Jump to content

Avstander ved jakt i Norge


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

 

Dette innlegget kommer nok til å engasjere mange....

Hva er lovlige avstander på jakt... et av hovedargumentene mot f. Eks bøylerifle er at de bare er effektive ut til 100-150 m.

Jeg er helt fersk som jeger, tok jegerprøven i vinter. Og så langt har jeg vært med 2 ganger på rådyr jakt uten børse (pga laaaang behandlingstid hos politiet), og en gang på revejakt i glugga (fikk en rev på ca 25m...).

 

så nå har jeg sittet å sett på rifler i mange priskategorier.

"alle" mener at bøylerifle er det man må ha pga at da rekker man lenger ut.....

 

Men så tenker jeg på hva vi lærte på kurset, legger ved et bilde av sliden på "tavla"

 

 

4F83DF6D-22EC-45C2-A206-68A7E0F37C8E.jpeg

 

 

 

Lærern vår var en som jobber i det direktoratet som forvalter jakt i Norge (husker ikke hva det het, håper dere skjønner hva jeg mener).

Han var med å skrive de lovene vi nå følger i blant annet viltloven og han har tidligere vært sysselmann på Svalbard, 

så jeg regner med at det han sa burde være riktig.

 

Men etter å ha lest side opp og side ned både i blader og her på forumet ser det ut til at disse avstandene er ukjente for de fleste.

så her er de........

 

la kommentarene komme.....

 

 

 

Edited by BlackHillsRoy
La til test under bilde
Link to comment
Share on other sites

Hvis er så uerfaren at du må spørre noen, så er det der helt greie avstander å forholde seg til som en start. Etterhvert får du skutt litt, og ser om du må justere de innover, eller kan slippe de litt utover.
Familiens 14-åring, som er vant til å skyte på blink på 500m og lenger, og som ikke er ukjent med skyting på 1000m, gikk kurset i vinter, og var nokså spørrende da han kom hjem etter den timen der... Men som en start, det er et utgangspunkt.

 

Sitat

Mitt inntrykk etter kurset er at hvis noen kommer opp i problemer pga sin utøvelse av jakten er dette de avstander vedkommende vil bli "dømt" ut ifra....

Om vi fortsetter å gjenta det, så blir det nok slik. Men foreløpig har det ikke vært noen problemer for folk som ikke har rotet det til på ande måter først, og så hatt avstanden oppå, så de kunne "ta" vedkommende for det også. En ble vel dømt for skyte på en løpende ulv på 400m, og noen tar det til inntekt for at det er forbudt å skyte på 400m - men klart, det er nok forbudt å skyte løpende ulv på 400m. Vi har §19 tross alt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, BlackHillsRoy said:

"alle" mener at bøylerifle er det man må ha pga at da rekker man lenge

Sniffin' glue there? Hva har repetermekanismen å gjøre med effektiv skuddavstand? Løpslengde, utgangshastighet og kuletype og -vekt er mye mer relevant.

 

Loven sier ingenting om absolutte avstander ved jakt så langt jeg kan huske. Men..blir gjerne motbevist hvis du peker til relevant paragraf fra lovdata.no.

 

Sunn fornuft og bondevett er vel stikkordene når man vurderer sine egne grenser for human jakt.

Edited by odin1899
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

hovedargumentene mot f. Eks bøylerifle er at de bare er effektive ut til 100-150 m.

Generelt er jo dette riktig, selv om det fins unntak, og nøyaktig maks er umulig å sette. Men bøylerifler flest er noe av det siste jeg ville skutt langt med. Du kan skyte lenger enn med pil og bue, men ikke mye ;)

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BlackHillsRoy skrev:

 - så jeg regner med at det han sa burde være riktig.

 

Det siteres mye fra "jegerprøvekurs" rundt om i landet her på forumet - og det meste av det går nok i kategorien "mer eller mindre kvalifisert synsing". Disse påståtte "maksimalavstandene" hører til sistnevnte kategori.

