Jump to content

Villsvinene kommer i store horder


DoctoRoy

Recommended Posts

Jeg er grunneier og langt fra noen marxist. Om villsvin kom til mitt område, ville jeg latt jegere jakte gratis. Det betyr ikke fritt frem for alle alltid, men organisert slik at jakten ble effektiv og ufarlig for folk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som det dukket opp i tråden med hjortevilt, må det stilles krav til de som skal forvalte vilt på en eiendom, spesielt hvis det er snakk om invasive arter.

Hvis en grunneier tar fantasipriser for villsvinjakt, og det fører til at det ikke jaktes nok, burde grunneiers rett til å forvalte vilt vurderes da det tydeligvis ikke forvaltes godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke veldig imponert over din evne til å resonnere logisk, pondoro. Bruken av ordet "misunnelse" og "null respekt for eiendomsretten" blir for tåpelig til at jeg gidder kommenter det; DIskusjsjon på et slik lavt intellektuelt nivå kaster jeg ikke bort tiden på.


Eiendomsrett er ikke poenget her. Hvis jeg eier mark, og  svartelistede dyr gjør skader på marka og eiendommen min, så skal det ikke så veldig mye omløp mellom ørene til for å forstå at hvis jeg vil bli kvitt dyrene så kan jeg ikke kreve penger for at folk gjør den jobben for meg. Da får du solgt noen dyr, men kvitt dem blir du ikke. Det er altså en kommersiell virksomhet; Noe som ikke er galt i seg selv, men som er verdiløst hvis poenget er å bli kvitt alle dyrene. Dette er så elementær logikk at det blir vanskelig å ta det seriøst hvis noen ikke forstår akkurat det.

 

Det virker litt somm om du er grunneier selv. I så fall vil du tjene på å ordlegge deg litt mer intelligent når du "forsvarerer" virksomheten din. Å snakke om manglende respekt for eiendomsrett og å kalle folk for marxister fordi de problematiserer noe som ikke henger på grei er særdeles lite smart.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært innpå noen dager men jeg ser at det har sporet en smule av:) Ser forskerne for seg at det blir et østlands/trøndelags fenomen med økt bestand eller bør vi her i vesten også planlegge for en økning i bestanden. Regner med at det er en og annen ubetenksom "jeger" som har tatt med seg villsvin hitover i den tanke at hen skulle ha de til jaktobjekter på et begrenset område. Er det gjort pålitelige observasjoner som styrker en slik teori?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor langt en flokk kan migrere i løpet av en sommer, men hvis det begynner å etablere seg på sør-vestlandet har man nok et lite problem med de "vintrene" man har der. 

 

Forsåvidt en del steder som har ganske brutale vintre østover som har god bestand svineri.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, nhd said:

Jeg er grunneier og langt fra noen marxist. Om villsvin kom til mitt område, ville jeg latt jegere jakte gratis. Det betyr ikke fritt frem for alle alltid, men organisert slik at jakten ble effektiv og ufarlig for folk.

 

Det er nettopp poenget mitt. Hvis det er utelukkende til hjelp for deg, og i tillegg er nødvendig for å unngå økonomisk tap, så fremstår det rart å skulle ta betalt for det. Ihvertfall for selve kjøttet. Er det innlosjering og/eller guiding så er det selvsagt noe man tar betalt for.

Link to comment
Share on other sites

Se til Sverige hvor endel grunneiere ser på svina som en ressurs og tar rimelig betalt for å la folk jakte....hvis man har forplasser i skogholt så holder svina seg normalt rundt dem og lar bli å rote i åkrene....men selvsagt så er det delte meninger blant svenske bönder om dette, noen vil bare ha dem vekk og andre ser dem som en ressurs og inntektspotensiale..

 

Jeg er ikke grunneier..men om jeg var så vet jeg hva jeg ville satset på...men jeg tror ikke dette blir et stort problem, vi har for lite av den lauvskogen disse dyra trives i, kulda klarer de men de trives dårlig i barskog....vi hadde jo fine eikeskoger på Sörlandet men de hogg vi jo ned på 1600 tallet og solgte det som skipstömmer til hollenderne..

