Jump to content

Bukkejakta 2018


Castor

Recommended Posts

Vel.....nå er det akkurat 60 dager til bukkejakta drar igang dere. Nesten ikke til å tro at tiden går så fort.

Nå må dere komme dere ut i busken, ut i skogen og langs jordkantene bortimellom for å spane bukk, om dere ikke allerede har en klar formening om hvordan det står til med bukkebestanden og ikke minst rådyrbestanden i jaktområdet/ene deres.

 

Jeg har vært ute ute, nesten hver kveld for å titte på rådyr i det siste og ikke minst spane bukk. Jeg ser rådyr hver bidige gang, men har desverre ikke observert de mest spektakulære bukkene man kunne se før om årene, men alt var jo bedre før om årene da☺️

 

Har nogenlunde kontroll på 3 stk.....ca dette kaliberet dere ser på bildet under.....mao ikke mye å skryte av

IMG_3683.JPG.22bb7a81858cf5fadb81c866a04468c3.JPG

 

Ser på baksiden av trofeplata at den er skutt 21.08.2002 så det er noen år siden denne bukken så dagslyset for siste gang.

Kan anbefale å notere ned fellingsdato og fellings-sted, slik at en husker bedre, spesielt om det henger noen bukkegevir på veggene rundt omkring, slik som her i huset. Det sies forresten at når en har lagt ned så mange bukk at en ikke lengere husker hver fellings-situasjon, ja da har man skutt for mange bukk.

Når en kan "hekte" litt facts på husken, klikker det litt her og litt der......og plutselig er man inne i jakt og fellings-situasjonen gitt. Merkelig, men slik er det for meg.

Igjen notere ned litt facts på baksiden av trofeplata evt ta noen bilder, det kan jeg jeg anbefale. På slutten av jegerlivet er det bare minnene man har igjen vet dere. Da er det greit å kunne huske litt.

 

Så et spørsmål......var denne bukken på vei opp, eller på vei ned, da den ble lagt i bakken...tror dere?

 

Nuvel......for å begynne med slutten, for å si det slik, dvs etter felling er det til å prekivere bukk dvs vomme ut. Kan anbefale noen av knivene på bildet under.

Spesielt CRKT'en er grei å ha med å gjøre. Bladet har perfekt kontur og størrelse til all round jobb synes jeg. En kan demontere skaftet for reingjøring inn i alle kriker og kroker etter endt jobb. Skruff og og gruff har lett for å legge seg til på plasser en ikke kommer til og da er det kjekt med demonterbart skaft. ZT'en (nr 4 fra venstre) er dønn solid og er litt av en plugg av en foldekniv. Ligger godt i hånda og er retnings-stabil og fin og jobbe med. Den er såpass solid at den kan man godt prekivere reinsdyr og grøvre saker med. Til og med stykke opp i felt.

Kniven med orange skaft...Havalon kniven er genial i og med at man kan skifte blad på den, når det sløves, for det gjør det garantert, før eller senere.

Vil nok ikke anbefale Havalon'en til grovpartering av Elg. Til denslags er den for spinkel etter min mening, for dette er ikke noe bryt og bend kniv, mer et presisjonsverktøy, men til prekivering av rådyr(bukk) er den perfekt.

1509220593_20180509_1154511.jpg.76589c79273ac9763c1e6e9c0256d6a3.jpg

Så er det folderen fra Fällkniven da, den med den gule snora på, som ser liten og uanselig ut, men den er skikkelig sinna. Den er fast inventar i brystlomma på jaktdressen og har reddet mang en reinsdyrfelling.

Lett å glemme kniven på hytta når en ser reinsdyr oppi lia vet dere og det koker skikkelig i knollen😂

Men som allerede skrevet, denne lille folderen fra Fällniven ligger steady i brystlomma på jaktdressen og kommer lynfort i bruk når gromkniven plutselig mangler i topplokket på jaktsekken.

