Jump to content

Mitt liv som AR avhengig


Thor

Recommended Posts

For en tid siden fikk jeg et spørsmål fra fruen om hvor det var blitt av en Bushmaster  karabin jeg kjøpte til henne for 17-18 år siden. Jeg kunne ikke huske å ha solgt den så det tok litt arbeid å finne det ut. Løpet lå sammen med diverse andre løp i overskuddshaugen min. Munningbremsen, som var pinnet og loddet, var kastet i søpla. Når jeg får behov for et delvis utskutt 16 toms løp får jeg dreie det ned, gjenge og krone. Handguards ble skrotet når jeg fant dem, ingen bruker Obama sized buttplugs mer. A2 Forsikte/gassblokk hadde jeg liggende i rotekassa mi, det kan i beste fall brukes som slosshanske. Upperen og BCG’en sitter på en annen rifle i .223 Wylde. Loweren med ytre deler sitter på rifla det er bilder av i denne posten. Kolbe og pistolgrep og buffertube osv., sitter på nok en annen rifle i 5.56.

 

Og sånn går nu dagan.

 

Det var da det gikk opp for meg at jeg er avhengig av å mekke AR. En rifletype som jeg aldri har vært spesielt interessert i å skyte med. Mine venner og min kone har nok oppdaget dette for lenge siden og utnytter det til det fulle. Senest i ettermiddag fikk jeg en forespørsel om å bygge en 5.56 pistol for en bekjent. Selvsagt uten å ta betalt.

 

Det er ett eller annet med modulariteten og enkeltheten i dette designet som får det til å klø i fingrene hver gang jeg ser en ny del jeg kan finne en eller annen grunn til å sette på et våpen. Byggesesongen min er stort sett over for i år. Nå har jeg et par måneder til å tilpasse og finjustere de fire AR’ene jeg har bygd siden det ble for varmt for å skyte ute dette året. Da kan jeg like gjerne skrive litt om det også.

 

Hva gjør man når man har en slik sykdom? Det beste jeg kan komme på er å begynne å bygge våpen jeg faktisk setter pris på. Et eksempel er den saken det er bilde av i denne posten. Jeg kaller den for «The Thumper». Når man kan blåse ut 300 grains piller i samme hastighet som .45-70 fra en AR så har man ei rifle som egner seg ypperlig for å lånes til gamlegutta på banen som fremdeles prater om puddelrifler og Barbie-våpen. Denne rifla får montert hylsefanger i stedet for fort-fort bryter siden ferdigrullet ammo ligger på ca. 20 kroner per smell.

 

Specs:

·        Kaliber: .458 SOCOM

·        Lower, bolt catch, mag catch: Bushmaster av fin årgang

·        Avtrekk: Polerte GI deler med JP 3.5# fjærer

·        Sikring: POF dobbeltsidig

·        Pistolgrep: M-249 SAW grep jeg ikke husker hvem som har produsert.

·        Kolbe og buffertube: Gammeldags 4 posisjon med en aluminiumskolbe av ukjent herkomst.

·        Løp: 16 toms 4150 rustfritt med 1:14 twist fra Radical

·        Gassblokk osv.: Også fra Radical, lavprofil

·        Upper med deler og BCG: Radical Firearms. Vanlige uppere har for liten utkasteråpning for denne patronen.

·        Brems: Radical Firearms Panzer. Fare for at den blir byttet ut med brems med hurtigfeste for demper.

·        Handguard: First Gen Hybrid Rail, 15 toms keymod.

·        Diverse stæsj fra Bravo Company (QD endeplate, håndstopp)

·        BUIS: Rimelige Ozark, offset A2 type. Jeg kjøpte inn et lass av dem for en stund siden.

·        Optikk: TBD. For nå satte jeg på en kjip Bushnell 2-7x i Weaver Tactical montasjer. Spaceren husker jeg ikke fabrikatet på. Skal uansett revideres.

·        Magasiner: Standard 5.56 metall magasiner. Vanlige 30 skudds magasiner tar 10 skudd.

