Jump to content

Avstander ved jakt i Norge


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Rolig den kommer, den blir nok bare litt forsinket i år, etter som at mange skytebaner er stengt pga brannfare. Det må til noen storskyttere, som akkurat har klart prøven, til for at diskusjonen skal starte. Det er bare å glede seg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Avstander ut over 50 meter for hagle er ikke praktisk mulig, med mindre du har ei 2-kaliber puntgun med et halvkilo A-hagl.

Her er det litt av det samme som diskusjonen mhp. rifle. Man baserer seg på "slik det var før", med rifle fra "Ola Mauserbøyer oppi Dalen", åpne sikter, løse skruer og what not, så er 75m mer enn rikelig langt på et rådyr. Jeg har en M98 ala det foreldregenerasjonen min jaktet med, og jeg ville tenke meg flere ganger om før jeg skjøt rådyr på 100m med den, trorlig ville jeg la vær. Selv om jeg ikke har problemer med å skyte opp med den, stående ;) Idag har jeg rifler som jeg har skutt rådyr på over 400m med, uproblematisk, og uten å synlig tvil i sekundene før skudd.

Men det var hagle jeg skulle til, det interesserer meg lite, men det interesserer meg å få livet av dyr jeg jakter på - og i den sammenheng har jeg skutt fugl (stillestående ja), skarv og ærfugl på 45-55m flere ganger - de første gangene lasermålt avstand. Utfordringen er faktisk å treffe, siden det ikke er sikter på hagla. Har ikke funnet hagl i fuglen heller, så det er god effekt i haglene. Brukte Wingmaster HD (Remington?) og Federal Tungsten et eller annet, 

 

Poenget, det er mye som virker som ikke alle vet om eller kan. Med blypatroner er det godt mulig 35-40m er maks, men med disse "moderne" haglene kan en utvilsomt skyte mye lenger med hagle. På fugl iallefall.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, M67 skrev:

 - men med disse "moderne" haglene -

 

Dette er da ikke noe nytt! Det har vært kjent lenge at hagl av uran, platina (!) eller gull (!!) vil strekke hagleholdet!

 

Jeg har en kamerat, som har ei gammel Kongsberg RB kaliber 16, super-trangboret. Med den og A-hagl feller han svartbak og rev på 70 - 80 meter. Men han, og du, bruker hagla som rifle - "sikter" på stillestående mål.

 

Du siterer meg også litt ut av kontekst. Jeg viser til at man ikke kan 10-doble hagleholdet, fordi haglene ikke går så langt (jeg har ikke testskutt A-hagl av gull, riktignok!).

 

Argumentet for at noen av oss mener vi kan felle dyr på avstander lenger enn påståtte "maksimalavstander" med rifle, er at vi har lavere skadeskytingsprosent enn de "vanlige" jegerne på "godkjente" avstander. Fluktskyting på vesentlig lenger avstand enn 50 meter TROR jeg vil medføre mer skadeskyting - hvis en treffer noe som heltst.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som dere alle har blitt enig dere imellom at disse maksimum avstandene er kun rådgivende og kun for nybegynnere...... OK.

Men det som kom fram i løpet av alle disse diskusjonene vi hadde på kurset..... det var tross alt "ingen" som ikke reagerte på dem. Var at langdistanse jakt kunne vi bedrive i utlandet, der det var lovlig. Og vi ble også på det sterkeste oppfordret til å ikke skyte på dyr i bevegelse.

Begge disse ferdighetene kunne selvfølgelig trenes opp, ingen bestrider dette. Men bare fordi du kan, betyr ikke at du skal....

Det er mulig dette ikke er i regelverket, kanskje dette er neste store holdningsendring ALA "håndfull skudd i en reinsdyr flokk, for å feste så mange som mulig" (sitater er ikke presist, det er etter hukommelsen, sitter på en iPad....).

 

Spørsmål: 

Hvis jeg har forstått dette riktig er de norske reglene på godkjent storvilt kaliber den annslagsenergien kulen har ved treff på 100m, eller basert på dette.