Den gule snora er ikke til pynt og jåleri, bare for å ha nevnt det. Den er der for å finne igjen kniven i lyng og i steinur. De har lett for å gjemme seg bort vet dere, når adrenalinet koker i toppetasjen. Sikkert en del av dere som har lett febrilsk etter effekter, deriblandt jaktkniv, kikkert, rifle og sekk rundt omkring i fjellheimen, i skogen og utpå snauhogsten etter endt jakt vil jeg tro.

Åja...glemte nesten å nevne det, men folderen fra Fällkniven er såpass liten at den kommer man godt til med inni dyret, uten å skjære hull på vom og tarmer.

Man holder hele kniven skjult inni hånda og jobber kun med spissen av kniven. Fungerer perfekt, hverfall for meg. 

Det er ikke størrelsen det kommer an på, men bruken......også når det gjelder kniv.

De andre knivene er med mest for sammenlikningens skyld, men folder er folder og det er kun størrelse, form og kvalitet som skiller de. Alle må slipes før eller senere. Noen av de før.....eller senere om dere forstår.

 

Det var det for nå. Kommer sikkert mere skriblerier fra denne kanten før Bukkejakta starter opp, så vær forberedt😂

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hahaha 😀

At dette innlegget om bukkejakt bare var godt kamuflert kniventusiasme, den så jeg ikke komme.

 

Alltid fint å se at det finnes flere entusiaster der ute! 

Selv har folderne ligget igjen hjemme under jakta, men kanskje det må revurderes. Sikkert greit som backup, som du er inne på.

Hvordan er det med renhold?

Jeg bruker Fällkniven F1 og WM1, og digger hvor lett de er å rengjøre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Var ute på bukkespaning forleden igjen jeg vet dere......og kom hjem igjen med en hel masse naturopplevelser godt lagret oppi hjernemassen.

Såpass at knollen gikk nesten i overload.

 

Veeel....det begynte helt oppskriftsmessig med at jeg satt å titta på rådyr rett nedefor jaktstigen min, etter 15 minutters venting, så dette rådyret var nok i umiddelbar nærhet, da jeg ankom post.

Ei nett lita og fjong rådyrfrøken, et smaldyr, slang innom for å slå av en liten prat. Vi hadde en hyggelig prat vi, før hun forsvant videre på sin ferd nedover snauhogsten.

Slik ser hun ut.

IMG_2731.JPG.8948309068fae217e6cfb0b5df340d3a.JPG

 

 

Så var det stille en times tid, før det knakk i kvist på viltstien noen meter bak jaktstigen. Ikke så veldig mange dyr i skogen lager slike knekkelyder borsett fra Grevling og Elg. Veldig spennenede var det. Turte ikke vri på hodet engang, for å sjekke opp hva dette var for noe, for på 6 meters avstand får en Grevelig og ikke minst Elg, med seg ALT.....og da mener jeg ALT som skjer.

 

Gikk noen minutter, så duket denne karen opp.

Litt dårlig fotoutstyr og litt dårlig foto-lys gorde at dette bildet ikke ble helt topp, men man får med seg helheten.

IMG_3704.JPG.3a65bb542fa4994ef7b9006a30c30541.JPG

 

En nesten absurd situasjon egentlig, for hjernesubstansen var innstilt på å titte på rådyr, så det var helt overveldende stort det dyret som dukket opp 8 - 10 meter unna. Dette dyret var vel omtrent 300 kg større i rundvekt, enn et stakkarslig lite rådyr, selv om denne elgtappen var rimelig skrantin. Denne karen hadde nok overlevd vinteren med minst mulig margin vil jeg tro.

Elgen var såpass skrantin at da den skrævet utpå snauhogsten for å knaske kveldsmat i form av saftige nyskudd av Rogn, hørte man nesten at det skranglet i skjelettet. Ikkje bra nei.

Denne Elgen hadde ikke tid til å slå av en prat i det hele tatt, han var bare opptatt av å få i seg mest mulig mat på kortest mulig tid, så det ut for.

