Jump to content

Recommended Posts

Ser at ordet presisjon brukes av så å si alle til å feilaktig beskrive nøyaktigheten til et våpen eller ammunisjon.

 

Nøyaktighet: er en mer riktig beskrivelse av f.eks våpenets/ammunisjonens egenspredning. Et våpen/ammo som består av de riktige sammensatte komponentene til å utføre den jobben de er beregnet for kan betegnes som nøyaktige.

 

Presisjon: er evnen basert på dine ferdigheter og ved bruk av nøyaktige ammo/våpen, til å treffe et deffinert mål hver gang.

 

F.eks hvis målet er å treffe inner 10 på 5 skudd. Du har nøyaktig nok redskap for å oppnå målet, men drar ut 1 skudd i 7'ern. Verktøyet du brukte har gitt deg alle forutsettninger for å lykkes, men du har gjort en feil og dermed ikke oppnåd Presisjon. Nøyaktig utstyr+unøyaktig avtrekk/skyting =mangel på presisjon. Ved 5 senter treff har du ved hjelp av nøyaktig nok utstyr for oppgaven og god nok skyting oppnåd god presisjon fordi du har truffet målet hver gang.

 

Så presision handler ikke om å skyte 6mm samling 100m. Som mange ville betegnet som ekstem god presisjon.hvis målet var å treffe 6 mm på 100m har du ved hjelp av nøyaktig utstyr og god trening oppnåd presisjon. Men det finnes ikke nyanser i presisjon. Enten har du presisjon ellers har du ikke hatt de rette forutsettningene for å oppnå det.

 

Presisjon handler om å gjøre alle de rette tingene slik at ønsket resultat oppnås hver gang.

 

Eks. Hvis våpen/ammo har potensiale til å oppnå presisjon, men sikte er ikke stilt riktig. Ved mye trening kan du kompansere for det unøyaktige siktet ved å forlegge. Forutsatt at du treffer likt hver gang. Da kan du oppnå presisjon på tross av unøyaktighet i siktet. I motsatt fall ved riktig utstyr men dårlig skyting kan du ha et nøyaktig våpen som gir dårlig presisjon.

 

Nøyaktighet og presisjon gir mer mening hvis man oversetter til engelsk. Accurasy and precision.

 

Grunnen til jeg syntes dette er interesant og viktig å skille, er at hvis vi har kunnskapen om at presisjon ikke er noe vi har men kan oppnå med å gjøre alt riktig. Blir det lettere å finne feilene vi gjør å vidreutvikle utstyr og ferdigheter slik at vi oppnår presisjon:) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er et velkjent tema for alle som driver med måleteknikk og er egentlig ikke noe å henge seg opp i. Fremstillingen din er ikke helt god og du bør bearbeide innspillet ditt slik at du får god presisjon med din mening mot målgruppen. Beskrivelsene dine kan også bli mer nøyaktige. 

Se på definisjonene på "precision" og "accuracy" i enhver bok om måleteknikk eller analyser så finner du dette drøftet i alle retninger.

Men så lenge vi forstår meningen så bør det være greit nok om vi blander begrepene.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, amatør skrev:

 

Så vidt jeg klarer å se dette, er definisjonen din motsatt av den her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Accuracy_and_precision

Hvis målet var å treffe 6mm på 100 m så er det presisjon. Det jeg tolket fra wikipedia her er at hvis du har flere serier som er i gjennomsnitt er rundt målet på 6mm(i dette eksempelet), så er det god presisjon. Men skulle stått i sitatet du har tatt ut at. (Presisjon ikke nødvendigvis handler om å treffe 6mm på 100m). For presisjonen er kun go hvis snittet av samlingene dine er 6 mm som var målet.  Hvis du personlig sier at samlinger på mellom 0-30mm på 100 m er god presisjon. Og du ikke ligger innenfor av diverse grunner kan du ikke si at du er fornøyd med presisjon. Selv om våpenet har potensiale til å være nøyaktig nok til å oppnå den presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Per-S skrev:

Dette er et velkjent tema for alle som driver med måleteknikk og er egentlig ikke noe å henge seg opp i. Se på definisjonene på "precision" og "accuracy" i enhver bok om måleteknikk eller analyser så finner du dette drøftet i alle retninger.

