Jump to content
Eiesaren

Kuiu

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med kuiu? Er det gode klær? Hvordan er de og handle med?

Vurdere handle litt fra der, liker camoen deres.

Ser de har Dermizax NX membran, det er vel det samme som toppmodellene til Bergans? Synd de ikke hadde en litt mørkere kamo.

Har handlet med Kuiu.com  3 ganger, av div ting. Dun jakka og buksa er helt topp kvalitet ihvetfall. 

Kuiu er seriøse å handle med.  Lykke til

På 16.6.2018 den 21.22, Polardego skrev:

Synd de ikke hadde en litt mørkere kamo.

Sånn ca alt av kamuflasje på nordiske jaktklær er alt for mørk. Lys camo er en av fordelene vil jeg si.

Sitka burde også vurderes, bruker GTX og ca samme pris.

• Like 3

Jeg fikk trøbbel med kuiu når jeg handla, de påstår at jeg var i den amerikanske nettbutikken og fikk derfor moms og frakt på ordren med tilhørende avgifter. 

Viktig at man får betalt i nok slik at frakt og moms blir bakt inn i pakka 

Hei

Har den tynne dunjakka, veldig fornøyd med den. Har brukt broderens guide DCS jakke i høst,godt fornøyd med den også.

Kjøpte Chugach jakke nå til jul, samt regnbukse og div hansker, benie lue ,kjøtt poser , merinoull undertøy og t shirts.

Kjøpte ryggsekk på salg til broderen for to år siden, veldig lett. Mulig å gjøre gode handler når de har salg/outlet.

Har ikke handlet der siden toll, mva, frakt ble inkl. Synest kvaliteten er meget bra.

mvh Knut

.

Eg brukar stort sett vadmelsklede frå Jagdhund. Etter ein regntung haust under hjortejakta så har eg sett meir på aktuelle jaktklede med pustande membranar.

Er kleda til Kuiu støysvake? Som posteringsjeger så har det mykje å seia.

Iallfall i hovudet mitt. 😅

• Like 1

Ellers må jeg se jeg ble imponert etter å ha prøvd Norrøna Kvinnherad buksen i butikken, jakken må i større grad testes ute mtp funksjonalitet og komfort.

Bruker nesten utelukkende Kuiu sine "Attack pants" til hjortejakta og reinsjakt på Vestlandet. Ekstremt behagelige på (beste bevegelighet/stretch i klassen?), lufter godt og blir ikke klam slik jeg blir i membran-bukser, selv de med god lufting. Og det er viktige egenskaper i og med at det er mye rett opp... De tåler en god del regn, men siden jeg jakter på Vestlandet må goretexbuksa på innimellom. Etter å jobba meg gjennom det som er av härkila, Norrøna (dog ikke den nyeste Kvinnherad) og bergans, vender jeg stadig tilbake til ei eldre Norrøna Dovre GTX. Lett, tett og lys i stoffet. Greie forsterkninger på rumpe og knær, men den har vel vært inne for å lappes sammen igjen i sømmene hos Nørrona et par ganger. Fikk tak i ei ekstra slik bukse da Landrø solgt dem ut for halv pris for et par år siden. Men når de er utslitt blir det å teste ei relativt lett bukse fra Kuiu (Yukon kanskje?). 

Har også ei Guide-jakke, som også brukes flittig. Kuiu er kjempeklær, og det er vel omtrent bare det og sitka jeg har sett guider og jegre bruke da jeg har vært i Alaska/Canada. Så klart kommer det av tilgjengelighet, men det er ikke tvil om at de funker til jakt. Det eneste jeg savner er den sær-skandinaviske radiolomma på brystet og antennefeste.

Attack pants så bra ut, jeg blir også ofte klam i texklærne når det blir bratt. Men hvordan er stoffet med tanke på lyd? Mitt bruksområde hadde blitt smygjakt og hundefører løshund under elgjakta og da er lyd, eller fraværet av lyd viktig. Kunne vært artig å prøvd noe annet enn de store nordiske merkene som jo også er ganske så store med tanke på pris...