 

Hvis bøylerifle er det du ønsker deg, så kjøp bøylerifle. Som Per-S skriver, de duger til all jakt her i landet. I mine velfylte våpenskap finner du nok ingen bøylerifler, hvertfall ikke før jeg eventuelt melder meg inn i "Scandinavian Western Shooters". Som begynnervåpen er helt alminnelige boltrifler mest egnet. Bøylerifler, alskens (dyre!) "ingeniørbørser", halvauto, dobbeltrifler etc. er "kjekt å ha", men man setter mer pris på slike spesialiteter, når man har fått litt erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Bøylebørser er kraftig undervurdert. Presisjonsmessig også. På enkelte hold er de like presise som veldig mange andre. Det er bare om å gjøre å se det fra rett vinkel. Jeg har en 45-70 rifle som treffer like midt i blinken med ett skudd på hundre meter som ti skudd med salonggevær.

Ellers er det de domene der noen er felt for å ha skutt på for langt hold som er nærmest til å si si hva som er max hold å skyte på.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

f. Eks bøylerifle er at de bare er effektive ut til 100-150 m.

..................

....................

"alle" mener at bøylerifle er det man må ha pga at da rekker man lenger ut.....

Dette blir litt selvmotsigende😕 Hva mener du egentlig her?🤔 (misstenker at du blander noe her)

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, odin1899 skrev:

Sniffin' glue there? Hva har repetermekanismen å gjøre med effektiv skuddavstand? Løpslengde, utgangshastighet og kuletype og -vekt er mye mer relevant.

 

Loven sier ingenting om absolutte avstander ved jakt så langt jeg kan huske. Men..blir gjerne motbevist hvis du peker til relevant paragraf fra lovdata.no.

 

Sunn fornuft og bondevett er vel stikkordene når man vurderer sine egne grenser for human jakt.

 

Beklager skrivefeil, her skulle det vært bolt rifle

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

Det siteres mye fra "jegerprøvekurs" rundt om i landet her på forumet - og det meste av det går nok i kategorien "mer eller mindre kvalifisert synsing". Disse påståtte "maksimalavstandene" hører til sistnevnte kategori.

 

 

Mer eller mindre kvalifisert synsing.... 

Kursene fornyer seg jo hele tiden, det er nye bøker og nye forelesnings slider  (power point) til de nye bøkene osv.

 

Er det motstand fordi det har blitt strengere eller fordi det ikke er helt det samme som før?

Er det fordi enkelte har tøyd strikken litt og ikke ønsker å gå et skritt tilbake igjenn?

er det litt som det å kjøre bil.... man legger seg til litt uvaner etter som årene går?

ikke vet jeg og jeg har faktisk ikke noen sterke meninger (enda) den ene eller andre vegen.....

 

I det store og hele blir den norske jegerstanden omtalt veldig positivt på kurset,  og det spesifiseres om og om igjen at vi har mye å lære av norske jegere.

 

er det noe jeg sitter igjen med etter kurset så er det at vi må oppsøke jaktlagene / jakt foreningene / jeger venner og familie for å lære den praktiske utøvelsen av det å gå på jakt. 

Sammtidig ser jeg jo at den teoretiske delen og lover og regel forståelsen kommer fra klasserommet....

holdnings arbeidet begynner vel i klasserommet og fortsetter ute blant erfarne jegere (holdningene kan jo gå litt begge veier ute blandet  de erfarne jegerenev)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke, og det skal heller ikke være, noen "lovlige avstandsbegrensninger for jakt" med rifle. Som flere allerede har vært inne på, er det Viltlovens krav til human jakt (kf. §19) som er retningsgivende for skyteavstand.

Rifledelen av tabellen som er vedlagt ble visstnok utarbeidet av Stein Lier Hansen, da han i sin tid var studieleder i NJFF. Dette med utgangspunkt i at jegerprøveinstruktørene skulle ha noen anbefalinger å forholde seg til.

Og som det uttrykkelig står over tabellen: kjenn dine egne begrensninger! Disse (og våpenets) begrensninger finner du greit ut av på skytebanen når du prøver ulike skytestillinger med din rifle på varierende avstander.

