Jump to content

Elefantbestanden eksploderer i Afrika..


pondoro

Recommended Posts

UK er i ferd med å innføre forbud nå, https://www.gov.uk/government/news/government-confirms-uk-ban-on-ivory-sales

 

De av oss som kunne tenke seg noe pent på stua i omsorgsboligen bør nok ikke vente for lenge.. Vestens tro på at vi må hjelpe afrika med alt er stor.

 

Jeg vet hva som er min gave til meg på en rund bursdag.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/6/2018 at 6:18 PM, DoctoRoy said:

Det virker noe merkelig i forhold til den ståheien rundt elfenben for litt siden. Hvorfor elfenbensforbud når det er et så stort overskudd av elefanter?

 

Problemet var vel i hovedsak krypskyttere som lot elefantene ligge igjen etter å ha kuttet av elfenbene, og at man derfor jaktet uforholdsmessig mange elefanter på kort tid. Lite bærekraftig på sikt. 

 

Dersom man fjerner forbudet igjen, og slutter med jobben mot krypskyttere, tror jeg at man fort vil redusere bestanden til et punkt hvor den ikke er bærekraftig lenger. I bunn og grunn handler det vel om holdninger til de som "høster" elfenben ulovlig, og som gir beng i forvaltningsplaner og fornuft. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, espenandre skrev:

 

Problemet var vel i hovedsak krypskyttere som lot elefantene ligge igjen etter å ha kuttet av elfenbene, og at man derfor jaktet uforholdsmessig mange elefanter på kort tid. Lite bærekraftig på sikt. 

 

Dersom man fjerner forbudet igjen, og slutter med jobben mot krypskyttere, tror jeg at man fort vil redusere bestanden til et punkt hvor den ikke er bærekraftig lenger. I bunn og grunn handler det vel om holdninger til de som "høster" elfenben ulovlig, og som gir beng i forvaltningsplaner og fornuft. 

 

Anti-poaching arbeidet stopper ikke selv om en begrenset jakt blir legalisert.....krypskyttere som ikke overgir seg blir skutt på og i ytterste konsekvens drept.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et av de vanlige anti-jakt-oppslagene i Dagbledet i dag, denne gangen er det sjiraff som er felt.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-poserer-den-amerikanske-trofjegeren-med-den-utrydningstruede-sjiraffen/69922637

 

Jeg skrev ei melding tilbake til journalisten, men har ikke særlige forventninger om noen forbedring i omtalen av jakt i Afrika:

 

 

"Hei!

 
Hva tror du reaksjonen ville blitt i "sosiale medier", hvis man postet et bilde fra norsk elgjakt, der en jeger poserer med en skutt 16-spiring, med teksten: "Norsk jeger skjøt utrydningstruet elgokse"?
 
Eller samme oppslaget om reinen i Forolhogna: Bare etpar tusen rein av denne "stammen" i hele verden, og så skyter norske reinsjegere masse storbukker! Fy-fy!!!
 
Forholdet er nemlig det samme i Afrika. De "rødlistede" artene (alt kan bli "rødelistet", mulig unntak er vel forkjølelsesvirus) forvaltes innen bestemte områder, på akkurat samme måte som norsk elg og villrein. Og stammene må reguleres, akkurat som skandinavisk ulv og bjørn. For å sikre stammen, må man ha flest mulig "produksjonsdyr", dvs. voksne hunndyr. Man trenger derimot ikke så mange hanndyr, og siden det, stort sett, fødes like mange individer av hvert kjønn, må en del hanndyr tas ut, for å skaffe plass til flere hunndyr. Hvis det blir for mange hanndyr, sørger de forresten delvis for dette sjøl, gjennom revirkamper (som vi ser med "norsk" ulv).
 
De som forvalter nasjonalparker/leveområder, må altså sørge for å ta ut en del hanndyr. De har da valget mellom å gjøre dette sjøl, eller å la "trofejegere" gjøre det. Den sistnevnte gruppa er villig til å betale et 5-6 sifret dollarbeløp, for å gjøre jobben for viltforvalterne. Da er valget forholdsvis enkelt for de fleste, unntatt for de kunnskapsløse "dyrevernerne" på sosiale medier.
 
