Jump to content

Apporterende hund på jakt, uten bikkjekort?


Daniel84

Recommended Posts

Hei! 

 

Kjapt spørsmål: 

Er det greit å ha med apporterende hund i fjellet, uten å måtte løse/ha søkt bikkjekort? 

Apporterende hund må i så måte bli en mer human jakt, da rypa blir hentet med en gang, isteden for at den kan gjemme seg eller bli borte. 

Edited by Daniel84
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Bikkjekort?..... Hva er det for noe?

 

Det står vel på kortet ditt, om jakten er tillatt med hund eller ikke?

 

Men du forstår også at det er forskjell på støkkjakt med en apporterende hund og en stående fuglehund? 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Har spurt en god del kortselgere om dette, svaret har vært at hund er hund. Har en bikkje med skal en løse kort for jakt med hund. 

Hvorfor det i det hele tatt skilles på med og uten hund er mye mer interressant, spesiellt "i dag" med baglimit

 

Ok, takk for svar. 

 

Forøvrig godt poeng! 

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Daniel84 skrev:

Men du forstår også at det er forskjell på støkkjakt med en apporterende hund og en stående fuglehund? 

Joda..... og det finnes hunder som gjør begge deler..... eller ingen av delene. Mener du det skal være opp til kortkjøper å avgjøre om en hund har riktig eller feil adferd til å delta på jakten?

 

Det kan vel være andre grunner til at hunder er ikke er ønsket i ett jaktområde. Som konflikt med tamdyr eller fredede arter i området.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Daniel84 skrev:

Men du forstår også at det er forskjell på støkkjakt med en apporterende hund og en stående fuglehund?

Vet ikke hvilken hund du har. Men de fleste hunderaser kan vært til hjelp på fugle jakt, før skudd og etterpå. De "smarte" forstår nok raskest hva som foregår og forstår hva som må gjøres. Og med litt trening (les; mye) og tilitt mellom hundefører og hund, er det utrolig hva som kan benyttes både i skogen og på rype jakt. Ikke kun "stående", eller "støtende" fuglehunder.

 

Det nok er en fordel hvis en har en dyktig "stående fuglehund", men de er det langt mellom. Mange er brukbare, men ennå flere dårlige. (Normalt eiers feil). Gode støkkjegere, flerer oftest like mye fugl, som de med meget gode stående fuglehunder.

 

Meget gode "støtende fuglehunder", er kanskje bedre enn en "hvilken som helst" annen hund. Men jeg har eksempler på både andre typer jakthunder, tjenestehunder, brukshunder og div. andre, som kan være til stor hjelp. Bedre enn dårlige fuglehunder.

 

Kan nevne noen. 1) Buhunden til Svein Solie (R.I.P.), tidligere redaktør i bladet Våpen/Våpenjournalen, som var dyktig på fjellet og ganske eminent på skogen. Hunden stoppet og "pekte ut fuglen", nesten som en "stand" og reiste på kommando og apporterte. Og kunne "ringe" (runde og komme fra motsatt side) fugl i skogen og støkket så fuglen mot eier. 2) Arbeidskammerat av en bekjent politimann, hadde en tjenestehund (GSD), som gjorde det på samme måte som buhunden, bortsett fra "ringing". Den stoppet også og "pekte ut fuglen" og reiste fuglen, samt apporterte. Kunne nevnt flere, men skal avslutte med en bastard jeg hadde i oppveksten. Det var en blandig av Buhund og Norsk grå elghund. den fikk ingen opplæring, det kunne jeg ikke noe om. Men den lærte av erfaring, hva jeg ønsket. Den pekte ut vilt (fugl, hare, rev, m.m.) på bakken, som de to andre jeg har nevnt. Satt fugl i et tre, oppførte den seg som en "treskjeller". På ekorn i tre, pekte den ut viltet.

 

Så hva som er bra hjelp på fugle jakt, går nok mye på egenskaper (god nese, noe "kløkt") til hunden, eieren, trening/erfaring. Så ser en bort fra "elitehundene", kan de fleste hunder være til hjelp, selv for en såkalt støkkjeger. Mange av andre hunderaser kan enten støkke opp fuglen (som støtende fuglehunder), eller "peke ut" retningen fuglen sitter. Dressur og tillitt, gjøe oftest at hunden ikke ramper opp fuglen. Men, det gjelder alle hunder.

 

Da begynner det å bli vanskelig å skille på hvilke hunder som skal kunne tillates, ut fra din tankegang. Og som 32-40 Win nevner, så kan det være andre årsaker til, at grunneier ikke ønsker løse hunder i skog og fjell.

Link to comment
Share on other sites

Gode poenger fra Geco5 vedr bruksverdi i jakt av "utradisjonelle jakthunder".

 

Når det gjelder hvor vidt grunneier har andre grunner til ikke å ønske hund på eiendommen hadde i alle fall jeg forventet at det var tydeliggjort utover å ikke selge kort for jakt med hund. 

16 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hvorfor det i det hele tatt skilles på med og uten hund er mye mer interressant, spesiellt "i dag" med baglimit. 

 Kan det være så enkelt som betalingsvilje hos de som har hund som hobby i tillegg til jakt?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, MortenMoe skrev:

Kan det være så enkelt som betalingsvilje hos de som har hund som hobby i tillegg til jakt?

