Jump to content

Elefantbestanden eksploderer i Afrika..


pondoro

Recommended Posts

58 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Så vet dere det, dere som planlegger Afrika-jakt: Like godt å si opp jobben, først som sist! 

 

Tja, noen grunn til at ikke det samme skal forplante seg til andre land? Det er jo allerede reaksjoner mot å synge bæ bæ lille lam i barnehager, kanskje private barnehager blir stengt for barn av jegere pga mulig dårlig innflytelse, og at man risikerer å miste jobben om man legger ut bilde fra elgjakta på sin private fb-profil, også her på berget? 

 

Ellers er det vel ikke noen stor nyhet at jobbmulighetene innen viltforvaltning er små om en ikke har de rette holdningene. 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Som noen av dere kanskje har fått med dere, har det vært en diskusjon i "OT", i forbindelse med at moderatorkorpset har lagt en del tråder i "fryseboksen". Disse trådene handlet bl.a. om den nye moteretningen med "veganisme", folk som er motstandere av kjøttspising, og dermed jakt, og at halvreligiøse "synse"-faktorer ("moral og etikk") kan skape forbud mot ei heil næring (pelsdyr).

 

Jeg har hevdet at dette er forhold som vi, som skyttere og jegere, må kjenne GODT til, for å kunne forsvare våre aktiviteter mot mer (som oftest) eller mindre (sjelden) uvitende personer. Et prakteksemplar av førstnevnte kategori slipper seg sjøl løs, i fri dressur, på "Dagblad"-sidene på nett:

 

https://www.dagbladet.no/kultur/a-drepe-store-dyr-i-afrika-er-en-hobby/71202090

 

På foregående side i tråden har jeg lagt ut en kommentar til en tidligere artikkel i Dagbladet.

 

https://www.kammeret.no/topic/82801-elefantbestanden-eksploderer-i-afrika/?do=findComment&comment=1236780

 

Der spør jeg hva som skulle være forskjellen mellom jakt i Afrika, og norsk elg- eller hjortejakt. Det er nok temmelig nytteløst å spørre Marie Simonsen om det samme, hun har nok minimalt greie på norsk jakt, eller dyrelivet utenfor plenene rundt Oslo 3. Men hun er jo journalist av fag, og dermed burde hun jo, i det minste, søke opp artikler fra sin egen avis om temaet, før hun blottlegger sine manglende kunnskaper:

 

https://www.dagbladet.no/kultur/trofjakt-er-naturvern/60173770

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som skrevet opptil flere ganger før: Vi må SJØL forsvare jakt og skyting, mot folk som hevder dette er hhv. drapslyst og blodtørstighet, og trening til massemord. Det er, dessverre, svært få andre som gjør det for oss. Og tante Agathe og niese Lillegull tar kanskje slike artikler som dette for "god fisk":

 

https://www.dagbladet.no/kultur/jakt-som-rekreasjon/71184582

 

Her serverer Siri Marthinsen ei "salig blanding" av fakta, halvsannheter og reint oppspinn, kryderet med "ekspertuttalelser" fra likesinnede, utvalgt ved "cherry picking"-metoden (velge den ene rapporten/uttalelsen som støtter ens syn, og overse de 999 som konkluderer motsatt).  Og hun skriver rett ut at hun og organisasjonen NOAH arbeider for "rewilding", dvs. å fjerne lokalbefolkningen fra områder der det har bodd folk fast siden steinalderen, så de ville dyra kan overta. Hun påstår også at dyra lider pga. skadeskyting, men overser glatt hvordan rovdyr dreper byttedyr (og hverandre, ved revirkamper, når bestandene øker, som "dyrevennene" vil). Det lå nettopp ut en video av en bjørn som spiste på ei levende elgku, kua kunne jo glede seg over at den så rovdyr på kloss hold, i sine siste leveminutter.