Nuvel.....titta på elg i 2 timer jeg, istendet for å titte på rådyr, men det ene utelukker ikke det andre. 

Fikk i tillegg filma hele seansen, så om det er interesse for det, kan dere etter hvert bli med ut på Elgsafari, i stedet for Rådyrsafari.

Riktig så trivelig var det.

Snipp snapp........

 

 

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et spørsmål til erfarne bukkejegere. Er det akseptert at man går ut til jaktterrenget allerede dagen før, 9. august, med jaktvåpen? Eller må man vente til etter kl. 00:00 10. august før man kan gå ut i jaktområdet med våpen? Tenkte nemlig å kombinere jaktstarten med telttur, og campere et stykke unna for så å gå til post når jakten starter. Er det i det hele tatt akseptert/lovlig å bevege seg i naturen med jaktvåpen (uladd selvfølgelig) før jaktsesongen starter?

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, mig16 skrev:

Et spørsmål til erfarne bukkejegere. Er det akseptert at man går ut til jaktterrenget allerede dagen før, 9. august, med jaktvåpen? Eller må man vente til etter kl. 00:00 10. august før man kan gå ut i jaktområdet med våpen? Tenkte nemlig å kombinere jaktstarten med telttur, og campere et stykke unna for så å gå til post når jakten starter. Er det i det hele tatt akseptert/lovlig å bevege seg i naturen med jaktvåpen (uladd selvfølgelig) før jaktsesongen starter?

Du kan fint gå med ladd våpen 9.august og begynne Bukkejakten neste morgen. Husk at det er revejakt som begynner allerede i Juli. Men bukken kan du ikke skyte før 10.august kl 00:01 :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg spør litt fordi jeg under jakta i fjor fikk spørsmål fra turgåere om hva jeg gjorde i skogen med våpen. Folk her i bynære strøk (Trondheim) er ekstra bekymret virker det som. Det endte opp med at jeg pakket inn rifla så godt jeg kunne, for at den ikke skulle være synlig mens jeg gikk.

Link to comment
Share on other sites

Alltid noen som ikke forstår seg på folk som jakt. Bare å være hyggelig mot di, hilse og gå videre, di har ikke noe med å blande seg inn i hobbyen din. Spør hvorfor di har med seg plenklipper i hagen neste gang...:D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, mig16 skrev:

. Det endte opp med at jeg pakket inn rifla så godt jeg kunne, for at den ikke skulle være synlig mens jeg gikk.

 

Det begynner å nærme seg engelske tilstander da, der går du ikke ut av bilen uten at rifle/hagle er trygt skjult i en "gun slip".
Den tas ikke ut før en er på post, dette i hovedsak for ikke å provosere eller skremme folk som går tur, lufter bikkja eller er på ridetur. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Cruiser skrev:

Staselig kar innom kameraet:)

 

Den bukken der var grov Cruiser.

Får du den på kroken bør du nok ta godt vare på geviret, for dette er nok en medaljekandidat ja.

 

Har nok ikke et slikt grovt kaliber i jaktområdet mitt i år, men bukk er observert, seinest i går kveld, så da håper man på hvertfall kjøtt i fryseboksen👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i innlegget REVEJAKTEN 2018/2019 var jeg ute på.....egentlig revespaning i går kveld. Istedet ble det rådyrspaning ut av det, med svært så vellykket resultat, vil jeg si.

Ble videopptak av rådyr i stedet for rev, inkludert opptak av selveste bukkesjefen i området. Ikke noe praktbukk.....en grei 6 tagger, men for å si det slik....han var helt klar over at han var sjefen i områdådet ja. Stram i nakken som en gardist, helt klar for å forsvare reviret og kurtisere damene. 

 

Her ser dere bilde av favorittkjæresten hans, fotografert på 220 meters avstand, i litt dårlig lys og med litt for dårlig utstyr.

Ei riktig så fjong geit var det.