Eller:..... Det kan være så enkelt som at grunneierlaget har regnet seg frem til hvor mange jegere med hund som kan jakte i ett område, før antallet hunder blir så stort at hundene risikerer å forstyrre hverandre. Men, at det allikevel er plass til noen jegere til, såfremt de jakter uten hund.

 

Betydningen av å «tydeliggjøre» en begrunnelse utover «jaktkortet gjelder jakt uten bruk av løshund», må da ha like liten verdi som å spekulere i hvorfor reglene er slik?...... Eller å prøve å finne en dårlig unnskyldning for å bruke hund til tross for at jaktkortet sier noe annet?

 

Skal du jakte med hund, så kjøper du ett jaktkort der bruk av løshund er tillatt. Så enkelt er det.

 

For min egen del ville det aldri vært aktuelt i å jakte i ett område der jeg ikke kunne hatt med hunden min løs. Og det til tross for at min hund som regel er mere i veien, enn den er til nytte. (Selskapet derimot er uvurderlig 😉).

Link to comment
Share on other sites

 

32 minutter siden, MortenMoe skrev:

Helt enig 32-40 win. Men nå tolket jeg det slik at det var prisen på kortet (som stort sett her høyere) chiefen refererte til, og ikke regulering av antall.

Tror du ikke det kan være en sammenheng?

 

Hvis det i ett jaktområde er plass til X antall jegere med hund, og X antall jegere uten hund - er det ikke da helt naturlig at kortkjøperne, som ikke får bruke hund, kompenseres med ett rimeligere jaktkort?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MortenMoe skrev:

Helt enig 32-40 win. Men nå tolket jeg det slik at det var prisen på kortet (som stort sett her høyere) chiefen refererte til, og ikke regulering av antall.

Chiefen får svare for seg selv. Men jeg tror du tolker svaret hans feil. Han mente nok at med "baglimit" (1 - 3 fugl/dag), vil ikke de med gode hunder kunne felle noe mer, enn de fleste støkkjegere. I alle fall tolker jeg det slik.  Men dette er vel litt tullete å spekulere i hva han mente. Han bør nok svare selv.

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2018 den 6.35, Chiefen.v-2 skrev:

Har spurt en god del kortselgere om dette, svaret har vært at hund er hund. Har en bikkje med skal en løse kort for jakt med hund. 

 

Tiltredes.

Det spiller ingen rolle om bikkja går i bånd eller ikke, type hund, kortpriser osv.

Der hvor jeg jakter er det ikke tillatt med hund første periode, og har til gode å se noen jegere som da stiller med hund...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal jakte kan rettighetshaver stille hvilket som helst krav til deg. At du ikke skal ha med hund, betale ekstra for å ha med hund, dokumentere skyteferdigheter eller gå kledt som Borat.  Så er det da opp til den enkelte jeger om en gidder å jakte under gjeldende betingelser.

 

Hvis du går tur med hund derimot kan du selvsagt gå hvor du vil.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Geco5 skrev:

Chiefen får svare for seg selv. Men jeg tror du tolker svaret hans feil. Han mente nok at med "baglimit" (1 - 3 fugl/dag), vil ikke de med gode hunder kunne felle noe mer, enn de fleste støkkjegere. I alle fall tolker jeg det slik.  Men dette er vel litt tullete å spekulere i hva han mente. Han bør nok svare selv.

Akkurat.

 

Om hunden er løs, i bånd, eller langline går for det samme, er du på jakt er hunden også på jakt. Sitat fra SNO oppsynsmann. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Hmmmm..... hva da hvis man er to personer. En jeger med gevær og jaktkort men uten hund. Og en «tur-kompis» uten gevær og jaktkort, men med hund?

Vil annta at går kompisen uten våpen og med hunden i vanlig kort kobbel, samt ikke bidrar (eks. søk og påvisning av vilt) på noen som helst måte for å finne fugl, så er det "Allemannsretten" som gjelder. Men slikt kan det blir mye bråk av, så jeg tror ikke dette er noe å annbefale.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste skjønner hva formålet med den andre hunden er...sunn fornuft kalles det...

 

Men er vel en klassifisering av hunderaser som tilsier at visse raser løpende løs regnes som jaktende hund? Så med mindre kompisen din har med en chihuahua, tror/håper jeg oppsynet vil reagere.

 

Hvis det står at det er jaktkort med eller uten hund i et område, mener jeg det er lite tvil om hva som er lov å ha med på jakt og ikke. Så kan man prøve å kverulere/jukse seg unna så mye man gidder. 

 

Men med kontrollen noen har på fuglehundene sine vil det nesten være fordel å ha den i bånd :) 

Link to comment
Share on other sites

 

21 minutter siden, Geco5 skrev:

Men slikt kan det blir mye bråk av, så jeg tror ikke dette er noe å annbefale.

Nå var vel ikke dette en anbefaling. Men heller å se at dette ikke nødvendigvis er så «krystallklart» allikevel. Når slikt blir tatt opp i ett åpent forum, må det være lov å spekulere. Hvis ikke er jo svaret som alltid: «Spør kortselger/grunneier!». Det enkleste or ofte det beste (og det kjedeligste).😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...