Jump to content

Villsvinene kommer i store horder


DoctoRoy

Recommended Posts

14 timer siden, Haavard skrev:

   -   naturen har dermed ikke glemt at ulv var her.

 

Jaja, det er jo fritt fram for slike barnefortellings-forklaringer her på forumet, særlig fordi moderatorene har stengt to "Kritisk tenkning"-tråder.

 

14 timer siden, Haavard skrev:

Hovedforklaring til at ulevstammen ikke øker er jakt. Både lovlig og ulovlig. 

 

  -  og det er "aliens", landsatt fra UFO-er, som står for denne jakta, formodentlig? Det er et skritt lenger enn Wabakken & Co, for å bortforklare naturlig dødelighet. Men en god søknad om jobb i det stadig voksende rovviltforvaltningsbyråkratiet.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

 

 

 

  -  og det er "aliens", landsatt fra UFO-er, som står for denne jakta, formodentlig? Det er et skritt lenger enn Wabakken & Co, for å bortforklare naturlig dødelighet. Men en god søknad om jobb i det stadig voksende rovviltforvaltningsbyråkratiet.

 

Det er jo såklart jegere, hvem ellers? Mange av dem er også bønder, men i denne sammenheng jegere. I fjor tror jeg det ble det lovlig skutt 40-50 ulver. Hvor mange som ble skutt ulovlig vet jeg ikke, men det er jo åpenbart at det er ganske mange.

Matmangel er det garantert ikke for så lenge det ikke er ulv overalt vil de som spiser opp all mat i sitt område lete seg videre.

Link to comment
Share on other sites

For det første er den artikkelen 11 år gammel, for det andre er det neppe "utbredt". Ulvejakt krever så mye tid og innsats at det ikke er mulig å drive organisert tjuvjakt i stor skala. At noen har svin på skogen (overvåket eller ei) er det liten tvil om, men ingen klarer å holde kjeft spesielt lenge viser det seg, jfr bjørnejakt i Trysil. Jeg har full forståelse for at noen blir så sinte og frustrerte at de tar saken i egne hender og jakter på rovdyr som ødelegger livsgrunnlaget deres, men jeg er fortsatt sterkt imot det. Først og fremst fordi man ødelegger bestandstallene, slik at det er vanskelig å bevise at reelt antall dyr er større enn anslagene politikerene går etter. Det er ikke "Wabakken & co" som er problemet. Det er det at vi aldri har hatt noen rovdyrdebatt i forkant av økningen i rovdyrtallene. Vi har bare fått en haug med rovdyr i beiteområder og en surmaget beskjed om at vi er teite som har beitedyr. Da er grunnlaget lagt for krangling, kjeftbruk, generalisering, tjuvjakt, selvtekt, hat og misnøye. Vi kan godt endre husdyrholdet i Norge, men mens vi diskuterer hvordan må vi utrydde all ulv i Skandinavia og ha blanko fullmakt til å skyte rovdyr i beiteområder. Da har vi arbeidsro og kan finne ut av hvordan vi skal gjøre det. Så får vi heller fjerne beitedyra etter den diskusjonen, og slippe rovdyra til igjen. Men det vil aldri skje, så denne diskusjonen er fånyttes de luxe. Vi vil aldri få en god løsning på noe av dette, ikke uten å rykke tilbake til start. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt ingen problem med hverken villsvin, ulv eller sau.

Ulven kan spise sau, slik at villsvinene kan få fred til å spre seg. 
Referansen her må vel være at det ligger tusenvis av sau på fryselager fordi få kjøper sau. Bonden får en altfor liten pris for kjøttet pga overproduksjon. Da er det vel like greit at ulven spiser sau? Og bonden får erstatning som er høyere en salgssummen? 
😁

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Olesøn skrev:

Tja, jeg fikk full erstatning ene året, null det neste, la ned året etter der igjen. Myten om at det lønner seg å få erstatning i stedet for å ha et levende, produserende dyr er grunn nok til å få landbrukslære inn i grunnskolen. 