 

"Antromorfieringen" (å tillegge dyr menneskelige egenskaper) når stadig nye høyder i populær-mediene. Da er det jo sel- (og -hval-) -vfølgelig at STASministeren må avlegge vår alles nye kjeledegge et statsbesøk:

 

https://www.nrk.no/finnmark/erna-solberg-motte-hvithvalen-hvaldimir-i-hammerfest-1.14594450

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎6‎/‎19‎/‎2019 at 5:55 PM, Jegermeistern said:

"Antromorfieringen" (å tillegge dyr menneskelige egenskaper) når stadig nye høyder i populær-mediene. 

 

Det har vært en serie på NRK fra Serengeti hvor en følger diverse "dyrefamilier" på nært hold over tid.
Blant annet sjimpanser, løver, hyener, elefanter og cheeta osv.
Alle disse har fått navn (naturligvis) og det florerer med uttalelser som morskjærlighet, følelser, savn, redsel, sorg, ansvar, sjalusi, lidenskap, forelskelse   osv osv....
Flotte sekvenser fra spennende natur og dyreliv, men etter mitt ringe skjønn ødelegges  det mye med denne "Disneyfiseringen".
 

Edited by seawolf
  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Jegermeistern skrev:

OBS: Jeg skrev fremmedordet feil: Det heter "antroPOmorfiering

Kall det "Disney syndromet. Da forstår leserne hva du mener.

Ikke bruk et ord som høres ut som en ubehagelig opplevelse hos kirurgen.😣

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde da Donald, Mikke Mus og Bernard&Bianca (tenker på Albatross Air hver gang jeg skal fly med Widerøe (og det gjør jeg ofte🤔)). Og Bambi og hele kostebinderiet. Labbetuss. Julius.

 

Vi ble jo ikke hjernevasket til å tro mennesker og dyr lever like liv. Hvor gikk det galt egentlig??

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det gikk galt da de disneyfiserte hjernevaskeprogrammene for alvor inntok TV-skjermene våre, og ditto artikler begynte å florere i tabloidpressen og diverse kulørte ukeblader. Det er vel sånn omtrent en liten generasjon tilbake i tid? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener en viktig forklaring på at det oftere "går galt" nå er at stadig færre har nærkontakt med f.eks husdyrhold og jakt. Å se dyr bli slaktet er helt fjernt for de fleste som vokser opp i dag. Jeg var med som sjåfør da klassen til yngstejenta fikk omvisning i slakteriet til Nortura. Glimrende opplegg syns jeg, nyttig å se hvor maten kommer fra. Flere foreldre til barn i klassen var derimot sjokkert over opplegget, og lurte på om skolen hadde vurdert om ungene kunne bli traumatisert... jeg mener å huske at to unger ble holdt borte fra denne omvisningen. Men kjøpe produktene til Nortura i butikken er greit!  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dagens Næringsliv forsvarer i dag på lederplass regulert "trofejakt", grundig og underbygd med henvisninger til FN-organisasjoner og WWF.

 

Lederen er et svar på professor Ragnhild Sollunds kritikk av XXL-sjefen (og alle andre som jakter..). Den kritikken har det jeg har sett ikke inneholdt noe som helst referanser til annet enn professorene egne meninger og følelser. Professoren er kriminolog og forsker på aupairer og integrasjon og mangfold. Tro om hun gikk til media eller media til henne? Hennes påstander er rimelig drøye (feks lovlig regulert jakt fører til økt illegal jakt, jakt bidrar ikke økonomisk til vern av truede dyrearter).

 

20190716_060232.jpg.ade4ac21fdb1b5c0de8be0216d74fe08.jpg

Edited by Chiefen.v-2
Dr.. t Samsung autokorrektur.
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 9 months later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Hei, og velkommen til forumet!

 

Fredning, utnyttelse, "egne bestander" (ulv i Norge),  "fornøyelses"-jakt eller "offentlig slakt" av ville bestander, er et ganske betent tema. Dessverre preges det, i stor grad, av følelsesmessige argumenter, i stedet for biologiske. Det gjelder dessverre også, som i innlegget  @Chiefen.v-2 viser til over her, folk som tittulerer seg "professor".

