Jump to content

Kuiu


Eiesaren

Recommended Posts

  • 6 months later...

Hei

 

Har den tynne dunjakka, veldig fornøyd med den. Har brukt broderens guide DCS jakke i høst,godt fornøyd med den også.

Kjøpte Chugach jakke nå til jul, samt regnbukse og div hansker, benie lue ,kjøtt poser , merinoull undertøy og t shirts.

Kjøpte ryggsekk på salg til broderen for to år siden, veldig lett. Mulig å gjøre gode handler når de har salg/outlet.

Har ikke handlet der siden toll, mva, frakt ble inkl. Synest kvaliteten er meget bra.

 

mvh Knut

.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar stort sett vadmelsklede frå Jagdhund. Etter ein regntung haust under hjortejakta så har eg sett meir på aktuelle jaktklede med pustande membranar.

 

Er kleda til Kuiu støysvake? Som posteringsjeger så har det mykje å seia.

Iallfall i hovudet mitt. 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker nesten utelukkende Kuiu sine "Attack pants" til hjortejakta og reinsjakt på Vestlandet. Ekstremt behagelige på (beste bevegelighet/stretch i klassen?), lufter godt og blir ikke klam slik jeg blir i membran-bukser, selv de med god lufting. Og det er viktige egenskaper i og med at det er mye rett opp... De tåler en god del regn, men siden jeg jakter på Vestlandet må goretexbuksa på innimellom. Etter å jobba meg gjennom det som er av härkila, Norrøna (dog ikke den nyeste Kvinnherad) og bergans, vender jeg stadig tilbake til ei eldre Norrøna Dovre GTX. Lett, tett og lys i stoffet. Greie forsterkninger på rumpe og knær, men den har vel vært inne for å lappes sammen igjen i sømmene hos Nørrona et par ganger. Fikk tak i ei ekstra slik bukse da Landrø solgt dem ut for halv pris for et par år siden. Men når de er utslitt blir det å teste ei relativt lett bukse fra Kuiu (Yukon kanskje?). 

 

Har også ei Guide-jakke, som også brukes flittig. Kuiu er kjempeklær, og det er vel omtrent bare det og sitka jeg har sett guider og jegre bruke da jeg har vært i Alaska/Canada. Så klart kommer det av tilgjengelighet, men det er ikke tvil om at de funker til jakt. Det eneste jeg savner er den sær-skandinaviske radiolomma på brystet og antennefeste.

Link to comment
Share on other sites

Attack pants så bra ut, jeg blir også ofte klam i texklærne når det blir bratt. Men hvordan er stoffet med tanke på lyd? Mitt bruksområde hadde blitt smygjakt og hundefører løshund under elgjakta og da er lyd, eller fraværet av lyd viktig. Kunne vært artig å prøvd noe annet enn de store nordiske merkene som jo også er ganske så store med tanke på pris...

Link to comment
Share on other sites

No har eg akkurat avslutta 30 min med nerding på nettsida til Kuiu. Der var det jammen mykje fint. Trur eg får senda ein bestilling i god tid før hausten. 🤓

Byrjar lite med ein bukse, så kan eg jo prøva ut kvaliteten på han før eg eventuelt bestiller fleire produkt. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg sekk frå Kuiu no nyleg. Betalte i dollar og betalte mva til posten, fungerte perfekt. Rask frakt og god info, seriøse👍

Er hundefører på elgjakt og er møkk lei av å drasse rundt på ein stor tung pakkrammesekk som er nesten tom bare for å bære kjøtt på slutten av dagen, men Amerikanerene har forstått dette behovet👍👍

Har ikkje brukt sekken på jakt enno men den lever absolutt opp til forventningene sålangt. 

 

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 18.1.2019 den 21.59, msteiro skrev:

Ja, skal være ferdig utregnet med moms etc.

Det stemmer, fikk pakken i går uten overaskende gebyrer 🖒 

Brukte Kuiu sin geniale størrelse velger og tingene passer som de skal. Du får valg på om de skal sitte løst eller ikke, din kroppsbygging osv.