Så langt er alt greit, for da skyter du på en blink som står i ro. Skyter du på storvilt og avstanden begynner å tøyes, kan dyret rekke å ta et skritt eller snu seg før kula når fram. Ei kule fra en .30-06-rifle bruker ca. 0,2 s ut til 150 m.... 

I tillegg må du ta hensyn til vindavdrift. Sidevind på 5 m/s kan allerede ved 150 m bety vesentlig avdrift i forhold til optimalt treffområde på et rådyr. Vindavdrift finnes av ballistiske program, f. eks. på Normas hjemmeside. 

Så til det du egentlig spør om: velger du en bøylerifle i grovt kaliber og med lav utgangshastighet (f. eks. 45-70) blir kulebanen relativt krum, og det stiller større krav til at du må kjenne avstanden ved litt lengre hold. 

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på pensum på jegerprøven/personlige meninger og norsk lov. 

"Maksimalavstander som kan aksepteres" er en formulering som gir kursdeltakerne et inntrykk av at dette har forankring i relevant lovverk, det har det overhode IKKE.

 

Disse avstandene er kanskje tenkt som en tommelfingerregel for jegere. Men det er så mange andre ting som spiller inn at det å fokusere på avstander egentlig er en total avsporing. Ja det er vanskeligere å treffe når avstanden øker, men det er også vanskeligere å treffe når en har permafrost i ledda. Eller har makspuls og tunellsyn etter å ha klatra opp brattlia. 

 

"NB! Kjenn dine grenser" er derimot det dette handler om. Før en vet i hvilke situasjoner og avstander en treffer på bør, en strengt tatt la vær å skyte på noe levende. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Sølvrev skrev:

Det er ikke, og det skal heller ikke være, noen "lovlige avstandsbegrensninger for jakt" med rifle.

 

 

Men det kan man regne med kommer ved neste revisjon av forskriften. Og den blir nok kortere enn mange skulle ønske. Det kan man takke artikler på nett og den i Jakt hvor en skytter sa han hadde skutt dyr på 700+ meter...

Det var vel nær 100% i den artikkelen som mente det var uakseptabelt og Miljødirektoratet sa de skulle se på det. Og tipper de vil si noe ala "siden §19 tilsynelatende ikke er nok, får vi sette en fast grense"

Og den grensen kommer ikke til å ta hensyn til enkeltpersoners spesielle kompetanse. Den blir satt med utgangspunktet for den gjennomsnittlige jeger.

 

Link to comment
Share on other sites

Det var mange diskusjoner rundt dette med Max avstand.

 

det var flere av oppgavene i løpet av kurset som krevde disse avstandene som svar. Jeg mener bestemt at dette også var på eksamen (dette er etter hukommelsen, kan ikke dokumentere dette)...

 

Det inntrykket jeg fikk var at dette var avstandene som blir brukt av påtalemyndighetene i en eventuell rettsak.

 

hvis dette er feil er det jo fint å få det avklart..

Link to comment
Share on other sites

  Da kan vi jo begynne å tippe hvor grensen vil gå:sarcasm:                                                                                                                                                                                                                    

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, 8X68S skrev:

Disse avstandene er kanskje tenkt som en tommelfingerregel for jegere.

 

Men de er vel også brukt "praktisk" ved at folk har blitt bøtelagt (?) for å skyte på for langt hold? Mener det var tilfeller under gaupejakta i fjor eller året før, om jeg ikke husker feil? 

Kan forsåvidt hende at det var overskridelse av tommelfingerregel med veldig god margin, jeg kjenner ikke episodene såpass godt. Men så lenge påtalemyndighet klarer å definere hva de mener er "for langt" må det vel også være en oppfatning av hva som er "passe langt"... 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BlackHillsRoy skrev:

Er det motstand fordi det har blitt strengere eller fordi det ikke er helt det samme som før?

 

Det ER det samme som før: Viltlovens § 19 regulerer dette forholdet. Og dette har vært retningslinjene, helt fra det ikke lenger ble stuerent å tømme Krag-magasinet midt i reinsflokken, for å "hefte" flest mulig dyr. Hvis noen overivrige byråkrater absolutt vil gjøre seg til latter, ved å lov- eller regelfeste "maksimalavstander", sier jeg som Gunnar frå Lidarende: "Einkvar har sitt han vil bli hugsa for".

