Jump to content

Pussing og vedlikehold


frankhovin

Recommended Posts

Beklager hvis dette er besvart annet sted (noe det vel sikkert er). Da får jeg heller slette tråden.

 

Som førstegangs rifleeier, hva trenger jeg av nødvendig pusse- og vedlikeholdsutstyr? Hva kommer først (etter hver skyting?), og hva trenger jeg litt på sikt?

Lurer i og for seg på det samme vedr. hagle også, men siden dette er rifletråden får det være med et lite apropos.

Link to comment
Share on other sites

Normal puss:

Pussestokk for riktig kaliber, som IKKE er delbar.

Jag og nylon/messingbørster for korrekt kaliber.

Nitrosolvent.

Våpenolje.

Pusselapper

Børster med nylon og messingbust

Q-tips

Ett eller annet som holder våpenet på plass.

 

Kjekt å ha:

Kobbersolvent

Rusthindrende spray 

Bremserens

Luftkompressor

Voks ol. for vedlikehold av treverk

osv.

Edited by Thor
Brainfart
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Delbare pussestenger er krokete og gebrekkelige, og tåler ikke makt, gnir i løpet, og hekter i endene. Og de er poengløse - skal du frakte rifla på reise, så er den lenger enn pussestanga uansett. og har god plass i kofferten eller bagen.

Skyter du lie, så kan du klare deg uten omtrent, men skyter du litt, så trenger du ei pussestang som faktisk tåler at man bruker den, og også en som man ikke må jævlest med og irriterer seg over - pussing er kjedelig nok som det er. Da er delbar 100% uaktuelt, og selv stålstenger fra de billigste (XXL) er irriterende og og lette å ødelegge/ bøyeJ

eg anbefaler de fra Tipton. Tror det er Jaktdespoten som selger dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for en stund siden 3 stk Dewey pussestenger på noe tilbud på Brownells, synes de er veldig gode.

En ligger i garasjen og en ligger alltid i våpenkofferten + en i backup/med børste. 

De delbare ligger arkivert i søpla, sammen med alskens multisett i patronlignende eske etc.

 

Kjøp de delene du trenger (børste og jag for min del) og hold deg til det.

 

Boresnake bruker jeg kun på hagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si meg uenig i at hel pussestang er best, men jeg synes en del overdriver problemet med delte stenger. Det tok maaange år med mishandling før jeg ødela det første cleen-bore sett, og billige hele stenger bøyer seg minst like fort. Til 22 vil jeg nok foretrekke hel, der er risikoen for at skjøtene skraper litt vel stor.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

Jeg anbefaler de fra Tipton.   -   K

 

Tiltredes! Beste pussestang jeg har hatt.

 

7 timer siden, Gillen skrev:

 - drar gjennom løpet med Super 1 olje og bronsebørste,  mens løpet har en lunk. -

 

Det TROR jeg er viktig, får løpet litt olje mens det ennå er varmt, slipper det aller meste av skitt straks du drar en lapp gjennom senere.

 

En gang i mellom tørrpusser jeg våpnene, og setter de inn med en spray-skum-remedie som heter "Forest bore kleaning foam". (snart tom, da blir det en tilsvarende fra finske "eratukku"). Dette er den mildeste mantelfjerneren jeg har funnet, som virker.

 

Edit.: Jeg har en delbar pussestokk, som har fast plass i ryggsekken, sammen med noen pusselapper, og ei lita sprayflaske våpenolje fra Biltema. Blir ikke ofte brukt, det er sjelden jeg kommer til ei koie som er så dårlig møblert at det ikke finnes ei brukbar pussestang der.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Når jeg nevnte delbare pussestenger, så tenkte jeg først og fremst på hagle. Ikke enkelt å tre en hel pussestang ned i et hagle futteral...

PS. Men det blir vel litt utenfor tema, beklager..

 

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Sånn for å følge opp alle disse ordene og begrepene som er rimeiig nye for meg:

Kan noen gi en enkel, trinn-for-trinn beskrivelse av nødvendig vedlikehold?
 

- Etter hver skyting (på banen)

- Hver x uke/mnd

- Etter jakttur med mulighet for skitt o.l. i løp og andre deler

- Etc.

 

Til å begynne med blir det bare noen ukentlige turer på skytebanen for min del, for å venne meg til børsa og å skyte med 30-06. Det går vel neppe mer enn en 15-20 skudd pr gang, vil jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Her finnes det et utall av ulike anbefalinger. Jeg kan fortelle hvordan jeg selv gjør det på amatørvis uten å påstå at det er bedre enn det andre gjør med rifler som ikke er .22LR.

Snarest mulig etter hver tur på banen drar jeg gjennom med pussestokk med en godt fuktet pussepropp. Jeg bruker Brunox kjøpt hos Skytterlinken. Når jeg kommer hjem, drar jeg på nytt gjennom litt olje på en pussepropp. Deretter fukter jeg en bronsebørste godt med olje og drar gjennom 4-5 ganger. Ikke "snu" inne i løpet, men dra den helt gjennom før du drar den andre veien. Så pusser jeg med propper til de er nesten hvite. (Husk å føre antall skudd inn på et exel-ark). Hvis det er flere dager til neste bruk, tar jeg på et tynt lag olje. Tørrpuss før neste skyting.