 

Motstanden mot jakt har delvis grunnlag i eventyret om "Edens hage" i 1. Mosebok. Men alle bestander har "lemen-svingninger", sjøl om det kamufleres til en slags "likevekt-tilstand" for langtlevende organismer som mennesker, elefanter og blåhval.

 

Mange av problemene skyldes at 8 milliarder mennesker er alt for mye. Vi er en lemen-bestand på desperat vandring fra fjellet. De som har bekymringer for naturen eller de ville dyra, bør rette innsatsen mot å begrense folketallet (fortrinnsvis på andre måter enn Malthus sine: Krig, pest og hungersnød). I Norge er vi jo på rett vei, med 1,56 barn pr. kvinne.

 

Dessverre ventes det, i elefantenes rike, et fødselsoverskudd på 2 milliarder mennesker de neste årene. Disse menneskene må ha mat, dvs. det blir en storstilt oppdyrking av villmarka (vi har ikke plass til   mange milliarder mennesker her i landet, sjøl om noen tilsynelatende ser ut til å mene det, så vi kan nok, i liten grad, avhjelpe problemet). Hvordan elefanter, bøfler, neshorn, løver og hyener da skal få plass og finne seg mat, vet ikke jeg.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har syslet med bestandsdynamikk, med adskillig større tall (antallet egg fra sild-torsk-sei-hyse-lange-makrell og kolmule er stort!), kan jeg jo si at Rosling har "omtrent" rett. Denne videoen er kanskje noen år gammel, utviklinga i Afrika ser jo verre ut nå, enn det han viste.

 

Jeg vil bare nevne etpar småting som han var unøyaktig med:

 

Han "gikk ut fra" (ca. 3,00) at antall barn vil være 2, "controlled by love".

Han gikk ut fra at antallet barn i Asia vil gå under 2, men han sa ikke hvorfor/hvordan (men det er jo et godt marked for tørkede reinspeniser!). Det er ingenting som tyder på befolkningsnedgang, knapt nok stabilisering, i Asia. Må i så tilfelle være økt dødelighet, pga. den enorme forurensingen i industribyene, eller at KKP utvider folkemordene.

Han nevnte at det blir mange barn i Afrika, pga. fattigdom, og at de trenger dem som arbeidskraft. Men enda viktigere er mangelen på offentlig alderstrygd, får man ikke mange barn, blir man ikke forsørget, når man blir gammel.

Han delte inn i 15-års-sykluser. Det vi ser i post-industrialiserte land, er at kvinner utsetter å få barn, så generasjonsavstanden blir større. Dette gjør at folktallet går ned, sjøl om fruktbarhetstallet er det samme. Og fruktbarheten går jo ned , jeg nevnte 1,56 i Norge (2019? enda mindre i fjor?).

 

Og han var, så vidt, inn på noe viktig: Den katolske kirkens (beklager, @seawolf) motstand mot befolkningsplanlegging. Jeg har før referert til FNs mislykkede befolkningsmøte hos Chauchesco i 1974.

 

For villdyrene i Afrika er fortsatt befolkningsøkningen der det alt overveidende problemet, mye større enn lovlig og ulovlig jakt.

 

 

Edit.: Det må jo tilføyes at deler av det midtre og nordre Afrika har muslimsk befolkning, en del av disse er "salafister". Disse mener at man skal leve som på profetens (krig var med han) tid, og da er jo moderne prevensjon haram. Mobilteleoner, kalashnikov og cemtex er derimot innenfor.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Innimellom alle de dystre nyhetene for "Dyrene i Afrika, og alt de har å gjøre" (Egner), kommer det da, av og til, gode nyheter:

 

Neshorn tar ikke skade av å fraktes opp-ned:

 

https://www.nrk.no/urix/forskning-pa-opp-ned-neshorn-vant-alternativ-nobelpris-1.15644531

 

Godt nytt, også for våre hjemlige helikopter-flygende tamulver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...