 

1 time siden, BlackHillsRoy skrev:

Sammtidig ser jeg jo at den teoretiske delen og lover og regel forståelsen kommer fra klasserommet....

 

Hvis man vil ha mer "klasseromsteori", bør sikkerhetsreglene være førsteprioritet. Skadeskytingsprosent på 400 meter, eller haglsvermdiameter på 36 meter er mindre vesentlig enn hvilken skade et våpen kan gjøre på 0,5 meter.

 

1 time siden, BlackHillsRoy skrev:

 - ikke vet jeg og jeg har faktisk ikke noen sterke meninger (enda) den ene eller andre vegen.....

 

Nettopp! Det med "enda" impliserer at det kan finnes personer med en del mer "bakgrunn for egne meninger" der ute et sted - - .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Jibrag skrev:

Men så lenge påtalemyndighet klarer å definere hva de mener er "for langt" må det vel også være en oppfatning av hva som er "passe langt"... 

Det må nødvendigvis kortere enn det dommene for overtredelser er. Det er sikkert noen her inne som klarer å finne dommer som er aktuelle.

Det mangler vel konkrete definisjoner på når det er for mørkt til å jakte også? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sidevind på 5 m/s kan allerede ved 150 m bety vesentlig avdrift i forhold til optimalt treffområde på et rådyr

4-6cm-ish med 6.5x55 - så ja. Man må vite hva man driver med når man skyter på små mål på langt hold. Det sagt, 5m/s er endel vind, og det vil ikke være tvil, om at det er tvil...

 

Sitat

Hvis man vil ha mer "klasseromsteori", bør sikkerhetsreglene være førsteprioritet

Jeg har vært tilskuer på våpen/skytedelen på et jegerprøvekurs. Og vil kalle det helt hårreisende. Instruktøren stod og viftet med ei rifle, tidvis med fingeren på avtrekkeren, og det eneste budskapet jeg fikk ut av det var at kinnstøtta må passe (for kunne skyte raskt), og at man på jakt må skyte så fort at å trene på vanlige skytestillinger var meningsløst, stående, ala fluktskyting med hagle var greia.

Regler eller "ideer" som at man ikke skal peke, ha fingeren på avtrekkeren og alt det der, ble aldri nevnt med et ord. Den ene hjelpeistruktøren tok det dog med "sine" elever, men bare med de som begynte "helt feil". Det var i det hele tatt en rystende opplevelse, og jeg skjønner nå hvorfor vi har såpass store problemer med å få storviltprøve-jegerene til å behandle riflene på en fornuftig måte. Det rare er igrunnen at ikke flere skyter hverandre. Var det opp til meg så skulle det være et separat våpen og sikkerhetskurs. Det er også basert på egne erfaringer, fra "her er rifla, no e du pinødø førsekti"-tida, der det var et under at en ikke skjøt seg selv... 

 

Sitat

En tydelig maxgrense på avstand alene er lite realistisk

Rådyr i fart, 100m, 30 skuddsskytter stående vs innbarka langholdskytter liggende med tofot på elg på 300m. Si nå at 150m var maks, så er det ene lov og det andre ikke... 

 

 

K

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, DoctoRoy skrev:

Bøylebørser er kraftig undervurdert. Presisjonsmessig også. På enkelte hold er de like presise som veldig mange andre. Det er bare om å gjøre å se det fra rett vinkel. 

Snakker vi 45˚ ca en meter foran munning? 😁

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Jeg har vært tilskuer på våpen/skytedelen på et jegerprøvekurs. Og vil kalle det helt hårreisende. Instruktøren stod og viftet med ei rifle, tidvis med fingeren på avtrekkeren, og det eneste budskapet jeg fikk ut av det var at kinnstøtta må passe

Nå var mitt jegerprøvekurs på det teoretiske greit nok synes jeg, men det er helt idiotisk at det er ikke noe form for lovpålagt praktisk del når det gjelder våpenhåndtering. Vi fikk skyte noen få skudd med luftvåpen og noen hagleskudd så var det eksamen og hey presto jeg fikk meg kjøpt bolt/halvauto rifler uten at jeg hadde rørt noen rifle i livet mitt. Veldig rart.

