Jump to content

Maks 8mm. på skytebanen


Vaquero

Recommended Posts

Stakkars oss med kaliber over 8mm:

Det er trist når politiet har satt en kaliberbegrensning opp til 8mm. på en skytebane som skal betjene store deler av den lokale jegerstanden. Denne begrensningen har egentlig stått der i flere tiår.

Når tiår er nevnt så har banen vært under utbedringer og sikkerhetsvoller og kulefang har blitt betraktelig utbedret. Jeg vurderer et brev til styret om at dette burde revurderes ved en søknad om oppgradering.

Standplasslederen jeg snakket med i dag visste ikke hva kaliber .45 var for noe i millimeter, han forsto det først når jeg sa at 6,5 var .264" og .45 var .458" -.459" (eller 11,63mm.). .45/70 Govt. var ikke med meg i dag, men jeg forsto at denne kunne jeg bare glemme heretter. Han hadde aldri hørt om kaliberet. Det finnes en verden utenom 6,5 og 7,62, for oss jegere er det mangt, for ikke å snakke om 9,3 og .338. 

Tror jeg rett så har nok ikke kaliber utover 8mm. vært en kampsak for klubben. Banen ligger langt ute på bygda. Skulle denne begrensningen spre seg til bane til bane er vi mange ille ute.

Det burde gå an å be politiet komme med en faglig begrunnelse....

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Vaquero skrev:

Stakkars oss med kaliber over 8mm:

 

Standplasslederen jeg snakket med i dag visste ikke hva kaliber .45 var for noe i millimeter, han forsto det først når jeg sa at 6,5 var .264" og .45 var .458" -.459" (eller 11,63mm.)

Du skulle jo ikke forklart dette. Du kunne tvert imot vist til at kaliber 0,45 er mye mindre enn kaliber 8,0.

Forstår frustrasjonen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at dette er Politiet som krever og ikke skytterlaget? Det er bortimot håpløst å få ei elektronikkskive til anvise 22LR riktig om en som er passse halvredd for 458en sin har pepra den litt rundt forbi. 

Folk med grove kaliber som ikke treffer en skit er faktisk et reelt problem for skytterlagene, det skaper enormt mye skivevedlikehold i forhold til antall skudd. Restriksjoner går selvsagt også ut over de som treffer der de skal, men mitt inntrykk er at de fleste med så grove rifler ikke gjør det. Dessverre.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En begrensning som er flere tiår gammel ville jeg tro har opphav i annen grunn (tilfeldighet?) enn problemstillinger knyttet til elektronisk anvisning. At det i dag er en «grei» begrensning for laget med tanke på at det sparer skivemateriell, gjør kanskje at det ikke er fryktelig viktig å gjøre noe med det. Om laget er godkjent for, og gjennomfører obligatoriske skudd og skyteprøve, er det tvilsomt om de kan nekte noen med godkjent jaktrifle, uansett kaliber å skyte der. I praksIs vil vel det si at om de skal kunne fortsette med det, må denne kaliberbegrensningen oppheves. Er sannsynligvis bare en formalitet om viljen er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Vi skyter på papp, en skive er elektronisk/reinsdyr. Den andre er papp/reinsdyr (for oss med grovt). Ellers  er det 10 skiver med vanlige pappblinker. Jeg har kjent til denne 8mm. regelen i minst 40 år. Hvor den kommer fra lurer jeg på. Det har vært slik at denne regelen ikke er tatt helt høytidelig før i går, når dette ble et tema med en skyteleder. Jeg tror mange vil bli skuffet og som har betalt sine faste kontingenter for jegertrening, og som dukker opp med sin 9,3 m.flere. Det har aldri vært et ankerpunkt før. Banen er betraktelig forbedret med voller. At 8mm. skulle være skrevet inn i granitt burde slettes etter min og flere andres mening. Det bør stilles spørsmål om hva som er grunnen fra tidligere tider, og hva som er grunnen til å holde på 8mm.  En skytebane/skytterlag som tilbyr jegertrening bør være tilpasset norsk jaktgarderobe. 

 

Elektroniske skiver kan bli en utfordring, dersom man av tekniske årsaker faser ut kalibere til trening/oppskyting er dette et tilbakeskritt. 