Med denne løsningen synes jeg ikke det bygger seg opp mantelavsetninger i løpet, og jeg lar det gå 1000-1200 skudd før jeg bruker mantelfjerner etter den prosedyren jeg beskrev over. Jeg bruker J&B Bore Bright, og det finnes sikkert mange andre som er like gode. Deler løpet i tre. Tar 20 runder på bakre tredjedel, 12 på midtre og 6 på fremre. Rengjør deretter som beskrevet i innledningen. Pusser kammeret med egnet børste og pusselapp med rødsprit eller aceton.

Når jeg jakter, blir det dessverre ganske få skudd per tur. Da blir det enkel prosedyre med olje. Bronsebørste en gang i året. Oljefilm også utenpå for å hindre rust.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med pussing/ vedlikehold av rifle er litt som med vedlikehold av karosseriet på bilen - mange måter å gjøre det (rett) på og også mange å gjøre det feil (gjøre skade) på. Samlet sett er det likevel bedre å gjøre vedlikehold enn ikke å gjøre det.

 

Skitne/ møkkete børster eller dårlige pussestenger kan gjøre skade på våpenet. Det samme kan for aggressive pusseremedier.

 

Husk bruk av åndedrettsvern og gode hansker - my dritt i en del av stoffene.

 

#

 

Selv bruker jeg litt forskjellig utstyr. Det viktigste er å få løpet noenlunde rent, samt våpenet funksjonssikkert og holde alt uten korrosjon, samtidig som du ikke ødelegger noe. Det bør heller ikke ta for lang tid.

 

Som en "standard" etter en tur på banen med rundt 30 skudd (30-06) ville jeg brukt en Tipton Karbon pussestokk, bronsebørster påført Super 1 våpenolje, og en fuktet pussepropp montert fremme på bronsebørsten. Skubb gjennom løpet fra kammer og frem 10-12 ganger. Skru av bronsebørsten for hver gang, slik at du ikke drar dritten tilbake gjennom pipa. Til slutt kjører du 2-3 propper (uten børsten) gjennom pipa og tørrpusser/ pusser ut siste restene. Sett inn løpet med super 1 våpenolje ved å dra en propp eller to gjennom løpet. Før bruk neste gang, pusser du rent løpet ved å dra et par tørre propper gjennom, alternativt påført noe rødsprit. (Skal jeg ut i felten på jakt blir det uten rødsprit .- greit å ha litt igjen av den gamle olja for å beskytte mot korrosjon). Etter hjemkomst fra jakt (uten å ha skutt med våpenet) - inn med en propp olje igjen.

 

Ellers er det greit å ha en pussestokkinnfører. det samme gjelder en eller annen benk- selv har jeg en Tipton bussebenk. Alt koster penger,- så alt må vurderes.

 

For den mest grundige pussen bruker jeg Butch Bore Shine (for å løse mantel) eller skummet det refereres til ovenfor.  Kjører da propper uten bronsebørste gjennom løpet, da det helst er kjemisk fjerning jeg da forsøker å oppnå. Vasker godt ut restene av disse stoffene med rødsprit etterpå, før løpet settes inn med Suoer 1 olje (eller en av de andre 10 (?) våpenoljene jeg har).

 

 

 

Dersom du gjør et søk i Google på: " puss av sauer dfs" får du opp en oppskrift som ikke er helt av veien.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Angående pussing av våpen ... satt under siste våpenpuss og funderte litt om jeg skulle lage meg et pussestativ som lett kunne stues vekk. Jeg har ikke eget egnet gutterom ennå, og må hele tiden bruke spisestuebordet som pussestasjon til dronninga store ergelse. 

 

Trur jeg har funnet en grei løsning nå. Jeg ofrer et strykebrett hvor jeg monterer en mdf-plate og lister rundt. Denne kan jeg jo slå sammen og stue vekk når jeg ikke trenger den ... 🤔

Link to comment
Share on other sites

Låner denne litt.. 

skulle hatt en jag til 223.rem, men finner ikke dette på de vanlige sidene jeg søker på..

noen som bruker jag istedet for vanlig øye? Fordeler/ulemper?

skulle også hatt tips til ei god pussestang som passer 223. Greit om den er lang nok til å kunne dra gjennom med demper montert..

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du pusse med demper montert? Da drar du driten ut av pipa og ned i demperen....

Tiptons karbonstaver syns jeg personlig er veldig greie.