 IMG_0023.JPG.b65db6a2c87df6492b87723a48069875.JPG

 

Bli ikke siste turen hit nei. Har sikkert nevnt det før, men jeg bruker naturen som mental pleie av hjernesubstansen. Virker hver bidige gang det.

Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har man skutt inn bukkerifla, for ørtne gang i løpet av kort tid. Etter hvert som datoen nærmer seg, blir man mer og mer urolig. Slik er det hvertfall for meg.

Rifla var sikkert innskutt fra før den, men dere vet hvordan det er. Man må være dønn sikker på at ting er på stell og rifla i vater når man sitter på bukkeposten, så derfor.....ny innskyting,

 

Tok samtidig den berømte "tallerken-testen"........forresten en god indikator på om rifle og jeger har noe på jakt å gjøre og samtidig en god indikator på hva som er maks hold for den enkelte, den dagen.

Denne papp-skiva er 22 cm i diameter og sirkelen i midten er 5 cm

 

Slik ser det ut på 100....200 og 300 meter. Ikke outstanding, men OK.....nok.

Ligger nok et par forsiktige knepp for høyt, men jeg gir betydelig mirage og adskillig varmere vær enn det rifla egentlig er "kalibrert" for skylda for det.

IMG_0189.JPG.6f1455000baf0214c61c360c1b8cd4c2.JPG

 

 

Rådyr, Rein, Hjort og Elg bryr seg lite om det blir treff i 10'eren eller 7'eren, men blir det treff i 2'ern, da er det grunn til ettertanke. Kan fort vekk bli et aldri så lite ettersøk ut av det da, så det vil man helst unngå, så som allerede nevnt.......både rifle og jeger må være på stell.

 

 

Jeger og rifle er klar for bukkejakt og med SST i tuppen av paaatrona, kan det fort vekk bli bukkefall om selveste sjefsbukken dukker opp på post.

Kan anbefale SST på bukkejakt. Legger dyret dønn flatt om det blir treff innenfor "papptallerken" området,

Har omtrent samme virkningsgrad som en håndgranat, eller evt en Giljotin.

Husk at størst kjøttødleggelse får man.......om man ikke finner dyret igjen.

IMG_0188.JPG.0d8ea09cd2ac6b466b3fc38ea22b4de3.JPG

 

Det var det....for denne gang.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Treff i to'ern er ikke å foretrekke nei ;)

 

Cooper sin test er ikke dum den, har kun hatt tilgang på 100m bane i det siste, men er jo bare å minske blinken hvis det skal bli vanskeligere.

Blitt fokus på serier hvor man skyter 2 skudd hver liggende, sittende på bakken, sittende på stubbe og stående (med skudd maks 3 sek etter man begynner å løfte riflen) veldig greit å få bevegelsen inn på instinkt. 

 

Hva slags rifle er det forresten?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Cooper sin test er ikke dum den, har kun hatt tilgang på 100m bane i det siste, men er jo bare å minske blinken hvis det skal bli vanskeligere.

Min erfaring med 200 meters skyting er at vanskelighetsgraden ikke er linjær utover, men logaritmisk om du skjønner.

På 200 meter er det ikke dobbelt så vanskelig å få til akseptable grupper, men ca 4 ganger mer utfordende.....og slik fotsetter det utover pga diverse faktorer som baller på seg.

 

Grupper på 100 meter er enkle å få til om rifle og skytter har gjort hjemmeleksen sin, slik at det fort blir kjedelig skyting ut av det, men som du nevner.....om man minsker treffområdet nok, blir det tilslutt en utfording å treffe.

 

1 time siden, msteiro skrev:

Hva slags rifle er det forresten?

Det er en lettere modifisert lokalt produsert rifle.....en Kongsberg modell 393.......levert av Hjelpemiddelsentralen i Kongsberg😄

(Intern spøk)

 

Vi links skyttere må innom Hjelpemiddelsentralen for å få tak i rifler😄

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

På 6. august 2018 den 15.36, can skrev:

Kan du forklara korleis du gjere papptalerkentesten?