Beklager hvis jeg tråkket på noen tær! 
Jeg aner ingen ting om erstatninger for tapte dyr på beite. 
Det innlegget er satt veldig på spissen, husker bare jeg så et program på NRK om sauekjøtt som hopet seg opp. 
 

Og jeg mener det er plass til de fleste dyr, alt med måte, men alle har sin plass i naturen. Det å tallfeste max/min er derimot ikke lett. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke se bort i fra at ulv dreper ulv. Det er sikkert tilfeller av ulovlig jakt rundt om, men det skal ikke ha skylden for alle dødsfall av ulv. Sykdom, naturlig på grunn av alder/helse, og ikke minst revirkamper ulver imellom. I Yellowstone er den mest vanlige ulvedøden at de blir drept av artsfrender.

Litt fra "tuben", det er mer for den som orker:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noe av problemet er at folk, totalt uten peiling uttaler seg, som om de har det. Det neste er at byfolk sin mening/stemme betyr like mye som de lokale, som faktisk lever med utfordringen. 

 

Det blir som om alle bygdefolk i Norge skal være med å stemme for om vi skal ha ett bilfritt Oslo, ja jeg er for ett bilfritt oslo. At alt stopper opp nedi der driter jeg i. Bor 60 mil unna uansett. 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Overproduksjon av sauekjøtt har vi sauebønder advart om lenge. Det er en villet politikk som Listhaug fikk gjennom. Det er allerede gjennomført med kylling og svin, nå er vi der med sau, og subsidier og tilskudd vinkles nå slik at det samme vil skje med storfekjøtt. "Matsjokket" er bare et sjokk fordi folk ikke hører på matprodusentene, som ikke er sjokkert i det hele tatt... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, ladebenken skrev:

 

Det blir som om alle bygdefolk i Norge skal være med å stemme for om vi skal ha ett bilfritt Oslo, ja jeg er for ett bilfritt oslo. At alt stopper opp nedi der driter jeg i. Bor 60 mil unna uansett. 

 

Vi slipper bry oss, befolkningen i Oslo har selv klart å stemme MDG i posisjon..

Link to comment
Share on other sites

On Topic: Villsvina kommer nok uansett hva vi gjør, vi klarer ikke holde unna. (Med mindre det jeg ønsker meg til jul, gjerde langs østsida på hele fuckings Glomma, blir en realitet) Det vi må argumentere for er fri bruk av lys og fangstbåser. Bikkjer og biler blir så redneck at Siri og resten av idiotene får vann på mølla. 

Link to comment
Share on other sites

Bringer inn et tema som jeg ikke har sett drøftet. Jeg har meget god tid, liker å jakte, og dersom mitt område ble "befolket" med gris som skulle utryddes, hadde jeg sikkert kunne jakte fem dager i uka. Den første grisen har jeg plass til i fryseren, men da er det stopp. Hva så med de 100 andre grisene jeg kunne skyte i løpet av et år? Jeg mener det må etableres en henteordning der noen gratis henter det utvommede dyret. Til gjengjeld får de som finansierer hentingen kjøttet. Hvordan fungerer dette i andre land?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvordan fungerer dette i andre land?

Kjøttet selges (Tyskland). For et par Euro kiloen. Folk videreforedler det og prøver å tjene penger på det. Stort sett tar markedskreftene seg av dette, det er en ressurs, og et marked. Ingen blir rike, men siden jakt også er noe folk liker, så går det rundt, sånn delvis.

 

Sitat

Villsvina kommer nok uansett hva vi gjør, vi klarer ikke holde unna

Dette var tema allerede på Sluttstykket, forgjengeren til Kammeret, og "villsvina kunne ikke stoppes", dette er 10-12 år siden, og foreløpig ser de ikke ut til å komme frivillig...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎16‎.‎11‎.‎2019 den 19.48, Haavard skrev:

Villsvin er ikke satt ut, de rømte fra innhegninger i Sydsverige. De hade da vært borte i 4000 år

Det er kjent at villsvin har migrert samme vei som ulven. Rundt Bottenviken fra Russland via Finland til Sverige.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Vi slipper bry oss, befolkningen i Oslo har selv klart å stemme MDG i posisjon..