Edited by odin1899
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Cardinal skrev:

 

 

Men det kan man regne med kommer ved neste revisjon av forskriften. Og den blir nok kortere enn mange skulle ønske. Det kan man takke artikler på nett og den i Jakt hvor en skytter sa han hadde skutt dyr på 700+ meter...

Det var vel nær 100% i den artikkelen som mente det var uakseptabelt og Miljødirektoratet sa de skulle se på det. Og tipper de vil si noe ala "siden §19 tilsynelatende ikke er nok, får vi sette en fast grense"

Og den grensen kommer ikke til å ta hensyn til enkeltpersoners spesielle kompetanse. Den blir satt med utgangspunktet for den gjennomsnittlige jeger.

 

Jeg er lite bekymret for hva direktoratets lovavdeling kan finne på. Jeg tror den består av velutdannede og reflekterte medarbeidere som vet at man ikke kan skrive seg ut av denne typen problemer. §19 står godt slik den er i dag.

Derimot er jeg meget bekymret for hvordan interesseorganisasjoner som har motstand mot jakt og jegere øverst på sin agenda kan utnytte slike oppslag. Derfor er det viktig at vi som seriøse jegere tar klar avstand fra slik praksis.

Jeg synes det er bra at problemstillingen kommer fram i lyset. Så vel redaksjonen i Jakt som NJFF har markert klar avstand for denne praksisen for jakt, og det kan også dette forumet gjøre. Det er mye bedre enn å feie under teppet!

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Sølvrev skrev:

Rifledelen av tabellen som er vedlagt ble visstnok utarbeidet av Stein Lier Hansen, da han i sin tid var studieleder i NJFF. 

En som mener at 150 meter er i drøyeste laget for .308 er vel ikke en vi hører så mye på... 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Sølvrev skrev:

Så vel redaksjonen i Jakt som NJFF har markert klar avstand for denne praksisen for jakt, og det kan også dette forumet gjøre. Det er mye bedre enn å feie under teppet!

Her inne  kan det kanskje være mer interessant å diskutere, hva som må til for å utføre noe forsvarlig, heller enn å hive seg på hylekoret. Kan ikke minnes at dette er prøvd , feid under teppet her iaf.

Enten man liker det eller ikke, "denne praksisen" ser ut til å ha en skadeskytingsprosent som er lavere en flere andre aksepterte jaktformer, så fremt den utføres av jegere som har nødvendig kompetanse, utrustning og ferdigheter. At "vi" ikke liker noe, bør det være nok til å "markere klar avstand", I den hensikt å begrense andres utøvelse?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette minner lit om det som ble kalt "teknisk dykking" på nittitallet der en gruppe sportsdykkere hadde tilegnet seg kunnskap og ferdigheter som gjorde at de kunne dykke til dybder som langt overgikk dybder og tabeller for vanlig sportsdykking. De folkene visste hva de holdt på med og hadde rutinene og risikoanalysene på plass. De som skapte bekymring var "wannabee"ene som ikke hadde peiling men som drev på som om de hadde. Det samme er det med de som driver langholdsskyting. Der er noen som har kunnskap, ferdigheter og kjenner sin begrensning og så har vi "the wannabees" - livsfarlige.

Link to comment
Share on other sites

De avstandene det refereres til er vel under forutsetning at du gjetter hvor langt holdet er og at du ikke har noen som helst forståelse av ballistikk? Og det er vel omtrent på det nivået man er etter å ha tatt jegerprøven, så ja det gir jo mening. De aller fleste forblir på dette nivået og er kanskje mere interresert i turen og bålkaffe enn jakta i seg selv og kjøtt i fryseren?