Hvis man ser på dyrebestandene i Afrika, er de ikke på noen måte truet, der som det tillates at deler av bestandsoverskuddet tas ut ved trofejakt. Da får man inn midler som kan gå til forvaltning og oppsyn, og lokalbefolkningen får arbeid i forbindelse med jakta og trofebehandlinga. Og kjøttet fra spiselige arter går til lokalbefolkninga, det blir ganske mange middager av en voksen elefant! Og når lokalbefolkninga får del i utbyttet fra jakta, er de også interessert i å holde bestandene høye, og støtter opp om tiltak mot krypskyting. Det motsatte har man i områder der det ikke er jakt, men "foto-safarier" etc. (Kenya er skrekkeksemplet), der villdyrstammene ikke er til noe gagn for befolkninga, bare problemer, f.eks. med oppspist og nedtrampet avling. Da ser man en annen vei, hvis det dukker opp krypskyttere. I områder der folk har nytte av villdyrene, har man ganske andre måter å behandle krypskyttere på.
 
 
Kan dere kanskje, for en gangs skyld, skrive en objektiv artikkel om viltforvaltningen i Afrika?
 
Hilsen
 
Kjell Arne Larsen"

 

  • Like 15
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Både VG og Dagbladet har trykket positive artikkler om (norsk) jakt nå i vinter,

Men det går i tull når de lager fyllmasse av artikkler de finner på nett og oversetter. De bare oversetter og legger ut uten å gjøre noen undersøkelser om hvordan er dette egentlig satt sammen.

For Sør-Afrika vil en med enkel googling finne solid informasjon om utviklingen i bestandene av villt som kort og greit parkerer enhver påstand om at jakt er et problem.

Link to comment
Share on other sites

På 6.6.2018 den 17.56, Elgjaeger skrev:

Var vanvittig med elefanter i Zimbabwe også, Vic Falls til Hwange. Så større og mindre flokker overalt, langs hovedvei og ute i bushen.

 

 

Hwange har en stor overpopulasjon av elefant..

Link to comment
Share on other sites

Det regnes med ca. 5% tilvekst årlig av elefantbestanden i Botswana.....5% av 230.000 = 11.500 dyr...

 

Det synes omtrent umulig å kunne skyte ned så mange dyr...både praktisk, ökonomisk og ikke minst politisk. Med andre ord, bestanden er helt ute av kontroll og har värt det i mange år..

Link to comment
Share on other sites

Og når man tar i betraktning måten elefanter livnærer seg på, vil det ikke ta lang tid før de mest utsatte områdene får alvorlige problemer.
Å være avhengig av sin lille åker og avling for å overleve kan lett bli sjanseseilas når flokkene trekker inn mot befolkede områder for å skaffe seg mat.

Men for all del, operatørene av fotosafari går vel gylne tider i møte med elefanter over alt og da er vel the bunny huggers happy?
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, pondoro skrev:

Det regnes med ca. 5% tilvekst årlig av elefantbestanden i Botswana....

 

54 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

De som har kikket på sånt hevder en elefantbestand dobler seg hvert 10.år om den ikke reguleres.

 

5 % pr. år over 10 år = bestanden øket med faktor 1,63. 7 % økning pr. år gir dobling på 10 år (her har jeg regnet med helt jevn økning i bestanden, som kanskje er vanlig i Afrika, på våre breddegrader er variasjon i årsklasser og fruktbarhet mer vanlig).

 

Eksponentrekning ("rentes-rente") er kanskje vanskelig, men burde være obligatorisk, for alle som diskuterer dyrebestander. Våre hjemlige kosedyr, ulvene, har evne til å øke bestanden med over 50 % pr. år. Får de gjøre det uhindret i 5 år (og får tilgang til nye områder, med tam- og villdyr), har vi over 1.000 ulver her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Seawolf, det du beskriver er nå hverdagen i Botswana...i tillegg nektes urbefolkningen (buskmenn..) å jakte som de tradisjonelt har gjort i tusenvis av år..

 

Det blir omtrent som å nekte samene å drive med rein fra en gitt dato...og banke dem opp og fengsle dem....det skjer nå daglig med buskmenn..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, G.Larson skrev:

Fantastisk bra skrevet og av alle ting: En i WWF som skriver det. 

Troféjakt er naturvern

 

Sitat fra WWFs Afrika-baserte seniorrådgiver: " Jeg liker ikke tanken på at selv et lite antall dyr må dø for at hele arter skal få overleve".

 

Fr. Melissa avslører manglende kunnskap om "den ville naturen": Der er det kamp for å overleve, og alle bestander har et fødselsoverskudd, noe som betyr at et visst antall ungdyr omkommer/sulter i hjel/blir spist (til dels levende!) før de når forplantningsdyktig alder. For igjen å vise til våre hjemlige kosedyr: I en konstant bestand må ca. 90 % av Elvestuens bedårende ulvevalper dø, før de rekker å danne par, og få valper.