Hva er anslagsenergien på f.eks 400m?

kan dette være grunnen til disse avstandene?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke grunnen til at disse avstandene er satt, da de er et utslag av fri fantasi.

Og også at egne begrensninger gjelder for alle andre også. Det er en forunderlig mye utbredt holning når jaktutøvelse diskuteres. Det gamle anslagsenergikravet var forøvrig energi ved 300m. 

 

Men du tenker litt rett og er inne på noe. Skal du skyte en elg på 400m hold. Bør du vite at kula treffer, ekspanderer og når inn til vitale organer. Og det er ikke sikkert at den ammunisjonen som fungerer utmerket på normale jakthold fra 5-150m er egnet. Du må du vite hva du driver med. Du må ha både teoretisk kunnskap, praktisk erfaring og trening. Slik som du også må hvis du skal skyte rev på 100m hold med hagle. Eller skyte en mink på 5 m hold i ei steinrøys.

 

Noen måter å jakte på er utenfor min kompetanse å drive med, men det betyr ikke at andre ikke kan gjøre det på en human måte. Og å snakke om generelle maksavstander på jakt er strengt tatt lite konstruktivt. Da det er kun en av mange variabler.

 

Det er ikke noe forbud i Norge mot hverken langholdsjakt eller skudd mot dyr i beveglese. Men det er forbudt å påføre dyr unødig lidelse eller risiko for dette. 

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skrevet. 100% enig

 

Må kanskje legge til at jeg er blant de heldige som ikke har jegerprøvekurs, jegerprøve, båtførerprøve eller andre sånne moderne greier.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være veldig kjip, men diskusjonene på kurset var vel mellom personer hvor 90% av de tilstede har ingen eller lite erfaring med hverken jakt eller skyting. 

 

Når jeg selv ser tilbake til mitt jegerprøvekurs var det enormt mye jeg i senere tid kan regne som rent tull, synsing og egne meninger fra den som holdt kurset. 

 

Har jobbet en del år som dykkerinstruktør etter dykketjeneste i militæret, og ser akkurat samme med kamerater som nettopp har tatt dykkerlappen. Noen mener bastant at man øyeblikkelig dør i det du dykker under 40 meter, fordi de har hørt noe fortalt av en overivrig instruktør på et kurs. Kravene til å bli dykkerinstruktør er ikke spesielt høye, og kravene for å undervise på jegerprøven tror jeg er betydelig lavere.

 

Ikke ta alt du hører for god fisk, og les deg heller opp litt på faktiske erfaringer, så finner du fort ut hvorfor en statisk maks grense for hold på jakt er lite realistisk. Det er veldig mye god informasjon på dette forumet, spesielt fra en del av de medlemmene som har bidratt i denne tråden.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Må vel "fyre opp litt", for å få opp temperaturen i tråden igjen. @flyfisher skrev dette, i en tråd om avskytingsjakt, han har vært flere turer i Ungarn:

 

"Det er fullt mulig å felle 15 -20 rådyr på tre dager.  Vær klar over skuddavstander er forholdsvis langt over "Norsk standard" som er 100 meter..  230meter  er ikke uvanlig". 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Må vel "fyre opp litt", for å få opp temperaturen i tråden igjen. @flyfisher skrev dette, i en tråd om avskytingsjakt, han har vært flere turer i Ungarn:

 

"Det er fullt mulig å felle 15 -20 rådyr på tre dager.  Vær klar over skuddavstander er forholdsvis langt over "Norsk standard" som er 100 meter..  230meter  er ikke uvanlig". 