 

 

Jeg skal teste den når jeg får tak i hylser og dier. Kuler er enkle å få tak i og store pistolhetter og passende krutt har jeg i søkk og kav.

thumper.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ikke vær redd for denne diagnosen. I Norge har politikerne vedtatt et handlingsprogram som skal kurere slike avhengigheter, så får du store problemer kan du bare flytte til Norge så gir politiet deg hjelp til å kurere avhengigheten.

Ellers så er min følelse mer i retning av rendyrket misunnelse og ikke så lite frustrasjon!  :S

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den foreslåtte kuren blir litt i drøyeste laget for meg. Jeg får heller slite med det.

 

Apropos Bushmasteren jeg nevnte i utgangspunktet: Tidligere i år fant jeg ut at stort sett allt som finnes i beholdningen vår av AR rifler er modifisert på en eller annen måte og lysten ble derfor stor på en helt standard M16A3 klone. Når Palmetto State Armory sendte ut en e-mail med knalltilbud på ferdig 20" upper med BCG kunne jeg ikke dy meg.

 

Bærehåndtak/A2 sikte, buffer, buffertube, A2 kolbe og pistolgrep fra nevnte Bushmaster ble installert på en strippet PSA lower som ble levert uten annen merking enn serienummer. Resten er helt standard GI deler produsert av DS Arms. Jeg flesket også til med ny rekylfjær.

 

Det eneste som er modifisert på denne rifla er at jeg har installert en plugg i pistolgrepet så jeg har et separat lagringsted for pusselapper i tillegg til olje og pussestokk, børster og justeringsverktøy for korn inni kolben. En Gapper er installert for hjelpe med den håpløse avtrekkerbøylen og selvsagt en AccuWedge for å stabilisere tilpasningen mellom upper og lower.

 

Øynene mine er ikke det de var når jeg var 30, men jeg setter fremdeles pris på å skyte med åpne sikter på 2-300 meter bare blinken er stor nok ☺️

31433022_10155061315701525_6324918351725131530_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Erlend Meyer said:

Thor: Følger du ikke med? Disse ARene er jo komplett ubrukelige til alt annet enn massedrap. Gammalt 60-talls ræl uten bruksområde for seriøse jegere og skyttere...

 

Jeg har hatt problemer med at disse våpnene har lurt seg ut av våpenskapene om natta og massakrert og lemlestet og greier. Jeg prøvde å låse dem fast med kjetting, men da kom ACLU og truet med å demonstrere foran eiendommen min siden jeg diskriminerte svarte rifler. Jeg har inne en anke fordi jeg måtte lenke en del blå, brune og grønne rifler også, men i mellomtiden ser det stygt ut. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mer fra årets produksjon til eget bruk.

 

Her er fruens to 5.56 viking-karabiner. Jeg har døpt dem Thunderbolt & Lightning (very, very frightening). Den svarte rifla er det som er igjen av den mye omtalte Bushmasteren, dvs. ingenting. Man får assosiasjoner til diverse syttitallsband.

 

Jeg kjøpte inn to stk. Spikes viking lowere for litt siden. Begge disse ble prompte beslaglagt av fruen. Kolbe, pistolgrep og avtrekk ble flyttet fra Bushmaster loweren til den ene vikingen. Den andre ble bygd opp fra grunnen. De to lowerene er egentlig veldig like. Den ene er aksentert med titanbolter og titan mag catch pluss nikkel-teflon buffertube for å matche løp og BCG, mens den andre er I helsvart. Eksteriørdeler er fra Yankee Hill, Seekins Precision, Badger Ordnance,  Strike Industries og Battle Arms. FDE rifla har Magpul kolbe/pistolgrep, mens den andre har MFT kolbe og XTech justerbart pistolgrep. Alt dette er optimalisert for små hender. Avtrekk I begge er Franklin 3gen. Jeg har sett skrevet mye rart om disse avtrekkene, men de brekker som en istapp rundt 2kg på enkeltskudd og har bare en antydning til slark på dobbelskudd. Dette forventer man egentlig av avtrekk som koster 1.5x+ Geissele.

