Jump to content

Ny Jeger og første våpen (spørsmål om treningsammo)


fredriko

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg besto jegereksamen i Januar og har nå sendt in søknad til Politiet om våpen, jeg har ikke eid våpen før og har bestemt meg for å kjøpe den hagla jeg har lyst på med en gang da jeg alikevel skal bruke litt penger på dette :) så jeg har søkt på en Browning Maxus Sporting Carbon 12/89 halvauto, denne skal brukes på leirduebanen samt småviltjakt rundtomkring.

Det jeg lurer på er treningsammo, jeg ser på forskjellige nettsider som vingevåpen,jaktdepotet, jakt&friluft etc at de selger mye forskjellig ammo,  men jeg som fersk i "gamet" klarer ikke helt å stake ut kursen for rimelig leirdue/treningsammo, kan dere forklare meg litt hva jeg bør se etter når jeg skal kjøpe treningsammo?

 

På forhånd takk for svar :)

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Ammo til lerdueskytinga har de på banen.

De kjøper inn i så store kvanta at du ikke klarer å få det billigere selv.

De fleste selger vel også klippekort eller elektroniske kort, der du har betalt for både duer og skudd på forhånd.

Edited by Mikko
Lagt til noe.
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Mikko skrev:

Ammo til lerdueskytinga har de på banen.

De kjøper inn i så store kvanta at du ikke klarer å få det billigere selv.

De fleste selger vel også klippekort eller elektroniske kort, der du har betalt for både duer og skudd på forhånd.

 

Ja selvsagt, det er rimeligere å bare kjøpe det de selger en å handle inn selv sikkert :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12/89 kammare kan ge dig omladdnings problem med 24g övningsammo , du får även en längre låda som gör vapnet lite 

” klumpigt”  ta en 12/76 modell istället , då är möjligheterna större att slippa omladdnings problem. 

Du får även ett smidigare vapen . 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte fiocci skudd på xxl nylig og disse veksler problemfritt i min Benelli vinci 12/76.

Derimot får jeg ikke en gang hylseutkast med patronene som selges på den lokale trap-banen.

Enig med Culot..kjøp 76mm,mye artigere å kunne trene med en halvauto som veksler treningsskudd også☺

Link to comment
Share on other sites

Skal du bedrive mye waterfowl jakt med stålammo er 12/89 suverent. Mer rekyl er det men du får ett mye tettere skuddbilde og bedre anslagsenergi. Du får en 13mm lengre låskasse noe som betyr nada både med hensyn til vekt og balanse. Folk som sier noe annet har ikke peiling. Browning Maxus er ett godt valg. Jeg har en, og en O/U jeg bruker på fjellet, Jeg kunne like godt bruke Maxus'en til alt. Den tygger alt av ammo.

Link to comment
Share on other sites

De jeg finner av den Browningen til salgs er i 12/76. Ikke 89. Jeg har forresten skutt mange gås med kaliber 20/70 og de er like vanskelige å gjenopplive som de som døde av kraftigere kost. Om ikke gåsa er nærme nok så skyter jeg ikke. Om jeg sitter med 20/70 eller 12/76 spiller liten rolle - maksavstanden er for meg lik uavhengig av kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

På 18.6.2018 den 19.43, Mix skrev:

Skal du bedrive mye waterfowl jakt med stålammo er 12/89 suverent. Mer rekyl er det men du får ett mye tettere skuddbilde og bedre anslagsenergi. Du får en 13mm lengre låskasse noe som betyr nada både med hensyn til vekt og balanse. Folk som sier noe annet har ikke peiling. Browning Maxus er ett godt valg. Jeg har en, og en O/U jeg bruker på fjellet, Jeg kunne like godt bruke Maxus'en til alt. Den tygger alt av ammo.