No har eg akkurat avslutta 30 min med nerding på nettsida til Kuiu. Der var det jammen mykje fint. Trur eg får senda ein bestilling i god tid før hausten. 🤓

Byrjar lite med ein bukse, så kan eg jo prøva ut kvaliteten på han før eg eventuelt bestiller fleire produkt. 🙂

Posted (edited)

Kjøpte meg sekk frå Kuiu no nyleg. Betalte i dollar og betalte mva til posten, fungerte perfekt. Rask frakt og god info, seriøse👍

Er hundefører på elgjakt og er møkk lei av å drasse rundt på ein stor tung pakkrammesekk som er nesten tom bare for å bære kjøtt på slutten av dagen, men Amerikanerene har forstått dette behovet👍👍

Har ikkje brukt sekken på jakt enno men den lever absolutt opp til forventningene sålangt. 

Edited by tussehaugen
  • Like 1

Var inne på Kuiu.com og kikket. Når jeg krysser av for Norge og NOK så blir det litt dyrere å handle. Er den nye prisen  ferdig med toll og mva og jeg betaler kun det beløpet? Blir ikke helt klok på dette.

1 time siden, TxH skrev:

@Bell Har Attack-buksene stramming ved anklene? Hvordan vil du si at passformen er?

Ikke stramming, ganske løs og luftig passform. 

Hvordan samsvarer disse Attack buksene størrelsesmessig med feks Norrøna? 

Evt hvilken str i jeans benyttes sammenlignet med str i Kuiu?

På 18.1.2019 den 21.59, msteiro skrev:

Ja, skal være ferdig utregnet med moms etc.

Det stemmer, fikk pakken i går uten overaskende gebyrer 🖒 

Brukte Kuiu sin geniale størrelse velger og tingene passer som de skal. Du får valg på om de skal sitte løst eller ikke, din kroppsbygging osv.

Gikk under en uke før DHL ringte meg med pakke i bagasjen.

• Like 1

Sånne små ting gjør at jeg velger et merke foran et annet, de har faktisk tenkt litt på hele kundeopplevelsen, og momsdriten er en stor del av å handle internasjonalt.

Ja, veldig hyggelig opplevelse må jeg si. Vet toll osv kommer men å få opp ferdig pris i NOK er enkelt og greit. Sendte et spørsmål om levering og leveringstid og fikk en behandler som holdt kontakten med meg helt til jeg fikk pakken. Kommer til å bestille mer ting med tiden, de har noen spennende telt blant annet. Nå er det bare å få testet jakka og buksa frem mot sesongen.

• Like 1

På 2.1.2019 den 16.57, Fxn skrev:

Eg brukar stort sett vadmelsklede frå Jagdhund. Etter ein regntung haust under hjortejakta så har eg sett meir på aktuelle jaktklede med pustande membranar.

Er kleda til Kuiu støysvake? Som posteringsjeger så har det mykje å seia.

Iallfall i hovudet mitt. 😅

Kanskje du bør ta ein kikk på denne sida, mange flotte jakker der i ull, dei aller fleste med membran.  No er det sikkert mange her som har fordommar mot tweed og trur dette berre er for snobben blant oss,men tweed finnes i alle prisklasser. Og det er varme og slitesterke klær. Alan Paine er nok eit ukjent merke for nordmenn,men dette er eit godt og forholdsvis rimelig merke på dei britiske øyer. Spesiellt modellane Combrook, Surrey og Loden burde vera aktuelle her. Sistnemnte er altså av Loden, det er to utgaver av den. Ein med for og membran, og ein uten. Førstnemnte er faktisk billegast. https://www.alanpaine.co.uk/sale/mens    Det er forresten mykje salg på tweed jaktklær og andre jaktklær på dei britiske øyer no. Også mange andre gode merker både med og uten tweed og gore tex eller andre membranar. Regn har dei lang erfaring med der borte , så sjølv om merka er ukjente for oss så er det likevel kvalitet. Musto og Schøffel er ei par eksempel i det høgre prisskiktet 

Sjølv om tweed ikkje kjem i kamuflasje så er ulike farga tweed kanskje forløparen til kamuflasje. Mange av mønstra og fargane er avpassa til terrenget. Denne trur eg for eksempel vil vere godt kamuflert i mange hjorteterreng. Brun ,men ikkje så mørk som mange moderne brunfarga gore-tex klær er.  https://www.alanpaine.co.uk/surrey-mens-waterproof-shooting-coat

• Like 2