 

Den svarte upperen satte jeg sammen for snart 14 år siden og oppdaterte litt i fjor. Jeg husker ikke produsentene og løpet ble uansett byttet for rundt fem år siden. Handguards er drop-in Command Arms. Slike handguards er befriende enkle å montere. Man fjerner den fremre rembøylen og railen låser alt i senter på festet. Lang rail gir massevis av plass til en HISS håndstopp. Skur er byttet til Yankee Hill og en 3-prong flammedemper er benyttet I stedet for brems. Siden løpet ikke er frittflytende har jeg ingen betenkeligheter med å feste en Versa-Pod spigot på bajonettfestet. Dette våpenet skal snart inn til en kompis av en kompis som har startet et Cerakote firma - som et testprosjekt.

 

Den andre upperen har jeg beskrevet før. Den består stort sett av DS Arms deler med Geissele M-lok handguards og gass-system. BUIS er Magpul og den sinnsyke bremsen er Yankee Hill’s Annihilator. Man kan skjære seg på den. Yankee Hill har også levert rails og håndstopp. Det er bare QD festet for Vortexen som ikke holder mål fargemessig på dette våpenet. Det skal også Cerakotes.

 

Sorry for bedriten kvalitet på et par av nærbildene.

IMG_0211.JPG

IMG_0220.JPG

IMG_0213.JPG

20180602_150338249_iOS.jpg

7C593786-316B-4FC4-8CFD-BE53079DA040.jpe

8C754B4C-866F-406D-9F5C-200FDF88278E.jpe

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da var jeg stort sett ferdig med årets siste (Trur eg) nybygg til eget konsum.

 

Denne gangen benyttet jeg et matchende par med Matrix receivere. De er bygd opp med deler fra Seekins Precision, DSA og 2A Armament. Railen er en 15" Gunworks hybrid og løpet er 20" spiralflutet rustfritt fra Bear Creek. Gass-system er Odinworks. BCG er fra Radical Firearms.

 

Kolbe fra DSG på DSA receiver extension. Pistolgrep er gode, gamle Magpul. Også denne gangen benyttet jeg det gamle trikset med å polere GI deler og putte in 3.5# JP fjærer. Sjarmen med det er at hvis jeg bytter til f.eks. Geisselle så har jeg et ferdigpolert avtrekk til neste bygg.

 

Det er vel relativt lett å se på magasinet at våpenet er kamret i 6.5mm Grendel.

 

Optikk og montasje mangler. Siden dette er et kosevåpen for 500 meter bane kommer jeg til å legge i litt penger her. Flammedemperen blir nok også byttet ut med en brems når jeg finner en jeg liker. Avtrekk? Vi får se etter at optikk er på plass. Har sikkert en montasje og en kikkert liggende som kan benyttes i mellomtiden.

C1580B06-7A3E-43DF-AF46-0DA3E5D3687A.jpeg

Edited by Thor
Skriveleifer og et par tillegg.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gidder en av moderatorene å bytte ut de to surrete bildene fra forrige ukes post med disse to? Posten har gått ut på dato for editering.

 

På forhånd takk.

 

- Fikset bildene og sletter følgelig disse to fra dette innlegget. - Ei tohi varjata, mod

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for overnevnte.

 

Postmannen kom med et par pakker til meg i dag. Den ene har noe nytt dill jeg skal prøve: Deflector Brake.

 

https://www.deflectorbrake.com/

 

Dette et rett og slett en myk pute som limes på brass deflectoren og lover at hylsene ikke fyker faenivold lenger og at hylsene ikke får skader når de treffer den. Skyter man f.eks. 300 BLK får man en kjekk bulk på hylsehalsen på stort sett hver eneste hylse. Putene skal byttes mellom 300 og 1000 skudd.

 

Vi får se hvor bra det funker. Jeg kjøpte 16 av den og har festet dem på en .300 BLK og en .458 SOCOM så langt.

 

Det fulgte også med noen prototyper av noe de kalte Charging Glass. Dette er en liten plastlapp som limes på loweren der ladehendelen tar borti. Disse fungerer faktisk. Ladebevegelsen virker mye glattere og er nærmest lydløs. Jeg merket det spesielt på .300 BLK karabinen jeg festet den på, fordi denne har captive buffer system. Spørsmålet er vel hvor lenge de varer?

