Jump to content

Lee Breech-Lock Presse til .222 (og kanskje 6,5x55)?


Lifecruise

Recommended Posts

Vurderer Lee presse til .222 og sett mye på Youtube m Loadmaster, men hører nå mer og mer om Breech-Lock pressa og ser mye positivt på Youtube fra USA om denne også.

- Hva menes med at Loadmaster er ei progressiv presse?

- Har ikke tenkt å eksprimentere stort men finne en god reveladning(og kråke&ravn&mink), for å beholde skinnet helt, så det blir 30/35 grs og når god "mix" funnet blir jeg på det "settet"

- Vil Breech-Lock fungere greit på 6,5x55 også?

Link to comment
Share on other sites

LEE Loadmaster er ei progressiv (flerstasjons) ladepresse som du bør holde deg langt unna dersom du ikke har erfaring med lading fra før, og dersom du ikke skal lade store kvanta på en gang.

Hold deg til ei enstasjons-presse, gjerne med Breech-lock systemet ( jeg har en, og den funker utmerket) eller bare en helt vanlig enstasjons fra LEE, RCBS, Dillon, Lyman e.l

Link to comment
Share on other sites

Per: Hvilken skade gjør dette slakket? Så lenge dien ikke kan rotere vil den stoppe på samme sted uansett, om noe blir vel dien mer flytende? Og den løser faktisk noen problemer:

1. Den evindelige skruingen hver gang en skal gjøre noe. Det er kanskje ikke verdens undergang, men det blir fort kjedelig om en vil lade 5 testpatroner av gangen.

2. Lees låsemuttere. De er perfekte for ting som skal stå fast som i en turret-topp eller BL, men hver gang en skrur de inn og ut risikerer en å kødde til innstillingen litt. Man kan selvfølgelig kjøpe bedre låseringer, men da må en fremdeles skru inn og ut hele tiden.

 

Lifecruise: Load Master (eller Load Bastard som jeg endte med å kalle min) er ypperlig for å produksjon av store mengder ammo og magesår. Til ditt bruk er Breech Lock-pressa perfekt. Og den vil fungere til alt av pistol- og riflepatroner unntatt 12,7x99.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Breech-lock er eit godt system. Hugs bare å kjøpe inn ekstra låsemuttere. At det er ei løysning på eit ikkje eksisterande problem, tja... Blir litt som ryggekamera på bil når du skal koble på tilhenger, du trenger det eigentleg ikkje men du savner det når du ikkje har det. Har pressa ca 1500 patroner ++ i mi Lee presse til no og den er fortsatt like tight, så slark er ikkje noko du skal frykte på kort sikt. Til den prisen så kan ein heller fornye seg litt oftere enn med eit anna fabrikat. 

 

222 til rev går fint. Lett varmintkule i frisk fart starter å expandere i luggen på mikkel. På kråke, absolutt! Men den vesle skrotten vrenges fort... 

Lader sjølv frå 222 til 9.3x62 på Lee pressa mi. Ingen problem i det heile

Edited by tussehaugen
Tillegsinfo
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruker ikke BR skyttere Breech Lock? Jo fordi det ved all maskinering blir toleranser og skjevheter. Flere maskinerte flater som settes sammen gir større toleranser og muligens flere skjevheter. Breach Lock må ha litt romslige toleranser, og litt skitt eller rusk inne i den så kan skjevheter oppstå.

Dersom dien står skjevt i forhold til hylseholderen vil hylsebunnen bli skjev i forhold til aksen på hylsen. Det kan føre til dårligere presisjon og teoretisk kortere levetid på hylser. Se på Wilson presisjonsdier som BR skyttere bruker, null muligheter for skjevheter.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt Breech lock presse siden jeg begynte å lade, og en av pakkene med patroner (.30-06) er nå omladd 18 ganger. Presisjonen er uforandret så lenge jeg gjør det jeg skal gjøre.