Det er enkelt. Klipse opp tallerken på hold utover, til man bommer (bør skyte 3 sk grupper) og jeg utfører testen fra feltmessig posisjon.....for meg er det liggende med tofot evt med hånda under forskjeftet og anlegg på egnet underlag. Bør heller ikke gå mer enn 10 sekunder mellom hvert skudd, slik at man får med litt stressfaktor. Artig og samtidig utfordrende. Man får ganske så kontant tilbakemelding på hva som er max skyteavstand, den dagen.

Kan anbefale denne testen, men man må være ærlig med seg selv og ikke "jukse"

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, msteiro skrev:

Har den weaver skinne integrert, eller egen patent? 338?

Integrert Weaver.

Kaliber 308 Win

 

Har nok mer egnet verktøy til skyting på lengere hold, men det er ett eller annet med den rifla der, som gjør at den har blitt favoritt rifle nr 1

Det er ikke den mest presise rifla i huset, men den er derimot blant de letteste og mest hendige.

Den har vært med på adskillige jakt turer og har lagt i bakken en anselig mengde vilt, så denne blir nok med, så lenge det er framdrift, for å si det slik.

Vet ikke om dere har navn på riflene deres, men jeg kaller denne rifla for.......lille grønne

Før var det lille grå, men så var den innom en plastisk operasjon/facelift for noen år siden og da ble det lille grønne ut av det.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Castor skrev:

Det er enkelt. Klipse opp tallerken på hold utover, til man bommer (bør skyte 3 sk grupper) og jeg utfører testen fra feltmessig posisjon.....for meg er det liggende med tofot evt med hånda under forskjeftet og anlegg på egnet underlag. Bør heller ikke gå med enn 10 sekunder mellom hvert skudd. Artig og samtidig utfordrende. Man får ganske så kontant tilbakemelding på hva som er max skyteavstand, den dagen.

Kan anbefale denne testen, men man må være ærlig med seg selv og ikke "jukse"

Aha tenkte nesten at da måtte vera noke i den dur. Skal prøva sjølv, eg sete eg da med anlegg på knærne eventuelt med to pinna i kors som tofot . Må vel sjølvsagt treffa med alle tre skudds på kvar avstand vil eg annta. Og med jaktammunisjon, eller som me seier, blyspiss.

Edited by can
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sittende på rattata, ikke knestående og på hold over 200 meter ville jeg gått for to pinner i kors med syltestrikk på toppen, for å si det slik......

Ganske bemerkelsesverdig hvor presist man kan skyte med to pinner i kors og ankerpunkt på hvert kne. Trenger ikke gjøre det vanskeligere enn man behøver.

Ut fra egen erfaring med to pinner i kors og sittende på anusen, butter det på hold i området 400 meter, på papptallerken-testen.

 

Liggende med anlegg, kan man muuuligens dra det et par hundre meter til, litt avhengig av forhold, dagsform og kaliber.

 

Kom gjerne med tilbakemeldig etter testen. Artig dette synes jeg.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

På 6.8.2018 den 15.54, Castor skrev:

ja SkAl komma med tilbakemelding når eg har fått prøvd meg. Blir nok ikkje dei heilt dryge holda da og blir for min del med heilmantel sparsommelig som eg er :) og mest sannsynleg ikkje før til vinteren.

Edited by can
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er relativt ny rådyrjeger og har kun drevet bukkejakt på jordet tidligere.  Har fått kort i år også men har ikke sett noe tegn til dyr.  i år er kornåkeren slått (2-3 uker siden) og jordet er veldig tørt med lite tilvekst.  Har også vært ute noen morgener for å se etter dyr men så langt har jeg ikke sett noe dyr.  Er det noe poeng å sette seg på jordet og lokke og håpe på dyr eller tror dere dyra har funnet andre beiteplasser nå som åkreren er slått?  