 

Den andre pakken jeg fikk var den månedlige forundringspakken min. Her fant jeg en 13" M-Lok handguard med ekstra rails fra PEW Mfg. pluss Odinworks gassblokk og karabinlengde gassrør. 

 

Sukk. Jeg trodde jeg var ferdig for i år.

A0F88F87-5DB9-490B-A7E8-A56F8A77F3B4.jpeg

54001725-4E6A-4211-8B84-AE14C9327250.jpeg

Edited by Thor
La til produkt url
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har man kjerre får man hest.

 

Jeg fikk som nevnt en kjekk m-lok hybridhandguard i karabinlengde, med gassblokk og rør, i den månedlige forundringspakken min. Jeg har ingen rifler som trenger det, så da er det bare å brette opp ermene igjen. Det smarteste jeg kunne komme på i karabinklassen var ei kulesprøyte i 7.62x39mm for den samme kjipe ammunisjonen jeg mater østblokkvåpen med.

 

Etter et par telefonsamtaler fikk jeg napp på et skambillig 16" løp i 7.62x39mm og en deal på en Spikes Tactical upper/lower combo ferdig cerakotet i FDE for kun prisen av loweren. Fikk til og med luke og FWA ferdig montert. 

 

Da er det ikke så mye som gjenstår. Jeg har mesteparten av lowerdelene liggende, samme gjelder buffersystem og kolbe. Jeg trenger en BCG for 7.62x39 og et pistolgrep i FDE, men det kan vente til loweren er bygd ferdig. 

 

Tipper denne ender opp med flip-up sikter og et rødpunkt.

 

Vi får se om noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Da var låsekassene i hus. Jeg bestilte et matchende receiver sett i Flat Dark Earth fra Spikes Tactical som var solgt råbillig med kosmetiske feil. Hverken jeg eller to av gutta på klubben kunne se noen feil på dem så det var tydeligvis en meget grei pris. Løpet ser også ut som en fenomenal deal. Sekstentoms rustfritt heavy barrel uten fluting denne gangen. Inspeksjon viser ingen maskineringsmerker og kammeret er godt skåret. Løpet ble levert med 1 MOA garanti, men jeg tipper det kan bedre.

 

Jeg har allerede satt sammen loweren med Spikes Battle Trigger, POF sikringsfløy og 2Am Armament ytre deler. Upperen får vente til Home Depot får inn en 1-1/8" kråkefot til momentnøkkelen min. Når den kommer inn kommer UPS med sikter, BCG og 7.62x39 magasiner omtrent samtidig. Da er det bare montering av rails og optikk som gjenstår.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Etter litt fundering er rev. 1 av The Thumper aka. El Bruto ferdig. 

 

Kall meg gjerne ei pyse, men jeg ønsker ikke nytt medlemskap i halvmåneklubben, så jeg satte på en Vortex rødpunkt med laaang øyeavstand. Denne gav masse plass til et par Magpul MBUS BUIS også.

 

Det er tvilsomt om denne rifla blir skutt stort lengre ut enn 150 meter. I alle fall med 5-600 grains kule. Ellers blir det bare klikk-maraton for å få nok høyde.

 

Neste revisjon blir sannsynligvis demper på brems med hurtigfeste og 3-4x restlysforsterker. 

E306E8EC-624E-4204-946B-C7ADBB4DEEC7.jpeg

 

For de som ikke er kjent med .458 SOCOM patronen: https://www.wilsoncombat.com/458-socom/

Edited by Thor
La til link til Wilson Combat
Link to comment
Share on other sites

Drittvær på 4. Juli i dag, så jeg mekket litt mer AR. Den nye Grendelen fikk midlertidig kikkert, en steingammel Simmons 3-9x50, og montasje, mest for å se hvordan jeg vil ha det og for funksjonstest på bane. Dette må imidlertid vente til jeg får kammertolkene jeg venter på.

