Jump to content

Villsvinene kommer i store horder


DoctoRoy

Recommended Posts

  • 5 months later...

  -  og så er "svineriet" kommet til Trøndelag:

 

https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/svineriet-sprer-seg/

 

Det er bare observert et svin, man lurer på om det kan være utsatt, eventuelt rømt fra en uregistrert "villsvinfarm" (er det noen registrerte sådanne her oppe?). Hvis det har kommet på egne bein, er det ikke utenkelig at andre artsfrender kan gjøre det samme.

 

Dette svinet får man nok skutt, sporsnøen gjør det ikke lett å komme seg unna.

Link to comment
Share on other sites

  -  og så er svinet skutt:

 

https://www.nrk.no/trondelag/historisk-villsvinfelling-i-trondelag-1.14764013

 

Den skal være skutt i Stugudalen. Mens den like før var sett i Rognes og i Klæbu. Hvis opptil flere andre artsfrender har slik vandrelyst, vil vi nok ha villsvin over store deler av landet snart.

 

En naturlig grunn til at denne galten la ut på vandring, kan være vinteren. Hvis dette var et svin som var satt ut i Jämtland, kan den vært på leting etter områder uten frost.

Link to comment
Share on other sites

Sånn F1 edition det svinet der, om det er det samme som er observert på 3 vidt forskjellige plasser på et par døgn. Synes det høres rart ut, men de kan sikkert tilbakelegge store avstander på kort tid. Mulig han har gått seg vill og leita etter Østfold/svenskegrensa. 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Kan noen av dere som bor i nærheten av hvor villgrisene holder til, være så snille å jage dem nedover kysten til Sørlandet? 

Og vi må få endret reglene til at nattoptikk/lys er lov på lik linje som i Øst-europa (Sverige)

 

Jeg har investert masse i utstyr for grise jakt, og reiser mye til Øst-europa (Sverige)

Det er fantastisk kjøtt, og jeg er lei av å måtte kjøre 80-90 mil en vei for å jage favoritt maten min :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg jaktet i Sverige møtte jeg en kar som har skjer påsto at årsaken til eksplosjonen i bestanden i Sverige var hestehenger... man kan kjøpe en unggris for 500 sek sa han. Slipp ut en råne og ei purke og så ha man jaktbar bestand etter noen få år. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Skaubjønn said:

eksplosjonen i bestanden i Sverige var hestehenger

 

Samme hører jeg av diverse svensker, sist i september i år hvor jeg jaktet villsvin med gråhunden min. Spurte hvorfor det var så høy pris (i det området hvor jakten foregikk) på å skyte voksne sugger. Svaret var at det er ikke gratis å få fart i bestanden. Transport og kjøp av ungdyr gjør at kutling produserende sugger blir gull verdt. 

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte ikke jeg å drive med miljø kriminalitet, de kan spre seg naturlig. Og det vil de nok også gjøre med tiden.

Og det er alltid greit med litt Smålands pils og tax-free med seg hjem :)

 

Slik jeg har forståelsen av hvordan en villsvin familie fungerer, så er det dyrt å skyte sugge fordi hu er den eneste i familien som får lov å bære frem unger. 

Hu "bestemmer" i flokken og hindrer døtrene sine i å knulle rundt. 

Hvis da sjefs sugga forsvinner, så er det ingen sjef, og alle døtrene får griseunger. Da vil jo bestanden øke enda mer.  

Det er en måte for å prøve å holde bestands veksten litt i sjakk. 

Det kan godt være jeg tar feil, men slik jeg har blitt fortalt hvorfor det er dyrt å skyte sugger.  

Er dette helt feil forståelse?

Link to comment
Share on other sites

Når en stor råne får lyst på smågris tror jeg ikke ei sugge klarer å forhindre det.

Jeg tror nok at forrige forklaring om at en ønsker flere griser å selge er mer troverdig.

I Polen der jeg har jaktet er det helt i orden å skyte sugger, men ikke når de har smågriser.

Link to comment
Share on other sites

Villsvin er snaddermat. Jeg har jaktet i Sverige flere ganger og hatt med kjøtt hjem. Nam! Men gamle råner er ikke mat... Jeg har spist villsvin som veier opp til 80 kg, og det er høyt på lista over favorittmat. Dåhjort er på topp for meg, men de som sier at villsvin ikke er mat har nok aldri forsøkt det. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Fuglehaven said:

Hvis da sjefs sugga forsvinner, så er det ingen sjef, og alle døtrene får griseunger. Da vil jo bestanden øke enda mer.  