 

Link to comment
Share on other sites

I dag er det dagen før dagen dere. Vanligvis bruker man vel en slik terminologi om en annen dag i året, men for en lidenskapelig bukkejeger.....er det dagen før dagen😄

 

Tipper noen av dere allerede er i bilen, på vei mot hytta og bukkeposten, etter hvert,

Andre er i full gang med forberedelsene. Pakking i sekk og innlasting i bilen. Så en siste sjekk av pakklista. Ingenting gjemt....ingenting glemt.

Andre ligger med beina høyt og slapper av og tar bukkejakta på sparket.

 

Jeg er hvertfall klar og har vært det lenge, Tror tjangsen for felling er overhengende stor nå, for de 3 siste gangene man har vært ute på bukkespaning, har det vært nærkontakt med bukk, men dere vet hvordan det er......med jakt.

Har vel nevnt det før.....man skal være forsiktig med å henge geviret på veggen og prekivere kjøtt, før bukken faktisk ligger på bakken.

 

Nuvel......ang forberedelser, så inkluderer jeg følgende:

- Plastbalje for å frakte nyskutt bukk til slaktebua, for å unngå søl og skruff i bagasjen og evt baksetet. Balja bør være såpass stor og romslig, at man faktisk får plass til bukken oppi.

 

- Vurder og bidra med CWD prøve om dere har mulighet. Jeg kan informere om at det vil bli lagt merke til om så skjer. 

 

- Vurder en permetrin-behandling av jakt dressen, da rådyr(bukk) vanligvis er full av flått. De småjævlene vil man ikke ha noe med å gjøre i det hele tatt

 

- Innskutt rifle.....på millimeter'n

 

- Bolten til rifla, patroner, evd demper, håndkikkert, kniv, avstandsmåler, kamera og

  ettersøksavtale (om man ikke er så heldig å ha ettersøkshund selv) 

 

Bare å føye til videre på lista det.

 

Så ønsker jeg alle de som skal ut i morgen mange fine naturopplevelser og.......skit jakt.

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ok, noen som har sett kniven min siden i fjor??? ikke pokker om jeg finner den...😳

 

Alt annet er det kontroll på, vekkerklokka står på 03:00, jaktbekledningen ligger klar, skoa står nysmurt på trappa, rifla er hentet ut av skapet, ammunisjonen kontrollert.

Da er det offisielt høst folkens👍

Skitt jakt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Morgendagen blir i likhet med skogsfuglpremieren i Sverige 25 august en dag som er litt tyngre enn vanlig på kontoret. Spesielt siden jeg ikke fikk min vanlige forsesongtur til Polen i år. Da kan jeg sitte der som et annet nek, kikke ut av vinduet på lier og åser hvor det ikke finnes så mye som en rådyrfjert engang og tenke på alle dere som har fine timer på jakt. Og innimellom arbeidet og trøstekaffien tikker det inn bilder både her og der av fine og fjonge bukker. Jaja, den drukner ei som henges skal. Senere i høst blir det min tur.

 

Skitt jakt alle sammen! Jeg gleder meg på deres vegne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nabogutten på 18 år starta bukkejakta i dag tidlig med å lokke inn en fin firetakker, og tok den med et flott skudd i bogen.
Rett ned :)
Vi har sette denne luringen flere ganger i det siste, han har en liten krok på høyre gevirstang, så han ble døpt Krokbukken.
Så artig å se at det gror i jegermiljøet :)

Krokbukken 2018.jpg

Edited by seawolf
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Fikk inn denne karen på lokk i dag, kom etter snaue 10 min.. Artig å lykkes på en post jeg ikke har hatt noe særlig hel med tidligere!

 

143gr ELD-X fra 6.5saum la dyret kjapt i bakken men også en del blodslått da kula traff skuldra på vei inn.

 

Bukk18.jpg.d4d57e3c8d747c34fa020aac1a0124b8.jpg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 1937M98 skrev:

Alt regna bort for min del, så ikke en mygg en gang, prøver igjenn i kveld

Som 1937M98 nevner....alt regna bort for min del også......eller dvs jeg kom meg rett og slett ikke opp av loppekassa engang.