 

Det høres muligens litt rart ut å insistere på å sjekke headspace før man skyter en AR, men jeg ser på det som en sikker praksis. I dette tilfellet er det egentlig mer enn det. Bolt Carrier Group og løp kommer fra to ulike produsenter som kan operere med helt ulike toleranser. Det som er enda viktigere er at 6.5 mm Grendel kommer i to versjoner. Både løp og BCG er solgt til meg som type II, men alle kan gjøre feil. Mikser man disse får man enten et våpen som ikke kamrer eller et våpen som separerer hylser.

 

Ellers så ble A2 flammedemperen byttet ut med en Odinworks kompensator. I tillegg til å være en av de få brukbare kompensatorene for 6mm og 6.5mm med 5/8 gjenger er den helt  genial for late skyttere. Man skrur den bare rett på løpet med en dæsj Rockset og strammer til uten å bry seg om timing. Deretter timer man med titanhylsa rundt selve kompen og strammer til fronten og sikrer med tre settskruer.

D7D469E0-E3BF-4E77-B56E-816E0BF4EFF8.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da var Avtomat-15 omtrent ferdig. Siktemidlene er provisoriske, men det holder til testskyting i alle fall. Jeg er tydeligvis tom for M-Lok hurtigfester for rem også. 

 

Jeg lurte først på å Cerakote handguarden i FDE, men nå synes jeg egentlig det ser bra ut. 

 

 

F3E83B7D-5188-4E06-A6EF-49621BF383A8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg har avsluttet mekkingen for i år kan jeg se tilbake på fjorårets produksjon. Disse våpnene er 100% ferdige, om man kan si det om AR type våpen.

 

Her er en søt, liten karabin i .300 AAC Blackout. Denne ble bygd på en massiv Noreen lower med JP avtrekk og POF sikringsfløy. Resten av delene i loweren er DSA, såvidt jeg husker. Buffersystemet er Armaspec’s lydløse one-piece løsning. 

 

Løpet er medium profil i rustfritt med 1:8 twist fra Odinworks. Gass systemet er pistol lengde. Bremsen er AAC’s originalbrems med 51T hurtigfeste for demper. Jeg husker ikke hvor jeg fikk handguarden fra, men mesteparten av møblementet er Mission First Tactical pluss Magpul pistolgrep og backup sikter. Jeg bruker kun magasiner med oransje followers og bunner i dette våpenet. Å dytte et magasin ladet med BLK inn i et våpen i 5.56 NATO er mildt sagt oppskriften på en dårlig dag.

 

Optikken jeg har valgt er Nikon’s sikte med kulebanekompensator for både over- og underlydspatroner i 300 BLK. Det er et greit retikkel og forstørrelsen er 2-7x, noe som er helt kurant til denne patronen. Jeg liker tårnene med hurtig reset uten verktøy. 

 

Alt i alt en kjekk liten karabin som er såpass eksotisk at den får være i fred for kjerringa.

96D31D1E-8805-475A-BCA8-0FF503C77202.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Match i utlandet i helgen, long story short, AR-15 liker ikke sand. litt teit stage med kompen 2cm over sand sidelengs, selv om jeg tok den da med bolten opp for å ikke få gass ned og sand inn der, gikk det crapola. 

 

thor, vertikalgrep er fort superkorte saker man har på seg i bil 😛 

Link to comment
Share on other sites

AR-15 klarer å tygge masse sand den hvis den er bygget for felt og ikke for gaming.

 

Du får utvide horisonten din litt lengre enn spandex mafian i gilde farger. Slike korte vertikalgrep er ypperlige som lagringsplass for smådeler og de er veldig greie når man bruker et gjerde eller ei grein som støtte også. Jeg bruker som regel ikke tofot på den greia der så vertikalgrepet gir et ok anlegg mot planet i pick-up trucken min med kort magasin. 

 

Den karabinen der har rom for ting og tang (linsepenn, reservedeler, batterier, osv, osv) både i vertikalgrepet, pistolgrepet og kolben.

 

PS.

Var det dynamisk-gutta som gikk i tog i Oslo her om dagen? Klesdraktene kunne minne litt 😀

c54qu-qwyaavcqt.jpg

Edited by Thor
Glemte å legge inn vitsebilde.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vedr. AR-15 og sand: jeg finner denne videoen litt morsom. Mannen må pakke hele utkasteråpningen med våt sand før han klarer å framprovosere jam.

