Jump to content

Bukkejakta 2018


Castor

Recommended Posts

23 hours ago, msteiro said:

Weidemannsheil!

Høres ut som en jakthelg av de sjeldne, utrolig artig :) 

De dyrene som detter i smellen ved "hjerte/lunge-skudd" er ofte truffet litt høyt oppe så de nærmer seg ryggsøylen vil jeg tro.

Takker! ... Misstenkte det jeg og ja. Evt some seawolf kommenterte.

 

23 hours ago, seawolf said:

Når det gjelder rådyr og utras er det slett ikke uvanlig at de tar ut i en helsikes fart før de stuper døde inn under ei skjørtegran, ned i en kanal, eller inn i tett buskas.
Av og til må en nesten trø på dem for å finne de.

Jeg foretrekker derfor å skyte rådyr opp og fram i bogen.
Dermed tar en forhjulstrekket, lungene, og ofte blir det beinsplinter i ryggrad eller nakke, og de blir vanligvis på skuddplassen.

Det får vel bli litt av spenninga det. Better safe than sorry når det kommer til skudd. :-)

 

23 hours ago, Super XX said:

Du er storsinnet:D

Unnskyld. Bare måtte!

Gratulerer med flott helg.

Stemmer! :P  ... og ja; må man, så må man :-D 

 

23 hours ago, JohnnyS said:

 

Gratulerer med superfangst :) Er vel nesten litt kjedelig at jakta er over allerede? Hvilken lokk brukte du?

 

Fjernet unødvendig sitering. Moderator.

Takk, takk! Ja, det er litt vemodig... blitt så gira og så "bang" så er det over. Har heldigvis noen andre venner som har mer igjen, så henger meg med dem. Alltid hyggelig å være med på jakta. Om jeg så ikke får skutt, så er det fortsatt spennende og kjekt å hjelpe til etter. Resultatet som teller :-)

Brukte Buttolo. Super enkel. Har en Nordic Roe også som jeg prøver meg litt frem med. Tror det er litt ett fett hva man bruker. Dyra kommer om de er innen rekkevidde og brunstige nok... Fordelen med membranfløyte som clausen og nordic, er at de har litt høyere lyd, og dermed lenger rekkevidde.

 

Gleder meg til 10.08.2019... (men først kommer 01.09.2018 :-)

Link to comment
Share on other sites

Ny bruker her og relativt fersk som jeger (tok jegerprøven i fjor)

Etter å ha sittet på post i 20min på lørdagen dukker denne krabaten opp i sidesynet :D

39605694_2141671369454079_6195010069826895872_n.jpg.094a49137e212185254a5483d29354db.jpg

 

Og dermed kan jeg notere min første bukk i jegerkarrieren.

Har fortsatt 3 rådyr og noen hjort igjen i laget så dette blir en bra høst

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bukkejakta er vel så smått på hell nå, men jeg lurte litt forsiktig på om dere hadde lyst til å være med en tur ut på bukkejakt?

Husk på å ta med ei kanne med kaffe og sitteunderlag. Myggmiddel kan også være lurt å putte i sekken.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Det som var artig var at dette var en bukk jeg hadde sett en del i ukene før jakta. Men da jakta startet 10. august klarte den  å unngå meg flere ganger første uka. Så var det som om den var søkk borte. Fortsatt var det ett par geiter i området pluss en liten spissbukk. Hadde nærmest gitt opp, men tok en tur ut sist onsdag kveld og fikk sett den like før det ble for mørkt. Dro ut tidlig neste morgen og der fikk jeg den .  :thumbup:

Edited by znopi
feil dato
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er det vel på tide med mitt bidrag også.


Jeg er helt ny som jeger, men har brukt mye tid både på youtube, i skogen og på skytebanen.
Skytebanen skal det bli mer av, da jeg nok har mye å hente der, kommer tilbake til det.

 

Bukkesesongen begynte godt, jeg så mye dyr men kom meg liksom ikke i en god posisjon for å løsne det jeg anså som et skudd jeg kunne stå inne for, men det var skikkelig morro å se så mye dyr.
Sjefs-Bukken jeg har sett flere ganger viste seg smartere enn meg slik at jeg hadde flere episoder hvor han enten kom seg unna i skogen eller at han sto bak meg mens jeg lokket, han var smartere enn meg enn så lenge, og buttoloen jeg kjøpte på XXL virket til å fungere som rådyrskremmer.

 


Plutselig en dag var det kun geiter med barn i området. tiden og dagene gikk, frustrasjonen økte og jeg merket at lysten etter å løsne skudd begynte å ta overhånd, derfor la jeg alt fra meg en ukes tid og "resatte" hodet litt, så på enda flere filmer på youtube og fant ut at lokking nok var for sent..

 


Det var nok smyging som gjaldt, dette fant jeg raskt ut at er en jaktform jeg liker. snike, kikke, lytte.. det er dette som er jakt! Morro!

Det går imidlertid noen dager til uten at jeg ser noen bukk, men det er ok for jeg ser mye andre dyr. jeg smyger meg 10-15m inn på en elgokse det gir selvtillitsboost selvom det var litt skummelt å stå så nær en så stor skapning alene midt i skogen, stilling på sikring ble vurdert endret ved et par anledninger mens jeg forsiktig bakket ut og unna igjen.