BR skyttere har vel helt andre krav til presisjon i alle ledd av prosessen enn den jevne skytter/lader som gjør det for å spare noen kroner pr smell ( selv om du selvfølgelig skal lade mye før innsparingene oppveier investeringene B| ), så den sammenligningen blir noe feil i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skal lade ammunisjon for mink og kråke, det krever i utgangspunktet presis ammunisjon, vitalt område på mink er ikke stort. Jeg skjønner ikke hvorfor han skal få råd om å kjøpe et ladesett som er dyrere og potensielt gir dårligere presisjon.

Når det gjelder jordnær eller ikke så vet jeg av erfaring at de som starter med jakt på små dyr ganske fort begynner å jage etter små samlinger, det er en praktisk og erfaringsbasert tilnærming. BR ble kun nevnt som referanse, jeg har på ingen måte anbefalt kjøp av BR utstyr, men jeg mener at gode dier med gode låseringer i en stabil presse er det beste utgangspunktet for god og presis ammunisjon. Merarbeidet ved å skru ut die er ikke så mye at breach lock er verdt investeringen etter min oppfatning.

Lee classic cast er en billig og robust presse, og over tid stoler jeg mye mer på gjengepartiet der enn en aluminiumsbushing med bajonettfeste som blir slitt og skranglete.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

1. Den evindelige skruingen hver gang en skal gjøre noe. Det er kanskje ikke verdens undergang, men det blir fort kjedelig om en vil lade 5 testpatroner av gangen.

 

Det er noen problemer her i verden, som enkelte av oss aldri har brydd oss med å beskjeftige oss med. Det overnevnte er et av dem, som jeg tilfeldigvis "snublet til" å unngå - ved å kjøpe Bonanza Co-Ax som første presse. De som har tanker om å lade mer enn et tre-sifret antall skudd i løpet av resten av levetida (en Co-Ax i konfirmasjonspresang lever i beste velgående, når eieren får torvtak), bør gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Bushingene er i stål, og med all sannsynlighet laget på en fler-aksemaskin i en oppspenning. Så jeg ville bli overrasket om de er skjevere enn pressa de skal inn i, og slitestyrken tror jeg skal være ganske så god. Jeg har riktignok ikke brukt min BL Challenger mye, men det er mest fordi jeg har en Classic som alt i alt er en bedre presse.

 

Co-Ax er riktignok en flott presse, men er den dobbelt så bra som en Classic Cast? Eller 4 ganger bedre enn en Challenger?

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Jegermeistern skrev:

ved å kjøpe Bonanza Co-Ax som første presse. De som har tanker om å lade mer enn et tre-sifret antall skudd i løpet av resten av levetida (en Co-Ax i konfirmasjonspresang lever i beste velgående, når eieren får torvtak),

Jeg har også en Co ax innkjøpt på 70 tallet, og den regner jeg med går i arv til etterkommerne mine når jeg flytter i liten enebolig med torvtak. Å kjøpe kvalitet lønner seg i det lange løp. Spesielt vil jeg anbefale kvalitetsdier, de gir bedre ammunisjon og fungerer oftest bedre. Det er tankevekkende at Erlend forsvarer breach lock, men bruker clasic cast.

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Co-Ax er riktignok en flott presse, men er den dobbelt så bra som en Classic Cast? Eller 4 ganger bedre enn en Challenger?

 

I dagens priser koster den kanskje 2.000 mer enn ei god presse. Jeg har, som @Per-S, hatt min i over 40 år, og ladet 6-sifret antall skudd på den. Mye av det har vært eksperimentladninger, f.eks. 3 skudd, i flere forskjellige kalibre. "Merkostnaden" med Co-Ax i denne tida er ca. 13 øre pr. dag, eller ca. 2 øre pr. skudd. Det er få, om noen (bunaden fra 1974, kanskje) ting av mitt jordiske gods som har gitt så mye "verdi for (ekstra-) pengene", som Co-Ax-en.

 

Hvis det ikke er konstant storfjære på bankkontoen, er Co-Ax et godt valg. Man kan jo evt. trekke kostnaden for "Breech-Lock" (som jeg ikke har erfaring med) fra prisen, så er forskjellen enda mindre.

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Per-S skrev:

Det er tankevekkende at Erlend forsvarer breach lock, men bruker clasic cast.