 

 

 

Jeg har også et par av disse BCG'ene i noen våpen. Som jeg har antydet tidligere så går min smak mest i større greier enn AR-15 og DSA var en av pionèrene innen FAL produksjon after the fact. Sand cuts er noe de har tatt fra FAL designene sine og overført til AR-15. De er forholdsvs rimelige, rundt $130 per stk. for the peasantry. Jeg får dem noe billigere etter at DSA ble obs. på at jeg er en av de kundene de har hatt lengst forhold til.

 

 

16061_1_.jpg

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

kom 6  skudd jeg, nok sand til jam, så nok til å få primere til å sprute ut siden ting ikke var skikkelig i battery, god stemning, stod og rensa sand ganske lenge, og har nå en plukke alt i atomer jobb jeg ikke helt gleder meg til.

 

Kompen var uten tvil problemet

Link to comment
Share on other sites

Det verste som skjer er vel at når du omsider tar den frem igjen oppdager du at det ikke bare var møkk og sand, men også en solid dose taktisk glitter... og at det nå sitter dønn fast.

 

 

Sånt skjer visstnok til stadighet har jeg blitt fortalt.

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

Jeg har klart å skitne til både G3 og CETME til de stopper opp jeg. De er også langt mer kresne på ammunisjon.

 

Oljeskift på en AR går relativt kjapt det hvis man har en sprayboks med bremserens og en grei kompressor. Jeg gidder ikke strippe ned noe dypere enn bolt og buffer uansett hvor skitne de er.  Etterpå pusses løpet på vanlig måte etter bruk av kammerbørste. 

 

PS

Ikke la bremserensen gå i blomsterbedet til kjerringa. Hun blir sur.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Thor skrev:

Jeg har klart å skitne til både G3 og CETME til de stopper opp jeg. De er også langt mer kresne på ammunisjon.

 

Alt stopper med feil behandling, siktet mer til hvor enkelt det er å plukke AG3/G3 i deler for en god vask. Høres ut som AR er litt mer komplisert? 

Link to comment
Share on other sites

AR har en del kriker og kroker i loweren som er vonde å komme til uten demontering, spesielt under varsler og rundt knasten som holder bufferen fra å gå fremover. Vet ikke om det er verre eller lettere på CTR kontra milspec?

 

Avtrekket på AG3 er jo et rent h. å demontere for grundig puss (altså ikke basic demontering som man gjør i grønne klær) ift. AR, hvor det bare er to pinner som må dunkes ut, og avtrekket kan mer eller mindre løftes rett opp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JohanPaaSnippen said:

om du har sett noe på kalibrene som Alaska Magnum ARs lagde: .375 Grizzinator og .460 Grizzinator?

 

Nei, jeg vet lite om GrizzinatAR patronene. De er rene villkatter såvidt jeg forstår og jeg har null peiling på tilgang på hylser eller hvilke magasiner de går i. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Ei tohi varjata said:

AR har en del kriker og kroker i loweren som er vonde å komme til uten demontering, spesielt under varsler og rundt knasten som holder bufferen fra å gå fremover. Vet ikke om det er verre eller lettere på CTR kontra milspec?

 

Jeg gidder aldri å ta ut bolt stoppen, selv om jeg har et spesialverktøy for å få inn splinten som holder den. Bremserens med sugerør på dysa og luftkompressor fikser den biffen. Buffer retaineren er stasjonær og trenger som regel ikke å tas ut. Det er uansett lett å ta den ut for dere som bare har lov til å ha faste kolber 😉

Link to comment
Share on other sites

Nå i dag kan du ha hvilken som helst kolbe så lenge totallengden er minst 840mm med kolben slått inn/skjøvet inn. At dynamisk-gutta bruker ACE-kolber er vel fordi de er mer prakt.. dynamiske enn skranglete skyvekolber.