MDGs høyborg på Grønnløkka er fyllt opp med bønder, sildekvælere og torsketemmere. Når dem får i seg noe dem ikke har spist flytter dem hjem og kjører diesel stasjonsvogn. Og de lokale skolene på løkka skifter ikke farge 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

så,...hva kan man gjøre da??  det er mange arter på sjø og land som ikke lar seg stoppe. her hvor jeg bor så tok noen duster å slapp gjedde ut i flere vassdrag m ørret og røye. garn m.m skulle stoppe det🤣🤣🤣 sier bare glem det.. samme med oppdrettsfisk i elver/pukkel laks/minkoppdrett/atlanterhavs ørsters i sjøen /m.m.. man kan ikke stoppe tidevannet er et gammelt ordtak. kommer villsvin i store horder over grensen og sprer seg langs hele Norge så får man se på det som en ressurs- stoppe det er bare politisk svada som vanlig... kan vi snart gi FAEN i alt teoretiske?? la alle kompetente =jegerprøve beståtte , jakte villsvin og bruke det som en ressurs i stedet for å reise til naboen (svergie ) for samme jakta. småbruk gror i gjen p.g.a. ingen beitedyr. har selv en eiendom på 1100 mål m fiskevann , skog , og utmark. når sauedrift ble nedlagt så kom rådyr,hare , og orre bestanden opp i gjen. hvis villsvin skulle komme på min eiendom så ville jeg hilst dem velkommen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å stoppe "innvasjonen", men det krever noe mer ressurser enn å tillate nattopptikk, eller fri jakt. 

 

Skal man være realistisk: 

 

Første bud er å ta bort tilførselen. - Gjerde. 

 

Så fjerne individene som er her. - Helikopter "jakt" på vinteren.  

 

Jegeren i meg har lyst på villsvin for å jakte på, grunneieren - not so much.

 

Hvordan påvirker villsvin andre matviltbestander?  

 

https://www.aphis.usda.gov/publications/wildlife_damage/2016/fsc-feral-swine-impacts-game-species.pdf 

 

Kanskje ikke bare positivt for andre viltbestander. 

 

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

På 18.11.2019 den 10.44, Skjøttarstuggun skrev:

Bringer inn et tema som jeg ikke har sett drøftet. Jeg har meget god tid, liker å jakte, og dersom mitt område ble "befolket" med gris som skulle utryddes, hadde jeg sikkert kunne jakte fem dager i uka. Den første grisen har jeg plass til i fryseren, men da er det stopp. Hva så med de 100 andre grisene jeg kunne skyte i løpet av et år? Jeg mener det må etableres en henteordning der noen gratis henter det utvommede dyret. Til gjengjeld får de som finansierer hentingen kjøttet. Hvordan fungerer dette i andre land?

 

Har kun vært meg på på avskytning av villsvin på en hjortefarm i USA. Her ble det arrangert "jakt" to ganger i året for å holde villsvinbestanden nede. Vi tok det kjøttet vi ville ha, resten ble gravd ned.

 

image.png.c405f186296eaecabea84e2c64ff5176.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tja....... tror tiden er over for å stoppe noe. vet ikke hva svenskene har gjort for å stoppe villsvin , men det kan ikke ha  vert vellykket.......... ta heller å utnytt naturens uregerlige veier til noe positivt. nytter ikke å stanse tidevannet ..........

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Langt tilbake i forhistorisk tid. Var jeg på besøk hos DN i Trondheim. Her holdt den gang DN direktør Janne Soli et foredrag om villsvinet og dets utbredelse potensial. Så langt har hun hatt rett i sin påstand. Villsvinene kommer, Og de vil vandre inn fra Sverige. Vi kan ikke unngå å få de til Norge så lenge Sverige vil ha villsvin i sine marker. Vi kan begrense spredningen inn i Norge ved å jakte hardt på det som kommer over grensen. 

Vis det er det som er ønskelig. Vær klar over at jakten på disse dyrene blir meget vanskelig med snøfattige vintre. Og det må enes over store arealer om en skal ha eller fjerne grisen. 

