Jump to content

Mitt liv som AR avhengig


Thor

Recommended Posts

  • 2 months later...

Siden et par intellektuelle kapasiteter har fått det for seg at jeg ikke eier noen skytevåpen får jeg nesten poste siste trinn i evulosjonen av The Panzer-Thumper. Det blir ikke noe mer å gjøre før jeg finner en .45-.50 demper med hurtigfeste som jeg liker.

 

Den gamle M4 kolben var litt for glad i å lage blåmerker på skulderen min, så jeg byttet den ut med en Magpul som virker mye behageligere. Buffer-røret ble byttet ut med en mer solid sak fra Strike Industries i samme slengen. Jeg venter nå bare på hylsefanger for å redusere bannskap og febrilsk leting etter rådyre hylser før neste tur på banen.

 

Magasinet som sitter i tar 9 skudd.

BE665984-1BE2-4881-9A66-443DD6F6D064.jpeg

Edited by Thor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var Grendelen fra i fjor omsider ferdig. Kombinasjonen av svart og oliven ser såpass bra ut at jeg ikke gidder å gjøre noe med det. Det hadde vært greit med litt mer MLOK nærmere receiveren, men med den handguarden og spiralflutet pipe bør det i alle fall bli nok kjøling. Jeg la på et vertikalgrep for sikkerhets skyld om handguarden skulle bli i varmeste laget om sommeren.

 

 

41201209-4CA9-4BB3-8FF5-2D41312E3117.jpeg

1C467F2A-C7E0-488B-8E69-27BF7A9B0BE0.jpeg

ACEF1A84-8B1B-41E8-B481-34FF3E1D0B3E.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Niks. Jeg har bare fått funksjonstestet den på 50 yards med 12-15 skudd med åpne sikter. PST’en var ikke Locktitet før i sekstiden i kveld. Jeg skal få skutt den inn på 200 så snart vi får litt brukbart vær. Det er meldt regn resten av uka før tempen detter under frysepunktet til helga. 100 yards blir vel seende slik ut med 120 grains ELD Match.

 

 

D0DB0ECD-5317-42DE-91D6-7498B7B02880.png

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg i alle fall testet SOCOMen med ny kolbe, det var som natt og dag. Med litt mer overflate og litt gummikappe merket jeg knapt rekylen fra 300 grains kuler på .45-70 nivå.

 

Dessverre kom jeg ikke særlig langt før Forward Assisten røk. Knappen løsnet fra kloa og slapp fjæra så den plutselig var i kontakt med BCGen. Regner med at Radical sender meg en ny til helga. 

 

I samme slengen glemte jeg hylsefangeren hjemme så jeg skjøt uten og ble positivt overrasket. Deflektorbremsen jeg har limt på deflektoren gjorde susen. Hylsene samlet seg fint opp en halvmeter fra meg uten en eneste bulk. Ingen avlat til hylsedjevelen i dag.

 

Jeg har ingen idé om hvor mange tusen skudd jeg har skutt med diverse former for AR, men dette er den første Forward Assisten jeg har klart å herpe. 🙄

 

Edit:

Når jeg pratet med folka på Radical ba de meg om å komme bortom, de holder til ti minutter nordfor meg. De byttet FWAen min mens jeg ventet og la på et $40 ti-skudds magasin i samme slengen uten at det kostet meg en cent.

 

Snakker om service! 😁

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Mk 12 er stas! Jeg kjenner en med en Mk 12-isj-rifle i 6,8 SPC - det lille ekstra dyttet som SPCen gir er ikke veldig merkbar når Mk 12-en veier såpass mye :P

Jevnt over har jeg ei greie for SPR- og Recce-AR, de er i hver sin ende av skalaen, men lell. Min rettrekker-AR er inspirert litt av begge deler, tung SPR-pipe, slankt 15"-forskjefte, demper, 1-6x-sikte og innskyvbar kolbe. Skal knipse et bilde når jeg gidder.

Link to comment
Share on other sites

DM rifler er ikke dumt. For min del har jeg ikke det helt store utvalget i 18-20" frittflytende. Konen holder i alle fall på med å leke seg med den 18 tommeren i .223 Wylde på bildet under for tiden. Den fikk ny interesse etter at jeg moderniserte den med ny kolbe, pistolgrep, brems, kikkert og montasje i fjor. Det sitter fremdeles et urgammelt Compass Lake avtrekk i den, som krever litt vel mye vedlikehold for å fungere. 

 

I år kommer jeg til å trappe ned AR produksjonen til eget bruk, siden jeg rett og slett begynner å gå tom for idéer. Nestemann ut er en 16" .22LR, som bør være klar for testing neste helg og deretter blir det et M16A1 retro bygg.

ABB7C898-CAB3-4418-BB32-DBC1DF923834.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg jaggu å vurdere flere prosjekter her. Det hadde vært litt moro med en 10.5" registrert SBR i 9mm klonet etter Commandoen. Det blir ikke enkelt å finne en flammedemper med tilsvarende utseende, så det er like greit å sette den opp med lyddemper i stedet.

 

Urk ... det er $400 i avgifter før man begynner å bygge. 

Edited by Thor
Leif - Skrive
Link to comment
Share on other sites

Kan godt være det er norske prisene på slikt som kødder med meg. Colt-magasinene er iaf mye dyrere enn Glocks her.

