Jump to content

Hva slags våpen satt min bayonet på?


Tore24

Recommended Posts

Den ser litt svensk ut så det kan jo være et utgangspunkt. Hva er innvendig målet på døllen? Forsøkte å se hva tommestokken viste angående lengde men det lot seg ikke gjøre. Kan du skrive inn målene? Totallengde og lengden på døllen.

Link to comment
Share on other sites

Bildene er små, men jeg vil tro den har hørt til et norsk 18 lødig kammerladningsgevær. Merkingen kan tolkes som følger:

  • W M – Valdreske nationale Musketer-Corps
  • O C – Ourdalske Compagni («Aurdalske» på moderne norsk)
  • N 68 – Rodenummmer (soldat) nr. 68

Som regel er disse bajonettene kun merket med soldat- og kompaninummer, f.eks. C 68 (Kompani C, soldat 68).

Edited by Øyvind
Kolon ble automatisk til smilefjes.
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, DoctoRoy skrev:

Den ser litt svensk ut så det kan jo være et utgangspunkt. Hva er innvendig målet på døllen? Forsøkte å se hva tommestokken viste angående lengde men det lot seg ikke gjøre. Kan du skrive inn målene? Totallengde og lengden på døllen.

Total lenge 57cm

Kniven er 50cm

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Øyvind skrev:

Da er det nok en kammerladerbajonett. Har den våpennummer eller andre merkinger? Disse bajonettene ble laget ved Kongsberg våpenfabrikk, Liège i Belgia og Herzberg i dagens Tyskland og skilles ved hjelp av merkingen.

Det er kun de merkene jeg har tatt bilde av. Som er på bayonetten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...