Gjesp. Er det noe kontroversielt i den påstanden? Jeg vil tro rådyr flest, her i Norge, blir skutt på mye mindre enn 100m hold. Folk jakter dem med hagle, bøyerifler og kombier, og skyteferdigheter har vi diskutert før... 80-90% (eller mer) av norske rådyrjegere vil være ute av komfortsonen når et rådyr skal felles på 230m hold, stående med skytestokk, og med en guide som gjentar "take it, take it". Og det kan være greit å være klar over før en drar...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Diskusjoner om skyteferdigheter er interessante.  Nå noen veldig subjektive og spissede betraktninger om skyteferdigheter på drivjakt med rifle 8) 

 

Jeg hadde ca 1500 treningsskudd på løpende villsvin 50m i mai med verdens beste 22lr rifle på elektroniske skiver under helt kontrollerte forhold. Alikevel greide jeg fint å skyte en bom og flere forferdelig dårlige skudd i siste konkurranse. Man kan miste selvtilliten av mindre. Alikevel lurer jeg på da, med mitt grunnlag, hvordan "menigmann som skyter 200 skudd i benk + 30 skudd + prøven" kan begi seg ut i friluft og med god samvittighet og fyre løs på ordentlige villsvin i det fri? Er det fordi de rett og slett ikke vet bedre om hva som kan og vil gå galt? En gang i året har vi et stevne i klubben hvor menigmann jeger får prøve seg på pappgrisen. Hurtig sprang på pappgrisen tilsvarer et villsvin i godt driv. Det måtte vi slutte med fordi 80% av ca 80 deltagere ikke traff noenting eller i beste fall skadet skiva. Når så noen av disse stiller på drivjakt med Blaser med kappet pipe og 1kg kikkert på toppen er komedien komplett.

 

En Blaser 93 i 22lr med kappet pipe er prøvd på pappgris med katastrofalt resultat basert på riflas dynamiske skyteegenskaper. Kappet Blaser er rett og slett ei drittbørse å skyte med. Full pipelengde med 4-500g frontdemper er det eneste som gjelder hvis man ikke vil handicappe seg selv stort under skyting på stasjonære og bevegelige mål med lang arm. Hvis man ikke forsår det har man ikke trent og skutt nok. Nå disser jeg ikke Blaser fordi det er Blaser men fordi den er kort i utgangspunktet og blir alt for kort når den moteriktig kappes.

 

Hadde jeg idag vært Tikka T3-eier hadde jeg løpt og kjøpt en T1X og trent masse med den mekanismen i T3-skjeftet til jaktrifla. 

 

Den gamle setningen "jeg treffer i skogen selv om jeg bommer på banen" gjelder tydligvis enda mer nå enn i gamledager. Skyteferdighetene til den jevne jeger går etter min oppfatning feil vei på frihåndsskyting til drivjakt. Kanskje 2-fotbruk til "daglig" har skylda? :-) 

 

Hvor mange tar 5 av 5 skiskytterblinker stående med lang arm med 22lr treningsbørsa på 25sek? Det er en grei test som skiller fantastisk bra mellom rifletyper og konfigurasjoner.

 

Skal man skaffe rifle til drivjakt bør man se på Sauerrifla til den tyske prinsen i Aimpointvideoene på tuben. Den er bortimot ideell.

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Lyddemper er ikke tillatt på drivjakt i *Polen, og jeg vet ikke om den er tillatt i andre land. Treningen må derfor være uten demper og med en patron som er effektiv på store villsvin.

Jeg har funnet at trening med hagle, både trap og sporting, er meget relevant trening for drivjakt fordi det trenes inn raske avtrekk med sving.

Link to comment
Share on other sites

I de landene der lyddemper er forbudt er det bare å bruke ei pipevekt/løpsforlenger. Dvs en rørbit med gjenger som erstatter demperen. Har reist Europa rundt med det.

På Blaser spesielt bør man egentlig kjøpe ei magnumpipe for å få så langt løp som mulig. 270 og 300wsm er glimrende pga at da får man kortest mulig sluttstykkevandring under ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Torf skrev:

 

Fantastisk flott innlegg av Torf!

 

Har skutt mange tusen skudd med salong og andre kalibre og kan fortsatt bomme på de enkleste sjanse/blinker. Elg på 200 meter blir ganske liten i mitt sikte og jeg har flere ganger latt dyrene få gå. Man skal ikke ha vært med på mange ettersøk før man tenker en gang eller to før man lar skuddet gå. Men det er meg. Noen skyter raskere enn sin egen skygge og elgen detter andre lar være og elgen får gå. Noen får skjelven når elgen dukker opp foran pipa og andre roen. Det handler om å kjenne seg selv! Men når proffene som trener jevnt og trutt og skyter tusenvis av skudd i måneden sier det er vanskelig synes jeg vi bør høre på dem. De sitter med en erfaring som vi amatørene vanskelig kan få. Jeg mener jeg leste at bjørndalen trente avtrekk 3-4 timer per dag. Selv etter tredve år med trening kan også han bomme. Ville vært spennende å høre hva han har å si om skyting generelt. 