Ser du får tak i Glock 33-skd til rundt 30-35 USD i statene, ikke noe bad deal egentlig, spesielt sammenlignet med her hvor et G17-magasin koster 400kr+ :P  

 

Brownells Norge hadde tidenes prishopp nå nettopp, VLTOR MUR gikk fra 2200 til langt over 3000kr, og så har du denne her som koster 4000 kr i statene....

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

PuOTv0C.jpg

Fikk seg en runde med ecpaint her om dagen.

Hiperfire 24ECL-avtrekk, 18" mk 12-pipe med 1:8"-snurr, Ase Utra birdcage-flammedemper som fungerer som QD-punkt for demperen. 

Rifla er 855 mm med kolben helt inne, nå som flammedemperen er loctita på er den rundt 90 cent.

Kikkerten er en Vortex Strike Eagle 1-6x24 i en American Defense Mfg. Recon. De åpne siktene er Magpul PRO i stål. Tofoten vet alle hva er, og handstopen er fra BCM. Jeg skyter med kolben i 4. eller 5. posisjon avhengig av klestykkelse og plasseringen funker fint da.

 

Planen nå er en ny upper med en lett 16"-pipe som Vortexen skal på og som kan være litt mer egna til å skyte pippip i skogen, og så skaffe en bedre kikkert av type 4-16x eller 3-15x for denne "langholdsupperen".

Vurderte om jeg skulle smette på en Magpul UBR gen. 2, men da hadde den blitt enda tyngre. I konfigurasjonen på bildet veier den ca tre tonn 😛 

 

Thor, jeg håper du har bestilt en sånn her?

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Vekta baller fort på seg når man begynner å henge ting og tang på dem. Jeg pleier å ha det i bakhodet når jeg begynner på et nytt våpen. 

 

Jeg har sett at PSA har begynt med diverse piktogrammer på lowerene. Dessverre har jeg også sett at de har levert lowere ute av spec i den siste tiden. Ikke så gærnt som Poverty Pony, men det er uansett surt å finne ut midt i ett bygg. Spikes begynte med dette og jeg har aldri hatt noen problemer med deres greier.

 

Salongrifla jeg jobber på får PSA lower. Jeg kjøpte inn noen av de navnløse versjonene de hadde når de var på tilbud for en tid siden.

Link to comment
Share on other sites

Vi bygger salongrifle type Texas.

 

Denne lille rifla var fenomenalt enkel å sette sammen. PSA hadde et SHOT Show tilbud på ferdig upper med BCG og ladehåndtak for nesten halv pris. Det er vondt å si nei da. 

 

Jeg fant fram en PSA «navnløs» lower jeg kjøpte inn noen av på tilbud i fjor og bestilte en eske med deler fra den lokale pusheren og satte i gang. Resultatet sees på bildene.

 

 Upper: PSA med .22LR pipe med rett løpsdiameter og 1:16 stigning. MLOK hybridrail. BCG av samme type som CMMG.

 

Siktemidler: Nikon 3-9x Prostaff Rimfire med BDC 150 retikkel på Nikon M-Series Cantilever. MBUS som backup.

 

Lower: PSA strippet med Seekins Precision delesett, CMMG buffersystem og QD plate, RRA to trinns National Match avtrekk. CMMG magasiner. Magpul kolbe og pistolgrep.

 

Konen var tydeligvis fornøyd med sin femte salongrifle ...

 

 

59A9E143-39A1-48FA-806C-E5440BFBECC2.jpeg

E18F9DC2-F113-447C-B214-D5A3B0624705.jpeg

C314E6D3-399D-416B-8540-BE94769971C7.jpeg

B91DA4CB-1520-4DD8-960B-29D143CFFB5A.jpeg

8D69D42B-A646-49E3-8906-AF8676B77B9F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bonusrunde. Ikke AR, men i alle fall 5.56:

 

Under et konkurssalg for halvannet år siden fikk jeg en Savage M16/Nikon Prostaff BDC 600 riflepakke for en fenomenal pris. Dessverre var ikke personen(e) som satte sammen pakken spesielt kyndige. Med delte baser ble de kjipe ringene siktet var festet i tynt helt til maks på siktet og selvsagt varte de ikke mange skuddene før fremre ring tok kveld.

 

Jeg prøvde å sette på bedre ringer, men da ble siktet for kort så enden på visa ble at jeg satte på et par kjipe Weaver to skrue ringer og mistet interessen.

 

Jeg fikk øye på denne børsa når jeg hentet ut et våpen forrige helg og bestemte meg for å gjenoppta prosjektet. 

 

Sammen med delene til salongrifla over bestilte jeg like godt en 20 MOA EGW skinne og fjernet de delte basene. De var ikke locktitet engang. 

 

Skinnen ble beddet og utstyrt med et par Weaver 6 skrue Tactical ringer som ble honet før siktet ble sentrert og locktitet. 

 

Nå ser rifla mye bedre ut og blir nok tatt ut av safen igjen. Problemet er at nå blir det vel fare for at både stokk og sikte blir byttet ut, løpet blir gjenget, osv. 😁

3EED50AA-28A0-4A7A-8E17-E2E22E7D5010.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...