Jump to content

Innspill til innkjøpsliste for nybegynner


KapteinTJ

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å ha søkt rundt om kring her på forumet, nettet generelt og lest ladeboken har jeg etterhvert fått satt opp en liten innkjøpsliste.

Jeg er helt fersk på ladefronten, men har skutt regelmessig en god stund.

 

Formålet er lading av 6,5x55 til trening og morroskyting opp til 600m, for å få kuttet kost og kanskje få noe bedre presisjon kontra ferdigrullet GT/DL/Scenar.

Til nå har jeg skutt ca 6-700 skudd i året. Regner nesten med at det vil øke når jeg får en hobby i hobbyen og kr per skudd synker.

Etterhvert kan det bli aktuelt med noen flere kalibre, samt jaktammo, men per nå går det et så lite antall av dette per år at det ikke er mye å hente.

 

Så, over til utstyret. Jeg har tenkt å legge meg på et relativt stramt budsjett.

 

Lee Challenger breach lock ladesett (1995,-)

Trimmepilot 6,5x55 fra samme produsent (115,-)

Smørepute fra RCBS (198,-)

RCBS kruttdrypper (375,-)

Vaskeutstyr blir i første omgang plastbøtte med zalovann.

Skyvelære har jeg fra før

 

I tillegg til dette trenger jeg jo et diesett - her sliter jeg med å finne ut hva jeg bør kjøpe av FL og neck.

Jeg finner litt varierende informasjon rundt om kring, men et par sannheter ser ut til å være vedtatt;

- Skal patronen brukes i flere våpen, eller garantert mate uten å testes på forhånd, _må_ man velge FL.

- Skal patronen kun brukes i ett våpen, _kan_ man bruke neck. Necksizing gir bedre presisjon.

 

Ut i fra dette lander jeg på necksizing sett, feks Lee Collet (550,-)

 

Totalprisen på dette blir i overkant av 3000,-

 

Med det ovennevnte utstyret;

Vil jeg klare å lade like gode patroner som feks Norma GT/DL eller Lapua Scenar?

Er det noe vesentlig jeg har oversett?

 

Av kuler og krutt har jeg sett på 2 alternativer:

Scenar 123 / Vihtavuori N-550 / CCI LR 

Golden Target 130 / Norma 19 / Remington LR

Er disse komboene greie å starte med? Scenar-alternativet ligger ca 1kr/skuddet over GT.

 

Alle synspunkter mottas med takk :D (Men ha gjerne budsjett-lading i bakhodet).

 

//KapteinTJ

 

 

Edited by KapteinTJ
Link to comment
Share on other sites

Hei

  • 1.       Standardiser tennhettene dine, til ett fabrikat.

  • 2.       Dersom du stort sett skal lade 6,5x55, er N550 et kostbart krutt. Du burde vurdere N160.

  • 3.       Norma 19 kan og brukes til begge kulevektene. Imidlertid er dette et skytterlagskrutt, så brenn-hastigheten varierer med lottnumrene. Følg data på boksen.

  • 4.       Prøv å finn en i nærmiljøet som har lang erfaring og som kan hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar @DoctoRoy 

Da blir det så jeg kjøper inn både FL og neck med det samme, @NickJR

 

@svehella:

Takk for gode innspill.

Kun en type tennhetter høres lurt ut. Grunnen til at jeg listet opp 2 var at da får jeg alle komponentene i rekka hos en enkelt leverandør (Norma vs Landrø i dette tilfellet).

Har planer om å spørre pent på banen om noen kunne tenke seg å spandere en time eller to av tiden sin til å vise meg litt av det grunnleggende.

 

Link to comment
Share on other sites

Kruttdrypper klarer du deg egentlig fint uten (min blir aldri brukt). Et par ekstra «breech locks» er mer nyttig. Vedrørende kulevalg, kan du jo se litt på nosler custom competition f.eks fra jaktdepotet. Den gir seriøs valuta for pengene.

 

Disse er veldig praktiske. En pakke (2stk), pluss den vanlige «breech lock» som følger med, så har du en til Fl, en til NS og en til seater.

https://www.brownells.no/BREECH-LOCK-LOCK-RING-ELIMINATOR-Lee-Lock-Ring-Eliminator-LEE-PRECISION-100053050

Edited by spindrift
Lagt til link
Link to comment
Share on other sites

Brech locks er noke d**t for å snakka rett frå levra. Mykje bedre å la den eina stå i og skru diene ut og inn eller enda bedre viss du skal ha lee då, den stora støypejernspresså til lee utan brech locks. Detta er basert på egen erfaring, men så lika eg å gjera ting så enkelt som muligt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter can. Selv har jeg aldri prøvd noen av systemene for bajonettinnfesting av die i pressen. Det tar kun noen sekunder å skifte likevel, og er det en låsering på diene er de ferdig justert. Bajonettinnfesting blir kun en ekstra kilde til slakk og usymetri, og vil kunne gi mindre rette hylser og dårligere presisjon.

