Jump to content

Villsvinene kommer i store horder

Recommended Posts

• Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Villsvin var en naturlig forekommende art i Norge inntil mennesket utryddet den. Nøyaktig samme forhold som for ulven. Men merkelig nok ønskes ulven velkommen tilbake mens grisen skal vi ikke ha. Jeg

De tåler kulde greit, det er snødybde som stopper de påstår svenskene.   Utrolig interressant å lese at myndighetene er bekymret for at jegere skal flytte svin (noe som garantert skjer/vill

De hører jo til her, regner med Bygdefolk for svin snart dannes?

Posted Images

1 minutt siden, MikiN1486 skrev:

hvis de får ro til det.

Beitegrunnlag tipper jeg det er snakk om. Flokkene med dåhjort vi ser på kontinentet baserer seg på et helt annet beite enn det vi har her i kongleriket.

K

De gangene jeg har vært i Sverige i Småland på jakt så har jeg sett at de liker seg i blåbærlyng som vinterbeite. Ellers så har jeg oppfatningen at de går mye på gress på sommerhalvåret. Så beitegrunnlaget bør jo være tilstede her i landet å. Går sannsynligvis mer på forvaltning fra grunneiere.

Her i nord kunne det saktens vært noen flere jaktbare arter. Deter rett fra hare til elg om man skal jakte pattetyr....om man da ikke tjuvskyter seg en rein eller sau 😎
Men deter jo observert hjort helkt opp hit i Sør Troms år om anna. Så ting kan jo skje.

Tja, jeg mener å ha set hjort ved E6 i neiden forrige sommer, stod på bakbeina å beita opp i tre. Jeg har ikke sett hjort tidliger, men rikelig med rein, elg og rådyr. Da jeg fortalte dette på skytebanen så var det få som trodde meg. Men rådyr stamme er det her, å har vært i flere 10 år.

Han som henter dyrene, slakteren, kontrolløren, kjøttskjærer, kjøttpakkere  og sikkert flere bare på slakteriet skal ha lønn for fysisk arbeid. Så kommer alle som skal ha profitt og drive slakteriet. Neste ledd er utkjøring og butikker. Så sier seg selv at kjøtt blir "dyrt" etter staten og alle som behandler kjøttet har fått sitt. Så skal bonden også ha litt for jobben.

Ser høy i "silo-baller" selges/kjøpes for 2.80,- per kilo. Vet ikke om det er dyrt eller billig.

Har ikke selv noen sterk mening om dette så tvilen får komme beslutningstakerne til gode. Men vi vet jo at sau kastes, store arealer med gressproduksjon går til sau så det er i hvert fall noe «ledig plass». Men regnestykket faller kanskje fort sammen om man tar med noen tusen bilskader etter påkjørsler og muligheten for svinepest

9 timer siden, keenhunter skrev:

Av nysgjerrighet: Hva circa tjener en bonde per mål dyrket mark?

Kommer alt an på hva han/hun dyrker, og hvor gode avlinger det er. For korn regnes det gjerne med et dekningsbidrag (dvs inntekt minus variable kostnader) på 800-1000 kr/daa. Dette skal dekke de faste kostnadene (maskiner, lån osv) og formodentlig en inntekt til bonden. 

For gras er regnestykket egentlig litt annerledes, der er økonomien i produksjon for salg noe dårligere ettersom det er påregna at bonden skal skaffe inntekta ved å "foredle" graset gjennom en drøvtygger. 

Men regnestykket blir fort et annet hvis en skal regne på kostnaden med avlingsskader fra f.eks villsvin, ettersom en da allerede har hatt kostnadene og det bare er utgifta som uteblir. Man taper altså ikke bare verdien av avlinga, men også verdien av innsatsfaktorene man har "investert" for å dyrke avlinga (såkorn, gjødsel, arbeidsinnsatsen osv) 

On 8/8/2020 at 5:05 PM, Torf said:

Her er en gris som prøvde seg på en PC i plastpose. Grisen trodde det var pizza.. :-)

Gleder meg til vi får se dette i Vigerlandsparken.

Han burde bare nappa tak i en av grisungene, så hadde nok mora sluppet bæreposen.....Byttehandel.

23 timer siden, MikiN1486 skrev:

Synd dåjhorten sprer seg så ekstremt sakte.

Dåhjort er ekstremt stedbunden, den vandrer ikke som de fleste andre hjortedyr. Selv etter at beitene er nedbeitet vil den ofte forbli på stedet. Skal den spre seg må den "hjelpes", DVs utsetting, noe som dessverre ikke er tillatt.

5 timer siden, Sakoen75 skrev:

Han som henter dyrene, slakteren, kontrolløren, kjøttskjærer, kjøttpakkere  og sikkert flere bare på slakteriet skal ha lønn for fysisk arbeid. Så kommer alle som skal ha profitt og drive slakteriet. Neste ledd er utkjøring og butikker. Så sier seg selv at kjøtt blir "dyrt" etter staten og alle som behandler kjøttet har fått sitt. Så skal bonden også ha litt for jobben.

Ser høy i "silo-baller" selges/kjøpes for 2.80,- per kilo. Vet ikke om det er dyrt eller billig.

2.80 +mva for ensilert høy er ganske bra. Kommer ann på kvalitet og om det er økologisk eller ikke. Blir  fort 1000 for en gjennomsnittlig ball på rundt 300 kg ballen.

33 minutter siden, Per-S skrev:

Dåhjort er ekstremt stedbunden, den vandrer ikke som de fleste andre hjortedyr. Selv etter at beitene er nedbeitet vil den ofte forbli på stedet. Skal den spre seg må den "hjelpes", DVs utsetting, noe som dessverre ikke er tillatt.

Det er en flokk med dådyr i nærheten av der vi har hytte i Värmland. Disse rundt på seg på et området på kanskje 20km2. Så de er som du sier ganske stedbundet. Men jeg vet at disse bukkene kan trekke ganske langt. Muflon er også et viltart jeg også kunne tenke meg fremfor villsvin 

21 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Muflon var planlagt utsatt flere steder i Norge på 50tallet men det stoppet opp pga penger.

Det ble gjennomført utsetting av Muflon på Stord, men de overlevde ikke. Jeg tror dette er grunnen til at muflon er tatt inn i norske jaktforskrifter.

• 1 month later...