Link to comment
Share on other sites

Banen ble vel godkjent en gang I tiden da 6,5en var "skart" og 7,92en var "kanon" og det groveste som var I bruk på den tiden. At det ble med en pasus om at maksimalt kaliber var 8 mm, er sannsynligvis mer en tilfeldighet. Ift sikkerhetsmessig godkjenning er det vel ikke grader av denne ift de kaliber som er godkjent til jaktbruk svjv. Holder den til en .300 Wby Mag bør den vel holde til en 9,3x62 skulle man nesten tro.

At skyteleder ikke tillater bruk av grovere kaliber enn hva baneinstruksen tillater, kan vel synes firkantet, men jeg kan være med på den likevel. Hva om en skulle få et vådeskudd (har skjedd, kommer til å skje) og dette ble skutt med et kaliber som baneinstruksen ikke tillater. Har selvsagt ingen praktisk betydning, men man kan gi seg faen på at det blir førstesideoppslaget I media, og både skyteleder og laget blir hengt ut pga dette.

Å få vekk 8 mm begrensningen er sannsynligvis på nivå formalitet, om det er vilje til det.

Edit: PS. Om skytebanen er en av de "utsatte" kan jo det være en årsak til at man ikke vil pirke borti noe som har med godkjenning å gjøre.

Edited by vavlo
skrivefeil+ tillegg
Link to comment
Share on other sites

Sånn kan det gå og går når den ene myndigheten ikke vet hva den andre myndigheten gjør og bestemmer. Best å gjøre som @Chiefen.v-2sier - ta det opp med styret og få gjort en henvendelse til rette instans. Med sånne tullete begrensninger er det klart for enhver jaktmotstander å troppe opp på skytebanen under jaktprøveskyting og anmelde eieren etter første skuddet fra en børse med kaliber over 8 mm. 

Link to comment
Share on other sites

8mm begrensningen på gamle baner er en etterlatenskap fra sportsskytingens barndom. Årsaken er at alle kalibre skulle tolkes til 8mm slik at de som skyter med grovt ikke skal ha en fordel. 338 og 9,3 etc er juks fordi du kan få høyerer poeng med et dårlig skudd sammenliknet med 6,5 :-)   "Forbudet" har ingenting med banegodkjenning å gjøre.

 

Lurer på om elekronikkskivene er kalibrert for kaliber 8mm scoring..

 

Vi har/hadde noen slike 22-8mm, 6,5-8mm og 7,62-8mm tolkesett på Løvenskiold. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Alle baner der en skyter til Storviltprøven burde ha noen pappskiver i tillegg til elektronikk. De som kommer med grove kaliber (stort sett sammenfallende med stort ego/lav skyteferdighet) burde vise at de har ok treff på papp før de slipper til på elektronikken.

Link to comment
Share on other sites

Interessant det du sier der. De lag/ klubber, som er tilsluttet de av direktoratet godkjente forbund, sine skyteanlegg er I utgangspunktet automatisk godkjent for obligatoriske skudd og skyteprøven, under de nærmere forutsetninger som ligger I instruksen for dette. Spørsmålet er om det enkelte lag faktisk har anledning til å utelukke en gruppe jegere med jaktvåpen som ikke "passer" baneeier, under henvisning til lokale bestemmelser. De har jo tatt på seg en oppgave for det offentlige ved å arrangere dette. Kan man vise vekk jegere under feks henvisning til at "elektronikken" ikke liker slike kaliber eller kuler, eller at det er bestemt maksimalkaliber?

Link to comment
Share on other sites

Instruksen er som regel gitt av politimesteren, ut fra hva banen er sikkerhetsgodkjent for. 

 

Så, for å være litt GGG: Ja, det stemmer at grovkalibrede kuler med flat nese ramponerer mer isopor når de først er ute på vidvanke. Sønderskutt isopor gir dårlig lydtetting så det blir vanskelig å detektere 22lr. Men omtrent alt av avskutte kabler jeg ser er skutt med kaliber 30 eller 6,5. Så det går tydeligvis helt fint å bomme med det også. ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, vavlo skrev:

Interessant det du sier der. De lag/ klubber, som er tilsluttet de av direktoratet godkjente forbund, sine skyteanlegg er I utgangspunktet automatisk godkjent for obligatoriske skudd og skyteprøven, under de nærmere forutsetninger som ligger I instruksen for dette. Spørsmålet er om det enkelte lag faktisk har anledning til å utelukke en gruppe jegere med jaktvåpen som ikke "passer" baneeier, under henvisning til lokale bestemmelser. De har jo tatt på seg en oppgave for det offentlige ved å arrangere dette. Kan man vise vekk jegere under feks henvisning til at "elektronikken" ikke liker slike kaliber eller kuler, eller at det er bestemt maksimalkaliber?