Lee clasic cast har et godt rykte.  Redding full size bushing die er vel det optimale, og gir mindre slitasje på hylsene, det gir også mulighet for kun necksizing. De er imidlertid dyre, og du må gjerne ha flere bushinger for å justere kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to presser med vanlige gjenger (rcbs & lyman), og to små presser fra lee med breech lock. Jeg har igrunnen bare gode erfaringer med breech lock- systemet, men jeg bruker riktignok disse pressene bare til «småjobber» (sizing av blykuler, ekspandering av hylsehalser, collet necksizing). 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte det breech lock settet + et par ekstra låser i går kveld, så får vi se om jeg liker eller hater systemet :P

Av diesett så ble det i første omgang RCBS sitt 2-die sett (Gr. A), med FL og seater.

 

Neste steg blir en runde for å se hva butikkene i nærheten har av komponenter, og å prøve å finne noen som kan vise meg litt hvordan alt fungerer. 

Ladeboken, kammeret og youtube har mye info, men det er greit å kunne få det vist "live" første runden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen store ulemper med Breech Lock (eller Hornadys system). Litt endeslakk i gjengene gjør faktisk ikke noe, de vil stoppe på samme sted likevel (så lenge de ikke kan rotere). Hornadys system er nok hakket mer tillitvekkende, men med prisene til Lee synes jeg de har laget et helt OK system. Om noe kan en argumentere for at en får en litt mer flytende innfesting, selv om det neppe er noen reell gevinst. Kanskje ikke det optimale om en skyter BR, men for alt annet tviler jeg på om en merker forskjell.

 

Jeg er ikke 100% fornøyd med Lees låsemutter på dier som skal mye inn og ut. Men de er praktiske når en må finjustere ting, å måtte finne frem unbrakonøkkel i en eller annen faens tommestørrelse hver gang er pyton. Og  flere av disse med "skikkelig" låsering bruker settskrue rett i gjengene, det er ikke en pen løsning. I kombinasjon med Breech  Lock fungerer derimot Lees løsning helt ypperlig.

 

Når det gjelder halspressing er Lee Collet det åpenbare 1.valget. Den er litt halvfabrikat, en bør smergle ned mandrellen et par hundredeler og kanskje ta litt grader på colleten, men ellers fungerer de helt suverent. Null innstilling eller bytting av bushinger, og om den ikke gir god nok ammo gjør du sannsynligvis noe veldig feil. Enkelte feinschmeckere vil nok foretrekke dyrere dier med bushinger, men det er enten på grunn av helt ekstreme krav til presisjon eller et utslag av OCD og havelyst.

 

Link to comment
Share on other sites

Sånne bajonettløsninger har bare en fordel; produsenten får økt salg. Utover at de koster penger har de vel heller ingen store bakdeler. De er løsningen på et problem som ikke finnes.

 

Lee sine låseringer er ikke brukbare (untatt om diene står fast i en turret ell). Handlet en liten kilo med skikkelige låseringer på ebay og kjøper konsekvent Lee diesett om de er å få i det aktuelle kaliberet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg brukar turret-pressa til Lee, og fjerna den stanga som automatisk roterar skiva.  4 dier montert samtidig, enklare blir det ikkje.

https://www.brownells.no/4-HOLE-CLASSIC-TURRET-PRESS-Lee-4-Hole-Classic-Turret-Press-LEE-PRECISION-100053416

(Første treff.  Du finn sikkert nokon som er billegare enn brownells)

 

Edit:  Eg veit ikkje kva som er i det settet der, men i tillegg til pressa vil du ha ei anna vekt enn Lee si, og ein annan tennhette-isettar enn den som står på pressa.  Og nokon plastboksar til å ha patronene i, for eksempel http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Vapenpleie-og-tilbehor/Patronboks-2000036397/ eller XXL sine.

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer @Chiefen.v-2 Ble bare med FL die i første bestilling. Men hvis collet dia til Lee er god, så er jo det suverent mtp på pris!

 

@beaker Pressa er på vei i posten, så litt sent å endre den. Men kjøpte det settet som inkluderte Lee sin manuelle tennhett-eisetter. Slang også med noen plastbokser, samt at jeg har noen fra før. De er fine for folk med en touch av OCD, selv for ferdigammo :p

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...