Jump to content

Spørsmål kaliber for 200 str


Salty_viking

Recommended Posts

Hei. 

 

Har et kjapt spørsmål angående 200 str og kaliber. Ser at ssg 3000 kommer i diverse forskjellig og tenker mest på 6.5 creedmoor. Kan man i praksis bare skaffe et tilsvarende løp til 200 str uten å måtte gjøre noe annet? 

 

Bare et spørsmål! Har ingen planer om å endre kaliber enda. Ville bare høre om det er flere alternativer til 200 str enn 6,5x55 og 308 Win. 

Link to comment
Share on other sites

6.5CM vil gå fint i 200STR. Hvorfor noen vil betale ca det dobbelte for ei pipe for å få dyrere ammunisjon og lavere ytelser er over min forstand, men teknisk sett er det uproblematisk.

6BR, 6XC, 6.5x47, 260Rem, Alt som er basert på 308-hylsemalen, og ikke har skuldra for langt fram (280AI går ikke), eller for grovt kaliber, (9.3 går ikke) vil passe i magasinene også. En må kanskje bøye de til for å få god mating, men ikke mer enn det.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for alle svar! 

 

Men nå: kan noen skolere meg i de forskjellige 6,5 kaliberene? Noen nevner 6,5 CM, 6,5 grender, 6,5xettellerannet. Jeg vil ha 6,5 kule, med litt mer trykk/kraft/hastighet som går i 200 str. 

 

Hvis det ikke er andre alternativer går jeg klart for 6,5x55. Dette er fremtidig tenking. For alt annet enn 6,5x55 må jeg lade selv. 

Link to comment
Share on other sites

@Salty_vikingHva er "vil ha" basert på? Kom med noe data! Hva slags trykk/kraft/hastighet mener du at du trenger? Vet du hva du kan forvente av tilgjengelig 6,5x55 ammo? Har du sammenlignet trykk(?)/kraft/hastighet på disse med kravene dine? M67 el.l. kan sikkert gi deg svar på dette, men du nok spesifisere noe mer..

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet her er jo hva du skal oppnå, og tildels hvor god du er til å skyte. 6.5-284 gir deg kanskje 50-100m ekstra helt der ute (men trening gir mer ;) ), og 6XC kan hente en god skytter et poeng nå og da på mellomhold - blir det for langt så er den et handicap. De andre prøver å gjøre det 6.5x55 gjør, bare i en kort Remingtonkasse - og uten helt å klare det.

Om du ikke er veldig god - eller gjør det bare for å prøve (jeg liker å prøve ting, hadde jeg brukt tida på å trene hadde jeg sikker vært mye bedre til å skyte) så er alt annet enn 6.5x55 eller 308Win i en 200STR temmelig meningsløst, for du vil treffe mer av å trene mer - og det gjør du ikke av å kuke med nye kaliber, testing, dobbel pris på alt, osv. 

Er det energi i målet du er ute etter, over treffsannsynlighet, så er det bare å se på hylsevolum. Mer = mer. 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Salty:

I Norge, er det ikke vits med noe annet en 6,5x55!

Alt annet i 6,5xxx er nesten dobbelt så dyrt å skyte med.

 

Amerikanere har sett lyset med 6,5xxx og prater mye om det.

De har også en tendenes til å sprenglade for å oppnå hastighet i korte løp.

 

Om du har lyst å bruke penger for morro skyld, så kan du godt prøve deg på 6,5x47L, 6,5CM, 6,5Grendel, 6,5-06, 6,5-68s, 6,5-284, 6,5 GS Saum, 

Men det sikreste og billigste er en Sauer 200 STR i 6,5x55.

Skal du lengst mulig ut, behold løp som det er.. skal du ha mer bevegelighet og lader litt hardere så kan du kappe løpet en del cm.

 

Skal du senere jakte, så kan du kamre om et STR løp i 308, til 30-06AI... Da har du 90-95% av en 300 WM og den kan du felle dyr med langt langt der ute.. Iallefall i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Ser tilbake på spørsmålet og det ser ut som jeg skal gå for en 6,5CM.. Jeg skal ikke det. Og som dere har poengtert godt her så er 6,5x55 veien å gå. Riktignok var grunnen mer "kraft" fordi den brukes til jakt. Foreløpig har jeg 308 i saueren. Og jeg er alltid ærlig og sier at jeg er fersk. 308 funker bra for meg i endel år til jakta. Jeg skyter ikke dyr over 100m før jeg kan skyte langhold. Om det tar 10, 20, 30 år det får så være. 

 

er derfor jeg stiller du me spørsmål her inne. Så dere kan skolere meg! Jeg må lære både ved å lese og praktisere. 

 

Jeg og fruen flytte til sørlandet i høst. Da har jeg endelig tilgang på privat grunn for å trene langhold til jeg blir grønn, rød og lilla. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Riktignok var grunnen mer "kraft" fordi den brukes til jakt

Det er en utbredt misforståelse at det er mer "kraft" i 260, CM eller x47. Den skyldes at de amerikanerne som har hørt om 6.5x55 tror den må lades til Krag-trykk, samt en del nordmenn som sprenglader de nye kreasjonene sine, og som er mer på nett enn de som har sprengladet 6.5x55 i alle år...

 

 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6,5-06 Acley imp er vel det kraftigste 6,5 som passer direkte i 200 str. Jeg har brotsjet opp et 6.5x55 løp og det fungerer. 6,5x55 er litt større i bunndiameter, men 30,06 hylser nedstrupt til 6,5 fungerer ok selv om en ser utvidelse fremfor utdragersporet. Magasinet fungerer uten problemer, men har begrensinger på totallengde.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Sør-jeger skrev:

 

 

Skal du senere jakte, så kan du kamre om et STR løp i 308, til 30-06AI... Da har du 90-95% av en 300 WM 

Spennende. Det er noe å vurdere. Str er jo fleksibel. Går an å ha flere løp. Passer 30-06AI rett i magasinene også? Er ikke hylsen på disse myr lengre enn 308 og 6,5x55? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

6,5-06 Acley imp er vel det kraftigste 6,5 som passer direkte i 200 str. Jeg har brotsjet opp et 6.5x55 løp og det fungerer. 6,5x55 er litt større i bunndiameter, men 30,06 hylser nedstrupt til 6,5 fungerer ok selv om en ser utvidelse fremfor utdragersporet. Magasinet fungerer uten problemer, men har begrensinger på totallengde.

Var det den du hadde da vi skjøt på 1230m på "kurset" til Bryce Wells?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...