Du har neppe lett veldig nøye, alle sider jeg sjekka nå har jag for .22.. samme hva den heter, så lenge den er .22 og har samme gjenger som pussestaven din funker det. Skytterlinken, Skitt Jakt, XXL, Landrø, Norma.as.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, du skal ikke dra gjennom lapper med demperen på. Du risikerer at lappene detter av inni demperen. Dersom du ikke kan demontere den, eller dersom du ikke merker det, kan det bli utrivelig neste gang du skyter.. du vil heller ikke ha mer dritt enn nødvendig i demperen, jeg ville lagt fra meg alle tanker om å pusse med den på. Etter bruk kan du sprute litt 5-56 eller Ballistol inn i demperen og rotere den slik at det kommer til i kriker og kroker.

Demperen tar du av hver gang etter endt skyting uansett - hvis ikke kan og vil den ruste fast, derfor påpeker alle demperprodusenter at demperen skal tas av etter bruk. Å pusse midt i serier har jeg aldri forstått vitsen med.

 

Og sånn forøvrig:

.22-merket pusseutstyr fungerer til .223, 5,56, .22-250, 5,6x50/x52/x56, osv, med kulediameter i .22x/5,56 mm.

.30-merket pusseutstyr fungerer til .308 Win, .300WM, .30-06, .30-40 osv

 

Link to comment
Share on other sites

 

46 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Demperen tar du av hver gang etter endt skyting uansett - hvis ikke kan og vil den ruste fast

 

Og all dritten som ligg i demparen ramlar ned i kammeret, så får du forkiling når reven brått står utanfor vindauget.

Link to comment
Share on other sites

Å skru av demper når den ikke er i bruk er lurt. Det er derfor jeg har fått sansen for munningsbremser med hurtigfeste for demper. Stort mer enkelt blir det ikke.

 

Tipton pussestenger er helt greie de. Jeg bruker både Tipton og Dewey og liker dem omtrent like godt. Begge kommer ikke i spesifikke kaliber, men i et bånd av kaliber de passer til. Jeg har mistet oversikten over hvor mange patroner jeg har rifler kamret i for lenge siden og det går stort sett bra med 3-4 stenger til å dekke alt av rifle uansett.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Fury said:

Angående pussing av våpen ... satt under siste våpenpuss og funderte litt om jeg skulle lage meg et pussestativ som lett kunne stues vekk. Jeg har ikke eget egnet gutterom ennå, og må hele tiden bruke spisestuebordet som pussestasjon til dronninga store ergelse. 

 

For våpen uten magasin bruker jeg samme led-sled'en som jeg bruker til å sikte inn rifler. For din del så finnes det plastbeholdere for pussesaker med holdere for våpen som går i skinner inni selve bøtta. Ikke verdens mest stabile løsning, men det funker midlertidig. Jeg husker ikke hvem som lager dem.

 

Magasinrifler fester jeg med magasinblokk, eller et utslitt magasin jeg har ofret, i skrustikka. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tenkte jeg skulle gjenopplive denne tråden med et konkret spørsmål om olje/pussemidler:

 

Det virker som om mange mener at man kun trenger universal våpenolje til det aller meste, med unntak av ting som trenger ekstra rengjøring etc. Er dette tilfellet?

 

Så har jeg fått et par pussesett, til både rifle og hagle, og i disse finner jeg følgende oljer/midler:

 

IMG_0460.jpg.0adbd445858339c0aba4fe0a8a6e3ddc.jpgIMG_0459.jpg.95212b05899c1d477f871e49fc55227b.jpg

 

Navnene er "gun oil", "cleaner", "ultra-lube" og "lubrikant". (De to siste er kanske åpenbart de samme.)

 

For å stille spørsmålet så dumt som mulig: Hvilke av disse brukes inni løpet (på stålbørste/pads)? Og hvilke kan brukes på utsiden av metalldeler (løp, utsiden av låsekassen etc. etc.)

 

Jeg vet at spørsmålet blir litt smådumt, men folk bruker litt forskjellige ord - olje, universalmiddel etc. - så selvfølgelig at det blir nesten uklart. Er det EN flaske jeg kan kjøpe som kan brukes både på innsiden og utsiden?

Link to comment
Share on other sites

#2 bruker jeg utvendig og på glideflater og innvendig i løpet når våpenet ikke er i bruk, suveren olje synes jeg, litt tykk. #3 og 4 brukte jeg på hagla mi før, mener å huske det funk helt fint, #3 til vask og #4 til smøring. CLP har jeg ikke vært borti, men kommet over det en million ganger når jeg har lest på internett, så det finner du nok ut av med ett søk. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, for eksempel, men jeg gjør det vær gang det er mer enn 3 dager til jeg skal bruke rifla igjen, løp med kasse står i skrustikka når jeg ikke er ute, så enkelt å tørrpusse før bruk. Kjører gjennom en tørr lapp, en lapp med aceton og en tørr lapp før bruk.  

#3 er beregna til å vaske kruttrester og karbon, aldri følt behov for å vaske med annet enn olje utvendig, bruker varmtvann de gangene det blir mye saltvann på de. 

#4 har jeg brukte til å smøre alt ja, for å få rustbeskyttelse, har aldri vært så nøye med å tørrpusse innvendig i hagla mi, så den drypper av olje innvendig og utvendig, men den er lagd av plast, så ikke noe treverk å bekymre seg for. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...