 

Man kommer langt med litt ydmykhet og respekt for dyret man skal jakte! Og ikke la det bli en konkurranse om å nedlegge dyr på lengst mulig avstand! De som mangler erfaring kan jo fort tro at det er dette som er poenget med jakt. For meg er jakt 95% natur, opplevelse og 0,1 % skyting, resten er å få elgen vommet ut, dratt ned fra myra og hengt opp på låven. Er man heldig så møter man mange flotte folk på veien som man kan dele opplevelsene med.

 

Vi har det ganske morsomt i jaktlaget mitt, spesielt etter at jeg fikk en lasermåler! Da sitter vi rundt bålet og forsøker å gjette avstand til nærmeste stein. Ikke uvanlig å bomme med 50-100 meter selv på svært kort avstand. 

 

mvh

tore

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Litt interessant når man hører de som kan det, snakke om skudd stående og på bevegelige mål, og hvor utrolig vanskelig dette er. Er selv mye tryggere på stillestående elg på 2-300 meter enn løpende på 50-100. 

 

Men begynner man å snakke med en gjennomsnittlig jeger vil jeg tro holdningene er betydelig mer negative mot skudd over 150 meter enn skudd på bevegelige dyr.

 

Drivjakt er tradisjon.

"Langhold" er falli det.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skuddavstand koker vel stort sett ned til en kombinasjon av treningsmengde samt det å kjenne sin egen begrensning. Naturligvis da reel trening, altså trene på de holdene og under de forholdene man har planer om å jakte på.

Edited by Couger79
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe - der fikk jeg tråden i gang igjen, ja!

 

"Dyr i bevegelse" er et temmelig omtrentlig begrep. Jeg er sikrere på et dødelig treff mot en beitende elg på 300 meter, enn mot en løpende elg på 30 meter. Når noen av oss snakker om skuddavstander ut over eventuelle "jegerkurs-hold", er det mot dyr som er i ro.

 

Men dyret kan jo bevege seg? Som det sies tidligere i tråden: "Skyter du på storvilt og avstanden begynner å tøyes, kan dyret rekke å ta et skritt eller snu seg før kula når fram. Ei kule fra en .30-06-rifle bruker ca. 0,2 s ut til 150 m....  ". En annen nevner flyvetid på over et sekund til 700 meter.

 

Også for vilt på lange avstander gjelder naturlovene, for eksempel Newtons 1. og 2. lov. 400 kg elg som er i ro, vil fortsette å være i ro, hvis den ikke blir utsatt for krefter. Og hvilke krefter må til, for å gi elgen en vesentlig "akselrasjon i kraftens retning"? At et dyr leer på en fot, gjør ikke at vitalt treffområde flytter seg særlig mye. Se på denne videoen fra 100 m på Bislett, løperne har så vidt kommet ut av blokkene etter et sekund (starten går etter ca. 2,30). Og disse folka har brukt hundrevis av timer i vektrom:

 

https://www.youtube.com/watch?v=N-tPQSjTmCw

 

De av oss som har skutt/vurdert å skyte på lengre avstander, har brukt masse tid på å observere dyr i naturen, i tillegg til det arbeidet vi har lagt ned i alminnelig skytetrening, lading og testing av ammunisjon, og innskyting av våpen. Tidligere i tråden nevnes at skadeskytingsandelen ved "langhold" (som ved "nattjakt"!) er mindre enn ved alminnelig (driv-) jakt (for egen del: 0 % for skudd mot elg over 150 meter). For å si med jenta fra Nordland: "Kæ e probleme?".