Skylder på kraftige (regn)bøyer, som de sier på Sørlandet.. Alltid greit å ha noe å skylde på😄

Men i kveld......da

 

Så gratulerer man ærbødigst de av dere som har lagt bukk i bakken, så langt.

Fortsett og legg ut bilder om dere vil og får det til. Håper det blir lagt ut et fra denne kanten også etter hvert.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bukk alle sammen!

 

Satt 5m over bakken i tårn inntil et grantre og lokket en full sekvens med buttoloen i kveld... Høljet ned og harde utrivelige vindkast... når jeg ble blaut på pungen dro jeg hjem... null dyr å se.. I morgen drar jeg lenger opp i terrenget...

 

Stemningsbilde:

C756F5E0-FE4C-4424-A195-B60A22467512.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig avsluttet jakten for kvelden, men så plutselig to rådyr på bøen nedenfor hytten vår i Kvinnherad. Bukk som fulgte etter geit. Var fortsatt greit skytelys, så sprang ut og la meg til rette, men bukken var selvfølgelig for langt vekke. Prøvde meg med lokking (kontaktlyd geit) og da ble den veldig interessert, glemte geita og bykset over bøen og inn på skuddhold. La an og siktet på bogen, men bukken bykset selvfølgelig fremover igjen før jeg kunne trekke av. Sprang 50 m parallelt med meg og stoppet igjen opp. Jeg fant bogen, skuddet gikk og bukken for oppover bøen og bak noen rundballer og ute av syne for meg. Jeg regnet med at den lå rett i skogkanten, men jaggu måtte jeg få hjelp fra hund for å finne den der den lå, 5 meter inne i skogen...

20180811_231434.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nå da....KLAKK...... der tror jeg ganske bestemt at gamle Castor'n fikk seg bukk i bakken og etter hvert kjøtt i fryseboksen.

Det var på tide. Hadde store planer om å gå knallhardt ut den 10'ende, men nei. Kom meg ikke ut før i går kveld, men da gikk det kjapt og i boks på første forsøk gitt.

 

Ikke så uventet egentlig, da jeg har "hilst" på bukkefar de 3 siste gangene jeg har vært ute på rådyr/bukkespaning. Han og kjærestene hans har holdt til i området i hele sommer.

Han kom så fint spankulerendes etter 10 minutters lokking med Buttolo blåsa. Lett å få til den rette lyden med den. Anbefales.

Nesten litt uvirkelig å se han kom smygenes ut på snauhogsten, rett nedenfor jaktstigen, for å sjekke opp.

Slik ser han ut. Ikke noe praktbukk, men definitivt en jeg kommer til huske noen år framover, etter alle nærmøtene i løpet av sommeren.

296289690_20180811_2045321.jpg.c822fea24a88215f6dfef9d924a7f434.jpg

 

Ser nesten ut som det kan være broren til bukketassen jeg knerta på samme stedet i fjor. Samme formen på gevirstengene.

Som ventet var han full av flått. Må ha vært minst 200 av de småjævlene som kosa seg rundt omkring i pelsen på denne bukken. Særlig under "armhulene" satt de tett som haggel.

 

Slik ser en flått ut på ca 1 cm avstand.

IMG_0194.JPG.1a6c9f368b56993c0cefbc4c558aeb63.JPG

 

Fordømrade småkryp. Fjernet hvertfatt 4 eller var det 5 stk fra diverse steder på kroppen etter prekivering.

Frekke er de også. Tror dere ikke det satt en blodsuger kun cm fra vesleCastor'n da.

Er ikke mange som uten invitasjon får lov til å leke i intimsonen til Castor. Dette ekle krypet var ikke invitert til lekestund nei.

Etter denne tildragelsen, ble det Permitrinbehandlig av mann, mus og utstyr, for å si det sånn.

