Jump to content

Frakt, Toll, Mva, gebyrer og eksportregler


Silver66

Recommended Posts

Kjøpte noe småtteri her om dagen fra UK. Baser og noe verktøy, til den nette sum av kr 770 + frakt kr 230. Det jeg ikke hadde regnet med var at forhandleren i UK hadde avtale med DHL i Norge. De leverte på døra uten at jeg hadde bedt om det (!), og skulle ha kr 380 i avgift og gebyr. Så varene, som jeg tenkte hadde en grei pris på 770, ble altså fordyret med kr 610 i frakt og avgifter. Delene fikk plass i en bobleplastkonvolutt og veide 350 gram. Det var ikke noe billig varer/kinaskrap, men god kvalitet til en grei pris. Men nå tror jeg de ville blitt billigere å kjøpe i butikk i Norge. En erfaring "dyrere"! 😫 Noe å tenke på til neste gang, og var bare glad for at det ikke handlet om de store summene. Jeg ble ikke helt klok på om jeg betalte toll eller bare Mva for varene heller. Oppi det hele stusset jeg på at jeg ikke fikk kjøpt skruer sammen med basene. Fikk nemlig opplyst at skruene ikke var godkjent til export utenfor UK og Irland!?! Pussig 👀 Noen med erfaring på slikt her?

 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Vedrørende bruken av DHL eller FedEx kjenner jeg på samme irritasjon. Kjøpte noe som i utgangspunktet skulle være tollfritt, men dette visste ikke FedEx og jeg fikk en stygg ekstra regning på fortolling etc. Jeg forsøker derfor å forsikre meg om at det kun er Posten som leverer varer til meg fra utlandet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det meste jeg kjøper fra utlandet blir levert på døra, men jeg har ikke betalt ekstra for dette.

Når varer fra utlandet blir levert på døra får man i ettertid en faktura fra det fraktselskapet som fortoller varene. Dette er for MVA og service gebyr for MVA innkreving.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å tru at FedEx ikke kjenner grensen for MVA fritak, de er hvertfall både rask og rimelig når man kommer over. Jeg sitter med siste MVA regningen fra FedEx foran meg.

En vare til USD 600,- med MVA krav på NOK 1300,- tok de NOK 96,- i administrasjonsgebyr (klarerings- og utleggsutgift). Det er faktisk ikke ille.

Link to comment
Share on other sites

På 19.6.2018 den 13.00, 32-40 Win. skrev:

......ikke klarer å godta at bøker solgt til privatpersoner i Norge skal være fritatt toll og avgifter. Jeg har gitt opp å prøve å fortelle dem dette.☹️

Det var bøker og programvare som jeg ble feilaktig avkrevd toll for. Toll, ikke MVA - den hadde jeg ikke noe problem med.
Jeg gav også opp, men det var en unødvendig utgift og jeg velger derfor bort denne transportøren.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...