Om jeg ikke har misforstått, så mener jeg å ha hørt at veldig mange aldri får brukt "jegerprøven" til jakt i det hele og store? Noe må jo da ha gått feil et sted? Kanskje har "jegerprøven" blitt til noe teoretisk tullball og alt for lite praktisk slik som det meste i samfunnet i dag? Det er jo super viktig å ha kontroll på forbud, lover og regler, vi (byråkratiet) gjør jo faen ikke annet enn å forby. Det løser jo bestandig alt! Tenk om noen mått bare en gang bruke hode selv for å tenke litt. Det går vel ikke ant? Det beste er om en teoretisk utdannet byråkrat gjør dette for oss basert på teori, og litt HMS, og litt føre var prinsipp, og med utgangspunkt at alle egentlig er dumme i hode, og..... 🙄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, DoctoRoy skrev:

De som skapte bekymring var "wannabee"ene som ikke hadde peiling men som drev på som om de hadde. Det samme er det med de som driver langholdsskyting. Der er noen som har kunnskap, ferdigheter og kjenner sin begrensning og så har vi "the wannabees" - livsfarlige.

Hmm, når det gjelder langholdsskyting, skulle man tro det var personellet med kunnskap og ferdigheter som var livsfarlige 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir min siste kommentar til vavlo og DoctoRoy under ett:

Mine betraktninger gikk primært på frykten for innstramminger i Viltloven §19 og frykten for en konkretisering av hva som er forsvarlig skyteavstand. Men faren for skadeskyting og jegernes omdømme var også et moment.

Ja, jeg er enig i at det finnes skyttere med nødvendig kompetanse, utrustning og ferdigheter til å plassere 5 skudd på 700 m innenfor 30 cm-sirkelen og like tett som oss vanlige klarer på 100 m. Men det var ikke poenget mitt!

Som framgår av mitt første innlegg mener  jeg skyting på dyr noe annet enn på en fast stillestående blink. Kula bruker godt over 1 sekund ut til 700 m, og om viltet i mellomtiden beveger seg blir det (i beste fall) et bomskudd!

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sølvrev skrev:

Jeg synes det er bra at problemstillingen kommer fram i lyset. Så vel redaksjonen i Jakt som NJFF har markert klar avstand for denne praksisen for jakt, og det kan også dette forumet gjøre. Det er mye bedre enn å feie under teppet!

Jeg prøver egentlig å ikke synse så alt for mye for da blir jeg bare trist og lei når jeg ser hva som ellers synses rundt meg. Men når jeg synser så synes jeg ofte at vi alle er forskjellige og at det i størst mulig grad må være opp til hver og en av oss hva vi faktisk gjør i gitte situasjoner.

 

Jeg synes ikke dette forumet skal ta avstand fra noe som helst, jeg. Jeg synes derimot at de som har ulike meninger skal kunne komme med de, helst med gode begrunnelser, og så kan saker drøftes. 

 

Når det gjelder dette med anbefalte maksimale skuddavstander, så er de akkurat det - en anbefaling. Et minste felles multiplum tilpasset 30+5+5-jegeren om man vil si det litt stygt. Et greit utgangspunkt for den ferske jeger og skytter. Så etterhvert som man kanskje får mer erfaring og blir tryggere som jeger og skytter kan det hende at enkelte vil skyte på lengre, til og med vesentlig lengre hold under jakt. Og det synes jeg er helt greit så lenge man har kunnskapen og erfaringen til det, og har et gjennomtenkt forhold til hva man gjør. 

 

Skal man derimot konkretisere hva som er maksimal forsvarlig skyteavstand og sette dette tallet til (jegerprøvebok + x) kommer man fort opp i det jeg faktisk tror ville ført til økt skadeskyting. Grunn: det ville muligens blitt felt færre dyr på de skikkelig lange holdene men der er jo uansett skadeskytningsfrekvensen lav. Men det ville kanskje blitt skutt flere skudd på dyr opp mot max avstand ihht lov av mennesker som slett ikke burde gjøre det. Jegere som ellers ville holdt igjen på den skrantne hjortekolla på 180m tenker kanskje da at 'ja dette er  jo innenfor loven'. Og alle er jo gode nok til å gjøre lovlige ting? Eller? 