 


finner ut at det er mest aktivitet på den tiden av dagen hvor det nesten er gått over til mørkt ute så bestemmer meg for å slutte å stresse med å stå opp tidlig, det passer meg uansett ganske dårlig.

 

27. september smyger jeg meg ut langs jordet, og der står det en bukk jeg aldri har sett før. kun 1. horn, men bukk er bukk tenker jeg å bestemmer meg for at denne skal jeg ha.

bruker en halvtimes tid med å snike meg stadig nærmere. Bukken virker å ha det fint, gresser litt, hopper litt rundt og koser seg.


Kommer meg inn på 30-40meter når vinden snur. bukken ligger på dette tidspunktet i gresset og kommer seg rimelig raskt på beina rett etter jeg har satt meg på huk.
Dessverre for bukken står han perfekt til, rødpunktet plasseres i henhold til hva vi lærte på kurset, klakk og bukken hopper til å setter fart men løper kun med 3 bein.
det knyter seg i magen men jeg får samlet meg og følger den med sikte og den roer ned farten rett før skogkanten. Setter et skudd til i nakken og dyret deiser i bakken.


Viser seg at jeg har truffet ganske greit med første skuddet, men dette har tatt i skulderkula og endret retning rett ned. skudd nummer 2 gjorde vei i vellinga og traff klokkerent i nakke- 308Win setter sine spor.

Gleden er stor samtidig som man har respekt for hva man har gjort. en herlig 3tagger :) 

 

 

 

 

Er egentlig fornøyd med å ha fått èn bukk men dette ga mersmak så forsøker meg igjen noen uker senere og jaggu står det ikke enda en bukk jeg aldri har sett før.

 

Denne ser jeg på 70meter unna og han står perfekt til. legger ann å trekker av. dyret viser ikke tegn til treff men jogger rolig frem og inn i buskasset 20 meter bortenfor.
Jeg var sikker på at dette var treff og samme vonde følelsen i magen kommer igjen, man vil jo ha knall og fall!! Dyret dukker opp igjen 5 meter bortenfor og jeg drar av et oppfølgingskudd, men dette bommer jeg med, pulsen er for høy.

 


Står stille å hører litt, men det blir stille så går frem til skuddplass, der er det blodskum og jeg vurderer om jeg skal gå å kikke der jeg så dyret sist men det blir raskt mørkt nå så velger å hente min lille dumme Jack Russel Terrier som jeg har i bilen.

 

Veit det er mange som trener hundene sine til jakt, men denne lille kosebamsen er slett ingen jakthund, han fikk juling av en gresshoppe i sommer så hadde egentlig ikke særlig store forhåpninger.

Vel.. han har hatt los på hestene til moren min et par hundre ganger men verdt et forsøk før jeg ringer ettersøk.

 

I det vi nærmer oss skuddplass blir han gal! nesa blir plantet i bakken og han drar avgårde i samme retning som bukken, kan det virkelig være mulig? fungerer kjøteren til noe annet enn å tigge mat å stjele sokker?

30 meter inn i buskasset og full hals, der ligger bukken stein død, og matfar veit ikke hva han er mest stolt av, 2 bukker første sesong, eller at den late fillebikja faktisk fungerer til noe?

Uansett, det ble en flott 4 tagger, feit og god.

 

Skuddet har tatt litt langt frem, men da ble det hvertfall ikke stort kjøttsvinn og dyret døde raskt.

 

Jeg skal trene mer på skyting, kanskje jeg er smartere enn storbukken neste år?

rådyr1.jpg

rådyr2.PNG

  • Like 10
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selv om det er noen mnd siden bukke jakta...og fortsatt mange mnd til den er i hang igjen...🙄

Kan man jo kanskje "varme" seg litt på bilde og historie(r) allikevel.😏

 

11 august 2018 Kl. 06.23 Datt denne eldre herremannen🦌, etter en laaang og sakte annsmygning inn på post, så vidt fått satt meg ned med rifla i fanget og kikkert i hånda... Fikk jeg se'n reise seg opp og begynte å beite...🤗 Jeg så'n jo så vidt i går...😏 Takk Diana for at du ga meg tillitt og mulighet, og førte denne godt voksne herremannen til meg.💚 Jekslene på bukken var fra 1-3mm, de var godt brukte/nedslitte, forvaltnings messig var dette et helt riktig uttak👌 Har sett 6 geiter -hvorav den ene hadde tvillinger, 3 bukker(inklusiv denna "gubben") 2 Traner -jeg er så fascinert av disse store flotte fuglene🤩 En skogshare også sett på ett av jordene. I alt en flott morgen😊 Frisk og god luft på kvelden og morra nå...det drar seg mot høst, og slepp av bikkjer 😍 

FB_IMG_1544419130431.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble rektig nok ei gjeit i siste time i dag, hadde vært et par timer på post å begynte å bli lei å kald. Pakka sekken og blaser på skuldra å da stod plutselig dyret der på 70m . Stod bak en busk, måtte sette meg ned for å få fri sikt å der datt det

Mvh 308nm. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...