 

Mange svenske bönder/grunneiere har villsvinjakt som en grei ekstra inntektskilde...litt pussig da å bare  forbli negativ istedet for å se et potensiale..🙄

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dei må gjerne ønske norge fritt for villsvin, men det forblir nok bare eit ønske. Dei som trur at villsvinet stoppes av norsk klima tar nok feil. Det jaktes nå villsvin opp til ca Mora i sverige no og vinteren der overgår mange områder i norge. Legg til at villsvinet er meget gode til å svømme og meget sky. Ulven har store problem med å ta villsvin, den tar absolutt ingen voksne griser i flokk. Mengda villsvin er stor i sverige og viltstellet blandt jegere i grenseområdene er etter mitt syn meget bra, så det er bare å gjere seg klar å bygge jakttårn🙂👍

 

Når det gjelder smitte så er det klart ein fare, dei kan ta med seg parasitter og sjukdommer. Det som imidlertid er ironisk er at når det dukker opp eit j.... fjærkre frå afrika så går mann av huse for å kikke på parasittbomba. Den skulle så absolutt vært skutt og brent

Link to comment
Share on other sites

Villsvin var en naturlig forekommende art i Norge inntil mennesket utryddet den. Nøyaktig samme forhold som for ulven. Men merkelig nok ønskes ulven velkommen tilbake mens grisen skal vi ikke ha. Jeg hadde personlig ønsket det motsatt, grisen er en matressurs, ulven gjør det umulig å drive kjøttproduksjon på utmarksbeite og gjør det umulig å få en optimal utnyttelse av det meste av Norges areal. (97 % av Norge er utmark)

Hva er det som gjør at vi bruker millioner på ulveforvaltning og uttak av skadedyr når jegerne under normal jakt kostnadsfritt hadde skutt ulven og holdt bestanden på et tilstrekkelig lavt nivå? Samtidig klager vi på manglende ressurser til samfunnsviktige oppgaver.

I visse strøk av Norge er det vel nå flere ulver enn polititjenestemenn, kunne vi rokkert litt på det og prioritert samfunnets ressurser på en annen måte?

Eller er det en så sterk lobbyvirksomhet fra urbane miljøer uten kunnskap og forståelse for rammevilkår for å opprettholde næringsvirksomhet i landbruket at symbolpolitikk tar overhånd?

Skal vi opprettholde befolkning andre steder enn i sentrale bynære områder må politikere ta ansvar for å styre utviklingen kunnskapsbasert og ikke la seg påvirke av mennesker som er oppfostret på Disneymodellen for dyreatferd.

Det som forundre meg mest er at jordbruksnæringen ikke ser potensialet med villsvin, men bare ulempene. I store deler av det området der grisen lett kan etablere seg er dyrehold sterkt påvirket av ulvebestanden og det er behov for flere inntektsmuligheter dersom jordbruket skal være levevei.

 

  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Løsningen for begge de uønskede artene er enkel. Gjerder. Og ikke kom med at det er vanskelig/umulig/dyrt for du har googla "dingo fence". Det det står på er som vanlig politisk vilje og penger, og begge deler er det veldig lite av når det gjelder matproduksjon. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Villsvin var en naturlig forekommende art i Norge inntil mennesket utryddet den. Nøyaktig samme forhold som for ulven

Det skal ikke være enkelt. Jeg tror litt av poenget er at villsvinet ble utryddet en gang i forhistorisk tid, ulven ble utryddet av Norge med statens velsignelse. Som nasjon har vi et ansvar for dette.

Vi kan jo dra diskusjonen lenger ved å ta med kulturlandskapet, det er rent menneskeskapt og dermed "kunstig". Likevel ønsker vi å verne det. Andre steder finner vi ballastplanter, disse stedene hylles for sin artsrikdom fremfor å bli bombet med Roundup. Go figure.

 

Argumentet mot villsvin har vel vært at de ble utryddet for så lenge siden at de ikke lenger er en del av vår "naturlige" fauna, men det er vel en sannhet med modifikasjoner. I følge Wikipedia ble villsvinet utryddet i Sverige så sent som på 1600-tallet, og re-introdusert på 1700-tallet, men siden dagens bestand skal ha opphav i oppdrettsdyr må de vel ha blitt utryddet enda en gang i den perioden? Uansett, om villsvinet var i Skandinavia så sent som 16-1700-tallet synes jeg det blir litt feil å definere de som en fremmed art.

Link to comment
Share on other sites

Går vi langt nok tilbake har det vært mye rare skapninger innom det som idag er Norge. Det er egentlig ikke noe argument for/mot noe som helst.  

 

Hvis det seriøst skal vurderes om vi skal gjøre ett skikkelig forsøk på å stoppe villsvinets fremferd, eller om vi skal fortsette som idag hvor det er fritt vilt, men det er skjelden det blir skutt. Da må man ha en faktabasert "diskusjon" om hvordan det vil påvirke vår fauna og inntektsgrunnlag, både negativt og positivt.  Myndighetene har nok allerede vurdert dette, siden nasse nøff er på svartelisten. 