 

Det er selvfølgelig alt for mye å forvente at fr. Melissa, minister Elvestuen, styresmakter både her og der, og "dyrevenn"-menasjeriet innser at alle bestander må forvaltes, og at jakt faktisk er en "dyrevennlig" måte å utføre naturens uunngåelige bestandsreduksjonen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest en gang (Accurate reloading / Africa Hunting ?) at da Botswana innførte forbud på jakt på de statlige områdene, var det høyt plasserte embetsmenn/politikere som hadde store interesser i fotosafaribransjen og såkalt grønn turisme.
Disse ville da få enetilgang til de store statlige områdene, og med tilsvarende høy inntekt til de privilegerte utvalgte.
Altså, Afrika i et nøtteskall.
Sannhetsgehalten skal jeg ikke stå inne for, men det virker slettes ikke usannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Det er selvfølgelig alt for mye å forvente at fr. Melissa, minister Elvestuen, styresmakter både her og der, og "dyrevenn"-menasjeriet innser at alle bestander må forvaltes, og at jakt faktisk er en "dyrevennlig" måte å utføre naturens uunngåelige bestandsreduksjonen.

 

Om du faktisk leser hele stykket ordentlig uten å henge deg for mye opp i den setningen du siterer, så vil du se at hun faktisk har innsett nødvendigheten av jakt. Hun liker det ikke( er lov det) men aksepterer det og skriver på en skikkelig og redelig måte uten alt det negative som vanligvis kommer fra WWF.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest hele stykket ordentlig. Hovedinnholdet er at hun, ganske motvillig, godtar jakt, fordi det virker. Litt sånn som når kristne avholdsfolk på Sørlandet blir konfrontert med at Jesus gjorde vann til vin: "Me vedd det, men me liga det iddje". Bestandsdynamikk, flerbestandsforhold etc. er ganske fraværende i artikkelen. Jeg ville ventet litt mer av en som kaller seg "Environmental scientist".

 

Her er den unge damen, forresten:  https://twitter.com/melissa_de_kock

 

Som du sier, uvante toner fra WWF. Men hennes "rådgivning" har tydeligvis ikke særlig innvirkning på WWF Norge, som ser lokalbefolkning som det største problemet for dyrelivet.

 

 

Edit.: Etter at jeg skrev e-posten til journalisten, har han endret litt på artikkelen, og lagt inn en klikkbar lenke til artikkelen til frk. Melissa de Kock. Bra!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 22.6.2018 den 13.36, seawolf skrev:

Jeg mener å ha lest en gang (Accurate reloading / Africa Hunting ?) at da Botswana innførte forbud på jakt på de statlige områdene, var det høyt plasserte embetsmenn/politikere som hadde store interesser i fotosafaribransjen og såkalt grønn turisme.
Disse ville da få enetilgang til de store statlige områdene, og med tilsvarende høy inntekt til de privilegerte utvalgte.
Altså, Afrika i et nøtteskall.
Sannhetsgehalten skal jeg ikke stå inne for, men det virker slettes ikke usannsynlig.

Det har du nok helt rett i. President Khama, nylig avtroppet, og andre høytstående medlemmer i parlamentet, investerte tungt innen fotosafari. Men med ny president ser det imidlertid lysere ut. Det er foreslått å åpne for jakt på elefant og bøffel. Det er ikke gjort noe endelig vedtak, men jeg har førsthåndsopplysninger om at myndighetene allerede har bedt om råd om praktisk gjennomførelse av et slikt vedtak. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Et annet forhold ved det å jakte på slike dyr som vel ikke nevnes i dette fora, da det vel kanskje ikke er så relevant, men som kanskje er greit å ha i bakhodet, enten man drar på jakt eller ikke. Disse dyrene - elefantene - er dyr med en for dyr relativt høy inteligens, de har evne til å huske hva som har skjedd ( traumer ) med individer i flokken, de tar også hevn ovenfor sine motstandere - mennesker når det passer dem. Hvem blir utsatt for det? Mest sannsynlig de som oppholder seg lengst i elefantland - innbyggerne. At disse også bedriver tyvjakt er vel for å få en midlertidig bedre levestandard, særdeles kort-tenkt. Nå er vel ikke vi hvite stort bedre når det gjelder det å være kort tenkte, dette på tross av at vi burde visst bedre.