Det er en måte for å prøve å holde bestands veksten litt i sjakk.

Dette er vel en myte som lever videre. De er jo svin og har seg over en lav sko :D

I Sverige har det vært ført en distriktsfiendtlig poletikk mye lengere en det vi nå ser i Norge, og salg av villsvinjakt for de som har mulighet er en måte å få inn ekstra midler. Støtter selv ikke miljøkriminalitet, men dette har pågått lenge der borte.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, znopi skrev:

Dette er vel en myte som lever videre.

Det er ingen myte.

 

Sugga er leder i flokken, den oppdrar ungene og holder yngre hunndyr unna parring. Det som skjer når de store suggene skytes er at hennes funksjon forsvinner, og de yngre hunndyrene parrer seg. Ofte er de yngre hunndyrene ikke ferdig oppdratt, og de kan dermed ikke videreføre de ønskede egenskapene til sine grisunger. Slikt gir det man kaller «pøbelgriser» som kort fortalt betyr at de ikke oppfører seg som normale ville griser. Pøbelgriser står for større og andre typer skader på avlinger etc.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

I følge NRK er det sannsynligvis ikke samme dyret som ble fanget på viltkamera:

 

Når helgas skytterstevner er unnagjort, skal jeg ut og se på viltkameraene (satt opp før vi fikk OK mobildekning, derfor minnekort). Kanskje har vi fått nytt jaktobjekt her ute i Zanzibarland også! Håper bare de ikke har med seg trikiner.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Skarvekongen said:

og holder yngre hunndyr unna parring

Og du er helt sikker på at denne ledersugga(purka) har styr på alle hunngriser og galter(råner) til enhver tid og over alt? 

Det er ikke jeg så sikker på......

Det er heller ikke de svenske grunneierne jeg har jaktet hos, så sikre på. Det de er sikre på, er at om det er flere levende voksene sugger/purker i området så blir det mer avkom som gir mer jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, znopi skrev:

Og du er helt sikker på at denne ledersugga(purka) har styr på alle hunngriser og galter(råner) til enhver tid og over alt? 

Etter mange sesonger med åtejakt i et område med en av Sveriges tetteste bestand av villsvin er jeg helt sikker på at avskyting av store sugger skaper ubalanse i bestanden. De fleste virkelige ledersuggene er store og jager de aller fleste hanngrisene. Selvsagt forekommer det en og annen parring av yngre hunndyr, men i mindre grad. De store ledersuggene er også gode på å holde flokkene samlet. 

 

Erfarne svenske jegere som har målsetning om å opprettholde god balanse og stor stamme skyter aldri store sugger.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er absolutt ikke sikker på noe som helst. 

I en grise familie har jeg blitt fortalt at purka er sjef og holder resten av flokken nede. 

 

Hvis sjefen forsvinner springer resten rundt på egenhånd og skaper nye familier hver for seg. 

 

Min erfaring fra poster de siste 5-6 årene er at så lenge purka er med er grisene trygge, rolige og det er lett å se de har respekt for sjefen. Hvem som få spise hva, og når. 

Du ser helt klart at purka sjekker ut om det er folk i jakttårnet før hu gir tillatelse til å gå frem til automaten. 

Kommer det en ungdomsgjeng er det mye mer knuffing og krangling. De er heller ikke så forsiktige frem til postene. 

Kommer enslige griser, så er de ofte veldig forsiktige og påpasselige

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Skarvekongen said:

ledersuggene er også gode på å holde flokkene samlet

Ikke uenig i noe av det du skriver i siste innlegg. Og som du selv sier så kan nok ikke en "ledersugge" alltid ha total kontroll over diverse parringer rundt om :thumbup:

Der jeg har jaktet villsvin i de siste åra, er ikke bestandene så tette som lengere sør. Derfor har nok hestehengere blitt ett middel for å få fart i villsvin eksplosjonen. Spare mest mulig av voksene sugger er da ett middel for at en liten etablert bestand skal vokse.