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Problemet er en del inngrodde vrangforestillinger som sitter inne i hodet på endel mennesker. Noe som gjør dem uimotakelig for saklige argumenter dersom de ikke passer inn i vrangforestillingene. Eksempler er:

-langhold

-blyammunisjon

-dyr i bevegelse

-jeg klarer ikke prøven, men jeg treffer alltid i skogen

-de ubrukbare mauserne

-kragen som ikke tåler noenting

-disse forferdelige grovkalibrene som ødelegger halve dyret

-magnumsyken (treffer ingenting, men må ha det)

-troen på orming:moresarcasm: og annen overtro..

Legg bare til flere, det er mye mer......

 

Edited by Per-S
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi må ikke glemme den betydning forskjellige guddommer opp gjennom tiden har hatt i forbindelse med jaktutfall. Hvordan utfallet hadde blitt dersom det ikke hadde vært en aktiv inngripen fra relevant guddom er ikke godt å si. Det er funnet offersteder til ære for jaktguden og ettersom vi ikke kan avvise dette så burde det tas med i vurderingen av hva som fremdeles kan ha positiv innvirkning på aktiviteten. At de som stadig har problemer i jaktsammenheng kanskje ville få dokumentert bedre ferdigheter dersom de søkte hjelp fra høyere makter? De måtte jo trene noe mer også selvsagt.

Langholdsskyting krevde kanskje noe ekstra i potten - men det har jeg ikke detaljkunnskaper om.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Langholdsskyting krevde kanskje noe ekstra i potten 

Stort sett er det jo enklere (og krever mindre vodoo,) å oppdage og skyte et dyr fra litt avstand enn å smyge seg helt inntil. Det stemmer igrunnen greit om en ser på mengden "moderne overtro" (altså diverse remedier med mer eller mindre udokumentert effekt, dagens svar på offer til jaktgudene) blant buejegere, omkring hva som må til for å komme nært nok - fra smøring til alle kropssdeler, via camo til å ikke spise fisk klær med luktmembran, wtf...
"Langholdsjegere" klarer seg stort sett med trening og ei presis rifle, og det meste kan dokumenteres, kvantifiseres, eller er direkte målbart.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Jegermeistern skrev:

Men dyret kan jo bevege seg? Som det sies tidligere i tråden: "Skyter du på storvilt og avstanden begynner å tøyes, kan dyret rekke å ta et skritt eller snu seg før kula når fram. Ei kule fra en .30-06-rifle bruker ca. 0,2 s ut til 150 m....  ". En annen nevner flyvetid på over et sekund til 700 meter.

Ja og siden det tar så lang tid så er det ekstra viktig å "røske" så fort som over hode mulig i avtrekkeren når sjangser byr seg. Tenk hvor lang tid et rolig å kontrollert avtrekk tar, og du skal jo ikke engan "vite når det går av".  Jeg sier ikke annet enn skal du skyte langt, så må du være en jævel på raske avtrekk! Da er du helt sikker på at ingen flytter seg.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo skrive litt om skyting litt sånn generelt.... jeg har passert den delen av jakt-almanakken som viser jeg har færre jaktsesonger igjen, kontra de jeg har hatt... dvs jeg har en del ballast ombord i form av erfaring.  Utfra de resultatene som er å finne på det mest målbare skytekompetanse er vel jaktfelt det som er mest relevant for oss jegere..  Tidligere skjøt jeg mye,  og resultatene var vel egentlig dårligere enn hva jeg likte å innrømme, sleit virkelig å passere 120 poeng på jaktfelten.. i maaaange år..  etterhvert ble roen og erfaringen det som skulle forbedre resultatene.  Jeg gikk faktisk litt inn i mitt eget hode og forsøkte å plukke ut de feil jeg gjorde, ikke helt lett, men ikke umulig heller. For min situasjon tror jeg at begrepet "target panic" er veldig nære sannheten.  Jeg hastet i vei skuddene og hadde vansker med å ha tålmodighet med å ha stabilt siktebilde.  For meg hjalp det mye å sitte eller ligge å ta ladegrep, finne blinken å øve på rett og slett "ha ett stabilt siktebilde"  og ikke avfyre skudd.  For meg virker dette som å "knekke nøtta"  å jakte i utlandet med avstander opp mot 300 meter er ingen heksekunst, men du må ha såpass selvsikkerhet at du VET dette kan du gjøre.. gang på gang... på papp.. kan du ikke det, er jeg helt overbevist at du ikke blir BEDERE av å avgi skudd på vilt.  Det er nevnt lange skuddavstander og mange.. ja, dette er noe jeg helt bevisst har brukt i jakt trening,  her hjemme er muligheten til å støkke den eneste skuddmuligheten man har, og jeg selv har kjent på å ta sjangser, fordi man vet at dette kommer ikke til å gjenta seg...I utlandet særlig i Ungarn , er rådyrbestanden på skadedyr nivå. og de blir også sett på som nettopp dette..  her gjør det ingenting om man støkker eller rett og slett lar være å skyte... fordi man vet at rett rundt neste jorde er det sikkert 7-8 dyr til... og da får man bedre grep om sin egen psyke og man blir roligere og sikrere skytter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 5.6.2018 den 21.04, Umbo skrev:

Jeg prøver egentlig å ikke synse så alt for mye for da blir jeg bare trist og lei når jeg ser hva som ellers synses rundt meg. Men når jeg synser så synes jeg ofte at vi alle er forskjellige og at det i størst mulig grad må være opp til hver og en av oss hva vi faktisk gjør i gitte situasjoner.

 

Jeg synes ikke dette forumet skal ta avstand fra noe som helst, jeg. Jeg synes derimot at de som har ulike meninger skal kunne komme med de, helst med gode begrunnelser, og så kan saker drøftes. 

 

 

——-Gullkorn——

 

 

Link to comment
Share on other sites

En annen ting også. Folk har en tendens til å henge seg opp i flytida. Det er ingen som er så klar over flytida som langholdsskytterene selv, som er vant til å "vente" på at gongen skal reagere, eller til å se kula fly i en bue inn mot blinken - det ser jo enda tregere ut enn det er også. Eller for den del "langholdsjegere" (dusteord, siden de alle skyter på korte hold når det byr seg) som er mer enn vant nok til å holde skudd pga. vind, dyr som kan bevege seg, eller andre ting. Ideen over, om at man må ha store bestander og forventning om flere dyr for å holde igjen skudd har jeg ingen forståelse for. Er ikke alt riktig, så smeller det ikke. 

Selvsagt kan man bomme uansett, men det ingenting som produserer så mye bom som "må skyte", det ser en både i stevner og på jakt.

 

Mange vil ha sett denne før, gongen er 30x30cm, veier 7kg og henger på 660m - jeg ligger ikke våken over hverken anslagsenergi eller flytid... Skuddet ville produsert en veldig død elg, f.eks. Og etter mange tusen sånne skudd - så er jeg ikke i stand til å forstå hvorfor det skal være så stort et problem?

 

Jeg har vent meg til å skyte rådyr, så fremt mulig, uansett hold, kun når de har hodet nede for å beite - løfter de hodet og er oppmerksomme kan de finne på mye rart, men har de hodet nede og tennene i gresset, så forsvinner de ikke noe sted. Er det noen som har sett et rådyr hoppe uten å løfte hodet først? Eller fra strake bein? 

Jeg er vel ikke helt 100% på dette, men det kommer an på holdet. Er det 300m, så skal det stå helt stille - helt.

Skyter jeg et som ikke beiter,, eller som er på vei et sted, og kun stopper opp, så snakker vi om mye kortere hold - slik tror jeg de fleste tenker.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det som overrasker meg i debatten om langholdsjakt vs drevjakt eller andre tradisjonelle jaktformer er den totale forståelsen ..eller rettere sagt den totale mangelen på forståelse som enkelte klarer å synliggjøre i debatten..