Så lenge vi forstår meningen så bør det være greit.

Er ikke alle som driver med skyting som driver med måle teknikk. Inkludert meg. Syntes bare dette var et interesant tema å dele fordi jeg mener ordet presisjon blir brukt feil av mange i forbindelse med skyting. Og som sikkert mange ikke tenker over. Våpenforhandlere som selger våpen med presisjonsgaranti på f.eks 2moa. Hvis ikke du klarer og oppnå denne samlingen, kan du da levere inn våpenet igjenn fordi du ikke klarte å oppnå presisjonen som lovet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår av vi fortsetter å bruke begrepene slik som iso-standarden sier. 

 

Presisjon, er en eller annen måte å angi størrelsen på samlingen. (som regel relatert til skyting under ideelle forhold i benk)

 

Nøyaktighet er hvor mange poeng man får på blinken.

 

52 minutter siden, wildshot skrev:

Våpenforhandlere som selger våpen med presisjonsgaranti på f.eks 2moa. Hvis ikke du klarer og oppnå denne samlingen, kan du da levere inn våpenet igjenn fordi du ikke klarte å oppnå presisjonen som lovet?

 

Ikke om noen annen greier 2´ med samme geværet i benk. Jeg mener ordet presisjon er brukt helt riktig når det gjelder en slik garanti.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

In shooting sports, a shot grouping, or simply grouping, is the pattern of projectile impacts on a target from multiple shots taken in one shooting session. The tightness of the grouping (the proximity of all the shots to each other) is a measure of the precision of a weapon, and a measure of the shooter's consistency and skill.[1][2] On the other hand, the grouping displacement (the distance between the calculated group center and the intended point of aim) is a measure of accuracy.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Shot_grouping

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje du skal gi deg på denne wildshot. Nå snur du opp ned på forståelsen av disse begrepene ift det jeg oppfatter som den allment aksepterte betydning. Forøvrig, på norsk brukes benevnelsen treffsikkerhet gjerne for å beskrive nøyaktighet ifm skyting.

Edited by vavlo
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ingen motsetning i å bruke presisjon om f.eks egenspredningen til et gevær alene eller hvor god samling man får ved stående skyting. Som definert i iso-standarden, er presisjon bare ett mål på summen av de stokastiske feilbidragene, mens de definerer "trueness" som den systematiske feilen alene. (jeg vet ikke  hva som er riktig  ord på norsk). Summen av den systematiske feilen og spredningen i samlingen gir en forventningsverdi til hvor stort avvik man får fra optimalt resultat.

 

I motsetning til i måleteknikk gir skyting en todimensjonal spredning. Det betyr at man ikke må få en symmetrisk spredning, men kan ha f.eks mer spredning i høyde enn i side. man kan også få en fordeling som gir en spredning hvor det er korrelasjon mellom høyde og side. F.eks skudd som går til venstre treffer typisk lavt og motsatt. Det er mye å lære av dette.

 

Den systematiske feilen er også interessant. Man kan få feil fra feilbedømme avstand og vind. kanting av geværet og rekylopptak. (det finnes fler) I tillegg det viktigste, feil innskyting.

 

Uten å skyte et stort antall skudd vil man ikke kunne bestemme sentrum av fordelingen perfekt. Middeltreffpunktet er den beste estimatoren, men om presisjonen er dårlig, blir dette dårligere enn med små samlinger. Derfor skyter mange inn geværet i benk. Men det vil være forskjeller spesielt i rekylopptak som gjør at om man bytter stilling, f.eks til stående, vil ikke innskytingen gjort i benk være helt riktig. 

Link to comment
Share on other sites

"Presisjon er repetisjon" pleier jeg å si når jeg instruerer, diskuterer eller kverulerer. 

 

Hvis børsa oppfører seg likt, ammunisjonen er jevn, og skytter gjør "alt likt" (pust, puls og avtrekk) på hvert skudd, så sitter kulene i samma hølet. Men så var det vind, temperatur, mirage osv... Så da blir det sjelden ett høl i skiva lell, og så har man noe å skylde på. 

 

 

Men jeg har aldri reflektert noe videre over begrepsbruken når det gjelder nøyaktighet vs presisjon. Ikke ser jeg behovet for å definere en forskjell heller, sånn for daglig bruk på bana. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...