Skyte sugge med kutlinger er vel "no go" over alt vil jeg tro.

 

Jeg liker godt å jakte med hund, og i de ofte mindre terrengene sør i Sverige ikke like godt egnet. Jakter med gråhund på villsvin når det ikke er elgjakt her hjemme.

Frykter ikke villsvineksplosjon her i kongleriket med det første ^_^

IMG_0349.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

tror hanngrisene er kastrert

Er det tro? Jeg har innbilt meg at de galtene jeg har hørt om var noe som "gamekeeper" var ute å brukte kniven på i ledige stunder. Så villsvingalter er som julenissen, alle har hørt om ham, men ingen har sett ham?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, amatør skrev:

Hva er det nest beste du vet? Kalkun?

Det er også godt ja! 
jeg bruker villsvin til alt. 
taco, pizza, chilli con carne, gulasj, kotelett, biff, steik, spare-ribs, steikepanne, grill, kokekjøtt 🤷🏻‍♂️

 

Det er veldig godt egnet til mange ulike retter. Det er en nydelig ressurs syns jeg, og fantastisk mørt. 
Jeg prøver å holde meg til griser på vekt mellom 20-90 kilo da jeg personlig syns de er best. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gillen skrev:

ikke marinisert

Jeg tror vi i Norge kunne ha fordeler av å marinisere villsvin. Da kunne de svømme bedre over Oslofjorden og muligens svømme fra Polen eller Tyskland. Så kunne de spre seg videre ved å svømme langs kysten.

Samme spredningsvei som de første menneskene i Norge

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ledersugga holder orden på brunsten i flokken, så alle purkene kommer i brunst samtidig. Blir mye ryddigere for jegerrne at små pysjamas-kultinger opptrer to ganger i året. Vanskelig og jakte når suggene som kommer på post har små perlebånd hengende etter seg, på tidspunkt da de skal være skytbare 25-30 kg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt like stor usikkerhet hos "ekspertene", som hos oss andre, om hvor svina kommer fra:

 

https://www.nrk.no/trondelag/villsvin-i-trondelag-1.14765550

 

Det er jo litt merkverdig at dyr skal ha lagt ut på svært lange vandringer, fra områder der det ikke er noen stor bestand, med kamp om revir og/eller mat, og dermed et påtrykk for utvandring. Jeg nevnte mulig frossen bakke som årsak til vandring, men jeg vil heller ikke avvise "hestehenger-teorien".

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Merkelige greier, hvert eneste argument for å ha ulv i Norge passer like bra som argument for å ha villsvin i Norge....

 

 

Ulven ble "nesten" utryddet i Norge - villsvinet derimot kom først til Norge etter at det ble innført i Sverige..

Link to comment
Share on other sites

Ulven og villsvinet kom til Norge ei stund etter menneskene. Så døde de ut, eller ble utryddet ved jakt.

 

Etterpå er det satt ut villsvin i Sverige, som har spredd seg til Norge. Ulven ble satt ut i det området som var utpekt i "Prosjekt Varg". 

 

Villsvina ser ut til å ha mye større potensiale for bestandsvekst enn ulvene. Bestanden nærmer seg antakelig en halv million, og det er ingen tegn til at veksten stanser der. Ulvene nådde ca. et halvt tusen, og da stangnerte stammen, pga. innavl og desimering av byttedyra (på svensk side, hvertfall, de har jo allerede lagt ned husdyrbeitinga)

 

På 14.11.2019 den 16.02, Chiefen.v-2 skrev:

Merkelige greier, hvert eneste argument for å ha ulv i Norge passer like bra som argument for å ha villsvin i Norge....

 

Neida, de ville grisene er jo bare noen svin. Ulvene, derimot, har fornemme franske aner!

Link to comment
Share on other sites

Det er feil.

Villsvin er ikke satt ut, de rømte fra innhegninger i Sydsverige. De hade da vært borte i 4000 år og naturen har dermed i stor grad glemt at de var her.

Ulv er ikke satt ut (Ikke før det kan bevises). Selv om det skulle bevises at de har vært helt borte dreier det seg uansett ikke om en periode lengre enn 50 år og naturen har dermed ikke glemt at ulv var her.

Hovedforklaring til at ulevstammen ikke øker er jakt. Både lovlig og ulovlig. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...