 

Jeg er overhodet ikke jaktmotstander, har jaktet over 40 år, men jeg tillater meg likevel å stille spørsmål til jakt på disse dyrene. At det må gjøres der hvor antallet individer overstiger det som omgivelsene kan bære er greit. Likevel vis respekt for disse skapningene, de er tenkende vesener som oss!

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Tomas skrev:

Disse dyrene - elefantene - er dyr med en for dyr relativt høy inteligens, de har evne til å huske hva som har skjedd -

 

"Yes", said Poirot thoughtfully. "People forget".

"They're not like elephants", said Superintendent Garroway, giving a faint smile. "Elephants, they always say, remember everything".

(Agatha Christie: "Elephants can remember", 1972).

 

En nabo av meg har ei T-skjorte, med et motiv som til forveksling ligner skjorter fra "hval-vernerne", med teksten "EAT the whales", og underteksten "Intelligent meat for intelligent people".

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Tomas skrev:

de er tenkende vesener som oss

Det er de nok ikke, å tro det er anfall av Disney syndromet.

Disse dyrene tenker som elefanter, ikke som mennesker. De har andre algoritmer for å vurdere inntrykk og andre reaksjoner på ulik påvirkning. Å tillegge dyr menneskelige reaksjoner og adferd fører ingen steder hen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

" Fører ingen sted hen ", å sette oss over alle skapninger på denne jord har heller ingen ting for seg. Vi har ikke evne til å forvalte denne kloden, det får vi stadig bevis for, skjønt det er en helt annen diskusjon. Jeg har vært jeger siden tidlig 70- tallet, har samtidig hatt en interesse for dyr av alle slag, ser stadig vekk på programmer om dyr, disse programmene viser at vår forståelse/kunnskap stadig vekk økes - grensene for det vi trodde var fakta flyttes. Dette kan man sikkert avvise.

 

At elefanter opplever skudd mot et dyr i en flokk som traumatisk er hevet over en hver tvil. Når vi i tillegg vet at de kan kommunisere over flere kilometer. Hvordan skal vi da kunne skånsomt ta ut en individ av en flokk som er spredd utover et større område. Når vi vet at disse dyrene blir omtrent like gamle som oss, og med høy sannsynlighet også husker hendelser/preges av traumer resten av livet. Betvil dette, men sjekk med ny forskning!

 

Jeg tok for gitt at jeg med disse uttalelsene nok ville erte på meg noen, og det er helt greit, jeg tåler kritikk, men jeg er ikke redd for å komme med svar.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Tomas skrev:

Når vi vet at disse dyrene blir omtrent like gamle som oss, og med høy sannsynlighet også husker hendelser/preges av traumer resten av livet.

 

Antropomorfiering = å tillegge dyr menneskelige egenskaper.

 

Jeg mener huske at vi ikke så rent sjelden er innom dette temaet her på forumet. For eksempel i dette innlegget:

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Per-S skrev:

Å tillegge dyr menneskelige reaksjoner og adferd

Det gjorde han vel heller ikke. Han hevder kun at de er tenkende vesener, og det er det gode bevis for. De trenger ikke å være menneskelige for å ha verdi eller krav på vern. Dyr opplever ikke nødvendigvis smerte som vi gjør det, men vi har like fullt et ansvar for å ikke påføre mer lidelse enn nødvendig.

Elefanter er komplekse dyr. Hvor komplekse vet jeg ikke, men jeg har lest om ganske kompliserte sosiale strukturer og adferdsproblemer ved manglende oppdragelse fra eldre individer. Faktum er at vi ikke er veldig flinke til å forstå dyr, da bør vi også utvise litt sunn forsiktighet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

adferdsproblemer ved manglende oppdragelse fra eldre individer

Dette er jo et kjent problem blant f.eks. hester og hunder, og uansett hva en måtte mene om dyrs forskjellige intelligens, så er det få som putter hesten særlig høyt på skalaen ;) De tingene dere beskriver er ikke spesielle for elefantene, men trolig felles for svært mange dyr.
Ei brugde blir forresten 3-400 år, men den er ikke spesielt smart av den grunn...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan vi heldigvis gjøre, inntil Disney-konsernet investerer noen hundre millioner dollar i å lage helaftens animasjonsfilm av "Bamsens fødeselsdag".

 

Det er forresten allerede planer om å lage en heilnorsk spillefilm, basert på Oscar Braatens bok, "Den store barnedåpen". Handlingen blir lagt til et ulvehi i Hedmark, og en viss miljøvernminister får hovedrollen som prest.