 

Umulig å holde villsvinet nede? Nei, ikke egentlig med utstyret man har idag, når det er helt i introduksjonsfasen..  Hæren kan ha skytetrening fra helikopter, utstyrt med termisk kamera vinterstid.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er sånn omtrent 1000 år siden villsvinet ble utryddet, siste Norske? ulv ble vel skutt i sunnfjord (Naustdal?)på 40 tallet og skal stå på museet i Bergen.

Men det viktigste var vel tanken og hensikten bak. Villsvinet ble vel utryddet fordi det var god mat, ulven fordi det var bred enighet om at den var uønsket fordi den gjorde husdyhold umulig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo kunstig å snakke om "norske", "svenske", "finske", "russiske" ulver, villsvin eller whatever. Det er ikke slik at ulven i Norge har vært en helt annen ulv enn den i Sverige. Ulven bryr seg ikke om kunstige landegrenser, og de er derfor helt irrelevant når vi snakker om tilhørighet. Vi kan snakke om _nordisk_ ulv. Og så kan vi se på genene til de forskjellige ulvestammene, og se hvor de har holdt til og/eller kommer fra geografisk. Men hvis en ulvestamme geografisk hører til Herjedalen så betyr ikke det at den ikke er "naturlig" for Hedmark. Det er rimelig tilfeldig hvor de er, og det er ikke slik at genene knytter dem til land/sted. Akkurat som at Pedersenfamilien har holdt til på Innerøy i mange hundre år, og Borchgrevinchfamilen i Oslo like lenge; Ingen av dem er "fremmede arter" hvis de bytter plass.

 

Både ulv og villsvin har eksistert i store antall i Norge, såvidt jeg forstår. Hvis man reintroduserer disse fra stammer fra samme område på kloden (les: Sverige) så er det verken mer eller mindre naturlig. Derfor blir det totalt meningsløst, etter min mening, å snakke om hvorvidt noe som i en eller annen grad er eller har vært et sted "hører til der" eller ikke. Spørsmålet er om man skal ha det/dem der. Jeg mener at ulven belyser et problematisk sauehold, og at det blir galt å bruke istykkeravlede sau som argument for å ikke ha noe ulv i det hele tatt. Villsvinet vet jeg ikke hva jeg mener om, men det kan jo late til at det gjør langt mer skade for landbruket enn mer ulv ville gjort.

Edited by frankhovin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, frankhovin skrev:

Det er jo kunstig å snakke om "norske", "svenske", "finske", "russiske" ulver, villsvin eller whatever. Det er ikke slik at ulven i Norge har vært en helt annen ulv enn den i Sverige. 

Njaa... Vi kaller jo folk i Sverige for svensker, selv om de er ganske like oss nordmenn?.....😆

 

Grunnen til at «Norsk» ulv kontra ulver fra andre land ble ett tema/poeng oppstod på 70-tallet. Da ble ulven fredet delvis begrunnet med at ulven i Norge var  av en «særnorsk» genetisk egen avstamning. Det tok mange år før DNA prøver beviste at dette var feil, og at dagens ulv i Norge også er «russer-ulver» (som i Sverige).

 

......Så... kunstig eller ikke?....det har hengt med oss i ulvedebatten i over 40 år nå.😉

 

Med villsvin blir det andreledes fordi den aldri har blitt fredet som «særnorsk». Og den tabben vil heller ikke kunne oppstå med villsvinet, da «alle» nå er inneforstått med at dagens dyr er fra innvandrede svin.

Edited by 32-40 Win.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ett fryktelig skadedyr med en enorm forplantningsevne. Når en ser video av ei purke med 3 generasjoner kull å der flokken teller 48 individ sier det det meste. Ett svin kan jo ha 3 kull i året. De har en vanvittig tilpasningsevne og selv tamsvin som rømmer anses som ville både mentalt og fysiologisk allerede etter 48 timer.  Dette kan måles både i busta og tenner innen 2 døgn.

Nei dette dyrets spredning ska en ikke se på med letthet, men innse hva slags skadedyr det er.

 

Link to comment
Share on other sites

Om det stemmer hva jeg har hørt ska du ha en skikkelig fulltreffer for att kjøttet skal kunne bli mat for folk. Adrenalinproduksjon skal etter hva jeg har hørt værra vanvittig på disse villsvina om de ikke detter tvert. Noen som vet mer inngående om akkurat det ?

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, MrJack skrev:

Om det stemmer hva jeg har hørt ska du ha en skikkelig fulltreffer for att kjøttet skal kunne bli mat for folk.

Ja.... Det er neppe lurt å begynne å spise på grisen før den er død.🙄

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Og forresten..... adrenalin???