 

Jeg traff en overivrig selger i ei våpensjappe i fjor som nesten jaga meg ut når jeg spurte hva GRS Bolthorn koster med foldeadapter (utstillingsmodellen var utgaven med fast kolbe). Det er jo streeeeeeeeengt ulovlig med foldekolber, må du vite, det fikk han beskjed om når han kjøpte Butler Creek-foldekolbe til Minien sin for xx år siden..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK, jeg så aldri et nytt sivilt våpen med teleskopkolbe i Norge, men det er 20 år siden.

 

Poenget er uansett at disse kolbene har buffertuben sikret med en Castle Nut. Denne har en slem tendens til å løsne når man minst trenger det. Følgelig niter man toppen av bakplata inn i et spor i mutteren som er laget for det. Baksiden er at man må til med Dremel for å ta av buffertuben. Noe man aldri gjør for normalt vedlikehold.

 

M4 kolber trenger ikke være skranglete. Jeg gav opp kommersiell spec for lenge siden. De som har mil spec dimensjoner for kolbe og receiver extension er vesentlig tightere. Man må nesten bruke litt makt for å manipulere dem.

Link to comment
Share on other sites

Det går som regel greit med mil spec uansett hva man mikser. Jeg tror ikke jeg har satt sammen en eneste AR med extension og kolbe fra samme produsent.

 

Jeg vurderer ny kolbe til denne. Når jeg produserte tomhylser til den her om dagen ble den lille kolben litt slitsom med bare en tynn t-skjorte mellom meg og rifla. Jeg var ikke fornøyd med Magpul siktene heller, så de ble byttet til Diamondhead som funker bedre for kort hold. Det var enkelt å synkronisere dem til rødpunkten. Bravo Company håndstoppen likte jeg heller ikke så den ble byttet ut med en søt, liten sak fra Guntech.

BA1ABC7C-4FBA-4FE7-A7A4-07E933CE732C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Her er en annet lite leketøy jeg satte sammen i fjor.

 

Denne er også basert på Noreen Billet lowerene jeg kjøpte inn på konkurssalg i fjor sommer. Loweren ble rigget med DSA deler og Franklin 3gen binær avtrekksgruppe. Handguards er samme keymod som .300’en over. Jeg tror jeg plukket dem opp på samme gunshow som løp og upperen til denne.

 

Dette er, selvsagt, en 9x19mm konversjon for Colt (32 skudds) magasiner. Dette er gjort enkelt med å installere magasinblokk som holdes på plass av bolt stoppen. Noen perfekt løsning er det ikke, men det gjør det mulig å skifte til f.eks. Glock magasiner senere. Standard magasinutløser fungerte ikke i dette tilfellet, men Spikes har en spesialdel som fikset problemet.

 

Det mest kompliserte med direct blowback AR i noenlunde voksne pistolkaliber er å få ned farta og kraften på bolten. Kjører man et standard oppsett her bør man ha plenty reserve boltstopper på hånd. Jeg har angrepet problemet på tre kanter i dette våpenet: Ekstra hard rekylfjær, H2 buffer og en stopper i bunnen av buffertuben. Jeg ønsker nok fart til å kunne blåse ut 4-5 skudd i sekundet uten å ødelegge noe, så man ender uansett med et kompromiss.

 

Dette bildet ble tatt før jeg installerte Strike Industries Mini King Kompen på bildet under. Ikke akkurat verdens største utvalg her.

 

Ellers er møblementet en salig miks av Strike, MFT og Magpul. Siktemidlene er Diamondhead BUIS og et Sightmark holosight med 3x forstørrer som jeg fikk for en fenomenal pris på Academy. Det er mer enn godt nok for denne typen bane-leketøy.

 

87FFC163-40B0-4E9B-AEB0-298EA998AF78.jpeg.00baf4e8f0a5fb6ba35576dde422a9fe.jpeg

 

 

0A991A1B-C598-40B5-9FE4-0848BF794D4C.jpeg.9ce9ea0b15e9b6c273d168bf60d7809b.jpeg

Edited by Thor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om interessen for denne tråden begynner å dabbe av, så dette blir den siste posten på en stund: Enda et våpen fra i fjor.