 

Ja, fordi det er altså godkjennelsen fra politiet som avgjør hva en kan skyte med på den enkelte bane.

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, nhd skrev:

Alle baner der en skyter til Storviltprøven burde ha noen pappskiver i tillegg til elektronikk. De som kommer med grove kaliber (stort sett sammenfallende med stort ego/lav skyteferdighet) burde vise at de har ok treff på papp før de slipper til på elektronikken.

 

Nå har jeg skutt opp i mange herrens år med 375 H&H, 35 Whelen og 338 Winmag (alle større diameter enn 8 mm.) og jeg har stort sett et helt normalt ego, brukbar skyteferdighet, normal penis og  for så vidt ingen ting å bevise overfor andre ;)
Så langt har jeg ikke blitt bortvist fra verken papp - eller elektronikkskiver, selv om et par skyteledere har mumlet noe om gummiduken eller noe slikt....?
Dette gjelder skytebaner i Romsdal og Nordmøre fogderier, i Bergenhus fogderi og i Trøndelag.
(for orden skyld, jeg har også jaktet i mange år med 243 Win, 270 Win, 308 Win og 30-06 :) )
Når det gjelder innskyting på papp før en slipper løs på elektronikken er det helt greit, men jeg har også sett 6,5x55 skyttere som perforerer skivestativer mm, og skylder på det helvetes siktet ;)

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, nhd skrev:

Alle som ikke har skutt siste to mnd bør starte på papp.  Ellers er du vel beviset på "ingen regel uten unntak" :-)

Jeg starter alltid på papp så snart snøen går i mitt hemmelige grustak, eventuelt noen jaktfeltstevner.
Så når jeg med bankende hjerte og litt høy puls tropper opp på banen for å gjøre unna årets manndomsprøve er jeg stort sett der jeg skal være med mine rifler ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi først er inne kaliberbegrensninger, jeg har med flere andre fått høre mye fra diverse hold:

Jeg har ved flere anledninger hørt nedlatende bemerkninger på de som skyter med annet enn 6,5  - .308 - 30-06. Det finnes en del "sidrumpa DFS folk og Ælgjegere" som fremhever sitt standardvalg som den eneste fornuftige fasit. Alt annet er bare tull. Hvor mange personbil -modeller er det strengt tatt nødvendig å tilby folk? Kunne en klart seg utmerket med noe annet (helst mer standard?) 

Noen ganger blir jeg overrasket over hvor smal horisont innen våpen og patroner er hos enkelte mangeårige aktive. For noen er Sauer 6,5 det eneste de befatter seg med og som de forstår seg på, dersom du hadde rønket skallen på noen hadde du fått opp en sprengskisse på en Sauer og noen 6,5 ladninger. Enkelte elgjegere mener at det er tull å bruke noe annet enn 6,5, ..Billig...har aldri brukt noe annet i Sauer heller.... Nå er heldigvis disse kritikerne ikke overrepresentert . Uansett hva vi skyter med og av hvilken grunn så er det en hobby - sport - rekreasjon. Mange av oss er lidenskapelige våpeninteresserte og ser sjarm og utfordringer med ulike våpenmodeller og kalibere. Jeg merker at flere rynker på nesen om elektroniske skiver og grove patroner. Når det gjelder grove rifler så er det enkelte (ikke i overkant mange) som feilkjøper noe de ikke er trent for eller er i stand til å holde en kontinuerlig trening med, og som de kan tilfredsstille en seriøs beherskelse for human jakt. Har man grovt, krever det mer trening, for min del. Behersker man grove kalibere tilfredsstillende bør andre holde kjeft om hva en bruker. Bra skyting er bra skyting, dårlig skyting er dårlig skyting, begge deler uansett våpen og kaliber. 

Det viktigste er at man liker det man bruker.

DSC01239.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...