 

Godt å høre noe positivt her da 😂 jeg har fått innvilget søknad hos Politiet på denne maxusen nå og jeg kommer nok til å kjøpe den, jeg skal også jakte sjøfugl 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg skøyt med Blackcloud i 89mm i pumpehagle beit jeg meg så jævlig i leppa at jeg blødde som en stukken gris. Kompisen som fikk meg til å prøve faenskapen har selv falt bakover og av en jaktstol når han skjøt med samme kombo sittende, og han veier betydelig mer enn meg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at følt rekyl er noe mindre i halvauto en f.eks O/U hagler, men for mitt bruk så er det ikke 89 som vil bli mest brukt.

jeg prøvde 89 Winchester Magnum  i en O/U hagle for ikke så lenge si å den ga grei tilbakemeldig syns jeg ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker for det meste BlackCloud 12/89 i Maxus'en, ja det sparker litt, men det er helt overkommelig både i blind og på stolsekk og i båt.

Jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det for en lettvekter i en ustø kajakk men det er en annen sak. Den tygger alt av ammo.

Skuddbilde er suverent, og anslagsenergien er meget bra til å være stålhaggel. Jeg hadde ikke vurdert en Maxus i annet enn 12/89.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, fredriko skrev:

😂jeg har fått innvilget søknad hos Politiet på denne maxusen nå og jeg kommer nok til å kjøpe den, jeg skal også jakte sjøfugl 👍

Akkurat nå hadde jeg vurdert en Remington Versamax fra JaktogFriskluft til under halv pris. Om du har navngitt Browning Maxus i innvilget søknad betyr ingenting. Det retter de opp i i butikken. Men jeg tror du må være kjapp å bestemme deg. Tilbudet gjelder bare idag og imorgen.

https://www.jaktogfriluft.no/remington-versamax-sportsman-camo-1289-28

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

På 20 juni 2018 den 19.16, fredriko skrev:

 

Godt å høre noe positivt her da 😂  👍

Nu har vissa som svarat 40 års sjöfågeljakt i kroppen och sin " magnumperiod " bakom sig inklusive ägande av 2 st 12/89. Men det är förmodligen inget emot denne Norske " man of steel "  för  han lär vara av nåt i särklass hårt Norsk urvirke som inte växer i Sverige ;-).

  Men även om du nu köper en 12/89  så köp inga hysteriska mängder 64gram ( Turkey ammo) eller 39-43gram stål , för risken är efter första intensiva Sjöfågeljakten så blir dom lämnade i skåpet utbytta mot mera " normala " dito . Men återkom gärna efter en intensiv sjöfågel jakt med  de maxladdade Stålpatronerna och delge oss dina egna erfarenheter. Provskjut dom även gärna innan på 45-55 meter som dom är avsedda för .  

 

Lycka till  med ditt inköp och första jakten och dito provskjutning .

 

/P

 

 

Edited by culot
Tillägg av punkter ;-)
Link to comment
Share on other sites

@blaff 

 

12/89 är en udda fågel och det var väl Mossberg som var först ut med den i sin 835 ultimag ( jag köpte självklart en sådan )  Den hade ju en poäng i och med att det var en kaliber 10 pipa med 12/89 kammare. Däremot 12:or med normal loppdiameter och 12/89 kammare blir  ju lika knäppt som 20/76 ,  Däremot finns det en annan poäng m kal 10 pipa och 12 kammare och det är att där kommer hypersnabba och lätta stålladdningar till sin rätt då den grova loppdiametern  boostar farten rejält m stål .

/P

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig gode priser ja, men nå er tilbudene over anyway.

Maxus'en veier omtrent det samme som min O/U mener jeg, 3,1-3,2kg Det er vel omtrent der de fleste hagler ligger i vekt bortsett fra disse lettvektshaglene. Fordelen med halvauto med disse nye synth stokkene er rekylen. Til og med sarte svensker burde kunne mestre dem.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, fredriko skrev:

Jeg har sett tilbuet på versamaxen, men den er jo "bare" 3.000kr dyrere hos jaktdepotet uten tilbud, så jeg tror jakt og friluft er overpriced i utganspunktet på denne? 

Prisene på disse fra Jaktdepotet kan du se bort fra, de har det med å ha fantastiske priser på ting de ikke har.

Men Browningen er jo bankers.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...