 

Hvis du tror at stressede dyr ikke kan spises.... da bør du spørre deg selv: Hvorfor i h...ete løp våre forfedre etter dyr, med ett spyd i hånda, i mer enn  20.000 år før pizzaen ble oppfunnet?

 

Og hva tror du om adrenalin-nivået til en elgokse i sekundene etter at den har fått ei ekspanderende kule inn i lungene, og ligger å rister med bena mens den blir kvalt av sitt eget blod?...... tror du den har hvilepuls?

 

Man trenger ofte ikke å «vite noe inngående». Det holder lenge å tenke litt fornuft (for å avdekke om man er servert pisspreik eller ikke).😉

Edited by 32-40 Win.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, 32-40 Win. skrev:

 

Man trenger ofte ikke å «vite noe inngående». Det holder lenge å tenke litt fornuft (for å avdekke om man er servert pisspreik eller ikke).😉

 

Nå var det ikke tatt fra løse lufta hva jeg nevnte, men utfra en video av en erfaren villsvin jeger. Det meste av kjøttet ga han til bikkjene sine. Husker ikke nøyaktig hvilke del men mener det var fileeten han sjøl tok vare på å serverte. Ja å skinnet da.

Så jeg regner med erfarne villsvin jegere har litt erfaring å dele ut. Men du vet kanskje bedre etter alle de villsvina du har skutt å slakta ?

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Fint med faktabaserte innspill som villsvinrapporten fra Agri analyse DoctoRoy! Ifølge denne er det liten tvil om hvordan man bør stille seg til villsvinspørsmålet her til lands, men noen som kjenner til Agri mtp uavhengighet og evt faktagrunnlag?

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, MrJack skrev:

Men du vet kanskje bedre etter alle de villsvina du har skutt å slakta ?

Har aldri skutt villsvin. Men har god erfaring med slakt av gris og tam-svin etter å ha jobbet på slakteri i over 7 år.

 

Når det er nevnt, så er egentlig min erfaring ganske uvesentlig: Da hele poenget med innlegget mitt var at man IKKE trenger inngående kunnskap om villsvinjakt for å skjønne at påstander om at adrenalin-smak gjør kjøtt uspiselig for mennesker er tullprat.

 

Du får tro hva du vil om adrenalin-smak på kjøtt. Hvorfor var det ikke adrenalin-smak i filetene hans?

 

Kan du ha missforstått, og at det han snakket om var råne/brunst-smak?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Rapporten bar preg av å være et bestillingsverk der konklusjonen var bestemt på forhånd. Det meste av innholdet og noen av vurderingene var isolert sett gode, men det ble kun fokusert på skadedelen uten å vurdere muligheter som økt grisebestand gir.

Til Mr Jack: påstanden om at villsvin er uspiselig er tøv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎07‎.‎2018 den 21.13, MrJack skrev:

Ett fryktelig skadedyr med en enorm forplantningsevne. Når en ser video av ei purke med 3 generasjoner kull å der flokken teller 48 individ sier det det meste. Ett svin kan jo ha 3 kull i året. De har en vanvittig tilpasningsevne og selv tamsvin som rømmer anses som ville både mentalt og fysiologisk allerede etter 48 timer.  Dette kan måles både i busta og tenner innen 2 døgn.

Nei dette dyrets spredning ska en ikke se på med letthet, men innse hva slags skadedyr det er.

 

Av alle kommentarer jeg har lest i det siste, er nok denne den beste på veldig lenge.

Fikk meg en god latter på en ellers kjedelig Torsdag morgen. Dagen er reddet!!!!:D

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Per-S skrev:

Rapporten bar preg av å være et bestillingsverk der konklusjonen var bestemt på forhånd. Det meste av innholdet og noen av vurderingene var isolert sett gode, men det ble kun fokusert på skadedelen uten å vurdere muligheter som økt grisebestand gir.

For jordbruket er skadepotensialet størst. At bondeorganisasjonene fokuserer på det er helt naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Tja - ikke helt enig. Det er jordbruket som har et inntektspotensiale også, rapporten burde ha vurdert disse mulighetene på en mer seriøs måte for å få en balansert vurdering av ulemper og muligheter for inntekt fra villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Man må lese slikt for hva det er.  "AgriAnalyse eies av Norsk Landbrukssamvirke (70 prosent) og Norges Bondelag (30 prosent)". Dette er med andre ord et rent partsinnlegg, og det er vel fair nok?