 

Og så smeller det - og ettersøkspatruljen må på tur  

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

 - en konkretisering av hva som er forsvarlig skyteavstand.

 

Jeg skrev litt lenger oppe i tråden at de overivrige byråkratene gjerne må få dumme seg ut som de vil. Hvis 35 m er maksimalavstand for et rådyr som flytter på en fot, hvor langt, eller rettere sagt kort, er da maksimalavstanden for ei kråke som ikke sitter helt stille på greina?

 

Kanskje blir "maksimalavstandsforbudet" like vellykket som da Økokrim foreslo forbud mot nattjakt i sollys?

 

https://www.kammeret.no/topic/30851-økokrim-foreslår-forbud-mot-jakt-mellom-2100-og-0500/?do=findComment&comment=486495

 
Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

oppsøke jaktlagene / jakt foreningene / jeger venner og familie for å lære den praktiske utøvelsen av det å gå på jakt

 

Ett godt råd du bør fokusere på isteden for spekulativ teori. For øvrig er det meste av norsk utmark såpass gjengrodd at det ikke er så lange skyte avstander å bekymre seg for.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, msteiro skrev:

#reinsjakt

 

Jada, og sikkert noen andre eksempler også. Poenget var at TS som er en nyutdannet jeger bør fokusere på å praktisere jakt slik han fikk råd om som nevnt i sitat over. Ikke fokusere så mye på teoretiske forhold.

Edited by znopi
feil skriving
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Jegermeistern skrev:

@DoctoRoy:     Det er jo skyting med rifle vi diskuterer. Og skal det settes maksimalavstander, må det gjøres for alle jaktbare arter. Hva blir maksimalavstanden for avlivingsskudd mot vågehval, tro? (Det er det forresten heldigvis Fiskeridirektoratet som avgjør).

Trådtittelen er "Avstander ved jakt i Norge" så at vi bare har diskutert jakt med rifle er bare halve jakten. De to nederste maksimalavstandene TS viser til i innledningsinnlegget er avstand for bruk av hagle. Tenk at det er oversett:o

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonell testavstand for hagler er 40 yards, 36 meter. Og ca. 35 meter er ganske "omforent" som en maksavstand for hagle. Ut over ca. 40 meter blir energien i fuglehagl for liten, og det blir store hull i haglsvermen, store nok til at ei rype kan slippe fra det uten skadeskyting. Avstander ut over 50 meter for hagle er ikke praktisk mulig, med mindre du har ei 2-kaliber puntgun med et halvkilo A-hagl.

 

I følge tabellen i startinnlegget er maksavstanden for rådyr med rifle 75 meter. Det er de som kan felle rådyr på 10 ganger så lang avstand. Maksavstand for rype sies å være 35 meter. Hvis noen "langholds-hagleskyttere" prøver å skyte rype på 350 meter, så værsågod! Rypehagl går bare ca. 150 - 200 meter.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Avstander ut over 50 meter for hagle er ikke praktisk mulig,

🤔??? Og jeg som går å drømmer om langholdsammo til kal.20 hagla. 70-80 meter på rype burde vel være fult mulig?

Link to comment
Share on other sites

Har du lade data å dele? Jeg har ikke kommet over "langholdsammodata" i kaliber 20 enda og har ikke tatt sjangsen på å utfordret skjebnen til meg og hagla med eksperimentering. Om men og hvis, send det gjerne på PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader gjerne selv, men er ikke så veldig sugen på å bevege meg for langt unna trykktesta ladedata, og jeg har bare erfaring med å lade bly. Skal sjekke ut Federal! Det hadde vært fint å omskrive "fasiten" i jegerprøven også for hagla 😱

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på en ting; skal vi ikke ha vår faste diskusjon om skyteprøven for storvilt i år?
Det har jo vært et fast innslag hvor de som tar prøven stående på 5 sekunder hevder at vi fossilene som må sitte, eller helst ligge på magen for å klare manndomsprøven, skulle vært avspist med maks tre forsøk.
Enten det eller stående, eller helst på 200 meter og med tidsbegrensning.
Det blir litt stusselig når dette uteblir syns jeg.....  :(

Edited by seawolf
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...