 

"Blir avstanden for stor så kan dyr bevege seg fra skudd er avfyrt til kulen treffer målet" er en påstand som går igjen..når et dyr ikke har en kjent fare i nærheten, skal det mye til at dyret avviker fra den rytmen det har hatt når en har ligget å observert dets bevegelser.. dvs..det tygger X antall ganger..det løfter hodet X antall ganger osv før det tar ett skritt fram før alt blir gjentatt igjen og igjen til det kjedsommelige.. når dyret derimot er klar over en trussel er det mye mere uforutsigbar.. en har derfor mye bedre tid når en skyter dyr på litt hold..en har også bedre tid til å skaffe seg overblikk over omgivelsene..sjekke dyrets art..alder..tilstand enn en har ved eventuelle andre jaktformer som feks drevjakt..

 

De som jakter og skyter dyr på hold over det Norsk standard sier er stuerent, vil jeg si har en bedre "forutsetning/ bedre forberedt" til å utføre en human jakt enn 30+5 skudds jegeren..

"Langholdsjegeren" som skyter X antall tusen skudd i året.. benytter kaliber som ivaretar anslagsenergien på de hold de har tenkt å benytte kaliberet på.. sjekker ekspansjon på kuler ut til de hold de er tenkt benyttet på.. har tilegnet seg oversikt over egen begrensninger gjennom mange tusen skudd og timer med trening.. en kjenner avstand..ballistisk vinkel..kulebane..vindavdrift osv..

 

Den eneste X faktoren er Vind.. Vind og atter Vind.. her kan en også komme seg ganske nær den reelle verdien gjennom mye skyte tid og trening.. gjennom observasjon av vegetasjon.. Mirage.. regndråper..støv osv.. sammen med egen erfaring så kommer en seg overraskende nært den reelle verdien.. pluss minus 1m/s vind er ikke uvanlig..

Vindretning..vinkel på vinden forteller også de som er kvalifisert til å løsne "sikre" skudd på nevnte hold om de må ta hensyn til at vinden løfter eller presser kulen opp/ned på sin ferd mot dyret i tillegg til hvor mye en må kompensere i forhold til sideveis påvirkning av kulen..

 

Om en tar utgangspunkt i mitt 7x64 løp og en kule på 162 grs som forlater løpet i 887 m/s så har den ved 3 m/s vind en avdrift fra kl 9 en avdrift på 6 klikk ( 30cm ) på 500 meter.. når jeg sier at jeg klarer å bedømme vinden med en nøyaktighet på pluss minus 1 m/s så vil jeg aldri bomme med mere enn 10 cm på driften om vinden er enten 2 eller 4 m/s.. om vinden kommer fra klokken 10..11..12..13..14..16..17..18..19..20 så vil påvirkningen bli desto mindre i forhold til vind fra kl 9/3 om en bommer med 1 m/s i vindverdi..

 

Avstanden er kjent..kulefallet (som jakt og NJFF brukte mye spalteplass for å synliggjøre) er det en har aller best kontroll over.. skyteferdigheter som er tilegnet gjennom mange tusen skudd hvert år ( jeg selv skjøt 6400 skudd med kaliber fra 6.5x55-338LM i fjor) kulen er testet om den ekspanderer..en bruker kaliber som gir tilstrekkelig anslagsenergi på nevnte hold.. hva er det da som gjør et slik skudd til et fy fy skudd i forhold til å løsne skudd på en elg i trav på 50 meter som er helt stuerent?

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring: Setter du 10 "cold bore shots" innenfor 15cm på 500m med en pause på en time eller en dag mellom skuddene og alle skudd tatt fra forskjellige "standplasser" og underlag hver gang? Det er direkte feltrelatert, ikke ligge å skyte 5 eller 10-skudds grupper på kort tid fra samme standplass med "oppvarmet våpen".