Gikk under en uke før DHL ringte meg med pakke i bagasjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig hyggelig opplevelse må jeg si. Vet toll osv kommer men å få opp ferdig pris i NOK er enkelt og greit. Sendte et spørsmål om levering og leveringstid og fikk en behandler som holdt kontakten med meg helt til jeg fikk pakken. Kommer til å bestille mer ting med tiden, de har noen spennende telt blant annet. Nå er det bare å få testet jakka og buksa frem mot sesongen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2.1.2019 den 16.57, Fxn skrev:

Eg brukar stort sett vadmelsklede frå Jagdhund. Etter ein regntung haust under hjortejakta så har eg sett meir på aktuelle jaktklede med pustande membranar.

 

Er kleda til Kuiu støysvake? Som posteringsjeger så har det mykje å seia.

Iallfall i hovudet mitt. 😅

Kanskje du bør ta ein kikk på denne sida, mange flotte jakker der i ull, dei aller fleste med membran.  No er det sikkert mange her som har fordommar mot tweed og trur dette berre er for snobben blant oss,men tweed finnes i alle prisklasser. Og det er varme og slitesterke klær. Alan Paine er nok eit ukjent merke for nordmenn,men dette er eit godt og forholdsvis rimelig merke på dei britiske øyer. Spesiellt modellane Combrook, Surrey og Loden burde vera aktuelle her. Sistnemnte er altså av Loden, det er to utgaver av den. Ein med for og membran, og ein uten. Førstnemnte er faktisk billegast. https://www.alanpaine.co.uk/sale/mens    Det er forresten mykje salg på tweed jaktklær og andre jaktklær på dei britiske øyer no. Også mange andre gode merker både med og uten tweed og gore tex eller andre membranar. Regn har dei lang erfaring med der borte , så sjølv om merka er ukjente for oss så er det likevel kvalitet. Musto og Schøffel er ei par eksempel i det høgre prisskiktet 

Sjølv om tweed ikkje kjem i kamuflasje så er ulike farga tweed kanskje forløparen til kamuflasje. Mange av mønstra og fargane er avpassa til terrenget. Denne trur eg for eksempel vil vere godt kamuflert i mange hjorteterreng. Brun ,men ikkje så mørk som mange moderne brunfarga gore-tex klær er.  https://www.alanpaine.co.uk/surrey-mens-waterproof-shooting-coat

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Trenger en ny turbukse. Jeg har brukt fjellreven vidda pro (tror jeg) i noen år og vært veldig fornøyd med den. Liker at stoffet er dødt bortsett fra i rumpa og på knærne. Myk stretch kjennes så feil... Men nå er det på tide å pensjonere den. Noen som vil si noe klokt om attack eller sierra-buksene?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har prøvd disse klærne nå høst, Talus bukse og Chugach jakke. Størrelsesmessig er disse lik annet jeg bruker, buksa er kanskje litt trangere. Bruker str 36 i bukse og XL i jakke (er 183 cm og 95-100 kg). Anbefaler deg @G.Larson å lese litt på reviews på nettsidene til KUIU. Der legger folk ofte ut sine mål, i feet og lbs vel og merke, men dette hjelper google deg å finne ut av. Ellers har de vel en slik størrelseskalkulator du kan prøve deg på. Jeg kommer iallefall til å kjøpe mer av disse klærne, Chugach er en lett regnjakke (virker knall), men kunne tenke meg noe som puster litt på de dagene med uten/lite regn. De har 15 % rabatt for å melde seg på nyhetsbrev for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve disse to til dager med usikkert vær. Membran på utsatte steder og vannavstøtende på resten. Topp når det ikke pøser ned og bare er bløtt i skogen.