Dette er pga pressa, ikke innfestingen. Skulle gjerne hatt en Classic med Breech Lock, men nå har jeg tre O-presser, to turreter og en fullrigget 1050. Det får bare holde ;-)

Dessuten lader jeg til litt vel mange patroner (har sikkert opp mot 20 diesett), det blir fryktelig mange bushinger å kjøpe.

 

Hvor mye erfaring med slike innfestinger var det du hadde? Null? Men likevel skal vi ta dine teoretiske innvendinger for god fisk?

 

Jegermeisteren: Jeg er mer enn fornøyd om pressene overlever meg, og det tror jeg classic'en vil gjøre. Jeg har ikke et vondt ord å si om Co-Ax'en, men det ER mye penger å legge ut om en bare skal lade litt jaktammo nå og da.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Hvor mye erfaring med slike innfestinger var det du hadde? Null? Men likevel skal vi ta dine teoretiske innvendinger for god fisk?

Det er helt korrekt, jeg har vurdert konseptet sett på delene, og funnet at det har flere svakheter. Da er det en naturlig følge at jeg ikke har brydd meg med å kjøpe det.

Men innvendingene dine har jeg vær forberedt på, derfor nevnte jeg BR skyttere i et tidligere innlegg, de bruker ikke dette konseptet, hvorfor? Noen bruker konvensjonelle presser, noen bruker co-ax, hvorfor er de bedre?

Du vet godt at jo flere sammenkoblinger som finnes i et system jo større toleranser får du, det er elementær mekanikk.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Jegermeisteren: Jeg er mer enn fornøyd om pressene overlever meg, og det tror jeg classic'en vil gjøre. Jeg har ikke et vondt ord å si om Co-Ax'en, men det ER mye penger å legge ut om en bare skal lade litt jaktammo nå og da.

 

Hvis man bare skal lade et kaliber, og har masse tomhylser, så man gjør hver operasjon med 500 hylser i slengen, er jeg helt enig.

 

Men nettopp hvis man har 2-3-4 forskjellige riflekalibre, lader noen få patroner av hver nå og da, er skiftinga av dier på Co-Ax'en uvurderlig. Det tar rett og slett ingen tid, bare den tida en bruker på å hente og legge tilbake diene i hylla. Dessuten er oppsamlinga av tennhetter genial, aldri ei brukt tennhette på golvet. Ser man de ekstra kronene over noen år, er det en bagatell. En ny bil i øvre prisleie, derimot, taper seg omtrent 50.000,-, straks man vrir om tenningsnøkkelen.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren: Sant nok, en god presse taper seg lite i verdi. Og som du er inne på er funksjonaliteten i Co-Ax'en helt glitrende til eksperimentering. Samtidig er det vel langt flere fornøyde Challenger-eiere, selv om de neppe er like frelste :-)

Mye handler om å kjenne seg selv, enkelte vil aldri bli fornøyde med "godt nok" mens andre aldri vil se fordelene med det beste. Vi nerder har lett for å glemme dette. Personlig liker jeg Lee på tross av litt simple løsninger, rett og slett fordi de gjerne er så smarte.

 

Den dummeste pressa jeg har kjøpt var en RCBS Rock Chucker II.  Festeskruene er plassert på absolutt verste sted, den må festes med grove maskinbolter og svikter likevel. Hetteoppsamleren faller av for et godt ord, og hetteisetteren er bare sørgelig. Og likevel koster den mer enn en Classic.

 

Per: BR-folket bruker heller ikke ting som fabrikkvåpen, helpressede hylser, Lee-presser, standard dier eller noen av de kulene som 99% av vanlige skyttere/jegere vil bruke. Jeg har som utgangspunkt at om BR-folket gjør det kan vi andre droppe det. Det de driver med er så ekstremt at det ikke har noen relevans for folk flest. Det blir som å trekke inn F1-teknologi i en diskusjon rundt rimelige småbiler.

Jeg er ikke helt uenig i innvendingene dine fra et teknisk ståsted, jeg synes bare du overdriver betydningen. Faktisk kan litt slakk være positivt om ikke alt annet er helt perfekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...