruksjoner, takoverbygg, hytte, o.l. så kreves det "byggesøknad". Ellers ikke!  (Det finnes mange steder, der det ikke er nødvendig å gjøre noe annet enn å sette opp blinker). Er støyen begrenset fra området og i.h.t. Naboloven, trengs ingen nok ingen konsekvensutredning. Noe kan også ordnes (eks. mindre masseforflyttninger) med en Melding om arbeid, uten at det får store konsekvenser med byrokratiet, bl.a. om krav om regulering av området. Men det må i så tilfelle avklares med "Teknisk etat" i kommunen.

 

Er det ikke behov for en "byggesøknad", tror jeg nok det er kravene fra det lokale politiet, som er mer avgjørende om det blir en omfattende prosedyre, eller ikke. Politivedtektene beskriver normalt om det er "tettbebygd område", eller ikke. (Ikke om det er regulert, for for biliger). Og om det er lovlig å skyte utenfor "tettbebyd område". Så sant det ikke nevnes i Reguleringsbestemmelsene (for området), eller Kommuneplanen, at det ikke er lov til å skyte der, eller lov til å anlegge privat, eller offentlig skytebane, tror jeg ikke dette har betydning. Tviler også på om et uregulert område krever regulering til formålet, forutsatt at dette er privat bane og ikke en klubb. Dette vil nok Politiet avklare.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kanskje vil bli vanskelig å komme unna kommunen uansett. Selv om en feks ønsker å bruke et nedlagt sandtak uten andre konstruksjoner enn skivestativ og ei flaggstang og evt ei brakke på hjul. Problemet er først og fremst støy. Bare et pip fra en person som ikke liker dette er nok til å stoppe virksomheten inntil støy et utredet. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, vavlo skrev:

Tror det kanskje vil bli vanskelig å komme unna kommunen uansett.

Støy kan være et problem. :) Men du må huske på, at det er lovlig å skyte på egen eiendom (eller privat), også - uten godkjenning! Forutsatt at det ikke er noe forbud i de lokale politivedtektene, eller dette strider mot Naboloven og at sikkerheten er ivaretatt.

 

Men, jeg tror vi trenger en avklaring fra TS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Geco5 skrev:

Men det burde kanskje vært avklart om dette kun er en vennegjeng, som ønsker en godkjent skytebane på privat grunn, eller om det er en klubb som ønsker egen bane.

 

Det  "springende punktet" er om dette er "organisert skyting" eller ikke.

 

En løselig sammenrasket "vennegjeng", som møtes av og til, for å skyte noen eller mange skudd på eiendommen til en av dem, kan gjøre det så mye de lyster (jojo, - sure naboer, og bevæpnet utrykning fra terrorpolitiet, må medregnes, men pytt - pytt - ).

 

Men straks dette skjer i noe som kan karakteriseres som "organiserte former", trer bestemmelsene i "Forskrift om bygging av sivile skytebaner" inn, og det blir, som nevnt av flere lenger oppe, en omstendelig prosess. Og alt bygningsmessig reguleres av Plan- og bygningsloven.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Geco5 skrev:

Undrer på om du "legger lista, for høyt"? :) Men det burde kanskje vært avklart om dette kun er en vennegjeng, som ønsker en godkjent skytebane på privat grunn, eller om det er en klubb som ønsker egen bane. I det siste tilfelle, så er det full prosedyre. Jeg tolket dette som kun en vennegjeng og ikke en klubb.

 

Forutsatt at dette er en vennegjeng, så  kommer det jo litt ann på hva som må gjøres på banen av permanete "ting". Er det behov for større masseforflyttninger, bygging av støpte konstruksjoner, takoverbygg, hytte, o.l. så kreves det "byggesøknad". Ellers ikke!  (Det finnes mange steder, der det ikke er nødvendig å gjøre noe annet enn å sette opp blinker). Er støyen begrenset fra området og i.h.t. Naboloven, trengs ingen nok ingen konsekvensutredning. Noe kan også ordnes (eks. mindre masseforflyttninger) med en Melding om arbeid, uten at det får store konsekvenser med byrokratiet, bl.a. om krav om regulering av området. Men det må i så tilfelle avklares med "Teknisk etat" i kommunen.

 

Er det ikke behov for en "byggesøknad", tror jeg nok det er kravene fra det lokale politiet, som er mer avgjørende om det blir en omfattende prosedyre, eller ikke. Politivedtektene beskriver normalt om det er "tettbebygd område", eller ikke. (Ikke om det er regulert, for for biliger). Og om det er lovlig å skyte utenfor "tettbebyd område". Så sant det ikke nevnes i Reguleringsbestemmelsene (for området), eller Kommuneplanen, at det ikke er lov til å skyte der, eller lov til å anlegge privat, eller offentlig skytebane, tror jeg ikke dette har betydning. Tviler også på om et uregulert område krever regulering til formålet, forutsatt at dette er privat bane og ikke en klubb. Dette vil nok Politiet avklare.

 

Dette har du rett og slett ikke peiling på...

  • Like 2
  • Thanks 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...