 

Når disse prosjektene er vel gjennomført, har fått panegyrisk omtale i alskens medier, og milliardomsetning i "spin-off"-produkter som komplette sett dyre-kostymer til fødselsdagsselskaper for barn, er veien kort til tvangsinnleggelse på nærmeste mentalsykehus for de av oss som fortsatt måtte hevde noe så forkastelig som at det går an å drepe et dyr.

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Tomas skrev:

At elefanter opplever skudd mot et dyr i en flokk som traumatisk er hevet over en hver tvil

 

Vel, jeg har skutt elefant ut av en mindre gruppe flere ganger..og jeg har gjort det samme og observert det samme gjort med elg..

Jeg kan ikke med min beste vilje si at observert oppförsel tyder på at elefanten reagerte mer traumatisk...med skrik eller annen oppförsel....uten at jeg skal påstå å väre noen ekspert...

 

Hvorvidt ulike dyr oppfatter det å bli påskutt mer eller mindre traumatisk virker på meg som lite vitenskapelig..

Det forekommer meg at mye av disse argumentene fremstår som "preaching to the choir", les jaktmotstandere..

My 2 cents..

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det var da mange rare reaksjoner på et uomtvistelig fakta, elefanter tenker ikke som mennesker, de tenker som elefanter.

Når Tomas skriver "tenkende vesener som oss" oppfatter jeg det som om han mener de har samme tankemønster, reaksjoner og følelser som mennesker.

Når min kommentar avstedkommer følgende utsagn "å sette oss over alle skapninger på denne jord har heller ingen ting for seg" mener jeg at Tomas er på bærtur.

 

Når man begynner å sammenligne dyrs følelsesliv med menneskets har man et anfall av Disneysyndromet.

Ulike dyr har ulike atferdsmønstre, og dermed ulik respons på ytre stimuli. Dyrs reaksjoner er tilpasset leveområder og levemåte, hvert dyr reagerer på en måte som er gunstig for overlevelse og tilpasses omgivelsene.

Å tro at elefanter er spesielle er et utrykk for symbolpolitikk på samme måte som forherligelse av ulv. Sosial struktur er ulik for ulike dyrearter og elefanten er ikke det dyret som har den mest kompliserte sosiale struktur.

 

  • Like 5
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Hehe,

 

Det påstås jo stadig at noen dyr er mer intelligente enn andre. Og hunder enda mer f.eks. Jeg har hatt et par hunder, og det hender jeg lurer på hva som foregår oppi hodet på dem - og konklusjonen er alltid den samme - ikke mye...

 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Når katta mi ligger på sofaen i full strekk om morgenen, etter en runde ute på natta med drap, voldtekter( nesten, kastrert..) og andre ufyseligheter,  og ser på meg i et halvt sekund med et halvt øye idet jeg stresser som verst med å få unger på skolen og meg selv på jobb lurer jeg på hvem som er mest intelligent.. :-)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Gillen skrev:

Det er grunn til å anta at mennesket er det mest intelligente dyret på jorda

Så lenge det er mennesket som definerer inteligens er det god grunn til å tro at dette utsagnet er korrekt.

Men, ser vi på andre definisjoner på inteligens kan svaret fort bli noe annet.:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet en del på en farm i Botswana, hvor elefanter stadig er innom. Eierene har fullmakt til å skyte de som kommer på innsiden av gjerdene og benytter denne fullmakten til fulle. Men, til tross for intens jakt, elefantene fortsetter å komme tilbake og har gjort det i flere år. Min ringe erfaring er at dette er dyr som oppfører seg som, ja...dyr.

Problemet i Botswana har nå blitt så stort at bestanden MÅ reduseres. Månedlig blir mennesker drept, avlinger som skal livnære en familie det neste året blir spist i løpet av en natt og store områder blir ubeboelig for antiloper og andre arter. En god venn av meg har bodd i Botswana i 30 år og han ser med gru at store områder blir lagt øde av elefantens herjinger.

Edited by Fanten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 21.6.2018 den 12.14, Jegermeistern skrev:

Et av de vanlige anti-jakt-oppslagene i Dagbledet i dag, denne gangen er det sjiraff som er felt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-poserer-den-amerikanske-trofjegeren-med-den-utrydningstruede-sjiraffen/69922637

 

Ny artikkel om giraff-jakt. Denne viser hva som skjer med de som reiser til andre land, og betaler store summer, for å utføre jakt som er lovlig på de kantene:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mister-jobben-etter-disse-bildene---jeg-sliter-med-a-forsta/70328409

 

Så vet dere det, dere som planlegger Afrika-jakt: Like godt å si opp jobben, først som sist! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...