 

Leste forøvrig dette på Wikipedia: "Villsvinet bidrar til et bredt mangfold gjennom å rote opp jorda og spre frø i de områder dyra ferdes, selv om den lokale bonden sjelden setter pris på dette dyrets aktivitet/herjinger på dyrket mark. I områder der villsvinet er tallrikt kan rotingen i jordsmonnet også være svært ødeleggende for en rekke overflatearter. I mange land blir derfor villsvinet regnet som en pest og plage."

 

Det er ikke noen kildehenvisning, så man kan jo ta det med en klype salt. Men man må vel ha høstet litt erfaring med dette i Sverige?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at vi i Norge kan bruke særlig mye av erfaringene fra andre land. Sverige, Polen og Tyskland har store villsvinstammer, der ser en ofte at skogbunn og innmark er pløyd opp av villsvin. Der er skadeomfanget til å leve med når det jaktes hardt. I Norge er andelen innmark så mye mindre enn i disse landene at det ikke skal så stor grisepopulasjon til før de innmarksflekkene vi har blir stygt skadd når vi har så mye skog rundt der grisene kan finne skjul..

Link to comment
Share on other sites

Tenker og at rapporten er ubalansert, de nevner ikke spesifikke tall knyttet til inntektspotensialet for jakt noe sted så vidt jeg kan se. Allikevel skal det virkelig mye til for å veie opp for ulempene og kostnadene ved å ha en etablert svinestamme, ihvertfall så lenge Afrikansk svinepest ikke er under kontroll.

Link to comment
Share on other sites

På 26.7.2018 den 7.55, tjensve skrev:

Av alle kommentarer jeg har lest i det siste, er nok denne den beste på veldig lenge.

Fikk meg en god latter på en ellers kjedelig Torsdag morgen. Dagen er reddet!!!!:D

 

Dette stammer nok fra USA der rømt tamgris regnes som villsvin etter et par dager. Det har selvfølgelig ikke noe med at grisen har blitt noe mer vill enn hva den var før den rømte men skyldes nok mer det at de ønsker å gjøre svinet jaktbart. I US består villsvinstammen i hovedsak av importerte villsvin blandet med rømt tamgris.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Hurralue skrev:

Tenker og at rapporten er ubalansert, de nevner ikke spesifikke tall knyttet til inntektspotensialet for jakt noe sted så vidt jeg kan se. Allikevel skal det virkelig mye til for å veie opp for ulempene og kostnadene ved å ha en etablert svinestamme, ihvertfall så lenge Afrikansk svinepest ikke er under kontroll.

Du har oversett at rapporten er et partsinnlegg fra bondeorganisasjonene. 

Regner med at du forventer at en rapport fra LO om sosial dumping skal løfte frem næringslivets muligheter for økt inntjening som en positiv konsekvens.

Link to comment
Share on other sites

@ Erlend - Det jeg mente var at om det kun er ett eller to attraktive jorder i et stort område vi all gris samle seg om disse, og ødeleggelsene blir da mye større enn om de kan spre seg over flere store jorder i et område med relativt sett mindre områder for skjul og dekning.

Link to comment
Share on other sites

vel, inntekter på jakt; foruten noen veldig få er det kun staten som har noen summer å snakke om.

Selv har jeg ca 3000 mål med utmark, og det er kun snakk om noen hundrelapper pr. år. Innlandet sørTrøndelag.

Og da er hjortevilt-trykket så stort at det er håpløst å sette ned furuplanter.

Avlingstapet til hjort og elg overgår glatt inntektene fra jakta med ti-gangen.

 

Skal ikke uttale meg så mye om gris, da det er svært lite sannsynlig at den etablerer seg her.

Jeg forstår bøndene i lavlandet meget godt når de ikke vil ha den ..

Link to comment
Share on other sites

Her borte kan man få tredagers jaktpakker med ubegrenset antall svin om dagen pluss et par andre arter per dag også (Bobcat, rev, coyote, osv.). Prisen på $400 inkluderer overnatting, mat og drikke, guide, transport, slakt og frysing. Skyter man over fem gris om dagen får man en ekstra dag gratis. Kjøper man en slik jaktpakke får man en gratis jaktpakke i tillegg. Buy one, get one free. Man kan jakte med alt fra kniv til maskingevær.

 

Litt ekstra utgifter hvis man vil skyte svære griser, slakt av mer enn par griser om dagen og for tips og slikt, men det burde gi en idé om hvordan markedet for salg av jakt utvikler seg når man får nok gris i området. Omtrent samme greia som å drive bensinstasjon i Norge.

Link to comment
Share on other sites

$400 for en sånn pakke er definitivt ikke lukurativt, man må stå på tå hev for gjestene 24/7, så det blir dårlig timebetaling.

Heller en lavkost/selvfinansierende måte å holde grisebestanden nede.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...