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tja.. vi har hatt en stålbit på 6x6 cm hengende på 400 meter på banen som jeg har hatt som mål å treffe på CB skudd hver gang jeg har vært der (siste 2 år)..det har som regel gått bra.. har da hatt som øvelse å bruke litt tid på å lese vind..se litt på vegetasjonen og prøve å beregn vinden og skru riktig i forhold til forholdene.. det samme her jeg gjort med 22 cm papptallerken her har jeg aldri bommet på CB skudd ut til 600 meter..  jeg skjøt forøvrig 1000 meter web cup i 6-12 m/s vind fra kl 9 og fikk 79 poeng og største spredning på 10 skudd var vel ca 45 cm.. jeg ligger på 2 plass på 1000 m WC 1 poeng bak han som leder etter to omganger.. har en video også som viser 5 skudd på 12 sekund  på 450 meter på 20 cm stål der største spredningen ligger på 7  cm og 3 av 5 skudd er hull i hull.. både video og blinker ligger ute på diverse langholdsfora på Facebook.. så ja jeg skal klare å sette 10 CB skudd innenfor 15 cm på 500 meter...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å gratulere!  Det er ikke mange som trener på CB.

Jeg hadde 10cm@ 300m med 4,5-5kg 308win rifle som mal i gamledager. Brukte lang tid til å få til det. Det var med anlegg men uten tofot fra forskjellige stillinger.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er de tre første skuddene skutt for dagen med ny pusset løp på 258 meter..48672717-FB2F-41B4-8EFE-B0294D0AB79D.jpeg.f1d924fd2240a1ea8251cdaf2d6d3130.jpeg

 

og dette var de 3 neste på samme avstand etter at løpet var blitt kaldt

 

AE16C19B-A0A5-40AE-87A4-DF94D9ABA141.jpeg.3f50d6da004d02bdfbe1cf43934981c4.jpeg

 

dette er riktignok skutt med tofot.. kaliberet er 338LM

 

avsluttet med 3 skudd på 100 m

A914EAC6-A070-4BFE-94F5-A0DD63C1D596.jpeg.148bbb8347ff1c0b878157874c4fd2d3.jpeg

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant debatt dette, men det ødelegger litt når det påstås at orming er overtro...
Tror @M67 har et veldig godt poeng med å skyte dyr med hodet nede. Har selv vomskutt en liten gris på ca 35 meters hold i brukbart lys og med stødig anlegg. 

Dyret hadde akkurat kommet inn på åteplassen og var litt nervøst. Bevegelsen til dyret begynte trolig før skuddet gikk, men det er ikke så enkelt å stoppe et avtrekk når hjernen har gitt signal og adrenalinet pumper. 

Hadde jeg skutt på langt hold her, hadde jeg faktisk unngått skadeskyting ved at det hadde blitt bom:)

Link to comment
Share on other sites

På 14.6.2018 den 14.29, msteiro skrev:

 

Tradisjon og tro.

 

Litt tradisjon og mye tro, tenker jeg. Mange (de fleste) jegere har vokst opp med dette mantraet at man ikke skal skyte på dyr som er i bevegelse eller for langt unna. Så da er det for de fleste bare slik, uten at man egentlig verken har noe særlig kunnskap om saken eller erfaring med den slags. Litt mer kunnskap har det nok blitt ute i massene etter at internettet gjorde sitt inntog i de tusen hjem, på både godt og ondt. Skadeskyting fordi dyret beveger seg i siste sekund kan jo skje uansett avstand. Til og med på dyr som har hodet ned og er opptatt med sitt. Dyr gjør mye rart. Men sånn generelt er nok det å skyte på dyr med hodet ned et veldig godt råd.

 

Har selv satt et perfekt vomskudd på en elgku på bare 40-50 meter. Kua sto i bratt terreng og knaska på noe buskas, med hodet ned, og gjorde et plutselig byks oppover kun et lite millisekund før skuddet gikk. Tilsynelatende helt uten å ta sats på forhånd. Sto helt avslappet, og skvatt plutselig oppover. Selv om holdet var kort gikk det hele så fort at det var helt utenfor en vanlig manns reaksjonstid å stanse et allerede påbegynt avtrekk. På toppen av det hele begynte jeg i forbauselsen over hva som akkurat hadde skjedd å fomle som en tulling etter ladearmen som ikke var der, fordi jeg den sesongen hadde bytta ut boltrifla med en Bar Battue. Og kanskje trent litt lite... Skudd nummer to satt der det skulle etter hva de på naboposten sa at var maks 2 sekunder, men de to sekundene føltes veeeeldig lange for meg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...