 

https://www.kuiu.com/global/talus-hybrid-pant/40014.html?dwvar_40014_color=ViasCamo&cgid=bottoms-pants#start=6

 

https://www.kuiu.com/global/axis-hybrid-hooded-jacket/50030.html?dwvar_50030_color=Verde2.0&cgid=jacket-softshell#start=3

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 weeks later...
msteiro skrev (På 2.1.2019 den 17.21):

Kuiu fokuserer vel mer på lettvekt og ikke stille stoff etc. Stika deler opp kolleksjonen sin etter type jakt, som gjør det lett å velge "riktig". Genial måte å få mersalg på en serie tøy.

 

https://www.sitkagear.com/products/mens/downpour-jacket/elevated-ii

Hei.

hvordan er størrelse på sitka, jeg må ha xl i chevalier/herkila/norøna men ut fra størrelse kart inn på shop, ser det ut som det holder med L, er det større i nr ifht eu?

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, per-ulv said:

Hei.

hvordan er størrelse på sitka, jeg må ha xl i chevalier/herkila/norøna men ut fra størrelse kart inn på shop, ser det ut som det holder med L, er det større i nr ifht eu?

Jeg har ikke erfaring med Sitka og Kuiu, men det er normalt at amerikanske størrelser er ca. en størrelse større enn tilsvarende fra Skandinavia/EU. 
Ingen regler uten unntak, selvsagt, og jeg synes det har gått litt inflasjon i størrelsene til noen merker som er vanlig her hjemme. Kanskje spesielt de som opplever en viss popularitet «over there».

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan virke som de har litt romslige størrelser. Jeg er 1.78 og 78 kg. Kjøpte jakke i L, men bukse i M. Hadde nok også kjøpt L her, men hadde mulighet til å prøve ei tilsvarende bukse på. I størrelse M var det plass til stillongs, brynje og ullskjorte. K har en størrelsestabell. Har du prøvd den ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 194cm, 94kg.

 

Kuiu Yukon skallbukse: Størrelse L tall sitter perfekt

Kuiu Axis bukse: Str 36 (34 hadde nok også gått greitt). Veksler også mellom 34 og 36 i vanlige bukser..

Kuiu Axis jakke: Str XL

 

Opplever egentlig størrelsene som normale og at størrelsestabellene fungerer bra. Tipset er å være nøye med målbåndet, og følge størrelsestabellene, er man mellom størrelser anbefaler Kuiu å gå opp.

Edited by yalla
lagt til litt.
Link to comment
Share on other sites

Regner med at jeg må ha 3XL i jakke, men veldig usikker på bukse da jeg syntes tabellen deres var lite informativ for oss som måler i cm... Dette er störrelse tabellen i cm på bukser.

WAIST SIZE SHORT INSEAM (CM) REGULAR INSEAM (CM) TALL INSEAM (CM)
28 73.9 81.5  -
30 78.9 86.5  -
32 78.9 86.5  -
34 78.9 86.5  94.1
36 78.9 86.5  94.1
38 78.9 86.5  94.1
40 - 86.5  94.1
42 - 86.5  94.1

 

sier meg veldig lite :/ i fölge Cm til inch converter på nett er jeg 45inches rundt livet. kan ikke helt forstå at jeg ikke skal passe Kuiu sin störste störrelse, jeg er da ikke sååå fet haha! 

 

jeg bruker normalt XL - XXL i bukser. Haglöfs turbukser sitter XL som et skudd mens på f.eks Härkila må jeg opp på c58 og må bruke bukseseler og bäre buksa ved navelen for at den ikke skal bli for stor. c56 får jeg ikke kneppa igjen i livet på härkila. 

 

heller mot 42 i bukse, men redd den blir for liten, orker ikke kjöpe for smått da det blir vanskelig med returer og tar en evighet å sende.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Waist-size for min del passer veldig bra med størrelse på standard bukser her til lands.. jeg bruker 34" (EU 50)  og 36" (EU 52) i vanlige bukser (dongeri/chinos), det samme i Kuiu.

 

Om man ser på EU størrelse så er det en sammenligning her:

image.png.1f93c7d3bfb91e4d619c329d91180565.png

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...