Grisejakt kan og være en ekstra inntekt for grunneier. Det er god jakt og god mat. Og disse panserdyrene har og en tøff fremferd mot Ulv.

God Jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, min personlige mening er at det er feil. 
Jeg forstår bøndene som får avling ødelagt, men samtidig så ønsker jeg grisen velkommen til Sørlandet. 
 

Men hva skjer i Svergie i år, det blir skutt ca 120000 gris i året. Nå som Covid-19 har satt en stopper for størsteparten av utenlandske jegere, vil da avslutning være lik, eller synke? 
 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Fuglehaven skrev:

Ja, min personlige mening er at det er feil. 
Jeg forstår bøndene som får avling ødelagt, men samtidig så ønsker jeg grisen velkommen til Sørlandet. 

Har vi egentlig plass til grisene? Tenker på det elendige beitet vi allerede har mye av på Sørlandet. Mulig jeg sitter med feil inntrykk av kvaliteten på beitet?

Link to comment
Share on other sites

Ja det vil jeg påstå, villsvin beiter jo ikke på det samme som de andre dyrene vi har (hadde). De grisene jeg har vert borti liker bedre det som er under jorda en det over.  De spiser også mye eike nøtter, men da må de spise gress for å nøytralisere syra i nøttene. Ellers er det mye småkryp og røtter det går i. De er vel egentlig alt etende

Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt den oppfatning selv. Flere andre jeg har pratet mener også at dette med skuddpremie er feil vei å gå.  Men samtidig så kan det også hindre spredning. Prata med en i Rakkestad som hadde skutt 7 gris på tomta si frem til juli i år.. Blir jo cash av sånn med 2000 pr stykk 

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Fuglehaven skrev:

Ja, min personlige mening er at det er feil. 
Jeg forstår bøndene som får avling ødelagt, men samtidig så ønsker jeg grisen velkommen til Sørlandet. 
 


 

Du skiter i alle andre bare du får ha det litt moro?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mange av oss har nok et ambivalent forhold til villsvin i norsk natur. På den ene siden er det et vilt som er interessant på flere vis. Sky og vanskelig å jage, men samtidig spennende og utfordrende. Høy reproduksjon gir gode og varierte jaktmuligheter store deler av året. Og så er det selvsagt god og økologisk mat. Nedsiden er jo selvsagt at de gir betydelige skader på innmark, er potensielle bærere av alvorlig sykdom, som trikiner og pest, og vil forårsake enda flere viltulykker i trafikken. Den naturlige utbredelsen avhenger fremst av behovet for eldelløvskog og begrenset varighet av vinterfrost for tilstrekkelig mattilgang, så det vil uansett bare være de mer kystnære deler av Sørnorge som vil kunne huse en villsvinstamme.

Link to comment
Share on other sites

Sørlandet og kyststripa fra Oslofjorden tl Stavanger... Edelløvskogen er jo betydelig redusert - og svært få plasser har den utstrekning større enn ca skuddhold med ei middels rifle + at det jevnlig er vintre (ikke hvert, ikke annethvert, men nå og da) er vintre enten med betydelig og langvarig tele, eller en meter snø eller mer - i månedsvis.
Selv i et godt år - så vil de som har gått i løvtre "villsvinskog", mellom jorder der de dyrker "villsvinmat" (mais, beter, neper, kålrabi, gulrot) i noe mengder - vasset i eikenøtter og sett utover kvadratkilometer med maisåkre - når de tar seg en tur i sørlandsskogen - som rett nok inneholder en del eikekratt, og en og annen innspedd gulrotåker - forstå at her er der ikke grobunn for store mengder svin. Et og annet, noen grupper, sikkert, men en stor og jaktbar bestand, ikke faen.

Og så mye styr som det er med dem, helt greit. Villsvinjakt er ikke SÅ gøy. Sitte i kølmørket i et tårn og lure ;) Gi meg en dåhjort - da snakker vi. Men de kommer vel neppe av seg selv. Vi har hatt små lokale dåhjortbestander i lang, lang tid - og de sprer seg ikke.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...