 

Jeg har postet denne i en annen sammenheng, uten så veldig mye detaljer: Det er en AR pistol som er bygd på de samme Noreen billet lowerene jeg overtok fra Gander Mountain’s konkursbo. Mesteparten av delene i loweren er mil-spec DSA, utenom avtrekksgruppa som er Franklin 3gen binær med dobbeltsidig sikring. Buffersystemet har jeg optimalisert over tid og består nå av en ekstra hard fjær, H1 buffer med KAK Shockwave pistolbuffertube og «skinne» montert på en LAW Tactical foldeadapter. Remoppsett blir alltid køddete med denne typen våpen. Jeg har droppet den vanlige endeplata med QD og benytter basen på LAW adapteren i stedet for ettpunkts bæring. For topunkts finnes det innebygget adapter på handguard. Det eneste oppbevaringsrommet på dette våpenet er Ergogrip’et. Med Shockwave’n foldet går våpenet i en gym bag.

 

Upper/pipe er montert frittflytende, uten at det betyr så veldig mye for et våpen med 10.5“ pipe, som er beregnet på 25-100 meters hold. Det lar meg imidlertid skvise inn en lavprofil gassblokk så langt ut at jeg kan benytte karabinlengde gass-system og unngå de fleste varme- og erosjonsproblemene man forbinder med kortløpet AR i 5.56 NATO. Kompensatoren jeg har satt på den er en Radical Firearms Zero Impulse titanbrems. Jeg synes det er greit med quad rails på så korte våpen. Den ekstra vekten hjelper på rekylen når det går fort. Med store hender og Magpul håndstøtten får man egentlig et behagelig C-clamp grep på den. Den garanterer også at svak hånd ikke glir ut til kompensatoren når man skyter. Av juridiske grunner foretrekker jeg å unngå vertikalgrep på slike pistoler, siden det endrer bl.a. hvordan man kan lovlig transportere våpenet.

 

Våpenet er utstyrt med et Bushnell rødpunkt i høye Vortex montasjer. Det er mulig jeg bytter det ut med et holosight med tiden for å få litt lavere profil. Bildet er ikke helt oppdatert, back-up siktene er byttet ut med Magpul MBUS som jeg kjøpte inn i stort for en stund siden. Jeg har aldri prøvd å se hvor presist våpenet går, men den klarer 3-4 tommer på 100 meter enkeltskudd og solide torso treff på 15 meter på full rulle. Det går sannsynligvis bedre med anlegg og tid pluss interesse.

 

Dette har etterhvert blitt en av favorittene mine for moroskyting. Med kort løp og en ekstremt aggressiv kompensator er den vanvittig bråkete og lager et herlig lys-show som bonus. Jeg har opplevd at alle sluttet å skyte på 25 meter innendørsbane når jeg dumper et 30 skudds PMAG så fort det går an i binærmode. Det er stort sett bare ekte helautomatisk som trekker flere tilskuere, noe man skyter minst mulig pga. verditap hvis noe går i stykker.

E111647D-F78B-4A73-95B2-46819C0D782F.jpeg

84A538E8-8893-416B-B079-78D530C1F49B.jpeg

12AE091A-4D37-4C5A-8FD1-B0FC03F42E76.jpeg

Edited by Thor
La til bilde.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Bravo litt her og der, men jeg kan ikke huske å ha benyttet forskjeftene deres. Jeg ville ikke hatt noe problem med å brukt dem, de har stort sett bare positive tilbakemeldinger.

 

Ang. M-LOK vs. Keymod: For alle praktiske formål ser jeg helt den store forskjellen. Av de 8 våpnene jeg har bygget for eget konsum de siste 12 månedene er ett ren A2/A3, ett Picatinny, to Keymod og ett Keymod hybrid. De resterende tre er to stk. M-LOK og ett M-LOK hybrid.

 

Så lenge man fester ting og tang korrekt og bruker Locktite så løsner det ikke uansett. Det er viktigere å benytte riktig utstyr som festes på skjeftet. F. eks. plast picatinny rails på base til tofot er dårlige greier.

 

For å summere opp: Jeg er ikke fan av noen av dem, det er kun snakk om pris og tilgjengelighet på selve forskjeftet og det jeg ønsker å feste på det.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...