Jump to content

Ny halvautohagle


Fuglejeger1

Recommended Posts

Hei!

Er på utkikk etter tips og råd rundt kjøp av ny hagle, per dags dato har jeg en gammel og utdatert over og under som er moden for pensjon.

Jeg jakter stort sett aktivt hele høsten etter rype og skogsfugl, med hund. Jeg føler alikevel at den viktigste investeringen ikke er selve våpenet men heller timene jeg bruker på skytebanen. 

Har sett på en del forskjellige typer hagler og kommet frem til at det er halvauto jeg vil ha, mye med tanke på bruksmengden, og vekt(bare for å ha sagt det så har jeg ikke noe i mot vedlikehold).

Jeg har lest en del om Franchi, Benelli og Browning, men jeg blir ikke helt klok på hvilken type mekanisme som er mest pålitelig osv. Har dere noen tips til hagler som kan være passende til mitt bruk? Jeg føler at noe over 12000,- er ikke veldig attraktivt, gjerne godt under denne summen.

Link to comment
Share on other sites

Finn kode :112174925. 

Bedre får du ikke.. om du må skyte stål på bane, velg noe annet. Men om det går i rype og skogsfugl... så toppes ikke en belgisk A5 i kal 16! Vil generelt råde deg til bruktmarkedet. Men om du skyter mye leirduer gå for Browning, Beretta eller Benelli av siste modell. Eventuelt denne om du vil under 10000 ny: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=125&prodid=12075&mobil=ja

Link to comment
Share on other sites

Har selv en franchi Affinity, så min vurdering er iht den. Aldri testet gassoppreret halvauto.

 

Inertia systemet er bare helt fantastisk. Utrolig lite vedlikehold som trengs, da alt krutt og skitt går ut gjennom løpet.

Lite rekyl er det også grunnet Inertia systemet. Skyter mest lerduer, og har INGEN problemer med å ta lette ladninger. Magnum patroner har den heller ingen problemer med ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar, jeg har fått øyne for en del flere typer hagler nå, jeg trodde jeg skulle rekke å få kjøpt en av haglene fra Jakt og Friluft eller XXL som de hadde tilbud på inntil i går, men jeg var dessverre for sent ute. Jeg har begynt å se på Beretta A400-serien, er det noen som har erfaringer med de? Et lite prishopp i forhold til første post her, men jeg har insett at skal jeg ha en hagle jeg virkelig kan stole på og som kan vare livet ut, så gjør det kanskje ikke noe å betale litt mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 23.6.2018 den 15.05, Fuglejeger1 skrev:

Tusen takk for gode svar, jeg har fått øyne for en del flere typer hagler nå, jeg trodde jeg skulle rekke å få kjøpt en av haglene fra Jakt og Friluft eller XXL som de hadde tilbud på inntil i går, men jeg var dessverre for sent ute. Jeg har begynt å se på Beretta A400-serien, er det noen som har erfaringer med de? Et lite prishopp i forhold til første post her, men jeg har insett at skal jeg ha en hagle jeg virkelig kan stole på og som kan vare livet ut, så gjør det kanskje ikke noe å betale litt mer.

Jeg har en a400 unico extreme og kommer aldri til og bytte den ut. Er stor fornøyd med den. Eneste du burde regne med er at den må slites inn. Skøyt vel ett sted mellom 700-1000 skudd før den funket helt uten problemer. Men det problemet er nok bare med lærdue ammo. Nå går den som bare det. Og den er lett og holde rein. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
19 timer siden, blaff skrev:

@Lillefix SX4 føles mer "jalla" enn SX3 i allefall. Benelli og Franchi kan ha litt problemer med å veksle 24G stål ladninger.

 

Har testet 2 typer lerduepatroner i min Franchi Affinity (Saga og Fiochi), og det går smertefritt. Skutt rundt 1500 skudd. Ingen ladeproblemer. 

Kan sikkert variere litt fra børse til børse, men min fungerer ypperlig :)

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, bback skrev:

Har en Benelli SuperSport og aldri hatt en vekselsfeil med 24 grams leirdueammo (eller annen). Har passert 1000 skudd nå.

Benelli supersport er et litt annet dyr en Benelli M2(anen rekylfjær) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...