Å bare for å ha nevnt det.....bildet er ikke av flåttbefengt vesleCastor, selv om det muligens kan se slik ut.

 

Nå er bukkejakta over for meg og fokuset er brått over på Reinsjakt, som kun er ei ørlita uke og ett knepp unna.

 

Åjoo.....tror dere ikke at jeg fikk filma bukkejakta da, så om ikke aaalt for lenge kan dere bli med ut på bukkejakt og se hvordan det dro seg til. Tror det blir ganske så severdig faktisk.

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg en super helg som relativt ny jeger. Aldri skutt råbukk før og fredagen startet med et smell. ;-) Lokket og fikk en spiss inn etter ca 3-4 minutter. Holdt skuddet og fulgte litt med på den  - virket noe sjenert.... kanskje den har fått som hatten passer av noen andre? .... - og vipps inn fra sia kom det en rakett av en 6-takker som stilte seg opp med breisia til. *pang* - så var min kvote tatt.

Senere på kvelden var jeg med kona ut og lokket inn ei geit. Lørdag kveld forsøkte vi på ny og jeg lokket inn en spiss som kom etter ca 15 sekunder (litt annet terreng), og vipps så hadde hun tatt sitt første vilt (tok jegerprøven i vår), og kvoten hennes var tatt.

Søndag morgen ble jeg med onkelen ut i et annet terreng. Lokket inn en 5-takker (skulle vært 6, men har nok fått en skade....) etter ca 6-7 minutter og så fikk vi den og. Utrolig gøy og spennende. Fantastiske opplevelser i kø hele helga. Det hører også med til historien at kona ble med ei venninne ut på søndag kveld og lokket inn en bukk der og.

 

Denne helga går nok ned i min historiebok som relativt god... 

 

Et par spørsmål;

1. Så en som spurte "er brunsten forsinket i år"? ... mye respons på lokk - kan det hende at brunsten blir forsinket som han skrev? I såfall - vil vi kunne risikere å ta bukken før han har bedekka geita?

2. Alle de vi har sett og vært med på, så har bukken hatt utras på 20-40m og brukt sitt siste åndedrag på å virkelig prøve å leke gjemsel med skytter. Alle har vært perfekt satte lunge/hjerte-skudd med 6,5*55 og 30-06. De som skriver "Datt i smellen"... er det et annet ord for "bomma litt" eller "hodeskudd"? ..... eller er det bare bukkene her i området som er litt ekstra lurne og vil spille oss et siste puss?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Flying start som jeger :)
Når det gjelder rådyr og utras er det slett ikke uvanlig at de tar ut i en helsikes fart før de stuper døde inn under ei skjørtegran, ned i en kanal, eller inn i tett buskas.
Av og til må en nesten trø på dem for å finne de.
Jeg foretrekker derfor å skyte rådyr opp og fram i bogen.
Dermed tar en forhjulstrekket, lungene, og ofte blir det beinsplinter i ryggrad eller nakke, og de blir vanligvis på skuddplassen.

De klassiske "kjøttspareskuddet" bak bogen resulterer ofte i lange utras, det lengste jeg har hatt var på ca 150 meter, men det var tydelige blodspor hele veien og derfor enkelt og finne.
Men igjen, det skjer ofte uforutsigbare ting på jakt, det vil du nok erfare etter hvert ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, knutivars skrev:

Det hører også med til historien at kona ble med ei venninne ut på søndag kveld og lokket inn en bukk der og.

 

Denne helga går nok ned i min historiebok som relativt god... 

Du er storsinnet:D

Unnskyld. Bare måtte!

Gratulerer med flott helg.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, knutivars skrev:

Denne helga går nok ned i min historiebok som relativt god... 

 

 

Gratulerer med superfangst :) Er vel nesten litt kjedelig at jakta er over allerede? Hvilken lokk brukte du?

 

Fjernet unødvendig sitering. Moderator.

Edited by msteiro
Sitering
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...